کودک

ورزش و کودکان | تاثیرات مثبت و منفی ورزش بر کودکان

کودکان ، مزیت های ورزش کردن از بچگی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

مقاله تاثیر ورزش در کودکان

فواید ورزش به زبان ساده ، ورزش و کودکان

 

 

چرا ورزش برای بچه ها بسیار مهم است ؟ اثرات مفید و فواید ورزش برای کودکان چیست؟

فعالیت فیزیکی در کودکان به دلایل مختلفی مهم است چراکه به کاهش اضافه وزن و چاقی کمک میکند، افزایش قدرت در ماهیچه ها و استخوان ها و حتی افزایش تمرکز در مدرسه را بهبود میبخشد. ورزش یک جزء حیاتی از رشد هر کودکی است که پایه های زندگی سالم را در بر می گیرد

 

۱۰ دلیل برای اینکه ورزش برای کودک شما اهمیت دارد و فواید آن قابل توجه

ارتقاء رشد و توسعه سلامتی :

این مزایا همچنان تا بزرگسالی ادامه می یابد به این دلیل که بچه هایی که ورزش می کنند به احتمال زیاد ورزش را در بزرگسالی ادامه می دهند.

 

کمک به دست آوردن و حفظ وزن سالم:

چاقی کودکان در استرالیا یک مشکل مهم است ؛ ورزش منظم همراه با رژیم غذایی سالم می تواند به کاهش احتمال ابتلا به اضافه وزن و چاقی کودک کمک کند.اگر کاهش وزن نیاز است، ورزش می تواند آن را به روش سالم کاهش دهد.

 

سلامت قلبی عروقی را بهبود می بخشد:

قلب مهم ترین عضله است که در طول فعالیت بدنی تمرین می کند ؛ ورزش منظم به کاهش عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی مانند کلسترول بالا، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و چاقی کمک می کند.

 

فواید ورزش کودکان چیست و چگونه به سلامت آن ها کمک می کند؟

 

تعادل، انعطاف پذیری، هماهنگی و قدرت را بهبود می بخشد:

مهارت های تعادل و هماهنگی برای زندگی روزمره ضروری است ؛ قدرت عضلانی بهبود یافته و انعطاف پذیری، باعث بهبود سلامتی و آمادگی جسمانی کودک می شود.

 

کمک در توسعه مهارت های حرکتی:

مهارت های حرکتی شامل استفاده از ماهیچه ها در دست به خصوص در انگشتان دست که در نوشتن، تغذیه و پوشاندن پیراهن مهم است. بهبود مهارت های حرکتی در دویدن، راه رفتن بسیار مهم است زیرا وضعیت بد در کودکان می تواند باعث خستگی، درد پشت و گردن و سردرد شود.

 

حرکات کششی باعث افزایش تمرکز و مهارت تفکر:

مطالعات نشان داده اند که ورزش باعث پیشرفت تحصیلی کودک می شود. ورزش مغز شما را برای کار با حداکثر ظرفیت اماده و تولید سلول های عصبی را افزایش می دهد. اضافه وزن و چاقی نیز به پیشرفت شناختی، مدرسه و بعد از زندگی پیوند خورده است.

 

ورزش کردن کودکان چه فوایدی دارد؟

 

ورزش، باعث افزایش اعتماد به نفس است:

این ممکن است مربوط به ورزش و توانایی آن برای تقویت خلق و خوی، افزایش مثبت و تقویت ارزش خود باشد.

 

استرس را کاهش می دهد و باعث آرامش می شود:

ورزش یک روش فوق العاده برای از بین بردن استرس و اضطراب است، زیرا کودکان می توانند از این مشکلات متاثر شوند. همچنین می تواند خواب را بهبود بخشد که برای سلامتی و سلامت کلی کودک ضروری است.

 

فرصت هایی را برای توسعه مهارت های اجتماعی و ایجاد دوستان فراهم می کند:

ورزش در یک گروه، مخصوصا در یک تیم، فرصتی برای کودک فراهم می کند تا دوستان جدید و کار را به عنوان یک تیم انجام دهد.

چرا ورزش باعث می شود بچه های ما باهوش تر شوند؟! فواید ورزش کودکان

 

معلمان ورزش چند فرضیه دارند که چرا ورزش برای شناخت مفید است. اولا اعتقاد بر این است که جریان خون و اکسیژن با ورزش در مغز بهبود میابد. همچنین نشان داده شده است که افزایش سطوح نورآدرنالین و اندورفین ها موجب کاهش استرس و بهبود خلق و خو می شود در نهایت، ورزش نشان داده است که سلول های عصبی جدید ایجاد می کند و ارتباط بین آنها را بهبود می بخشد.

 

مطالعات نشان داده است که هنگام ورزش سلول های عصبی پروتئین آزاد میکنند که به عنوان نوروئیدی شناخته شده است.

 

به طور خاص، به عنوان فاکتور نوروپاتیک مغز (BDNF) اشاره می شود، باعث می شود که بسیاری از مواد شیمیایی دیگر که سلامت سلول های عصبی را تقویت می کنند، تأثیر مستقیم بر سلامت مغز و در نتیجه یادگیری دارند ؛ علاوه بر این پاسخ های فیزیولوژیکی پیشنهاد شده، مشارکت منظم کودکان در فعالیت های ورزشی ممکن است رفتار کودک را در کلاس افزایش دهد و سطح تمرکز بر محتوای آموزشی درس ها را نیز افزایش دهد.

 

 

اهمیت ورزش برای کودکان

ورزش کودکان دبستانی

 

 

مطالعات انجام شده در مورد کودکان نشان داده که اهمیت تمرین در کودک برای سلامت و شناخت مهم است ؛ تحقیقات نشان داده است که ۳۰ دقیقه تردمیل، دانش آموزان را قادر می سازد که مشکلات را تا ۱۰٪ موثرتر حل کنند.

 

فواید ورزش کودکان و تشویق بچه ها به ورزش:

برای اینکه بچه ها را در حال حرکت در آورید، مقدار زمان صرف شده برای تماشای تلویزیون، بازی کردن کامپیوتر یا بازی های ویدئویی یا انجام سایر فعالیت های را محدود کنید. این فعالیت ها را با سایر انواع فعالیت بدنی جایگزین کنید که می تواند بر اساس ساختار یا بازی باشد.

 

کودکان حداقل باید روزی ۳۰ دقیقه تمرین کنند اما حتی بیشتر از این نیز سود می برند. اجازه دهید فرزندتان خود فعالیت مورد نظر را انتخاب کند.

فعالیت های مبتنی بر بازی و ساختار یافته، دو منبع مهم ورزش برای کودکان هستند ؛ مهم است که فرم ورزش را تغییر دهید که می تواند شامل فعالیت هوازی، تمرین فاصله، تمرین قدرت، کشش و فعالیت های هسته ای باشد.

 

فعالیت های مبتنی بر بازی:

فعالیت های مبتنی بر بازی برای کودکان در تمام سنین، مخصوصا در کودکان زیر ۵ سال مهم هستند ؛ بازی با توپ، رقصیدن با موسیقی، بازی در پارک و بازی هایی که تخیل کودک را تحریک می کنند، نمونه خوبی هستند. این اشکال ورزش می تواند به بزرگسالان اجازه دهد که درگیر شوند، برای بچه ها خود به خودی و سرگرم کننده باشند و هزینه ای نداشته باشند.

 

تمرین برای ورزش های تیمی :

تمرین در قالب یک ورزش گروهی یا تیمی، چیزی است که به عنوان یک شکل ساختاری از تمرین اشاره شده است ؛ این می تواند به یک کودک اجازه دهد مهارت های خاصی مانند ژیمناستیک، فوتبال و شنا را توسعه دهد.

 

ورزش های تیمی می توانند به افزایش اعتماد به نفس و توسعه مهارت های اجتماعی کمک کنند. با تقویت حداقل ۳۰ دقیقه یا بیشتر از تمرین روزانه، سلامت کودک خود را به صورت فیزیکی و علمی ارتقا دهید ؛ آنها را در زندگی خوب تنظیم کنید تا بتوانند یک زندگی سالم و شاد را به ارمغان بیاورند.

 

فواید شروع ورزش در کودکی

درخصوص تأثیر ورزش در سنین پایین بر سلامتی افراد اظهار کرد: ورزش در سنین کودکی می‌تواند باعث تقویت سیستم ایمنی در بچه‌ها و رشد بهتر و افزایش سلامتی در آنها شود.

وی با بیان این که با انجام ورزش ترشح فاکتورهای ایمنی مفید در کودکان افزایش می‌یابد که سلامتی آنها را در پی دارد، گفت: ورزش باعث تقویت مفاصل، عضلات و استخوان‌بندی کودکان می‌شود که با افزایش هورمون رشد در آنها بر رشد قد کودکان تأثیر گذار است.

 

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: اگر بچه‌ها از سنین پایین ورش را به طور صحیح انجام دهند، به دلیل انعطافی که دارند، آسیب مفصلی و عضلانی کمتری را در سنین بزرگسالی شاهد خواهند بود.

 

محمدیان با اشاره به تقویت سیستم ایمنی کودکان در اثر ورزش بیان کرد: اگر کودک در هوای آزاد ورزش کند، ورزش می‌تواند آسیب ایمنی داشته باشد و تخریب سیستم ایمنی را موجب شود.

 

وی تأکید کرد: اگر کودکی بیش از ۱ تا ۲ ساعت و در روز به طور حرفه‌ای ورزش کند، ممکن است حتی با کمی تضعیف ایمنی مواجه شود که باید توجه شود، کودک وزشکار ما کدام رشته‌ی ورزشی را دنبال می‌کند و چند ساعت در روز ورزش می‌کند؟

 

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه به دلیل کاهش سیستم ایمنی به بچه‌ها توصیه می‌شود در سنین خردسالی به ورزش‌های حرفه‌ای وارد نشوند، افزود: ورزش‌های تفریحی باعث تقویت سیستم ایمنی و انواع فاکتورها و ایمنوکلوبین در کودکان می‌شود که در مبارزه با باکتری‌ها و ویروس‌ها از آنها محافظت کند.

 

محمدیان با اظهار اینکه در حین ورزش کردن ترشح باکتری‌های مفید دستگاه گوارش و روده افزایش می‌یابد، گفت: افزایش جریان خون با انجام ورزش باعث بالا رفتن ضربان قلب، نشاط در بچه‌ها را در پی دارد، همچنین با ورزش کردن تمرکز و حافظه و یادگیری در کودکان افزایش می‌یابد.

 

وی افزود: ورزش کردن از بیش فعالی در کودکان جلوگیری می‌کند و انرژی بالای آنها را تخلیه می‌کند و کودکی خوبی را برای آنها رقم می‌زند

 

 

ورزش به زبان کودکانه

تاثیرات ورزش بر کودکان

 

ورزش و کودکان | تاثیرات مثبت و منفی ورزش بر کودکان

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان / نمناک

 

۴/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا