نگهداری مواد غذایی

خواص کدو سبز | فواید درمانی کدو سبز برای سلامتی

خواص مواد غذایی ، فواید درمانی کدو سبز در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

نوشته های مشابه

 

 

خواص کدو سبز با ماست

خواص کدو سبز برای پوست

 

 

خواص کدو سبز برای سلامتی

کدو سبز نوعی میوه نارس است که برای غذا استفاده میشه و در مجموعه تره بار عرضه میشه.

این گیاه خواص درمانی بسیاری داره چه خام و چه پخته درمان بسیاری از بیماریهاست، کدو سبز گزینه خوبی برای کسانیست که دچار کبد چرب و چربی خون هستند. گلهای بوته ی کدو سبز هم خوراکی هستند و در غذاهای فرانسوی و ایتالیایی از این گلها استفاده میشه و طعم خوبی به غذا میده.

 

۱٫ مفید برای قلب

کدو سبز حاوی مقادیر زیاد پتاسیم است که به کاهش فشار خون کمک میکنه. همچنین حاوی مقادیر متوسط ​​فولیک اسید است که باعث تخریب اسیدآمینه هایی مثل هموسیستین میشه این اسید آمینه منجر به حمله قلبی و سکته مغزی میشه. دارا بودن مقدار قابل توجهی منیزیم باعث شده در حفظ فشار خون با سرعت طبیعی و ضربان قلب با ریتمی پایدار و منظم نقش داشته باشه.

 

۲٫ کاهش وزن

کدو سبز دارای کالری فوق العاده کمی است که همین ویژگی باعث شده اون رو بخشی بسیار مهمی از رژیم غذایی کاهش وزن قرار بدن. جایگزینی غذاهای پرکالری با کدو سبز، به شما کمک میکنه تا میزان کالری مصرفی تون رو کم کنید. این جایگزینی باعث میشه که بتونید راحتتر کالری های ذخیره شده رو بسوزانید و وزن کم کنید.

 

مصرف فیبر به خودی خود در سوختن چربی بدن کمک میکنه. مزیت دیگه ای که کدو سبز داره اینه که آب بدن رو حفظ میکنه و از سردردهای ناشی از کاهش وزن در امانید و البته توانایی چربی سوزی بیشتری بهتون میده.

 

۳٫بهبود سلامت چشم

کدو سبز بخاطر داشتن کاروتنوئید و بتاکاروتن که میتونه به ویتامین A در بدن تبدیل بشه سلامت چشم رو تامین کنه. حضور ویتامین A در رشد سلول ها در چشم کمک میکنه که چشم بصورت ریشه ای تقویت بشه و در پیشگیری از بیماری های مرتبط با سن کمک میکنه.

 

۴٫پیشگیری از آسم

با توجه به اینکه کدوسبز منبع خوب ویتامین C هست، غذای خوبی برای مبارزه با آسم محسوب میشه. ویتامین C، یک آنتی اکسیدان قوی است و نقش مهمی در حفظ سیستم ایمنی بدن و مبارزه با مشکلات تنفسی داره. خواص ضد التهابی کدوسبز کمک میکنه تا ریه ها رو باز و در حالت تعادل و بدون برانگیختگی ناشی از التهاب نگه داره. کدو سبز همچنین حاوی کلسیم است که به سیستم عصبی کمک میکنه تا به درستی عمل کنه و به استخوان ها و دندان ها قدرت می بخشه.

 

۵٫پایین آوردن کلسترول با کدو سبز

مقدار بالای فیبر در کدو سبز باعث کاهش کلسترول میشه. سطوح بالای ویتامین A و ویتامین C احتمال ابتلا به گرفتگی عروق رو پایین میاره هم از جهت پایین آوردن کلسترل و هم با اکسیداسیون عروق خونی بدن گرفتگی رو به تاخیر میندازه.

 

کدوسبز در چه مواقعی خوب نیست؟

همونطور که میدونید کدوسبز میوه تابستان است و طبیعتا میوه هر فصلی طبعش مکمل اون فصله یا بهتر بگم برای مصرف همون فصل مناسبه، تابستان که فصل گرم و خشک هست طبیعتا میوه های این فصل باید طبع سرد و تر باشه تا با مصرفش از عوارض فصل در امان بمونیم و گرمازده نشیم!

 

پس این میوه سرد و تر در فصلهای سرد به تنهایی نباید مصرف بشه حتما باید از یک مکمل برای گرم شدن طبع استفاده بشه در غیر این صورت دچار دلدرد و نفخ میشید.

 

آشنایی با خواص و مضرات کدو سبز

ترکیبات شیمیایی:

مواد موجود در ۱۰۰ گرم کدو سبز :

کالری : ۱۸
آب : ۹۴ گرم
پروتئین : ۱/۱ گرم
چربی : ۰/۱ گرم
نشاسته : ۳/۶ گرم
کلسیم : ۲۸ میلی گرم
فسفر : ۳۰ میلی گرم
آهن : ۰/۵ میلی گرم
پتاسیم : ۲/۲ میلی گرم
ویتامین آ : ۴۰۰ واحد
ویتامین ب ۱ : ۰/۰۵ میلی گرم
ویتامین ب ۲ : ۰/۰۹ میلی گرم
ویتامین ب۳ : ۱ میلی گرم
ویتامین ث : ۲۰ میلی گرم
ارزش غذایی کدو سبز

 

کدو سبز از نظر تغذیه ای دارای ارزش زیادی است و به عنوان یک منبع خوب ویتامین C، ویتامین A (به دلیل داشتن سطوح بالای کاروتنوئیدها مانند بتاکاروتن)، منیزیم، پتاسیم، مس، فیبر، فولات، فسفر وریبوفلاوین شناخته می شود.

 

کدو سبز همچنین یکی از بهترین منابع غذایی منگنز نیز می باشد.

این گیاه مقدار قابل توجهی از ویتامین B1 و B6 مورد نیاز بدن را نیز تأمین می کند.

از دیگر مواد مغذی موجود در کدو سبز می توان به پروتئین، روی، کلسیم، آهن، نیاسین، تریپتوفان،ویتامین K و… اشاره کرد.

فواید کدو سبز

کدو یک سبزی استوانه ای شکل شبیه خیار می باشد که به رنگ های سبز و زرد در دسترس می باشد.

 

طبع کدو سبز سرد و خنک است

کدو سبز؛ پیشگیری کننده بیماری های ناشی از کمبود ویتامین C

کدو سبز یکی از بهترین غذاهایی است که به پیشگیری از بیماری اسکوربوت، کبودی و… که در نتیجه ی کمبود ویتامین C به وجود می آید کمک می کند.

کدو سبز؛ ضد سرطان

کدو حاوی مقدار زیادی مواد ضد سرطان و آنتی اکسیدان است و مصرف آن از بروز سرطان و پیری زودرس سلول ها جلوگیری می کند.

خوردن سبزیجاتی با فیبر بالا از جمله کدو سبز باعث می شود سموم سرطان زا از سلولهای کولون دفع شده و فولات و بتاکاروتن و ویتامین C موجود در آن از این سلولها در برابر موادشیمیایی که باعث سرطان کولون می شوند محافظت می کند.

 

کدو سبز به دلیل دارا بودن آلفا و بتا کاروتن در کاهش خطر سرطان پروستات مردان بالای ۶۰ سال موثر است.تحقیقات اخیر نشان داده است که عصاره ی کدو سبز به تخفیف علایم بزرگی خوش خیم پروستات کمک می کند؛ همان طور که می دانید بزرگی خوش خیم پروستات منجر به مشکلاتی در عملکرد دستگاه ادراری و جنسی می شود؛ فیتونوترینت های موجود در کدو سبز عامل این تسکین هستند.

 

کدو سبز حاوی عناصر ضد سرطانی است و از سرطان کولون (روده بزرگ) پیشگیری می کند.

آب کدو سبز از نظر توانایی مقابله با جهش های سلولی همانند تره فرنگی، تربچه و کدوتنبل است.

مصرف کدو سبز در دیابت ؛ کلسترول و فشار خون بالا

بیشتر مواد مغذی موجود در کدو سبز به پیشگیری از آترواسکلروزیس (گرفتگی عروق) و بیماری های قلبی در دیابتی ها کمک می کند و همچنین خطر حمله ی قلبی و سکته ی مغزی را به وسیله ی کاهش فشار خون بالا، کاهش می دهد.

 

کدو سبز سرشار از پتاسیم بوده و برای کاهش فشارخون بسیار مفید است.

مصرف کدو از افزایش قند، و چربی خون جلوگیری می کند.

 

کدو سبز از اکسیداسیون کلسترول که یکی از دلایل اصلی تجمع کلسترول در دیواره ی رگ های خونی می باشد جلوگیری می کند.

به این ترتیب کدو سبز یکی از بهترین غذاها برای مبارزه با بیماری ها است چرا که حاوی ترکیبات آنتی اکسیدانی و ضد التهابی می باشد. آب کدو به صورت ناشتا مصرف شود.

 

 

خواص کدو سبز برای پوست صورت

 

طبع کدو سبز

 

کدو سبز؛ درمان کننده آسم

این باور وجود دارد که کدو سبز آسم را درمان می کند؛ زیرا حاوی ویتامین C بالایی می باشد.

پیشگیری از سکته قلبی و مغزی با مصرف کدو سبز

دریافت منظم این سبزی موجب کاهش سطوح بالای هموسیستئین خون می شود؛ حتما می دانید که سطوح بالای هموسیستئین منجر به حمله قلبی و سکته مغزی می شود.

کدو سبز؛ تضمین کننده سلامت چشم

مقدار بالای ویتامین C و لوتئین موجود در کدو سبز به چشم های شما کمک می کند تا بهتر ببینید و سلامت آن ها را بهتر حفظ نمایید.

فولات، پتاسیم و ویتامین A با هم در جهت حفظ و بهبود سلامت عمومی مشارکت می کنند.

کاهش علایم دردناک آرتریت روماتوئید

مس موجود در این سبزی به کاهش علایم دردناک آرتریت روماتوئید کمک می کند.

مصرف کدو سبز در بارداری

مصرف کدو سبز به عنوان یکی از منابع ویتامین A در بارداری مفید است. منابع ویتامین A عبارتند از هویج، کدو تنبل، اسفناج، کدو سبز، برگ چغندر، زردآلو و طالبی.

توجه: زیاده روی در مصرف ویتامین A در بارداری (بیش از ۱۰۰۰۰ واحد در روز) خطر ابتلا به نقایص مادرزادی جنین را افزایش می دهید.

کدو سبز؛ ضد پیری و تقویت کننده حافظه

این اعتقاد وجود دارد که کدو سبز حاوی ترکیبات ضد پیری بسیار خوبی است. آنتی اکسیدان های موجود در آن موجب تقویت حافظه و کاهش مشکلات وابسته به سن به میزان ۴۰ درصد می شود.

 

بر طبق تحقیق انجام شده توسط دانشگاه راش در شیکاگو، ویتامین A و E در ترکیب با اسیدهای چرب امگا ۳ جذب آنتی اکسیدن های محلول در چربی را تقویت می کند و به بازسازی مؤثر سلول های مغزی کمک می کند.

فواید مصرف کدو سبز در کاهش وزن

کدو سبز حاوی بیش از ۹۵ درصد آب می باشد که آن را به عنوان یکی از بهترین غذاها برای افرادی که رژیم دارند، مطرح می کند.

کدو سبز همچنین حاوی کالری کمی است، به طوری که هر ۱۰۰ گرم آن فقط حدود ۲۵ کالری دارد. علاوه بر این مشخص شده است که کدو سبز متابولیسم یا سوخت و ساز بدن را بالا می برد.

خونساز برای گرم مزاجان

کدو سبز برای اشخاص گرم مزاج و صفراوی بسیار مفید و خون ساز است.

کدو سبز؛ سرشار از فیبر

خوردن ۱۵۰ گرم کدو در روز نیاز بدن به فیبر را تأمین می کند.

فواید کدو سبز برای پوست

اگر پوست کدو سبز را ناز ک بگیرید قطرات آبی ظاهر میشه که به عنوان بهترین پلینگ برای صورت میشه از اون استفاده کرد که بعد از یک ساعت باید صورتتونو با حوله ای که با بخار آب مرطوب شده پاک سپس با آب ولرم بشویید

سایر فواید:

افزودن کدو سبز به نان ها و کلوچه ها، آن ها را سه برابر مرطوب تر و لطیف تر می کند.

کدو یبوست و سوء هاضمه را رفع و رگهای بدن را تمیز میکند.

 

برای یرقان بسیار مفید است و تب را پایین می آورد.

کدو ادرار آور است مصرف آن برای رفع اختلالات کلیه و مثانه بسیار مفید می باشد.

 

همچنین مس یافت شده در کدو سبز تاثیر به سزایی در کاهش علایم آرتروز های روماتیسمی دارد.

گوشت کدو زود هضم است و چنانچه با گوشت و حبوبات پخته شود، به هضم آنها نیز کمک خواهد کرد و در زود پخته شدن آنها هم تاثیر فراوان دارد.

بهترین روش مصرف کدو سبز

بهترین روش مصرف کدو سبز به صورت خام و بخارپز شده است.

مصرف آب کدو سبز بسیار مفید است.اگر طعم آن را دوست ندارید با آب هویج مخلوط کرده و نوش جان کنید.

در ادامه چند روش طبخ کدو را آورده ایم:

طرز تهیه کدو سبز کبابی

اگر دوست دارید کدو سبز را به صورت کبابی مصرف کنید، آن را شسته و از وسط نصف کنید یا به قسمت‏هایی که بتوانید آن ها را سر سیخ بزنید، برش دهید.

 

قبل از کباب کردن، سبزیجات را حدود ۱۵ دقیقه در مخوط آبلیمو، روغن و نمک بخوابانید (سس مخصوص سبزیجات )،تا ترد و مزه دار شوند.اگر نمی‏ خواهید آن ها را در فویل بگذارید یا روی سبد کباب کنید، با یک برس مخصوص کمی روغن روی آن ها بمالید و روی زغال یا گاز، آتش ملایمی آماده کنید. کدوها وقتی کاملا پخته هستند که به راحتی یک چنگال داخل آن ها فرو برود.

روش تهیه سالاد کدو سبز

این یکی از ساده‌ترین راه‌های آشپزی با کدوست. کافی‌است کدو را شسته و با پوست‌کن به صورت ورقه‌های در آوریم، از یک کدو سبز قلمی، با این روش می‌توانید تعداد زیادی ورقه به دست بیاورید.

 

نصف کنسرو نخود سبز، نعنای تازه و چند تربچه و کمی پنیر (از هر نوع که دوست دارید) را هم اضافه کنید و روی آن کمی لیمو ترش، روغن زیتون، چند قطره سرکه بالزامیک و نمک و فلفل سیاه بریزید و نوش جان کنید. این سالاد به خصوص برای خام‌خوار‌ها و کسانی که فشارخون بالا دارند، مفید است.

روش مصرف گل های کدو سبز

گل‌های زرد و شیپوری کدو سبز هم خوردنی هستند:

 

می توانید آنها را شسته و به سالاد اضافه کنید .
می توانید بعد از آماده شدن پاستا یا ماکارونی چندتایی از این گل‌ها را به آن اضافه کنید
گل‌ها را به مخلوطی از تخم‌مرغ، آرد سوخاری و ادویه های گوناگون آغشته و در روغن سرخ کنید (روش ناسالم ولی خوشمزه).

 

نکات خرید و نگهداری کدو سبز

هنگام خریدکدو سبز آنهایی را انتخاب کنید که پوستشان براق تر و وزنشان سنگین تر از اندازه شان می باشد.

هنگام خرید کدو، آنهایی را بخرید که سنگین تر از اندازه شان باشند و پوستی براق و تمیز دارند. پوست آن نباید خیلی سفت باشد چون پوست سفت نشان دهنده بیش از حد رسیده بودن کدوست. کدوهایی را که اندازه متوسط دارند خریداری کنید چون آنهایی که خیلی بزرگ هستند ممکن است الیافی باشند، همچنین آنهایی که خیلی کوچک هستند، مزه خوبی ندارند.

۲. کدوی سبز خیلی نازک و شکننده است و باید آن را با دقت حمل کرد. سوراخ های روی کدو نیز نشان دهنده فساد و خرابی در آن است.
۳. کدو را باید نشسته در کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کرد.

 

پوست کدو نباید بیش از حد سفت باشد زیرا که پوست سفت نشاندهنده بیش از حد رسیدن کدو است.

کدو را باید به صورت نشسته در کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کرد. در این صورت تا هفت روز می‌توان آنها را نگهداری کرد.

مضرات کدو سبز

گوشت کدو زود هضم است ولی خوردن آن برای کسانی که طبع سرد داشته یا در مناطق سرد زندگی می کنند خوب نیست٬ زیرا ایجاد نفخ، سنگینی، و درد معده می کند.

اگر این افراد بخواهند کدو مصرف کنند حتما باید آن را با ادویه های گرم مانند خردل، سیر٬ فلفل و نعناع میل نمایند.

کدو سبز برای کسانی که دل درد و نفخ روده دارند مفید نیست و موجب بی حسی معده و روده می گردد.

 

 

خواص کدو سبز و بادمجان

فواید کدو سبز برای سلامتی

 

خواص کدو سبز | فواید درمانی کدو سبز برای سلامتی

 

منبع : هفت گنج/ برترین ها / دونفره

۳/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا