درمان

درمان استرس روزانه | راه هایی برای کنترل اضطراب و استرس روزانه

روان ، راه هایی برای درمان استرس روزانه در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

سریعترین راه کاهش استرس

برای کاهش استرس چه بخوریم ،درمان استرس روزانه

 

 

بهترین راه های کنترل استرس روزانه

تحقیقات ثابت کرده است که فشار عصبی و استرس نه تنها باعث تغییرات خلقی می شود،بلکه باعث افزایش احتمال ابتلا به بیماری ها،از سرماخوردگی ساده گرفته تا بیماری های قلبی عروقی نیز می گردد. راه های زیادی برای مقابله با استرس و فشار عصبی وجود دارد. یکی از این راه ها استفاده از مواد غذایی است که در کنترل استرس نقش مهمی به عهده دارند.

استرس

باغبانیان، روانپزشک، در توصیه به مردم برای داشتن سلامت روان، اظهار داشت:بهترین حالتی که می تواند در تضمین سلامت روان مردم مؤثر باشد، زندگی در زمان حال است. توجه به این نکته می تواند موجب مدیریت استرس و کنترل موقعیت های فشارزا به لحاظ روانی شود.

 

*برای برخورداری از سلامت روان در «حال» زندگی کنید

این متخصص حوزه بهداشت و روان با تاکید دوباره زندگی در زمان حال، گفت:بر این اساس توصیه می شود همه در لحظه زندگی کنند و از لحظه ها لذت ببرند. وقتی غذا می خورید فقط به غذا خوردن فکر کنید و همانطور که در محل کار باید تمرکز خود را حفظ کنید، در خانه نیز فقط به امور خانه و خانواده بپردازید و از توجه و تمرکز بر مسائل دیگر بپرهیزید.

 

وی ادامه داد:برخی استرس ها ناخواسته به فرد وارد می شود و مواجهه با آنها اجتناب ناپذیر است، مثلاً چنانچه فردی ناچار است ساعت مشخصی سر کار حاضر شود، بهتر است با برنامه ریزی صبح زود از خواب برخیزد و از مسیرها و وسایل حمل و نقل عمومی استفاده کند تا زودتر به محل کار خود برسد. این برنامه ریزی می تواند استرس ناشی از تأخیر و واکنش مدیر را کنترل کند.

 

*خوردن صبحانه از استرس روزانه می کاهد

باغبانیان تصریح کرد:برخی فعالیت های لذت بخش مانند خوردن صبحانه و مصرف قندهای طبیعی مانند عسل، خرما و کشمش در کنار خانواده استرس روزانه را کنترل می کند و موجب می شود فرد با انرژی بیشتری روز خود را آغاز کند. وی افزود:توصیه می شود افراد به ویژه شاغلان صبحانه را در خانه صرف کرده و حدود نیم ساعت به انجام فعالیتی لذتبخش مانند ورزش و شنیدن موسیقی بپردازند.

 

*برای کنترل استرس طی روز با خانواده خود تماس بگیرید

این روانپزشک گفت:یکی از راه های کنترل استرس شغلی فراهم کردن شرایط توسط مدیران مجموعه ها است، بهتر است مدیران شرایطی را فراهم کنند تا فرد طی روز با خانواده اش تماس بگیرد و ساعتی به استراحت بپردازد، همچنین شنیدن موسیقی و فعالیت های لذتبخش در محل کار می تواند در کنترل استرس مؤثر باشد. وی ادامه داد:توصیه می شود مدیران تند و عجولانه قضاوت نکنند و چنانچه کارمندی کارش را خوب انجام نمی دهد، صفت خاصی را به او نسبت ندهند. فراموش نکنید عصبانیت مانند بهمن می ماند که ابتدا گلوله کوچک برفی است که تبدیل به بهمن می شود.

 

*بین دو فعالیت شغلی استراحت کنید

این متخصص حوزه بهداشت روان خاطرنشان کرد:افرادی که شغل دوم دارند بهتر است در پایان وقت اداری شغل اول کمی استراحت کرده، به فعالیت لذت بخش بپردازند، سپس شغل دوم خود را آغاز کنند، این موضوع می تواند به سلامت روان آنها کمک کند.

 

 

کاهش استرس امتحان

برای کاهش استرس چه کنیم

 

غذاهای ضد استرس

غذاها می توانند از راه های مختلفی بر میزان استرس تاثیر بگذارند؛مثلا بعضی غذاها باعث کاهش سطح سروتونین (ماده شیمیایی که در مغز باعث ایجاد آرامش می شود) در خون میشوند. بعضی غذاهای دیگر باعث کاهش سطح هورمون های کورتیزول و آدرنالین (هورمون هایی که در بدن باعث ایجاد استرس می شوند) می گردند. همچنین بعضی غذاها نیز با تقویت سیستم ایمنی و کاهش فشار خون ، بدن را از عوارض استرس در امان نگه می دارند.

 

کربو هیدراتها، مرکبات، اسفناج، روغن ماهی، چای، پسته، آووکادو ، بادام، سبزیجات خام و شیر مواد غذایی ضد استرس هستند.

 

پیامدهای استرس بیش از حد

نخست آن که ساعت بدن شما از کار می افتد. در نتیجه، خوابیدنتان با اشکال روبرو می شود و در طول شب چندبار از خواب بیدار می شوید و صبح که از خواب برمی خیزید بهیچوجه احساس نمی کنید که خستگی از تن تان در رفته است.

 

دیگر آن که در خود احساس کمبود انرژی می کنید. کمبود تمایل به بیرون رفتن و انجام دادن کاری و کمبود علاقه به دنیای خارج.

سوم آن که احساس درد و ناراحتی می کنید. شایعترین دردها در این حالت عبارتند از درد قفسه سینه، شانه ها، پشت و گردن. به همراه افزایش حساسیت نسبت به درد، حس لذت بردن از زندگی نیز کاهش خواهد یافت. چیزهایی که پیش از این، سرگرم کننده و شادی بخش بودند دیگر این چنین نخواهند بود.

 

هنگامی که همه این عوارض با هم به سراغ شما آید، دیگر زندگی به نظر شما لذت بخش نخواهد بود. در این حالت است که ممکن است خیلی زود و بابت هرچیز گریه کنید و احساس «افسردگی» نمائید.

 

برای کاهش استرس روزانه ۳۰ دقیقه ورزش کنید

عضو انجمن پزشکان ورزشی می گوید: تحقیقات نشان می دهد ورزش بیشتر از دارو درمانی، در کاهش سطح استرس و اضطراب موثر است.

سعادت مهر افزود: ورزش به دو صورت فیزیولوژیکی و روانی سبب کاهش استرس در بدن می‌شود. از لحاظ فیزیولوژیکی با تاثیری که ورزش بر روی انتقال دهنده های عصبی می‌گذارد به ساختار مغز کمک می‌کند و در سطح روانی با ایجاد احساس مثبت حال افراد را بهبود می بخشد. به طوری که تحقیقات نشان می دهد ورزش بیشتر از دارو درمانی در کاهش سطح استرس و اضطراب موثر است.

 

وی خاطرنشان کرد: استرس سبب تضعیف سیستم دفاعی بدن، افزایش احتمال حملات قلبی، افزایش کلسترول و قند خون و همچنین چاقی و بیماری های پوستی می‌شود. بنابراین بهتر است جهت کاهش استرس و فشارهای روانی روزانه ۳۰ دقیقه به انجام تمرینات ورزشی پرداخته شود.

 

عضو انجمن پزشکان ورزشی افزود: ورزش روزانه باید طوری باشد که فرد از انجام دادن آن لذت ببرد. زیرا انجام فعالیت ورزشی به صورت اجباری سبب کاهش خلق مثبت و بی حوصلگی شده و ممکن است خود منبع جدیدی از استرس را به وجود آورد.

 

سعادت مهر اظهار کرد: انجام فعالیت‌های ورزشی سبب بهبود خلق و خو، احساس سر مستی، سرخوشی و اعتماد بنفس و عزت نفس را در بعد فردی و اجتماعی افزایش ‌می‌دهد.

وی انجام ورزش‌هایی همچون پیاده روی، یوگا، تمرینات آرام سازی ذهن و بدن، شنا و حرکات کششی را در رفع استرس بسیار موثر عنوان کرد.

عضو انجمن پزشکان ورزشی در پایان گفت: در کنار ورزش منظم پیروی از یک رژیم غذایی سالم همچون انواع مغزی‌ها، اسفناج و استفاده از دمنوش های گیاهی در رفع استرس تاثیرگذار است.

 

 

عوامل کاهش استرس

درمان استرس روزانه

 

درمان استرس روزانه | راه هایی برای کنترل اضطراب و استرس روزانه

 

منبع: isna.ir / بیتوته / سیمرغ / نمناک

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا