درمان

کوچک شدن پروستات | خوراکی های موثر در درمان پروستات

درمان پروستات چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره درمان بیماری پروستات در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

کپسول برای پروستات

درمان قطعی پروستات ، کوچک شدن پروستات

 

 

رژیم غذایی برای کوچک شدن پروستات

مردانی که با علائم بزرگ شدن پروستات که به نام هایپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) نیز شناخته می شود، مانند مکث در ادرار، تکرر ادرار شبانه، و جریان ضعیف ادرار مواجه هستند، گزینه های مختلفی برای کمک به کوچک شدن این غده و بهبود شرایط خود در اختیار دارند. برخی از این گزینه ها شامل داروهایی برای بزرگی پروستات هستند که می تواند برخی عوارض جانبی ناخوشایند را به همراه داشته باشد و همچنین درمان های طبیعی و گیاهی نیز در دسترس هستند.

 

ایجاد تغییرات در سبک زندگی یکی از روش های طبیعی است که می توانید برای کوچک شدن اندازه پروستات مد نظر قرار دهید.

 

به خاطر داشته باشید که می توانید علائم یک پروستات بزرگ شده را تجربه کنید، بدون این که در واقع این اتفاق رخ داده باشد و بالعکس. در هر صورت، مواد غذایی که در ادامه به آنها اشاره شده است می توانند به همراه درمان های طبیعی دیگر مانند ورزش منظم، حفظ وزن سالم، حفظ تعادل هورمون ها، مصرف مکمل های طبیعی، و محدود کردن محرک هایی مانند الکل و کافئین، هم از سلامت پروستات و هم سلامت دستگاه ادراری شما پشتیبانی خواهد کرد.

 

آووکادو

آووکادو از جمله معدود مواد غذایی است که مقدار خوبی از بتا-سیتواسترول، ماده ای موثر در کاهش التهاب پروستات، را ارائه می کند. به عنوان مثال، یک مطالعه به ارزیابی شرایط ۱۷۷ مرد دارای پروستات بزرگ شده پرداخت. شرکت کنندگان به مدت شش ماه روزانه ۱۳۰ میلی گرم بتا-سیتواسترول دریافت کردند. پس از پایان مدت مطالعه، شرکت کنندگان بهبود قابل توجه در امتیازهای علائم ادراری و پروستاتی را نشان دادند که در حقیقت قابل مقایسه با بهبود حاصل از مصرف داروی پروسکار (Proscar) بود.

 

از دیگر مواد غذایی که منبع خوبی برای بتا-سیتواسترول هستند می توان به گل تاج خروس، برگ گشنیز، گردوی آمریکایی، دانه های کدو تنبل، سویا، و جوانه گندم اشاره کرد.

 

چای سبز

چای سبز حاوی کاتچین ها، از جمله اپی‌گالوکاتچین ها است که آنتی اکسیدان هایی قوی محسوب می شوند و می توانند بر تولید و فعالیت هورمون ها اثرگذار باشند، از این رو، ممکن است در درمان بزرگی پروستات مفید باشند.

 

همچنین، چای سبز در مهار ۵-آلفا ردوکتاز، آنزیمی که در بزرگ شدن پروستات نقش دارد و تبدیل عادی تستوسترون به دی هیدروتستوسترون (DHT) را کاهش می دهد، موثر عمل می کند. تجمع دی هیدروتستوسترون رشد سلول های پروستات و در نتیجه آن بزرگ شدن آن را تشویق می کند.

 

انار

هم مطالعاتی با سوژه های حیوانی و هم سوژه های انسانی توانایی انار برای کمک به مدیریت بزرگی پروستات را نشان داده اند. در یکی از جدیدترین مطالعات، عصاره آب انار در پیشگیری از بزرگ شدن پروستات ناشی از فعالیت تستوسترون موفق بوده است. دانشمندان ویژگی های آنتی اکسیدانی و ضد التهابی انار را عوامل کلیدی در این زمینه می دانند.

 

در آزمایش های بالینی با حضور سوژه های انسانی، دانشمندان شواهدی مبنی بر این که آب انار به افزایش چشمگیر متابولیت های اکسید نیتریک منجر شده است را شاهد بودند که به نظر می رسد عامل کلیدی در تسکین علائم بزرگی پروستات است

 

ماهی سالمون و دیگر ماهی های چرب

ماهی های چرب که از آن جمله می توان به سالمون، تن، شاه ماهی، ساردین، و خالمخالی اشاره کرد سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ هستند که ممکن است سطوح ناکافی از این ماده مغذی به بروز مشکلات پروستات منجر شود.

 

مطالعه ای که به تازگی در نشریه International Urology and Nephrology منتشر شد، نشان داد که اسیدهای چرب امگا-۳ اثر بالقوه در کاهش التهاب در اندام های اورولوژیک، از جمله پروستات دارند.

 

اگر تمایلی به مصرف ماهی ندارید، می توانید برای دریافت اسیدهای چرب امگا-۳ منابع غذایی دیگر مانند پودر بذر کتان، دانه های چیا، ارگانو، گردو و اسفناج را مد نظر قرار دهید.

 

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی های رسیده بیشترین میزان لیکوپن را دارا هستند که یک ترکیب کوچک کننده پروستات محسوب می شود. برای بهره‌مندی از بیشترین میزان لیکوپن موجود در گوجه فرنگی باید آن را به صورت پخته مصرف کنید. به عنوان مثال، رب گوجه فرنگی، و سوپ گوجه فرنگی نسبت به گوجه فرنگی تازه منابع بهتری برای لیکوپن هستند. شواهد نشان داده اند که لیکوپن می تواند به مردان مبتلا به بزرگی پروستات کمک کند و سطوح آنتی‌ژن، پروتئینی مرتبط با بزرگ شدن پروستات و التهاب پروستات، را کاهش دهد.

 

از دیگر منابع لیکوپن می توان به زردآلو، پاپایا، گریپ فروت صورتی، و هندوانه اشاره کرد.

 

سبزیجات

برخی از سبزیجات، به ویژه بروکلی و نمونه های دیگری که حاوی ماده مغذی گیاهی دیم (DIM) هستند می توانند به کاهش التهاب پروستات کمک کنند.

 

برای آشنایی با دیم (دیندولیل متان) باید با ایندول-۳-کابینول (I3C) آشنا باشید که یک پیشساز برای دیم است. دیندولیل متان و ایندول-۳-کابینول برای کمک به مدیریت بزرگی پروستات استفاده می شوند. ایندول-۳-کاربینول یک ماده مغذی گیاهی است که به مقدار زیاد در بروکلی و دیگر سبزیجات چلیپایی مانند کلم، جوانه های بروکسل، گل کلم، کیل و تربچه یافت می شود.

 

پژوهش های آزمایشگاهی نشان داده اند که دیندولیل متان و ایندول-۳-کابینول می توانند به پیشگیری از التهاب در پروستات کمک کنند.

 

درمان قطعی پروستات با طب سنتی

درمان عفونت پروستات

 

۵ راه درمان بزرگی پروستات

اولین و مهم ‌ترین نکته برای درمان این بیماری آن است که همه مردان بالای ۵۰ سال باید با علایم این بیماری آشنا باشند تا به محض مواجهه با این مشکل، سریعا به متخصص اورولوژیست مراجعه کنند، زیرا هرچه زودتر بیماری تشخیص داده شود، پروسه درمانی راحت‌ تر و بهتر صورت می‌ گیرد و نتیجه آن هم بهتر خواهد بود و متأسفانه هر چه فرد با تأخیر به پزشک مراجعه کند و علایم بیماری حادتر و عمیق‌تر شود، پروسه درمانی طولانی‌ تر خواهد بود و احتمال سرطانی شدن پروستات هم وجود خواهد داشت.

 

در این مطلب با برخی روش‌های درمان بزرگی پروستات آشنا می ‌شویم.

 

۱- مسدودکننده‌های آلفا (آلفا بلوکرها)

این مسدود کننده‌ها در ابتدا برای درمان فشار خون بالا استفاده می‌شدند. این داروها علایم مربوط به مشکل در ادرار کردن را درمان می‌کنند و سبب می‌شوند تا فرد بیمار حین ادرار کردن با مشکلات کمتری مواجه شود. برخی از این نوع بلوکرها شامل موارد زیر می‌ باشند: ترازوسین، تامسولوسین، دوکسازوسین و آلفا زوسین.

 

۲- آنزیم‌های بازدارنده

این ترکیبات در واقع می‌توانند بزرگی پروستات را از طریق کوچک کردن آن درمان کنند، طوری که سایز پروستات را به شکل اولیه برمی‌ گردانند. این آنزیم‌ها شامل فیناستراید یا دوتاستراید می‌ باشند. این آنزیم‌ها در صورتی استفاده می‌شوند که سایز پروستات واقعا بزرگ باشد.

گاهی برای درمان این مشکل، کل غده پروستات توسط عمل جراحی برداشته می شود که اغلب هم فرد از علایم بیماری رهایی می یابد، اما این عمل می تواند فرد را دچار ناتوانی جنسی کند. بنابراین بهتر است عمل جراحی آخرین راه حل باشد و از روش های درمانی دیگر کمک گرفت

 

۳- میکروویو درمانی

در این شیوه درمانی، آنتن مایکروویو از طریق مجرای خروج ادرار وارد بدن می‌شود تا انرژی حاصله از امواج مایکروویو، قسمت داخلی پروستات بزرگ شده را تخریب کند. این روش برای بزرگی متوسط پروستات به کار می‌ رود و اگر بزرگی پروستات از حدی بیشتر شود، این روش موثر نیست. مراجعه به پزشک متخصص ماهر برای این روش بسیار ضروری است، زیرا این روش تا حدی تهاجمی محسوب می‌شود.

 

۴- Needle Ablation

این روش درمانی با استفاده از گرمایی است که از امواج رادیویی ایجاد می‌ شود. وسیله‌ای به نام سیتوسکوپ را مجرای مثانه می‌کنند تا بخشی از غده پروستات که بزرگ شده است را تخریب کند و مشکلاتی مانند مشکلات دفع ادرار در بیمار تا حدی هموار شود.

 

۵- عمل جراحی

درمان بزرگی پروستات توسط عمل جراحی جزو آخرین روش‌های درمانی محسوب می‌شود و در موارد بسیار شدید و حاد صورت می‌گیرد. این جراحی به چند بخش تقسیم می‌ شود و در آن قسمت داخلی پروستات حذف می‌شود (پروستاتکتومی).

 

تذکر

انواع درمان‌های جراحی و غیر جراحی برای درمان بزرگی غده پروستات وجود دارد که در بسیاری از آن‌ها سعی می‌ شود تا بافت اضافی غده پروستات توسط امواج میکرو و یا امواج رادیویی و یا از طریق لیزر برداشته شود تا از طریق حذف بافت اضافی پروستات، فرد بتواند به راحتی ادرار کند و یا کمتر با چنین مشکلاتی مواجه شود.

 

اگر بزرگی پروستات در مراحل ابتدایی باشد، با روش‌های کم تهاجمی این کار صورت می‌ گیرد، اما اگر بزرگ شدن پروستات پیشرفته‌ باشد، روش‌های تهاجمی (با صلاح‌دید متخصص اورولوژیست) استفاده می شوند.

۱۲ توصیه به آقایان مبتلا به بزرگی پروستات

۱- برخی پزشکان توصیه می‌کنند که اگر فرد در مراحل ابتدایی این بیماری قرار دارد، از گیاه دارویی به نام Palmetto استفاده کند. این گیاه برای حفظ سلامت غده پروستات مفید می‌باشد. در سال‌های اخیر عصاره این گیاه را به شکل کپسول تولید کرده اند که بیماران می‌توانند بنا به صلاح‌دید پزشک، آن را مصرف کنند.

 

۲- برای این دسته از بیماران، مصرف مکمل روی توصیه می ‌شود. کمبود روی می‌ تواند منجر به اختلالات پروستات از جمله بزرگی پروستات شود.

 

۳- گاهی برای درمان این مشکل، کل غده پروستات توسط عمل جراحی برداشته می شود که اغلب هم فرد از علایم بیماری رهایی می یابد، اما این عمل می تواند فرد را دچار ناتوانی جنسی کند. بنابراین بهتر است عمل جراحی آخرین راه حل باشد و از روش های درمانی دیگر کمک گرفت.

 

۴- تحقیقات نشان می ‌دهد آقایانی که از میوه و سبزیجات فراوان در برنامه غذایی روزانه خود استفاده می ‌کنند، کمتر دچار بزرگی پروستات می شوند. خوردن گوجه فرنگی نیز بسیار مفید است. در واقع خوردن گوجه فرنگی احتمال ابتلا به سرطان پروستات را کاهش می دهد.

 

۵- به این دسته از بیماران توصیه می ‌شود تا از مصرف هر گونه مایعات، حداقل دو ساعت قبل از خواب خودداری کنند تا دچار شب ادراری و مشکلاتی مانند برخاستن از رختخواب برای دفع ادرار نشوند.

 

۶- مصرف الکل و کافئین در این بیماران باید قطع شود تا تحریکات مثانه کم شده و علایم بیماری بدتر نشود.

۷- به این بیماران توصیه می‌شود تا حداقل ۳۰ دقیقه در روز پیاده روی کنند تا علایم این بیماری کمتر شود.

 

۸- به این دسته از بیماران توصیه می‌ شود که هر چند ساعت یک‌ بار (مثلا دو ساعت یکبار) به دستشویی بروند، حتی اگر احساس تخلیه ادرار ندارند.

۹- برای تقویت ماهیچه‌های لگن جهت جلوگیری از تکرر ادرار، تمرینات ورزشی کگل (Kegel) را یاد بگیرید و آن را در طول شبانه روز انجام دهید.

 

۱۰- هر گونه استرس و عصبانیت سبب تکرر ادرار و تشدید علایم بزرگی پروستات می‌شود. بنابراین ایجاد فضای آرام برای این دسته از بیماران بسیار ضروری و لازم می‌باشد.

۱۱- دوری از هوای سرد که سبب تحریک مثانه و تکرر ادرار می‌شود به این بیماران توصیه می‌شود. قرار گرفتن در محیط گرم برای آن‌ها بسیار مناسب می‌باشد.

۱۲- استفاده از داروهای آنتی هیستامین و ضد احتقان ها به این بیماران توصیه نمی‌شود، زیرا علایم بیماری‌شان حادتر می‌شود.

 

 

درمان گیاهی بزرگی خوش خیم پروستات

درمان های غذایی پروستات

 

کوچک شدن پروستات | خوراکی های موثر در درمان پروستات

 

منبع:asriran.com/ تبیان / بیتوته

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا