بیماریها و راه درمان

علائم التهاب معده | علل و راه های درمان خانگی و موثر

بیماریها و راه درمان ، راه های درمان التهاب معده در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

برای التهاب معده چه بخوریم

التهاب معده در کودکان ، علائم التهاب معده

 

 

نشانه‌های پنهان التهاب در معده

گاستریت را به طور خلاصه می توان التهاب دیواره داخلی معده تعریف کرد. افراد بسیاری ممکن است فکر کنند که به یک سوء هاضمه مبتلا هستند، در شرایطی که مشکل اصلی آنها گاستریت است.

 

اگر با احساس سوزش و خارش در معده خود مواجه هستید ممکن است به گاستریت مبتلا باشید. تنها روش برای شناسایی این شرایط انجام آندوسکوپی است.

گاستریت شرایطی است که بر اساس نمونه برداری از دیواره داخلی معده تشخیص داده می شود. اگر با مشکلی پایدار در معده خود مواجه هستید، بهتر است برای بررسی دقیق‌تر شرایط به پزشک مراجعه کنید.

 

در ادامه با برخی از نشانه های گاستریت بیشتر آشنا می شویم.

 

اغلب با احساس نفخ مواجه هستید

دلایل مختلفی می توانند موجب نفخ معده شوند و بیشتر مواقع این شرایطی عادی است و به مشکل خاصی اشاره ندارد. با این وجود، اگر احساس می کنید همواره یا پس از بیشتر وعده های غذایی با نفخ مواجه هستید، بهتر است برای بررسی دقیق شرایط به پزشک مراجعه کنید. در شرایطی که گاستریت می تواند موجب نفخ شود، اما دلایل زمینه ای دیگری مانند اختلال در گوارش نیز ممکن است زمینه ساز این شرایط باشند.

 

زیاد بادگلو می زنید

افراد مبتلا به گاستریت به طور معمول با رشد بیش از حد باکتری هلیکوباکتر پیلوری مواجه هستند. عفونت اچ. پیلوری که به گفته کلینیک مایو ممکن است در نیمی از جمعیت جهان یافت شود، یکی از دلایل اصلی گاستریت است و در صورت عدم درمان می تواند موجب سرطان نیز شود. زمانی که معده اسید تولید می کند تا ذرات غذا را تجزیه کند، برای محافظت از دیواره داخلی خود نیز مخاط ترشح می کند. باکتری ها می توانند در این سد مخاطی اختلال ایجاد کرده و این شرایط می تواند به گاستریت منجر شود. اگر گاستریت به واسطه عونت باکتریایی معده شکل گرفته باشد، اچ. پیلوری می تواند فعالیت آنزیمی دیواره داخلی معده را تغییر دهد و موجب علائمی مانند بادگلو شود.

 

پس از یک وعده غذایی کوچک احساس سیری می کنید

یکی دیگر از عوارض جانبی اچ. پیلوری احساس سیری و پری در قسمت بالایی معده پس از خوردن حتی یک وعده غذایی کوچک است. باکتری ها می توانند موجب افزایش گاز شوند، معده را متورم کرده و به احساس پری و سیری زودهنگام و سریع منجر شوند.

 

کمبود ویتامین B12 دارید

این ویتامین را می توانید با مصرف گوشت، لبنیات، و تخم مرغ تامین کنید و وجود آن برای حفظ سلامت بدن و سطوح بالای انرژی ضروری است. یک عفونت اچ. پیلوری می تواند توانایی بدن در تجزیه پروتئین مورد نیاز برای جذب این ویتامین ارزشمند از غذا را کاهش دهد. مطالعه ای در سال ۲۰۱۳ نشان داد که درمان عفونت های اچ. پیلوری به افزایش سطوح ویتامین B12 در افرادی که پیش از آن با کمبود این ماده مغذی مواجه بودند، منتج شده است. این شرایط می تواند در نهایت احتمال ابتلا به زوال عقل را کاهش دهد که این بیماری نیز با کمبود ویتامین B12 پیوند خورده است.

 

از سوی دیگر، کمبود ویتامین B12 موجب گاستریت می شود. گاستریت خودایمنی به واسطه کمبود ویتامین B12 رخ می دهد و موجب می شود تا بدن به سلول های سالم و عادی حاضر در دیواره داخلی معده حمله کند.

 

به بیماری التهابی روده مبتلا هستید

افرادی که به بیماری های التهابی روده مانند بیماری کرون یا کولیت اولسراتیو مبتلا هستند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به گاستریت قرار دارند. در یک مطالعه، عفونت اچ. پیلوری در یک سوم از بیماران مبتلا به بیماری کرون تشخیص داده شد.

 

وزن از دست می دهید

زمانی که پس از یک وعده غذایی کوچک احساس سیری در شما شکل می گیرد، کاهش وزن به واسطه کاهش اشتها و مصرف کالری کمتر اجتناب ناپذیر است. برخی بیماران به واسطه احساس ناراحتی قادر به غذا خوردن نیستند، از این رو، با کاهش وزن مواجه می شوند.

 

شما به واسطه مصرف غذای آلوده می توانید به راحتی در معرض اچ. پیلوری قرار بگیرید. زمانی که باکتری وارد بدن شما می شود، در دیواره داخلی معده ساکن شده و آنجا باقی می ماند. درمان به موقع این عفونت نه تنها برای تسکین هرچه سریع‌تر، بلکه برای از بین بردن احتمال ابتلا به سرطان معده نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. درمان اچ. پیلوری از طریق مصرف آنتی بیوتیک ها امکان پذیر است، اگرچه امکان دارد خلاص شدن از عفونت به طور کامل زمانبر باشد.

 

با حالت تهوع مواجه هستید

در کنار بادگلو زدن و نفخ، عفونت اچ. پیلوری می تواند موجب حالت تهوع نیز شود. حرکت صفرا، یک مایع گوارشی که توسط کبد تولید می شود، از روده کوچک به معده ممکن است منبع حالت تهوع یا استفراغ باشد. بازگشت صفرا در واقع یک نوع گاستریت است. با این وجود، حالت تهوع می تواند نشانه ای از سوء هاضمه نیز باشد، از این رو، این مساله را باید پیش از احساس نگرانی درباره عفونت اچ. پیلوری مد نظر قرار دهید.

 

الکل می نوشید یا از مواد مخدر استفاده می کنید

عفونت اچ. پیلوری تنها روشی نیست که ابتلا به گاستریت را به همراه دارد. دلایل دیگری نیز وجود دارند که از آن جمله می توان به مصرف الکل و ماده مخدر کوکائین اشاره کرد. الکل، کوکائین، و برخی مواد مخدر دیگر ممکن است معده را ملتهب کرده یا دیواره مخاطی آن را تخریب کنند که معده را نسبت به عفونت و التهاب آسیب پذیر می کند.

 

زیاد از داروهای ضد التهاب استفاده می کنید

ادویل می تواند به سرعت درد را تسکین دهد، اما می تواند به معده نیز آسیب برساند. مصرف بیش از حد داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند موترین و ادویل (هر دو حاوی ایبوپروفن هستند) و آلو (Aleve) که ماده فعال آن ناپروکسن است می تواند دیواره داخلی معده را ملتهب کرده و به گاستریت منجر شود.

 

مطالعه ای جدید نشان داده است که داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی می توانند موجب زخم های گوارشی نیز شوند. این زخم ها در دیواره داخلی معده و قسمت بالایی روده کوچک شکل می گیرند.

 

سیگار می کشید

همه ما می دانیم که سیگار کشیدن برای بدن مضر است. این عادت خطر ابتلا به گاستریت را به واسطه چند برابر کردن روش هایی که به دیواره داخلی معده آسیب وارد می کنند، افزایش می دهد. سیگار کشیدن می تواند تولید مخاط محافظ در معده را کاهش دهد. همچنین، این عادت به نظر می رسد تولید پپسین، یک آنزیم معده که پروتئین را تجزیه می کند، را افزایش می دهد که این نیز می تواند به التهاب معده منجر شود. همچنین، سیگار کشیدن می تواند جریان خون به دیواره داخلی معده را کاهش داده و روند بهبودی التهاب یا زخم ها را کند سازد.

 

به کم خونی مبتلا هستید

افرادی که بیش از ۴۰ سال سن دارند و دارای علائم سوء هاضمه و کم خونی (آنمی)، مانند خستگی هستند، باید به یک متخصص گوارش مراجعه کنند تا آندوسکوپی قسمت بالای دستگاه گوارش برای بررسی دقیق شرایط انجام شود. کم خونی ممکن است به واسطه گاستریت فرسایشی، نوعی نادر که موجب تشکیل زخم در دیواره معده شده و می تواند به خونریزی مزمن در معده منجر شود، شکل گرفته باشد. خونریزی معده می تواند منبع کم خونی باشد.

 

خونریزی روده ای را تجربه می کنید

نشانگر کلیدی خونریزی روده ای مشاهده خون در مدفوع یا استفراغ است. از علائم دیگر می توان به گرفتگی های معده، تنگی نفس، و ضعف اشاره کرد. همچنین، دلیل این شرایط ممکن است گاستریت فرسایشی باشد. در صورت مشاهده شواهد حاوی خون در کوتاه‌ترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

 

علل ایجادکننده التهاب معده

التهاب معده زمانی رخ می‌دهد که لایه حفاظتی موکوس معده ضعیف می‌شود. زمانی که این اتفاق می‌افتد، شیره‌های گوارشی در معده به دیواره‌های معده آسیب رسانده و آن را ملتهب می‌کنند.

 

مانند تقریبا همه بیماری‌ها و وضعیت‌های دیگر، افراد خاصی در معرض خطر بیشتر ابتلا به این وضعیت قرار دارند. چندین وضعیت و فاکتورهای مربوط به سبک زندگی وجود دارند که می‌توانند شانس التهاب دیواره معده را افزایش دهند.

 

 

التهاب مزمن معده

عوارض التهاب معده

 

 

عوامل خطر التهاب معده عبارتند از:

عفونت‌های باکتریال، خصوصا عفونت هلیکوباکتر پیلوری

عفونت‌های ویروسی، قارچی یا انگلی

 

سیگار

کافئین

 

مصرف بیش از اندازه الکل

استرس

 

استفاده روتین از داروهایی مانند استروئیدهای تجویزی، داروهای شیمی‌درمانی، مکمل‌های پتاسیم و آهن

افزایش سن

 

خوردن مواد خورنده یا اشیاء خارجی

ابتلا به اختلالات اتوایمیون مانند بیماری هاشیموتو و دیابت نوع

۱

کمبود ویتامین B12

بیماری ایدز

 

بیماری کرون

سابقه استفراغ‌های مزمن.

 

دیگر عفونت‌هایی که می‌توانند خطر التهاب معده را افزایش دهند، عبارت‌اند از سل و سیفلیس.

 

علایم التهاب معده

هرچند التهاب معده می‌تواند بدون علامت باشد، چندین علامت وجود دارد که می‌تواند این وضعیت را مشخص کنند.

 

درد شکمی علامتی است که اغلب در بیماران مبتلا به التهاب معده به کرات احساس می‌شود. این درد اغلب در قسمت فوقانی و مرکزی شکم یا ناحیه فوقانی چپ معده وجود دارد که به پشت انتشار پیدا می‌کند.

 

دیگر علایم شایع عبارتند از نفخ و تهوع. در بعضی موارد که بیمار دچار استفراغ هم هست، ظاهر آن می‌تواند شفاف، زرد یا سبز باشد. استفراغ بیمار ممکن است حاوی خون هم باشد.

استفراغ خونی علامتی است از شدت بیشتر التهاب معده. دیگر علایم التهاب معده شدید عبارتند از تنگی نفس، درد قفسه سینه، درد شدید معده و حرکات بدبوی روده‌ای.

 

اگر شما دچار هر یک از علایم زیر شدید، باید هرچه سریع‌تر به اورژانس مراجعه کنید:

استفراغ خونی

استفراغ زیاد از حد با محتویات زرد یا سبزرنگ

 

دفع مدفوع سیاه یا خونی

درد شکم همراه با تب

 

غش کردن یا داشتن احساس حالت غش

افزایش تعداد ضربان قلب

 

عرق کردن بیش از حد

کوتاهی تنفس.

 

عوارض التهاب معده

خونریزی و زخم‌های معده می‌توانند در بیمارانی رخ دهند که تحت درمان قرار نگرفته‌اند. التهاب معده مزمن گاهی خطر ابتلا به سرطان معده را در یک فرد بیشتر می‌کند.

تست‌ها و تشخیص التهاب معده

 

التهاب معده می‌تواند با استفاده از روش‌های زیر تشخیص داده شود:

vبررسی سابقه پزشکی و علایم بیمار

vمعاینه فیزیکی

 

v ارزیابی وجود عفونت هلیکوباکتر پیلوری از طریق خون، تنفس یا مدفوع

v آندوسکوپی

v الکتروکاردیوگرام.

 

در بعضی موارد، التهاب معده با سری عکس‌های X-ray از مری، معده و روده باریک تشخیص داده می‌شود. این تصاویر را گاهی سری‌های دستگاه گوارش فوقانی یا بلع باریوم می‌نامند. باریوم مایعی سفید و متالیک است که بلعیده می‌شود تا ناهنجاری‌ها را قابل رویت کند.

 

تست‌های آزمایشگاهی که به‌وسیله پزشکان درخواست می‌شوند، عبارتند از تست‌های خونی و ادراری، ارزیابی عملکرد کلیه‌ها و کبد، ارزیابی کم‌خونی، ارزیابی عملکرد کیسه صفرا و پانکراس، تست‌های بارداری و مدفوع.

 

درمان التهاب معده

درمان این وضعیت به عوامل زیادی بستگی دارد، مانند علت ایجاد کننده آن و اینکه ماهیت مزمن دارد یا حاد.

 

گزینه‌های درمانی عبارتند از:

توقف مصرف هرگونه دارو یا اصلاح فاکتورهای سبک زندگی فرد که با التهاب معده در ارتباط هستند

درمان عفونت هلیکوباکترپیلوری با داروهای آنتی‌بیوتیکی مانند کلاریترومایسین و مترونیدازول که اغلب برای یک دوره ۱۰ تا ۱۴ روزه تجویز می‌شوند.

 

استفاده از مهارکننده‌های پمپ پروتون مانند امپرازول و لانزوپرازول، برای بلوک تولید اسید و کمک به بهبود

استفاده از بلوک کننده‌های هیستامینی مانند رانیتیدین و فاموتیدین به منظور کاهش تولید اسید

 

استفاده از آنتی‌اسیدها برای خنثی کردن اسید درون معده

استفاده از عوامل محافظتی مانند سوکرالفات یا میزوپروستول برای پوشاندن و محافظت از لایه معده

استفاده از داروهای ضدتهوع.

 

تغییرات سبک زندگی برای درمان گاستریت عبارتند از خوردن وعده‌های غذایی کوچک‌تر، اجتناب از مواد غذایی تند، سرخ کردنی، اسیدی یا چرب، اجتناب از مصرف الکل، مدیریت استرس و تغییر رژیم‌های دارویی درد، همانطور که مناسب است

 

درمان زخم و التهاب معده

درمان ورم معده

 

علائم التهاب معده | علل و راه های درمان خانگی و موثر

 

منبع:asriran.com/روزنامه سپید / الو دکتر / بیتوته

۴/۵ - (۳ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا