درمان

فراموشی خاطرات بد | راهکارهایی برای فراموشی گذشته و خاطرات بد

روان ، فراموشی خاطرات گذشته در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خاطره بد

حذف خاطرات بد ، فراموشی خاطرات بد

۶ گام تا فراموشی خاطرات گذشته

بسیاری از ما هنوز درگیر خاطرات گذشته خود هستیم و هر روز خاطرات تلخ گذشته را برای خودمان مرور می کنیم در حالی که می دانیم گذشته ها ، گذشته است .

 

مرور دائم خاطرات تلخ گذشته سبب می شود ما از زندگی حالمان غافل شویم و فقط خود را سرزنش کنیم و بدین صورت آن چنان که زندگی گذشته مان تلخ است زندگی حال و آینده مان نیز تلخ می شود . بهتر است از همین الان برای این مشکل چاره ای بیاندیشیم وبرای فراموش کردن گذشته راهکارهایی را بکار ببریم

 

فراموش کردن خاطرات گذشته یعنی چه؟

فراموش کردن گذشته یعنی اینکه قبول کنید در گذشته در مواجهه با مشکلتان بهترین عکس العمل را داشته اید و اگر به عقب نیز برگردید همان واکنش را از خود نشان خواهید داد.

 

راهکارهایی برای فراموش کردن گذشته و خاطرات بد

ارتباطات جدید برقرار کنید:

برای فراموش کردن گذشته دوستان جدیدی پیدا کنید ، این دوستان می توانند از بین همکاران و همسایه های شما باشند . شما می توانید برای کنار آمدن با گذشته تان در مورد آن با دوستان خود صحبت کنید.

 

در مکالماتتان به دنبال تعادل باشید:

برای فراموش کردن گذشته هنگامی که با دوستتان صحبت می کنید فقط از مشکلات گذشته خود حرف نزنید و بگذارید او نیز برای شما از زندگی اش صحبت کند.

 

کارهای جدید و تازه را تجربه کنید:

برای فراموش کردن گذشته کارهایی جدید انجام دهید مثلا شروع به یادگیری یک هنر جدید کنید و یا یک سرگرمی جدید برای خود ایجاد کنید.

 

خودتان را ببخشید

مهم ترین عملی که باید برای فراموش کردن گذشته بهکار ببرید بخشیدن خود است . اگر در گذشته خطایی کرده اید باید خودتان را ببخشید و دیگر به آن فکر نکنید زیرا فکر کردن دردی را دوا نمی کند.

 

افکارتان را مدیریت کنید

برای فراموش کردن گذشته افکارتان را مدیریت کنید و عادت فکر کردن به گذشته را ترک کنید . شما باید هنگام فکر کردن به گذشته افکارتان را به زمان حال بازگردانید .

 

به گذشت زمان اعتماد کنید

برای فراموش کردن گذشته شما بیش از هر چیز به گذشت زمان نیاز دارید . زمان حلال مشکلات شماست و به تدریج با گذشت زمان زخم های گذشته التیام پیدا می کند و رد کم رنگی از آن باقی می ماند.

 

نکاتی برای فراموش کردن خاطرات گذشته

برای فراموش کردن گذشته ، به خاطراتتان احترام بگذارید ، آن ها را بنویسید ، نقاشی بکشید و درموردشان صحبت کنید.
برای فراموش کردن گذشته ،احساسات و عواطف مربوط به خاطرات بدتان را دور بریزید
برای فراموش کردن گذشته ، با کسانی که در خاطرات گذشته با شما همراه بودند ، صحبت کنید.
برای فراموش کردن گذشته ، احساسات واقعی خود را پیش دوست صمیمیتان بازگو کنید
برای فراموش کردن گذشته ، به اشتباهات گذشته تان اعتراف کنید و آن ها را گردن بگیرید و با آن ها کنار بیایید.
برای فراموش کردن گذشته ، از کسانی که به آن ها آسیب زده اید عذر خواهی و طلب بخشش کنید.
برای فراموش کردن گذشته ، غرورتان را کنار بگذارید و از کسی برای حل این مشکل کمک بگیرید.

 

 

تکنیک های فراموشی

دعای فراموشی گذشته

 

راههای فراموش کردن خاطرات بد گذشته

راههای فراموش کردن خاطرات بد گذشته:همه ما تجربه های ناخوشایندی داشته ایم که در گوشه ای از ذهن ما ثبت شده و هر ازگاهی مرور آن برای مان عذاب آور است.عده ای آن را به سرنوشت نسبت می دهند و عده ای همه اتفاقات را بازتاب رفتار خود انسان ها می دانند اما چیزی که مهم است نحوه نگرش و برخورد ما با خاطرات بد گذشته است.

 

با جرات می‌شود گفت در همه جای دنیا کسی وجود ندارد که تا به حال اتفاق و خاطره‌ای بد را تجربه نکرده باشد. همه ما تجربه‌های ناخوشایندی داشته‌ایم که در گوشه‌ای از ذهن ما ثبت شده و هر ازگاهی مرور آن برای‌مان عذاب آور است.عده‌ای آن را به سرنوشت نسبت می‌دهند و عده‌ای همه اتفاقات را بازتاب رفتار خود انسان‌ها می‌دانند اما چیزی که مهم است نحوه نگرش و برخورد ما با خاطره‌های تلخ است.

 

یادآوری و تفکر در مورد خاطرات بد گذشته گاهی تا آنجا پیش می‌رود که انرژی و توانایی ادامه زندگی را از انسان سلب می‌کند و اینجاست که بالاخره همه مان با این سوال روبه‌رو می‌شویم که با این خاطرات تلخ چه باید کرد؟ اما ما راه رویارویی با خاطرات ناخوشایندتان را برای‌تان می‌گوییم.

 

راههای فراموش کردن خاطرات بد گذشته:با خودت روراست باش

قبل از هرچیز باید با خودتان شفاف باشید و در مورد این موضوع به نتیجه‌ای روشن برسید که فکر کردن در مورد گذشته و مرور تجربه‌های تلخ برای‌تان آزار‌دهنده است و مثل یک سم کشنده در دراز مدت شما را از پا خواهد انداخت. باید از این وضعیت خسته شوید، خسته از غصه خوردن و فکر کردن و مرور تجربه‌های گذشته و خاطرات بد گذشته، خسته از احساس افسردگی و حسرت در مورد گذشته و بعد از این خستگی سودمند و به موقع، باید همه توانت را برای مقابله با این حس یک جا جمع کنی. تنها به این فکر کن که همین الان درست همین الان دیگر نمی‌خواهی حسرت گذشته را بخوری و از داشتن حس افسردگی و ناراحتی به اندازه کافی خسته شده‌ای.

 

راههای فراموش کردن خاطرات بد گذشته:یک راهکار عملی و موثر

یک مکان دنج و راحتی را درنظر بگیرید و آنجا بنشینید. چشم‌های‌تان را ببندید و چند نفس عمیق بکشید. به تاریکی پشت پلک‌تان توجه کنید و سعی کنید فضای تاریک را در مقیاسی بزرگ‌تر تصور کنید آنقدر که سیاهی همه اطراف شما را احاطه کند.

 

حالا یک تلویزیون را تصور کنید که در مقابلتان قرار گرفته است و حتی‌الامکان این تلویزیون را قدیمی در نظرتان تجسم کنید چون شما در حال بازسازی اتفاقات گذشته‌تان هستید. بعد از این کار حادثه‌ای که باعث دلخوری شما شده است را در صفحه تلویزیون خلق کنید و با دقت به آن نگاه کنید. شخصیت‌هایی که هنگام به‌وجود آمدن آن حادثه تلخ وجود داشته‌اند را با جزئیات تصویرسازی کنید. صداها، رنگ‌ها و حتی بویی که در آن لحظه حس کرده‌اید را از قلم نیندازید. بعد از این کار نوبت شماست.

 

سعی کنید با دکمه‌ای که روی بدنه تلویزیون است (یادتان باشد که تلویزیون شما از نوع قدیمی است و کنترل ندارد) صداها را کم و زیاد کنید. صداهایی که باعث رنجش‌تان شده را کم و آن‌هایی که حس خوبی به شما می‌دهد را زیاد کنید. می‌توانید رنگ صورت یا لباس شخصیت‌هایی که در این فیلم سینمایی خودساخته، باعث آزارتان شده است را کمرنگ تصویرسازی کنید. به‌تدریج شخصیت‌ها را حذف کنید و حتی می‌توانید نوع جملات آن‌ها را با سلیقه خود تغییر دهید. بعد از این‌که تصاویر کمرنگ و کمرنگ‌تر شد دست‌تان را روی دکمه خاموش تلویزیون بگذارید و تمام صحنه مربوط به آن تجربه تلخ را برای همیشه محو کنید. انجام این تمرین را اگر برای چند بار انجام دهید، می‌تواند کمک زیادی به فراموشی اتفاق تلخ گذشته تان کند.

 

راههای فراموش کردن خاطرات بد گذشته:تغییر خاطرات آن‌طور که دوست دارید

وقتی از خاطرات بد گذشته صحبت می‌کنید و سعی دارید آن را با کسی به اشتراک بگذارید تقریبا همه آدم‌ها یک جواب مشترکی را به شما می‌دهند و آن این جمله است« از خاطره بد بگذر و فراموشش کن» اما در دنیای واقعیت وقتی صحبت از عمل وسط می‌آید اینکار کمی مشکل به‌نظر می‌رسد. فراموش کردن اتفاق تلخ کار خیلی سختی است اما حداقل می‌توانید نوع احساسی که نسبت به آن تجربه بد را دارید تغییر بدهید. وقتی خاطره‌ای تلخ را مرور می‌کنید قبل از هرچیز به این فکر کن که این اتفاق می‌تواند جنبه مثبتی هم برای شما داشته باشد. به‌دنبال آن جنبه مثبت و خوب، تجربه ناخوشایند هم داشته باش تا حسی جدید را جایگزین حس آزاردهنده سابقت کنی.

 

راههای فراموش کردن خاطرات بد گذشته:خودت را از قلم نینداز

هنگام مرور و تصویرسازی خاطرات بد گذشته، آیا خودت را در تصاویری که دوباره بازسازی کرده‌ای می‌بینی یا خیر؟ اگر خودت را در صحنه نمی‌بینی این نشان می‌دهد که شما هنوز غرق در احساسات باقی مانده از خاطرات گذشته‌ات هستی. اما وقتی در تصویرسازی تجربه‌های تلخ گذشته‌ات خودت را هم تجسم می‌کنی این نشانه خوبی است چون شما به‌عنوان یک تماشاچی به آن اتفاق نگاه می‌کنید و خودتان را جدا کرده‌اید و آن صحنه تلخ را در زمان حال و جایی که هم‌اکنون هستی نگاه می‌کنی.

 

یادت باشد گذشته تنها یک خاطره است و این ما هستیم که آن‌ها را زنده می‌کنیم. در این تصویر‌سازی‌ و احیای دوباره زمان حال را از دست نده.در نهایت به شما توصیه می کنم جهت رهایی از انواع مشکلات و بیماریهای روحی ورزش کنید و به مسائلی که در اطراف شما رخ می دهد بی خیال باشید و به هیچ چیزی غیر از سلامتی خودتان فکر نکنید و از محیط های شلوغ و پر سر و صدا که احتمالا اعصاب شما را به هم می زند دوری کنید این به معنای آن نیست که گوشه گیری نمائید و از جمع گریزان باشید .

 

 

راههای فراموشی

فراموش کردن خاطرات

 

فراموشی خاطرات بد | راهکارهایی برای فراموشی گذشته و خاطرات بد

 

منبع: دلگرم / نمناک

۳.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا