نگهداری مواد غذایی

خواص گیاه بابونه | تاثیرات مصرف بابونه برای زیبایی و سلامتی

خواص مواد غذایی ، فواید بابونه برای سلامتی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خواص بابونه برای معده

خواص بابونه زرد ، خواص گیاه بابونه

 

 

خواص بابونه برای پوست، از درمان آکنه تا از بین بردن تیرگی دور چشم

بابونه یکی از گیاهانی است که فواید بسیاری برای پوست و مو دارد. بابونه می تواند آکنه های صورت شما را محو کند، تیرگی دور چشم شما را از بین ببرد و حتی شوره موهای تان را درمان کند.

 

خواص و فواید بابونه برای پوست و مو

بیشتر محصولات زیبایی و آرایشی معمولا پُر از مواد شیمیایی هستند و به همین دلیل هر روزه افراد بیشتری تمایل پیدا می‌کنند تا از محصولات گیاهی برای پوست و موی خود استفاده کنند. از دوران باستان گیاهان گوناگونی برای زیبایی کاربرد داشته است که یکی از آنها بابونه است.

 

بابونه به خاطر ویژگی‌های آرامش بخشی، ضد حساسیت، ضد باکتری و ضد التهابی که دارد معروف است. بابونه در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی به کار می‌رود مانند مرطوب کننده‌ها و پاک کننده‌ها و همچنین محصولات تثبیت کننده‌ی رنگ مو.

 

انواع گوناگونی از محصولات بابونه در دسترس است که معروف‌ترین آنها، دمنوش بابونه است. روزانه بیش از یک میلیون فنجان چای بابونه در سراسر دنیا مصرف می‌شود. بابونه به صورت عصاره‌ی مایع، عصاره‌ی روغنی، کنستانتره و در کرِم‌ها و پمادها نیز موجود است.

 

_ بابونه برای درمان آکنه

اگر مدام در حال مبارزه با جوش‌ها و اثر به جا مانده از آنها هستید، می‌توانید از چای بابونه به صورت موضعی استفاده کنید که شیوه‌ای ارزانقیمت و طبیعی برای کاهش تظاهر آکنه و اثر به جا مانده از آن است. بابونه یک آنتی اکسیدان قوی است که به درمان آکنه کمک می‌کند.

 

کاربرد روزانه بابونه برای درمان آکنه

یک فنجان چای بابونه دم کنید، لیف تمیزی را به آن آغشته کرده و کمی بچلانید. صورت خود را با یک پاک کننده‌ی ملایم بشویید. لیف را روی صورت خود بگذارید و اجازه دهید لیف ۱۵ دقیقه در تماس با پوست بماند. لیف را بردارید و صورت خود را با آب ولرم آبکشی کنید و با حوله‌ی نخی خشک کنید. این کار را روزی دو بار انجام دهید.

 

کاربرد هفتگی بابونه برای درمان آکنه

در یک فنجان یک قاشق غذاخوری گل بابونه بریزید و آب داغ را به آن اضافه کنید، بگذارید ۲۰ دقیقه دم بکشد. یک قاشق غذاخوری عسل، یک قاشق چایخوری آبلیمو و یک عدد سفیده تخم مرغ را با آن ترکیب کنید تا ماسک درست شود. ماسک را روی صورت تمیز خود گذاشته و ۱۵ تا ۲۰ دقیقه صبر کنید. سپس صورت را با آب سرد بشویید. این کار را هفته‌ای یک بار انجام دهید.

 

_ روشن کردن رنگ پوست با بابونه

چای بابونه مانند روشن کننده‌ طبیعی پوست عمل کرده و رنگ پوست‌تان را بازتر می‌کند و ضمنا درخشش خوشایندی به آن می‌دهد. بابونه حفره‌های پوست را جمع می‌کند که باعث می‌شود پوست شما جوان‌تر و زیباتر به نظر برسد. دو فنجان آب جوش تهیه کنید، دو قاشق غذاخوری بابونه خشک شده را در آن بریزید و بگذارید ۵ تا ۷ دقیقه دم بکشد. سپس آب آن را صاف کنید و یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چایخوری آبلیمو به آن اضافه کنید. ترکیب حاصل را به پوست صورت و گردن‌تان بزنید و بگذارید تقریبا ۱۵ دقیقه بماند، سپس با آب کاملا بشویید. این کار را هر روز انجام دهید.

 

_ مبارزه با پیری پوست با بابونه

بابونه که منبع عالی آنتی اکسیدان‌هاست با رادیکال‌های آزاد در بدن که به سلول‌های پوست آسیب می‌زنند مبارزه کرده و از بروز آن جلوگیری می‌کند. بابونه می‌تواند بازسازی بافت و سلول‌های پوست را تسریع کند، حفره‌های پوست را ببندد و پروسه‌ی پیری را کُند کند.

 

کاربرد روزانه بابونه برای مبارزه با پیری پوست

یک فنجان چای بابونه درست کنید و بگذارید خنک شود. یک پنبه توپی را به آن آغشته کرده و به پوست‌تان بزنید، ۱۰ دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد آبکشی کنید. این کار را هر روز انجام دهید تا پوستی سالم و درخشان داشته باشید.

 

کاربرد دوره‌ای بابونه برای مبارزه با پیری پوست

گه گاه می‌توانید از بخار چای بابونه برای صورت خود استفاده کنید تا حفره‌های پوست باز شده و آلودگی‌ها خارج شوند.

 

_ لایه برداری پوست با بابونه

بافت ریزدانه‌ای چای بابونه به عنوان لایه بردار طبیعی پوست نیز عمل می‌کند. چای بابونه می‌تواند سلول‌های مرده‌ و خشک شده‌ی پوست را جدا کرده و آن را نرم و درخشان کند.

 

محتویات ۲ یا ۳ عدد چای کیسه‌ای بابونه را در کاسه‌ای خالی کنید، کمی شکر و روغن زیتون اضافه کرده و اسکراب درست کنید. این اسکراب خانگی را به آرامی به صورت خود بزنید و با حرکات دورانی ماساژ بدهید. سپس صورت را با آب سرد آبکشی کرده و خشک کنید. این کار را هفته‌ای یکبار انجام دهید.

 

_ محو کردن حلقه‌های تیره زیرچشم با بابونه

طبیعت نرم کننده و آرامش بخش بابونه به روشن کردن تیرگی پای چشم کمک می‌کند. خاصیت ضد التهابی بابونه نیز از التهاب اطراف چشم و پف آن می‌کاهد.

 

۴ عدد چای کیسه‌ای بابونه را به مدت ۵ دقیقه در یک فنجان آب داغ دم کنید. کیسه‌های چای را خارج کرده و دو تا را داخل یخچال و دو تای دیگر را روی کانتر آشپزخانه بگذارید. ابتدا چای کیسه‌ای روی کانتر را به مدت ۵ دقیقه روی چشمهای بسته خود بگذارید و سپس چای‌های کیسه‌ای داخل یخچال را به مدت ۵ دقیقه روی پلک‌های بسته خود قرار دهید. این درمان را هر وقت که بخواهید می‌توانید انجام دهید.

 

_ درمان شوره سر با بابونه

آب کشیدن موها با چای بابونه برای برطرف کردن شوره سر مفید است و ضمنا خارش پوست سر را تسکین داده و درخشش زیبایی به موهای کدر می‌دهد.

 

۲ تا ۳ فنجان آب جوش درست کنید و ۴ یا ۵ عدد چای کیسه‌ای بابونه را در آن بگذارید تا دم بکشد، بعد از اینکه کاملا خنک شد کیسه‌ها را خارج کنید. موهای‌تان را طبق معمول بشویید و نرم کننده بزنید، سپس با چای بابونه آبکشی کنید. بگذارید موهای‌تان خودشان خشک شوند.

 

 

خواص بابونه دم کرده

خواص بابونه برای عفونت زنان

 

 

_ التیام زخم و بریدگی‌های جزئی با بابونه

بابونه التیام دهنده‌‌ای قوی نیز هست چون خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد میکروبی دارد. بابونه مانند یک ضد عفونی کننده‌ی موثر عمل کرده و می‌توان آن را برای درمان بریدگی‌های جزئی و زخم‌ها به کار برد.

 

ضمنا بابونه می‌تواند التهاب و قرمزی ناحیه‌ی آسیب دیده را کاهش بدهد چون ویژگی ضد التهابی هم دارد. چند عدد چای کیسه‌ای بابونه را در آب گرم بگذارید و یکی را خارج کرده و روی زخم فشار دهید. هر چند بار که لازم بود این کار را انجام دهید. همچنین می‌توانید عصاره‌ی طبیعی بابونه را بخرید و آن را مستقیما به محل آسیب بزنید.

 

خواص بابونه دم کرده چیست؟

علاوه بر چای سبز چای بابونه نیز خواص درمانی بسیاری دارد. از چای بابونه برای دردهای شکمی و مشکلات مربوط به معده استفاده فراوانی می شود همچنین این چای را به همراه نعناع فلفلی برای راحت تر هضم شدن غذا می توان استفاده کرد. در مقالات گذشته با خواص بابونه آشنا شدیم در این مقاله با خواص چای بابونه در خدمت شما دوستان عزیز می باشیم.

 

از چای بابونه اغلب برای رفع گرفتگی های عضلانی استفاده می کنند. مصریان باستان از این چای برای رفع گرفتگی های عضلات بدن به خصوص گرفتگی عضلات در دوره قاعدگی استفاده می کردند همچنین نوشیدن چای بابونه موجب افزایش میزان ادرار گلیسین می شود. در ادامه با بررسی خواص دارویی و درمانی چای بابونه در خدمت شما مخاطبان عزیز می باشیم.

 

خواص چای بابونه چیست؟

این چای بسیار خوش طعم فواید بسیاری دارد که به بی خوابی و کاهش وزن کمک می کند. خاصیت آرامش بخش بودن بابونه موجب می شود که قبل از خواب به شما آرامش دهد و به خواب بهتر شما کمک می کند. چای گل بابونه از بدن در مقابل سلول های سرطانی جلوگیری می کند. نوشیدن این چای از پیشرفت بیماری دیابت جلوگیری کرده و سطح قند خون بدن را تحت کنترل قرار می دهد.

 

فواید چای بابونه برای پوست

چای بابونه به علت داشتن آنتی اکسیدان ضد التهاب و ضد میکروب است که موجب بهبود زخم های صورت شده و زخم ها را ضد عفونی می کند.

این چای یک سفیدکننده بسیار عالی برای پوست می باشد که چهره را روشن کرده و موجب درخشش طبیعی پوست می گردد.

 

چای بابونه را با مواد دیگری ترکیب نماید و بگذارید تا سرد شود سپس از آن به عنوان تونر برای پوست صورت خود استفاده نمایید.

خواص چای بابونه آفتاب سوختگی را درمان می کند و سوزش پوست صورت را بهبود می بخشد و موجب بهبودی زخم های صورت می شود.

 

این چای پوست صورت را زیبا و جوان می کند و از پیری زودرس جلوگیری می کند.

چای بابونه را با پودر شیر ترکیب نمایید و از آن به عنوان یک لایه بردار برای پوست صورت و بدن استفاده نمایید.

از خواص دارویی چای بابونه برای از بین بردن جای جوش و آکنه می توان استفاده کرد

 

درمان سرماخوردگی و آنفولانزا

چای بابونه دارای خواص ضد باکتریایی است و به بهبود سرماخوردگی کمک می کند. با نوشیدن چای گل بابونه و بهره گیری از این خواص چای بابونه می توانید سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کرده و همچنین به بهبودی بیماری آنفولانزا کمک می کند.

 

درمان درد قاعدگی

نوشیدن چای بابونه موجب تسکین دردهای قاعدگی می شود. گلیسین موجود در چای گل بابونه دردهای عضلانی را برطرف می کند از این رو با نوشیدن یک فنجان از این چای گرفتگی های قاعدگی تسکین پیدا کرده و عضلات رحم شل می شوند.

 

خواص چای گل بابونه و درمان میگرن

برای کاهش سردرد و همچنین کاهش درد میگرن روزانه یک فنجان از این چای را استفاده نمایید. این چای به تسکین دردهای ناشی از میگرن کمک بسیاری می کند. همچنین برای کاهش دردهای عصبی و درد دندان بهتر است که از چای بابونه استفاده کرد.

 

شست و شوی موی سر

شما می توانید چای بابونه را به ماسک های مو اضافه کرده و از آن به عنوان یک درمان خانگی استفاده نمایید. این چای برای درمان شوره سر مورد استفاده قرار می گیرد. این چای مو را تغذیه می کند و به آن درخشش و زیبایی خاصی می بخشد. اگر مدت زمان زیادی از این چای و گل بابونه استفاده نمایید باعث می شود که رنگ موهای شما روشن تر شود.

 

درمان هموروئید

برای تسکین دردهای بواسیر می توانید از خواص چای بابونه استفاده نمایید همچنین می توانید برای درمان هموروئید از پماد بابونه نیز استفاده کنید.

 

نکات مهم

افرادی که به بابونه آلرژی دارند بهتر است از آن استفاده نکنند.

در دوران بارداری نباید از بابونه استفاده کرد زیرا بابونه محرک رحم می باشد و موجب سقط جنین می شود.

 

افرادی که مبتلا به بیماری های خونی هستند بهتر است از چای بابونه دوری کنند زیرا کومارین موجود در بابونه موجب افزایش خونریزی می شود.

مصرف بیش از حد چای بابونه باعث ناراحتی های معده و اسهال می شود.

 

در این مقاله با خواص چای بابونه آشنا شدید که امیدواریم با به کارگیری این روش ها بدنی سالم و سلامت داشته باشید. در صورت تمایل برای آشنایی با خواص انواع مواد غذایی دیگر به بخش خواص مواد غذایی مجله آرگا مراجعه نمایید.

 

 

خواص بابونه در طب سنتی

فواید بابوبه برای سلامتی

 

خواص گیاه بابونه | تاثیرات مصرف بابونه برای زیبایی و سلامتی

 

منبع : زندگی ایده آل/ آکا / بیتوته / میزان آنلاین

۴/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا