نگهداری مواد غذایی

خواص تره فرنگی | فواید و عوارض مصرف زیاد تره فرنگی

خواص مواد غذایی ، فواید سبزی تره فرنگی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

نوشته های مشابه

 

 

عکس تره فرنگی

مضرات تره فرنگی ، خواص تره فرنگی

 

 

آشنایی با خواص تره فرنگی؛ این سبزی معجزه آسا!

تره‌فرنگی برای تهیه انواع غذاها به‌خصوص سوپ و سالاد و همچنین املت، تارت، پاستا مناسب است. ترکیبات گوگردی و آنتی‌اکسیدانی آن برای پیشگیری از سرطان و بیماری‌های دیگر موثراست. درادامه با خواص این سبزی پرطرفدار آشنا می‌شوید.

 

حاوی آنتی‌اکسیدان‌

تره‌فرنگی حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی مانند فلاوونوئیدها و کاروتنوئیدهااست. توجه داشته باشید که ترکیبات گوگردی آن نیز خواص آنتی‌اکسیدانی دارد؛ یعنی اینکه سلول‌های بدن را از آسیب رادیکال‌های آزاد دور نگه داشته و از ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان و همچنین ناخوشی‌های معمول دوران پیری پیشگیری می‌کند.فلاوونوئیدهای موجود در این سبزی خواص ضد سرطانی فوق‌العاده‌ای دارد.

 

توجه داشته باشید که برگ‌های سبز تیره بیرونی تره‌فرنگی حاوی بیش‌ترین میزان از این آنتی‌اکسیدان‌ها می‌باشند. بتاکاروتن نیز یکی از کاروتنوئیدهای مهم‌تره‌فرنگی محسوب می‌شود. باید بدانید که پخت و پز طولانی‌مدت، حدود ۲۰ درصد از ترکیبات مغذی تره‌فرنگی را از بین می‌برد.

 

سرشار از ساپونین‌

تره‌فرنگی حاوی ترکیباتی به‌نام ساپونین‌ها و ساپوژنین است که هر دو قادرند کلسترول خون را کاهش دهند. این ترکیبات همچنین خواص ضدسرطانی و ضدقارچی دارند. با این حال محققان همچنان در حال بررسی‌های بیشتر در این خصوص هستند.

 

حاوی ترکیبات گوگردی‌

تره‌فرنگی نیز مانند دیگر اعضای خانواده‌اش بوی خاصی دارد که ناشی از ترکیبات گوگردی آن است. این ترکیبات با خرد شدن سبزیجات آزاد می‌شوند. بیشتر این ترکیبات گوگردی به کاهش خطر ابتلا به سرطان در حیوانات آزمایشگاهی کمک می‌کنند.

 

کاهش کلسترول خون

محققان معتقدند که عصاره تره‌فرنگی باعث کاهش کلسترول خون داوطلب‌های شرکت‌کننده در پژوهش‌هایشان شده است. فلاوونوئیدها و ساپونین‌های موجود در این سبزی نقش موثری در کاهش چربی خون دارد.نتایج پژوهش‌های متعدد نشان داده است که سیر نیز تاثیر زیادی در کاهش چربی خون دارد. خوشبختانه تره‌فرنگی نیز همین خاصیت را دارد و شما می‌توانید از آن برای کنترل کلسترول خونتان استفاده کنید.

 

خواص ضد سرطان

نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که مصرف سبزیجات به‌خصوص خانواده پرجمعیت سیر، پیاز، موسیر، تره‌فرنگی، پیازچه و غیره خواص ضدسرطانی دارد. این سبزیجات از ابتلا به سرطان معده و روده پیشگیری می‌کنند. البته نتایج برخی از پژوهش‌های دیگر نیز نشان می‌دهند که مصرف این سبزیجات تاثیر چندانی در پیشگیری از سرطان سینه، ریه، کولون و معده ندارد؛ اما با این حال همه محققان بر این عقیده‌اند که مصرف سبزیجات تاثیر زیادی در حفظ سلامتی بدن دارد و مصرف آنها از ضروریات زندگی است.

 

خواص کلی

تره‌فرنگی تقویت‌کننده، دیورتیک(ادرارآور) و ملین بوده و خواص ضدعفونی‌کنندگی دارد. از این سبزی برای درمان بیماری‌هایی مانند سوءهاضمه، کم‌خونی، آرتریت، نقرس، عفونت‌های ادراری، هموروئید(بواسیر)، زخم‌ها و جراحات جزئی و همچنین یبوست استفاده می‌کنند. اگر به‌دنبال روشی طبیعی برای کاهش کلسترول خونتان هستید و می‌خواهید سیستم‌ایمنی بدنتان را تقویت و سرطان را از خود دور کنید به سراغ تره‌فرنگی بروید.

 

شاید برایتان جالب باشد که بدانید همین سبزی ساده یک محرک جنسی طبیعی است.با وجود اینکه حساسیت به تره‌فرنگی بسیار نادر است اما با این حال غیرممکن نیست. احتمال دارد که افراد آلرژیک، به تره‌فرنگی بیشتر از سبزیجات دیگر(سیر، پیاز، پیازچه) حساسیت نشان دهند.همچنین برخی از افرادی که مجبورند اگزالات‌ها را محدود کنند تا از سنگ کلیه پیشگیری کنند نباید تره‌فرنگی مصرف کنند.

 

سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی

تره‌فرنگی سرشار از آب(حدود ۹۰ درصد) و کم کالری است. برای همین یک ماده غذایی مناسب برای گنجاندن در برنامه رژیم لاغری محسوب می‌شود. این سبزی به اصطلاح از فرنگ آمده سرشار از ویتامین A، ویتامین C و مقداری ویتامین Bاست. تره‌فرنگی از وجود مواد معدنی مفید مانند آهن، منیزیم (دوستدار قلب)، سیلیس (دوستدار پوست و استخوان‌ها)بی‌نصیب نیست.

 

 

تفاوت تره فرنگی و پیازچه

طریقه مصرف تره فرنگی

 

 

تره فرنگی برای شام عالی است

تره فرنگی با طعمی بهتر و شیرین تر از پیاز، طعم غذا را بدون این که طعم خود را قالب کند، بهتر می سازد. تره فرنگی از خانواده ی پیاز، موسیر و پیازچه است. مزه و طعم آن مانند موسیر و کمی شیرین تر و خوش طعم تر است.

 

اگر علاقه ای به تره فرنگی نداشته اید و یا آن را برای وعده شام امتحان نکرده اید بهتر است شروع کنید. تره فرنگی برای تهیه انواع غذاها و سالادها مناسب است و بدنتان را ویتامین باران می کند.

 

تره فرنگی در بین خواص فوق العاده ای که دارد می تواند به بدنتان کمک کند تا مواد غذایی را راحت هضم و مواد مغذی را بهتر جذب کنید. تره فرنگی خواب راحتی را به شما هدیه می دهد و باعث سیری طولانی مدت می شود. اگر جزو افرادی هستید که می خواهید شب شام سبکی داشته باشید می توانید به این سبزی اعتماد کنید. در این مطلب ۵ دلیل خوب می آوریم که شما را قانع می کند تره فرنگی بیشتری مصرف کنید. لطفاً با ما همراه باشید.

 

تره فرنگی برای شام:پیش به سوی تناسب اندام

اگر به دنبال شامی سبک و در عین حال مغذی هستید تره فرنگی برایتان فوق العاده است. چرا؟ به خاطر اینکه تره فرنگی از میزان زیادی آب تشکیل شده است. بنابراین کالری اندکی دارد و در عین حال سرشار ازفیبرهای غذایی است. در هر ۱۰۰ گرم از این سبزی ۸۳ گرم آب، ۱ گرم پروتئین و ۲ گرم فیبر وجود دارد. علاوه بر این تره فرنگی حاوی مواد مغذی فوق العاده ای از جمله ویتامین A ،B6 ،C ،K و مواد معدنی ضروری مانند آهن، کلسیم، منیزیم و منگنز است. اگر این سبزی را به پروتئین و دیگر مواد غذایی کم کالری اضافه کنید گام بزرگی در جهت کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام بر می دارید.

 

تره فرنگی برای شام:هضم غذا و خوابی راحت

تره فرنگی یک ماده غذایی حاوی میزان زیادی پروبیوتیک است. این ترکیبات همان باکتری های مفیدی هستند که به جذب مواد مغذی کمک زیادی می کنند. علاوه بر این باکتری ها از فلور روده محافظت کرده و ترشح صفرا را فعال می کنند. در نتیجه کمک زیادی به هضم غذا می شود. بنابراین به داشتن خوابی راحت، بدون مشکلات گوارشی مانند گاز، نفخ یا احساس سنگینی کمک می کند.

 

تره فرنگی برای شام:مقابله با عفونت ها

مزه تره فرنگی شما را به یاد طعم ترکیب سیر و پیاز می اندازد. البته تره فرنگی به تندی این دو نیست اما طعم گوگردی دارد و از این جهت یادآور این دو ماده غذایی درمانگر است. این شباهت اتفاقی نیست. تره فرنگی نیز مانند سیر حاوی خواص آنتی باکتریایی است.

 

البته سیر قدرت بالایی دارد اما هر دو حاوی ترکیبی به نام آلیناس دارند. اگر به مصرف شبانه تره فرنگی عادت کنید بدنتان با قدرت بیشتر در برابر باکتری هایی که دستگاه گوارش را تحت تأثیر قرار می دهند مقابله خواهد کرد.

 

تره فرنگی برای شام:کاهش احتباس آب

برخلاف تصور خیلی از افراد که لب به شام نمی زنند باید گفت که این وعده غذایی از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابراین باید در انتخاب غذای مناسب دقت کرد. توصیه می شود که برای شام به سراغ مواد غذایی کم کالری بروید. بدانید که مصرف غذاهای سرشار از قند عادت نادرستی است. چون صبح فردا با احساس سنگینی در بدن از خواب بیدار خواهید شد.

 

احتباس آب که خود را با ورم اعضای بدن نشان می دهد ارتباط مستقیمی با سبک زندگی شما دارد. بنابراین افرادی که دچار این مشکل هستند باید تغییراتی در زندگی شان ایجاد کنند. تره فرنگی برای مقابله با این مشکل بسیار مفید است. چون حاوی پتاسیم و سدیم می باشد. میزان بالای فیبر موجود در این سبزی نیز به دفع سموم بدن کمک می کند. تره فرنگی همچنین برای دفع مازاد اسیداوریک از بدن موثر است. مصرف برای وعده شام به بدن کمک می کند تا به خوبی از عهده سم زدایی بدن بربیاید. با توجه به اینکه سم زدایی بدن شب ها انجام می شود بنابراین مصرف تره فرنگی تأثیر زیادی در پیشبرد این عملکرد ضروری دارد.

 

تره فرنگی برای شام:تقویت سیستم ایمنی بدن

تره فرنگی منبع خوب ویتامین A است. این ویتامین که با نام رتینول نیز شناخته می شود یک ویتامین محلول در چربی است و در ساخت و حفاظت سلول ها نقش مهمی دارد. ویتامین A سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت می کند. علاوه بر این، ویتامین K، ویتامین C و منگنز موجود در آن به تقویت گلبول های سفید کمک می کنند. بنابراین توصیه می کنیم که تره فرنگی را در وعده شام بگنجانید و میزان هوموسیستئین خون (عامل لخته شدن خون، سکته قلبی و مغزی) را کاهش دهید.

 

بهترین شیوه مصرف تره فرنگی برای وعده شام

تره فرنگی به همراه گوشت بوقلمون و لیموترش
فیله ماهی آزاد با سس تره فرنگی

برنج کامل با تره فرنگی و بروکلی
تره فرنگی با سس فلفل دلمه ای
سوپ کرفس، تره فرنگی و پیاز
ولوته تره فرنگی

 

همچنین می توانید به سالادهایتان تره فرنگی اضافه کنید. به این منظور تهیه سالاد تره فرنگی با توفو وسرکه بالزامیک یا تره فرنگی با ماهی تن، گوجه فرنگی، توفو و هویج رنده شده انتخاب های مناسبی هستند.

 

چند نکته

یادتان باشد که شام را متنوع، سبک و سالم میل کنید. این وعده باید حاوی مواد مغذی مورد نیاز بدن برای اتمام روز باشد. بدون شک خوردن یک کاسه غلات با شیر گزینه مناسبی نیست. چون بدن برای شروع وظیفه سختی مانند سم زدایی از بدن که در طول شب انجام می شود مهیا شده است. بنابراین لازم است بدون تحمیل کالری زیاد به بدن، به فکر تغذیه خوب آن باشید.

 

تره فرنگی در بارداری

عوارض مصرف سبزی تره فرنگی

 

خواص تره فرنگی | فواید و عوارض مصرف زیاد تره فرنگی

 

منبع : برترین ها /نمناک / تبیان / روزنامه آرمان امروز

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا