بارداری

ورزش پس از زایمان | تناسب اندام و ورزش های مناسب بعد از زایمان

زایمان و دوران پس از آن ، لاغری بعد از زایمان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

دانلود فیلم ورزش بعد از زایمان

ورزش بعد از زایمان سزارین ، ورزش پس از زایمان

 

 

چه ورزش‌هایی بعد از سزارین مناسبند

تمامی زنانی که سزارین انجام می‌دهند دوست دارند که بتوانند دوباره اندامی متناسب داشته باشند و به حالت اول بازگردند اما این سوال برای این افراد پیش می‌آید که چگونه ورزش کنند تا به این هدف دست یابند.

 

به نقل از Daily Monitor، زنان می‌توانند چند روز پس از عمل سزارین ورزش را آغاز کنند. البته افرادی هستند که پزشک به آن‌ها دستور استراحت داده است بنابراین بهتر است قبل از شروع ورزش با پزشک خود مشورت کنند.

 

بهتر است چند روز بعد از سزارین شروع به ایستادن کنید تا عضلات شکم قدرتمند شوند. این کار را تا می‌توانید انجام دهید. می‌توانید چند حرکت ساده نیز در این مدت انجام دهید.

در صورتی که در انجام حرکات ورزشی جا بخیه‌ها درد گرفت حرکت را متوقف کنید.

 

حرکت‌هایی از جمله حرکت پل، رساندن دست‌ها و پاها به هم به صورت درازکش، بلند کردن سر و شکم به مقدار کمی از زمین و حرکاتی از این قبیل مناسب هستند زیرا عضلات کمر را قدرتمندتر می‌کنند.

بعد از چند ماه می‌توانید حرکات سنگین‌تر انجام دهید. کنار دیوار بایستد و حرکات اسکات انجام دهید. حرکت پلانک از بغل نیز مناسب است انجام حرکت شنا بر روی دیوار نیز موثر ا ست.

 

پیاده‌روی ورزش سالم و موثر برای دوران بعد از سزارین است. این ورزش سبک است و برای بعد از عمل جراحی مناسب است.

سعی کنید به رژیم غذایی خود نیز دقت کنید. غذاهای پرکالری مصرف نکنید. در وعده غذایی روزانه سبزیجات و میوه زیاد مصرف کنید. آب و مایعات همچون آب میوه بخورید. تا زمانی که زخم و بخیه دارید وزنه نزنید و ورزش‌های شدید انجام ندهید.

 

ممکن است که به دلیل افسردگی بعد از زایمان زودتر خسته شوید و انگیزه‌ای برای ورزش نداشته باشید سعی کنید با پزشک خود در این رابطه صحبت کنید.

 

تناسب اندام بعد از زایمان با تمرینات ۸ گانه

باشروع دوران بارداری بخش زیادی از انرژی مادر به طور ناخودآگاه صرف نگهداری و مراقبت از جنین می‌شود. به همین دلیل غالب زنان باردار در طول این دوران با کاهش میزان انرژی و توان جسمی مواجه می‌شوند و گاهی توان یک پیادهروی ساده را هم ندارند. برخی از زنان در این دوران دچار اضطراب و ترس از درد زایمان می‌شوند و برخی اختلال در ساعت خواب را تجربه می‌کنند. غافل از اینکه اگر در طول دوران بارداری و حتی پیش از بارداری به صورت هدفمند به انجام تمرین‌ها و نرمش‌های مناسب برای دوران بارداری بپردازند می‌توانند علاوه بر اینکه سلامت و تناسب جسمی خود و جنین‌شان را تضمین میکنند بسیاری از عوارض ناشی از بارداری و پس از آن از قبیل اضافه‌وزن، کمردرد و دردهای مفصلی را کنترل و مهار کنند. دکتر امیرحسین عابدی برای این منظور تمرینات ۸ گانهای را برای حفظ سلامت و تناسب حین و پس از بارداری به شما آموزش می‌دهد.

این ورزش از جمله حرکت‌هایی است که برای کشش عضلات پشت پا، عضلات ساق پا و همینطور عضلات و ماهیچه‌های کمر به خانم‌های باردار توصیه می‌شود. در این حالت یک پا جمع می‌شود و زیر بدن قرار می‌گیرد و یک پای دیگر به صورت باز مقابل بدن قرار می‌گیرد. این حرکت را باید ۱۰ تا ۱۲ بار برای هر پا انجام دهید. بهترین حالت آن است که با هر بار تکرار به مدت ۱۰ ثانیه بدن را به صورت خمیده نگه دارید.

 

در این حالت با کشش پا به سمت عقب می‌توانید علاوه بر تقویت عضلات پا به تقویت عضلات ۴ سر ران نیز بپردازید. این حرکت را روی هر دو پا تمرین کنید و با تمرکز و تنفس مناسب به افزایش نیرو و تقویت عضلاتتان بپردازید. این حرکت را نیز ۱۲ مرتبه و هر بار به مدت ۱۰ ثانیه تکرار کنید.

این تمرین حرکت شنای کنترل شده یا تعدیل شده نام دارد که برای تقویت عضلات پشت، کمر و دست‌ها در دوران بارداری مورد استفاده قرار می‌گیرد و تکرار آن در طول روز می‌تواند برای کاهش دردهای پشت و کمر خانم‌های باردار موثر باشد. این حرکت را ۱۲ بار در روز تکرار کنید.

 

 

ورزش شکم بعد از زایمان

چند وقت بعد از زایمان طبیعی میتوان ورزش کرد ؟

 

 

این تمرین نیز همان حرکت شنای کنترل شده است که این بار به صورت ایستاده و با کمک دیوار انجام می‌شود. انجام این حرکت به خانم‌های باردار کمک می‌کند تا عضلات سرشانه، کتف و پشت خود را تقویت کنند و مانع از تحلیل رفتن عضلات شوند. این تمرین را نیز ۱۲ بار در روز تکرار کنید.

 

این حرکت یکی از بهترین نرمش‌ها و تمرین‌هایی است که برای تقویت عضلات کف لگن به خانم‌های باردار توصیه می‌شود. این تمرین به خانم‌ها کمک می‌کند تا زایمان راحت‌تری داشته باشند و تحمل دردهای پیش و پس از زایمان و حتی حین بارداری برای آنها قابل تحمل شود. این حرکت مانند حرکت یوگاست و مادر با تمرکز بر دم و بازدم از حالت ایستاده به حالت نشسته نزدیک می‌شود. بهترین حالت این است که این حرکت را روزی ۲ بار و هر بار ۱۲ حرکت اجرا کنید. مدت زمانی که صرف اجرای هر حرکت میکنید ۱۰ ثانیه است.

 

با اجرای این تکنیک به همراه تنفس دقیق و متمرکز می‌توانید عضلات شانه و زیر بغل خود را در دوران بارداری به راحتی تقویت کنید. این حرکت موجب کشش مناسب عضلات شانه می‌شود و یکی از بهترین تمرین‌ها برای آماده نگه‌ داشتن عضلات شانه است. این حرکت را نیز می‌توانید صبح و شب به تعداد ۱۲ بار تمرین کنید.

 

این حرکت نیز از جمله بهترین ورزش‌های دوران بارداری است که به تقویت عضلات جلوی شانه و تقویت عضلات ۴ سر ران به طور همزمان کمک می‌کند. در حقیقت این تمرین می‌تواند هم به عضلات پا و هم به عضلات دست کمک کند. روزی یک بار این تمرین را برای ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

 

بهترین تمرین برای اصلاح قوس کمر در دوران بارداری اجرای این تمرین است. این حرکت در عین حال می‌تواند میزان درد کمر حین بارداری را کاهش دهد و با تقویت عضلات کمر در زمانی که وزن جنین در ماه‌های پایانی افزایش می‌یابد از بروز دردهای کمر در زنان باردار پیشگیری کند. برای اجرای این تمرین باید به طور همزمان پا و دست مخالف را از روی زمین بلند کرده و آنها را از بدن دور کنند و این تکنیک را برای دست و پای دیگر پیدا کنند. این تمرین را نیز روزی یک بار و برای ۱۰ تا ۱۲ مرتبه تکرار و تمرین کنید.

 

این نکته را جدی بگیرید

تکنیک‌های ۸ گانه‌ای که مرور کردیم از جمله بهترین ورزش‌ها و تمرین‌ها در ۳ ماهه دوم و سوم دوران بارداری محسوب می‌شود که به آمادگی بدن و تقویت عضلات آن برای زایمان می‌پردازد. با اجرای این تکنیکها می‌توان از بروز دردهای حین زایمان پیشگیری کرد و احتمال بروز فرم‌های نامناسب بدنی و افتادگی شکم را بعد از زایمان به حداقل رساند. در حقیقت زنانی که در دوران بارداری از این تکنیک‌ها استفاده می‌کنند می‌توانند پس از بارداری راحت‌تر و با سرعت بیشتری به وزن ایده‌آل خود بازگردند.

 

این توصیه ها را آویزه گوشتان کنید

نکات زیادی برای انجام ورزش در دوران بارداری وجود دارد که رعایت آنها می‌تواند تاثیر تمرین‌های ورزشی را در دوران بارداری چند برابر کند.
* هرگز بعد از خوردن غذا یا میان وعده مشغول ورزش نشوید. کارشناسان ورزش به زنان باردار توصیه می‌کنند دست کم یک ساعت بعد از مصرف غذاها و وعده‌های خوراکی برای ورزش دست به کار شوند.

 

* اگر در گروه خانم‌هایی قرار دارید که در روز نیم ساعت به ورزش و نرمش می‌پردازید بهتر است ۲۰۰ تا ۳۰۰ کالری در روز بیشتر غذا مصرف کنید تا به این ترتیب بتوانید انرژی لازم برای تمرین‌ را داشته باشید و حین ورزش دچار ضعف نشوید.

 

* همیشه به هنگام ورزش، آب در دسترس داشته باشید و در فاصله میان تمرین‌ها، قبل و بعد از ورزش آب بنوشید.
* حین ورزش همواره با آرامش، آهسته و پیوسته تمرین کنید به گونهای که خستگی را احساس نکنید.
* اگر حین ورزش دچار گر گرفتگی در قفسه سینه شدید به گونهای که صحبت کردن برایتان سخت شد باید دست از ورزش بکشید و مراقب باشید که در تمرین‌های بعدی به این ترتیب خود را خسته نکنید.

 

 

بدنسازی بعد از سزارین

ورزش بعد از زایمان و بارداری

 

ورزش پس از زایمان | تناسب اندام و ورزش های مناسب بعد از زایمان

 

منبع:shahrzadpress.com/ ایسنا / بیتوته

 

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا