کودک

افزایش غلظت شیرمادر | چگونه شیر مادر را غلیظ تر کنیم؟

تغذیه کودکان و نوزادان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

تشخیص کیفیت شیر مادر

مقوی شدن شیر مادر در طب سنتی ، افزایش غلظت شیرمادر

 

برای غلیظ شدن شیرمادر چه باید کرد؟

مهم‌ترین عامل در افزایش شیر مادر، مکیدن صحیح و مکرر شیر از سینه مادر به وسیله شیرخوار و تخلیه سینه‏‌هاست. هرچه تغذیه با شیر مادر زودتر شروع شود، احتمال موفقیت در شیردهی بیشتر است. اکثر شیرخواران ۱/۵ تا ۳ ساعت بعد از تغذیه، دوباره گرسنه می‏شوند و در این مدت شیر دوباره ترشح می‏شود.

 

با شروع مصرف غذاهای کمکی و کاهش خواه ناخواه دفعات شیردهی، حجم شیر تولیدشده نیز کاهش می‌یابد و تبعا نیاز افزایش‌یافته مادر به مواد مغذی نیز تعدیل می‌گردد. با این حال، توصیه می‏شود که دفعات تغذیه طبق ساعت و دقیقه خاصی نباشد، بلکه بسته به میل و تقاضای شیرخوار تنظیم شود.

 

مصرف برخی غذاها مانند سیر، انواع کلم، پیاز، تربچه و یا غذاهای پرادویه و پرچاشنی ممکن است روی طعم شیر اثر بگذارد و تغییر ناگهانی طعم شیر موجب عدم تمایل شیرخوار به شیرخوردن شود. با توجه به تاثیر برخی مواد غذایی بر طعم شیر، در صورتی که شیرخوار از شیر خوردن امتناع می‌کند، بهتر است مادران از مصرف این مواد خودداری کرده یا مصرف آن را محدود کنند.

 

یکی دیگر از عوامل مهم در شیردهی موفقیت‏‌آمیز، آرامش خاطر و عدم نگرانی مادر است. خستگی مادر شایع‌ترین علت کاهش تولید شیر، خصوصا در ۴ تا ۶ ماه اول شیردهی می‌باشد.

 

مادر شیرده باید در طول روز به اندازه کافی استراحت کند، حجم کارهای خود را کاهش دهد و از اطرافیان در کارهای خود کمک بگیرد. همچنین، حمایت همسر و افراد خانواده و اطمینان خاطر از تأمین اقتصادی و شغلی می‏تواند نقش مؤثری در تداوم شیردهی داشته باشد.
در مادرانی که سیگار می‏‌کشند و یا مقادیر زیادی چای پررنگ، قهوه و یا نوشابه‏‌های کافئین‌دار می‏نوشند، ورود این مواد در شیر می‏تواند موجب بی‏قراری، تحریک‌پذیری، بی‌اشتهایی و کم‌خوابی شیرخوار گردد. همچنین، از آشامیدن الکل نیز باید خودداری کرد.

 

راههای مقوی شدن شیر مادر

حتی اگر شما رژیم غذایی خوبی نداشته باشید باز شیر مادر برای نوزاد از شیرخشک بهتر است. شیر شما حاوی مقدار مناسبی پروتئین، چربی، ویتامین و کربوهیدرات است و همچنین لوکوسیت ها را دارد که نوزاد شما از ابتلا به عفونت حفظ میکند. دادن شیر به نوزاد تا ۶ ماهگی ضروری است زیرا دارای فوابدی زیادی برای سلامت مادر و نوزاد دارد. در حالیکه شما نوزاد خود را شیر میدهید مهم است غذاها و نوشیدنی هایی را مصرف کنید که شیر شما را مقوی میکند و شما یک شیر مقوی را به نوزاد خود میدهید.

 

کالری و مقوی شدن شیر مادر

برای تامین انرژی لازم جهت شیردهی شما باید در ۶ ماه اول شیردهی ۴۰۰ کیلوکالری انرژی بیشتری دریافت کنید. برای افزودن این مقدار کالری به رژیم غذایی روزانه باید به سراغ مواد غذایی مقوی بروید که با یک تیر دو نشان بزنید. در حالیکه شما نوزاد خود را شیر میدهید نباید رژیم کاهش وزن شدید بگیرید بلکه باید رژیم مخصوص شیردهی داشته باشید

 

غذاهای پر پروتئین و مقوی شدن شیر مادر

غذاهای غنی از پروتئین شامل گوشت لخم، تخم مرغ،لبنیات و حبوبات است. برای مقوی شدن شیر شما باید از این مواد در رژیم غذایی روزانه شما استفاده شود. پس مواد غذایی ذکر شده را به برنامه روزانه خود اضافه کنید.

 

اگر کالری روزانه شما متوسط ۲۴۰۰ کالری است، شما بهتر است ۳ لیوان لبنیات مانند ماست،شیر و یا پنیر بخورید. لوبیا ها منبع غنی پروتئین هستند.ماهی و مغزیجات نیز سرشار از مواد مقوی هستند.

همواره از غذاهای دریایی کم جیوه مانند میگو،سالمون و پولاک استفاده کنید.

میوه، سبزی و غلات و مقوی شدن شیر مادر

از این سه ماده غذایی بطور متعادل استفاده کنید. برنج قهوه ای و نان سبوس دار منابع خوب غلات هستند. قبل از مصرف میوه و سبزی را خیلی خوب بشورید تا آفت کش ها از بین رود.

اگر شما رژیم ۲۴۰۰ کالری دارید، ۳ لیوان سبزیجات مانند اسفناج و کلم، سبزیجات نارنجی مانند هویج و فلفل و سبزیجات نشاسته ای مانند نخود فرنگی و سیب زمینی را باید مصرف کنید. همچنین ۲تا ۴ واحد میوه می توانید مصرف کنید.

 

غذاهای متنوع و مقوی شدن شیر مادر

داشتن رژیم غذایی متنوع و متعادل با طعم و مزه مختلف شیر شما را مقوی می کند. کودک ما نیز این طعم و مزه را می فهمد و شیر را بیشتر مصرف میکند.

 

غذاهای آلرژی زا نوزاد

گاهی، بدن نوزاد شما نسبت به برخی مواد مانند محصولات لبنی یا غذاهای تند واکنش آلرژیک نشان میدهد. دریافت این ماده غذایی از شیر شما توسط جنین ممکن است باعث بروز آلرژی کودک شود که باید آن را شناسایی کنید. علائم آلرژی در نوزاد شما شامل:

– مدفوع سبز حاوی موکوس و خون
– اسهال و استفراغ
– راش،اگزما، کهیر و یا خشکی پوست
– گرگرفتگی
– خمیازه و یا سرفه

 

رفع آبکی بودن شیر مادر

خوش طعم شدن شیر مادر

 

 

اگر نوزاد شما هر کدام از این علائم بلافاصله بعد از شیر خوردن و یا ۴ تا ۲۴ ساعت بعد از آن بروز کرد از مصرف آن ماده غذایی بپرهیزید.

 

ویتامین و املاح و مقوی شدن شیر مادر

برای مقوی شدن شیر باید مکمل مناسب نیز مصرف کنید. که پزشک برای شما اغلب مولتی ویتامین و تا پایان ۳ ماهگی بعد از زایمان مصرف قرص آهن توصیه میشود.
در آخر بطور خلاصه لیست غذاهای مقوی کردن شیر را مادر باهم بررسی میکنیم:

 

– زرده تخم مرغ
– شیر و خامه و کره
– جو
– روغن جگر ماهی
– پرتغال
– اسفناج
– سالمون

 

افزایش کیفیت شیر مادر، ۱۴ راهکار ساده

مادرانی که تمایل دارند توسط شیر خودشان نوزاد را تغذیه کنند، می توانند با در نظر گرفتن نکات تغذیه کیفیت و کمیت شیر خود را افزایش دهند. به یاد داشته باشید اگرچه نیازهای تغذیه ای کودک شما حتی زمانیکه دریافت خوبی از مواد مغذی نداشته اید تامین می شود اما در صورت ادامه این روند به خصوص رژیم های کم کالری و تک خوری و رژیم های لاغری غیر اصولی به زودی ذخایر بدن مادر خالی شده و کیفیت و کمیت شیر مادر کاهش می یابد.

 

چهارده راهکار ساده برای بهبود کیفیت و کمیت شیر مادر

۱٫ از مصرف غذاهای نفاخ بپرهیزید. پیاز، بادمجان، حبوبات نفخ نگرفته، ذرت، خانواده کلم، غذاهای تند و پرادویه. بهتر است به خصوص روزهای اول پس از تولد نوزاد از غذاهای ساده استفاده کنید. انواع برنج ساده ، گوشت ها، ماست مناسب هستند.

 

۲٫ مرتب به کودک خود شیر دهید. بدون توجه به زمان در طول شبانه روز کودک خود را شیر دهید. مکیدن بیشتر کودک علاوه بر تقویت قدرت مکیدن نوزاد، شیر شما را نیز بیشتر می کند.

۳٫ شکلات و قهوه و نوشابه های انرژی زا را از برنامه غذایی خود حذف کنید. این ترکیبات محرک بوده و می تواند خواب و تحرک نوزاد شما را افزایش دهد.

 

۴٫ از روغن های جامد و کره در حد اعتدال استفاده کنید و به جای آنها روغن های مفید مثل زیتون، کلزا و کنجد استفاده کنید.

۵٫ استراحت کافی و استرس کم در روند تولید شیر بسیار موثر است. ساعاتی که کودکتان خواب است شما نیز بخوابید.

 

۶٫ سبزیجاتی مثل اسفناج، هویج، چغندر ، سیب زمینی، نخود سبز در افزایش تولید و کیفیت شیر موثرند.

۷٫ در ادویه ها زیره سیاه، شوید خشک، نعنا، زردچوبه می توانند در تولید شیر و افزایش کیفیت آن موثر باشند.

 

۸٫ در هر وعده مخلوطی از غذاها شامل غلات کامل ، سبزی، گوشت و چربی های مفید داشته باشید.

۹٫ غلات کامل به خصوص انواع نان سبوسدار، جو ، برنج قهوه ای می توانند در تولید شیر موثر باشند.

 

۱۰٫ انواع ماهی در افزایش کیفیت شیر مادر و همچنین دریافت موثر اسیدهای چرب امگا۳ موثر است.

۱۱٫ مغزها و میوه های خشک را به عنوان میان وعده در برنامه روزانه خود بگنجانید.

 

۱۲٫ ۱۰-۱۲ لیوان آب در طول روز بنوشید. قبل و بعد از شیردهی آب میل کنید.

۱۳٫ غذاهای کامل مثل انواع سوپ، آش، آبگوشت را بیشتر استفاده کنید.

۱۴٫ از دم کرده رازیانه برای افزایش جریان شیر خود استفاده نمایید.

 

 

"درمان رقیق بودن شیر مادر"

افزایش غلظت شیرمادر

 

افزایش غلظت شیرمادر | چگونه شیر مادر را غلیظ تر کنیم؟

 

منبع: لاپلاس/ نی نی بان /

۳/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا