بدانیم تا سالم بمانیم

ویژگیهای موی سالم | نشانه های موهای سالم و شاداب چیست؟

سلامت مو ، علائم داشتن موهایی سالم و شاداب در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

راز داشتن موهای پرپشت

چگونه موهای سالم داشته باشیم ، ویژگیهای موی سالم

 

 

رازهایی برای داشتن موهای سالم

همۀ غذاهایی که برای بدن مغذی هستند، موهایی سالمتر نیز به ارمغان می آورند. پروتئین و اسیدهای چرب omega-3 موجود در ماهی سالامون و آجیل پوست سر شما را سالم تر می کنند.

 

۱- تقویت موهای نازک با سیلیکون

نازکی تارهای مو ، بی حالی و اصطلاحاً مردگی مو یکی از شایع ترین شکایت های زنان از موهایشان است. با این حال تعداد اندکی از زنان بهترین درمان برای این معضل را می دانند. نرم کننده های قوی فقط موجب لختی و افتادگی موها می شوند . بهترین راه حل برای این مشکل استفاده از محصولات حاوی سیلیکون ، از قبیل dimethicone یا cyclomethicone است. این مواد تار های نازک مو را با یک غشاء نازک می پوشانند و موجب پر پشت شدن مو ها می شوند و از چرب به نظر رسیدن موها جلوگیری می کنند. این لایۀ سیلیکون حتی پس از آبکشی موها بر روی تارهای مو باقی می ماند.

 

۲- برای داشتن موهایی سالم ماهی و آجیل بخورید.

همۀ غذاهایی که برای بدن مغذی هستند، موهایی سالمتر نیز به ارمغان می آورند. پروتئین و اسیدهای چرب omega-3 موجود در ماهی سالامون و آجیل پوست سر شما را سالم تر می کنند. مواد مغذی موجود در سبزیجات ، لوبیا و هویج نیز برای موهای شما مفیدند. مراقب رژیم های لاغری با هدف کاهش وزن سریع باشید. کمبود بعضی از مواد مغذی، از قبیل روی، بیوتین، یا پروتئین، منجر به شکنندگی یا ریزش مو می شود.

 

۳- حفاظت از برق موها با آب ولرم

آب گرم سبوم پوست سر را از بین می برد .سبوم روغنی محافظ در پوست سر است که به عنوان یک نرم کنندۀ طبیعی عمل می کند و به موها درخشندگی می بخشد. البته این بدان معنا نیست که شما برای مبارزه با کدری موها باید رنج دوش سرد گرفتن را متحمل شوید .شما می توانید از آب ولرم برای شستن موهای خود استفاده کنید و هنگام شامپو کردن موها، پوست سر را ماساژ دهید.

 

۴- ترمیم مو خوره با پروتئین

آرایش مکرر موها، رنگ کردن، دکلره یا فر کردن آنها به کوتیکول یا لایه محافظ بیرونی مو آسیب می رساند و نتیجه چیزی است که ما آن را “موخوره” می نامیم. خوشبختانه، محصولات بسیاری در بازار برای کمک به ترمیم این آسیب وجود دارد. شما باید دنبال نرم کننده های حاوی پروتئین باشید. آنها در واقع به شکاف میان موها نفوذ ،و مو را ترمیم می کنند. البته این ترمیم با شامپو کردن دوبارۀ موها از بین می رود ،بنابراین استفادۀ منظم از آن ها توصیه شده است.

 

۵- پرپشت کردن موها

در حقیقت ژن ها میزان پرپشتی موها را تعیین میکنند، اما تکنیک هایی که شما در آراستن آنها به کار می برید نیز بسیار مؤثرند . موقرمزها معمولاً مو هایی ضخیم تر دارند، در حالی که تارهای موی بلوندها باریکتر اما بیشتر است. خوشبختانه، شما می توانید حجم موهای خود را بیشتر کنید ،حال به هر رنگی که باشند . از نرم کننده ها و موس های حاوی برگهای سبز استفاده کنید (leave-in). و ابتدا ریشۀ موهای خود را خشک کنید. اگر موهای شما خیلی نازک است، هنگام خشک کردن، فر یا حالت دادن آنها از حرارت کم استفاده کنید.

 

۶- برای درمان شورۀ سر از روغن ها استفاده نکنید.

دلیل ایجاد شوره،خشکی پوست سر نیست، بلکه آنها توسط یک فرآیند التهابی ایجاد می شوند. مالش روغن به پوست سر این التهاب را بدتر می کند. در نتیجه شوره ها بیشتر، سفیدتر و کریه تر دیده می شوند. به همین خاطر شامپو های دارویی ضد شوره –چه آنهایی که در بازار موجودند، چه داروی ترکیبی و دست ساز متخصص پوست شما – بهترین درمان برای شورۀ سر اند. فقط مطمئن شوید که بعد از استفاده از این شامپو ها پوست سر و موهای خود را کاملاً آبکشی کنید.

 

۷- از سشوارهای قوی و پر حرارت بپرهیزید

دلیل استفاده از سشوارهای قوی تر صرفه جویی در زمان است. این در حالیست که گزارش های مصرف کنندگان حاکی از آن است که این سشوار ها در مقایسه با آنهایی که ولتاژ پایین تری دارند ،حدوداً همان مقدار زمان نیاز دارند. بعضی از آنها نسبت به دیگران بسیار پر سر و صدا ترند . همین گروه تحقیقاتی کم صدا ترین خشک کن ها را گران تر ین ها توصیف کردند. بنابراین تنها تفاوت میان خشک کن های معمولی و قوی ها فقط صدا و قیمت آنهاست و قدرت آنها برای شما چندان تفاوتی نخواهد داشت.

 

۸- برای به حداقل رساندن ریزش موها کمتر آنها را برس بکشید.

برس کشیدن بیش از حد، تارهای موی شما را از جا می کند. البته ریزش مقداری از موها طی روز طبیعی است . بیشتر مردم به طور متوسط ۵۰ تا ۱۰۰ تار مو در روز از دست می دهند. این موها آنهایی هستند که رشد شان متوقف شده است و به مرحلۀ استراحت رسیده اند. برای به حداقل رساندن ریزش مو ، از برسهایی با نوک توپ مانند استفاده کنید و از برس کشیدن موها در حالی که خیس اند، بپرهیزید.

 

۹- از مدلهایی که به مو آسیب می رسانند، دوری کنید.

دم اسبی و بافت های محکم می توانند موها را شکسته و به فولیکول مو آسیب برسانند. خمیدگی مداوم نیز منجر به ریزش مو می شود. اکستنشن علاوه بر اینکه باعث می شود موهای شما وزنی اضافی را تحمل کند موجب اعمال فشار بر فولیکول مو نیز می شود. متخصصان پوست و مو توصیه می کنند که بیش از سه ماه از اکستنشن استفاده نکنید. همچنین، آگاه باشید هنگامیکه مو خیس است، شکننده تر نیز هست. بنابراین شما نباید موهای خود را هنگامیکه خیس اند ببافید یا دم اسبی کنید.

 

۱۰- اجازه ندهید خرید برندها جیبتان را خالی کند.

شما ممکن است پولتان را صرف خرید محصولات تخصصی تر کنید که ممکن است در آنها از ترکیبات گیاهی و طبیعی استفاده شده باشد، اما این بدان معنی نیست که شما در حالت موهایتان نتیجۀ بهتری مشاهده خواهید کرد. محققان این محصولات را بر ۱۷۰۰ نمونۀ موی دم اسبی تست کردند و متوجه شدند که شامپو های گران تر نتیجه ای بهتر از ارزانتر ها به دست نمی دهند. بنابراین آنچه مهم است ،دانستن نوع شامپو و نرم کنندۀ مناسب و طراحی شده برای نوع موهای شما ست. مثلاً شامپو های مخصوص موهای چرب، نازک، یا آسیب دیده .

 

ویژگی‌های مو‌های سالم؛ موهایتان نرم است یا خشک؟

گاهی ظاهر و وضعیت موهایمان شباهتی به تصورمان از موهای سالم ندارد و همین مسأله باعث می شود به سالم بودن موهایمان شک کنیم. اما نشانه هایی وجود دارد که احتمالا موهای ما آنطور که به نظر می رسد ناسالم و آسیب دیده نیستند. در ادامه به نشانه هایی می پردازیم که ثابت می کند موهایتان سالم تر از چیزی هستند که تصور می کنید و می خواهیم ببینیم ویژگی های موهای سالم چه هستند.

 

۱- موهایتان با یک کوتاهی مختصر، ظاهر خوبی پیدا می کنند

گاهی ظاهر موهایمان به شکلی است که تصور می کنیم آسیب دیده یا سوخته هستند، اما در واقع تنها مشکل آن ها سلول های مرده ای است که با یک کوتاهی از بین می روند. بعد از کوتاهی موها و حذف سلول های مرده، معلوم می شود که موها سالم هستند و از ریشه صدمه ندیده اند.

 

 

پوست و موی سالم

شادابی موی سر

 

 

۲- موهای براقی دارید

درخشندگی موها در اثر چربی طبیعی ای است که از پوست سر به موها می رسد. بنابراین اگر موهای براقی دارید یعنی این چربی های طبیعی به طور یکسان به سرتاسر موهایتان می رسند.

 

۳- وقت شامپو زدن یا شانه کردن موها، کمی از آن ها می ریزد

ریزش مقداری مو هنگام شامپو زدن یا شانه کردن می تواند از نشانه های سلامت موها باشد. ریزش موها مسأله ای طبیعی است چون موها یک چرخه ی رشد دارند و به جای مویی که از دست می دهیم، موی جدیدی رشد خواهد کرد.

 

ریزش کمی از موها مسأله ی نگران کننده ای نیست، اما اگر ریزش موهایتان شدید است به پزشک مراجعه کنید.

 

۴- موهایتان راحت گره نمی خورند

وقتی موها گره می خورند، تلاش برای باز کردن گره ها هم درد زیادی دارد و هم صدمه ی زیادی به موها می زند و باعث شکستن آن ها می شود.

وقتی موها دچار موخوره و در نتیجه ی آن دو شاخه می شوند، شدت موخوره به تدریج بیشتر و بیشتر می شود و همین مسأله منجر به گره خوردن و شکستن موها می شود. اگر هر ماه موهایتان را کمی کوتاه کنید، با این کار موها سالم می مانند و دچار موخوره نمی شوند.

 

۵- موهایتان بلند می شوند، اگرچه سرعت رشدشان خیلی زیاد نیست

رشد موها نشانه ی سلامت آن ها است، اما اگر سرعت رشد ماهیانه ی آن ها کمتر از یک چهارم اینچ (حدود ۶ میلیمتر) بباشد یعنی مشکلی در داخل بدن تان وجود دارد. همچنین اگر رشد کم موها با ریزش شدید آن ها همراه باشد، این مسأله از وجود مشکلی داخلی در بدن حکایت دارد که احتمالا کمبود یک ویتامین، مشکل تیروئید یا واکنش منفی به یک دارو است.

 

در مقابل، اگر موهایتان هر ماه حدود یک چهارم اینچ رشد دارند، این مسأله نشان دهنده ی سلامت موهای شما است.

شاید متوجه سرعت رشد موهایتان نشوید، اما اگر بعد از گذشت چند ماه احساس می کنید موهایتان اصلا رشد نکرده اند، به پزشک مراجعه کنید.

 

۶- نوک موها سالم است و موخوره ندارد

اگر نوک موهایتان تقریبا موخوره ای ندارند یا صدمه ندیده اند، احتملا موهایتان وضعیت خوبی دارند.

 

۷- موهایتان بدون شکستن، کش می آیند

شانه کردن موها هم یکی از راه هایی است که از طریق آن می توانید بفهمید موهایتان واقعا سالم هستند یا نه.

یکی از مشخصه های موهای سالم، انعطاف پذیری مناسب آن ها است. اگر هنگام شانه زدن موها با شانه یا برس، موها بدون آنکه بشکنند کاملا کش می آیند، این مسأله از سالم بودن موها حکایت دارد.

 

۸- موهایتان رطوبت را در خود نگه نمی دارند

میزان رطوبتی که موها در خود نگه می دارند یکی دیگر از نشانه های سلامت یا عدم سلامت موها است. برای امتحان کردن این مسأله، چند تار از موهایتان را درون یک کاسه آب بگذارید. اگر موها روی آب شناور بماننند یعنی سالم هستند. اما موهای آسیب دیده پر از منفذ هستند، در نتیجه آب به درون آن ها نفوذ می کند و موها در آب غرق می شوند.

 

۹- رژیم غذایی سالم و متعادلی دارید

داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل می تواند کمک زیادی به افزایش سلامتی موها کند، بنابراین اگر رژیم غذایی مناسبی دارید، از فواید آن بهره مند هستید.

سلامت موها به سلامت درون بدن بستگی دارد. اگر ویتامین های مورد نیاز بدن را دریافت می کنید و رژیم غذایی متعادلی دارید که شامل چربی های سالمی مثل تخم مرغ می شود، یعنی در مسیر درستی قرار گرفته اید.

 

۱۰- موهای نرم و لطیفی دارید

بسته به میزان نرمی و لطافت موهایتان احتمالا می توانید سریع و راحت متوجه شوید موهایتان سالم هستند یا نه.

اگر موهایتان به خوبی مرطوب شده باشند، وقتی روی آن ها دست می کشید نرمی و لطافت شان را احساس خواهید کرد. اگر غیر از این باشد یعنی موهایتان خشک و شکننده هستند و دچار موخوره می شوند.

 

 

چگونه موهای صاف داشته باشیم

موهای شاداب و سالم

 

ویژگیهای موی سالم | نشانه های موهای سالم و شاداب چیست؟

 

منبع : برترین ها / روزیاتو / مجله پزشکی مادر / بیتوته

 

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا