زیبایی

درمان خارش پوست | علل و راه های درمان خانگی

پوست و زیبایی ، راه های پیشگیری و درمان خارش پوست در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان خارش بدن در طب سنتی

بهترین راه درمان خارش بدن ، درمان خارش پوست

 

 

توصیه‌هایی برای کنترل خارش‌ پوست

سوزش و خارش پوست می‌تواند ناشی از انواع بیماری‌ها باشد اما این عارضه در ماه‌های گرم شایع‌تر است.

سوزش و خارش پوست گاهی می‌تواند بیش از یک ناراحتی جزئی بوده و باعث رنج و آزارهای جدی شود.

 

دلایل و توصیه‌هایی برای کنترل خارش و سوزش پوست مطرح شده که به شرح زیر است:

 

کرم ضد آفتاب

هر ماده شیمیایی که با پوست شما در تماس است به خصوص اگر دچار آسیب یا اگزمای پوستی باشید، می‌تواند باعث سوزش پوست‌تان شود. در این وقت از سال کرم ضد آفتاب یکی از علل اصلی خارش پوست است. کرم‌های ضد آفتاب حاوی ترکیباتی از جمله روی اکسید یا تیتانیوم دی اکسید هستند که اشعه ماورابنفش را مسدود می‌کنند یا مواد شیمیایی نظیر “بنزوفنون” که اثرات مضر این اشعه را کاهش می‌دهد.

 

ممکن است شما به بنزوفنون یا هر ماده دیگری حساسیت داشته باشید که البته حساسیت به بنزوفنون رایج تر است. در صورتی که خارش و سوزش در قسمت هایی که کرم را استفاده می کنید ایجاد می‌شود، استفاده از آن کرم را متوقف کنید، آنتی هیستامین مصرف کنید و از روش‌های دیگری برای محافظت در برابر آسیب های نور خورشید استفاده کنید. زمانی که خارش ها و تحریکات پوستی برطرف شد، کرم های ضد آفتاب کودکان را که حساسیت زایی کمتری دارند، امتحان کنید.

 

داروهای مصرفی جدید

خارش پوست می‌تواند ناشی از یک واکنش آلرژیک عمومی باشد که داروهای تجویزی، بدون نسخه یا گیاهی، همگی می‌توانند از علل ایجاد آن باشند. بثورات پوستی اینچنینی اغلب قرمز و خارش آور بوده و مانند کورک یا کهیر به نظر می‌رسند. این دسته از بثورات می تواند چندین هفته پس از آغاز مصرف یک داروی جدید ظاهر شده و هنگامی که دارو را متوقف کنید، تسکین یابد اما با آغاز دوباره مصرف دارو مجددا ایجاد و اغلب شدیدتر از قبل می‌شود.

 

هر دارویی حتی در صورتی که قبلا به آن حساسیت نداشته‌اید، می‌تواند حساسیت ایجاد کند. آنتی‌هیستامین‌ها ‌(به عنوان مثال سیتریزین)، کرم های استروئیدی و مرطوب کننده‌ها می توانند به تسکین این حساسیت‌ها کمک کنند اما در این مواقع برای پیدا کردن عامل احتمالیِ حساسیت و متوقف ساختن آن،‌ هیچ راهکاری بهتر از مشاوره پزشکی نیست.

 

خوردنی‌های غیرمعمول

آلرژی غذایی می‌تواند سبب بروز خارش‌های پوستی و کهیر شود. ممکن است برخی غذاها باعث احساس خارش در دهان، ورم لب‌ها و سقف دهان، احساس یا ایجاد بیماری و در نهایت ظهور بثورات پوستی شود. آلرژی های خفیف غذایی ممکن است تنها باعث خارش پوستی و سوزن سوزن شدن لب ها به هنگام خوردن غذای حساسیت‌زا شوند. میوه‌های پرزدار مانند کیوی از آلرژن های معمول هستند.

 

واکنش‌های آلرژیک اغلب با قرار گرفتن مکرر در معرض آلرژن (ترکیبات آلرژی‌زا) تشدید می‌شوند اما در صورتی که غذای حساسیت‌زا را اغلب نمی‌خورید، شناسایی آن می تواند سخت باشد. تست آلرژی نیز مفید است اما در صورتی که آلرژن های احتمالی را شناسایی کرده باشید در اسرع وقت آنتی‌هیستامین ها را مصرف کنید. واکنش شدید آلرژیک (آنافیلاکسی)نادر است اما به طور بالقوه خطر مرگ را در پی دارد. هر فردی که دچار سختی تنفس یا گرفتگی گلوی ناشی از یک واکنش آلرژیک شود باید به پزشک مراجعه کرده و تمام مدت آدرنالین به همراه داشته باشد.

 

نور خورشید

برخی داروها پوست را به طور خاص نسبت به نور خورشید و دیگر منابع نور ماورابنفش حساس می‌کند. این داروها شامل تتراسایکلین‌های تجویزی برای آکنه، کلروتیازید برای فشار خون بالا و برخی از شیرین کننده های مصنوعی هستند. در ابتدای مصرف این دارو ممکن است بثورات پوستی بروز نکند اما هنگامی که در معرض خورشید قرار می گیرید این ضایعات جلدی ظاهر شده و شبیه آفتاب سوختگی یا تحریکات آلرژیک به نظر برسد. حساسیت به نور همچنین می تواند نشانه برخی از بیماری ها مانند لوپوس باشد.

 

گرما

گرمای شدید باعث بروز خارش در زمان برافروختگی می‌شود. این خارش ها معمولا در سر، گردن یا دست‌ها و پاها اثر نمی‌گذارند بلکه در نقاطی از بدن که با لباس در تماس است (محل کمربندها، بندهای شلوار، بندهای صندل‌ها) شایع‌تر است. راه حل این است که اصطکاک را حذف کنید، پوست را خنک کنید و در صورتی که خارش باعث آزارتان شده، آنتی هیستامین مصرف کنید.

 

گیاهان مختلف

تحریکات خارش آور روی دست‌ها یا پاها معمولا به دلیل تماس با علف ها، گزنه یا سایر گیاهان تحریک کننده (درماتیت تماسی) بروز می‌کنند. علاقه‌مندان به باغبانی، کوهنوردان، گلف بازان و کودکانی که در چمن ها بازی می کنند ممکن است همگی در قسمت هایی از پوستشان که در تماس با این گیاهان است دچار تحریکاتی شوند که معمولا بدون درمان هم تسکین می یابند. لازم نیست نسبت به این تحریکات حساسیت نشان دهید چرا که برخی گیاهان برای همه تحریک کننده هستند.

 

برافروختگی های ناگهانی

اگزما می تواند در گرما باعث برافروختگی بیشتر پوست شود. خنک نگه داشتن، استفاده از الیاف طبیعی، مرطوب کننده‌های اضافی و آنتی هیستامین ها می تواند برای رفع این التهاب مفید باشد. عارضه پوستی پسوریازیس اغلب در نور خورشید بهبود می یابد چرا که اشعه های ماورا بنفش برای آن مفیدند اما گرمای بیش از حد می تواند باعث تحریکات آزار دهنده و ایجاد پلاک‌های (لایه‌های ضخیم) پوستی خارش آور شود.

 

درمان خارش پوست

آیا شما همیشه احساس خارش پوست دارید؟ خارش پوست یک مشکل رایجی است که بر روی اکثر افراد تأثیر می‌گذارد و به شدت آزار دهنده است و بر روی فعالیت‌های شما تأثیر می‌گذارد پس برای درمان خارش پوست با دکتر نیم همراه باشید.

 

خارش پوست علل‌های مختلفی دارد مانند واکنش‌های آلرژیک، نیش حشرات، عفونت‌های پوستی، آب و هوای خشک، صابون‌ها، مواد شوینده و حتی برخی از داروها باشد.

خارش پوست می‌تواند منجر به جراحت و عفونت شود، در اینجا ما برای شما روش‌های گیاهی و طبیعی برای درمان خارش پوست فراهم کرده‌ایم.

 

لیمو

لیمو از قدیم برای از بین بردن خارش پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا حاوی اسید سیتریک و استیک است که خواص آنتی سپتیک، بی حس کننده، ضد التهابی و عفونی کننده دارد.

 

یک لیمو را نصب کنید و آب آن را بگیرید.
سپس مقداری پنبه را به آب لیمو آغشته کنید و بر روی ناحیه آسیب دیده پوست اعمال کنید.
بگذارید تا آب لیمو روی پوست شما خشک شود سپس محل را با آب گرم بشویید.

این کار را دو بار در روز انجام دهید تا وضعیت شما بهبود پیدا کند.

توجه: کسانی که پوست حساس دارند از این درمان استفاده نکند.

جوش شیرین

جوش شیرین یکی از بهترین مواد خانگی برای درمان خارش پوست و مشکلات پوستی دیگر است زیرا دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند به عنوان خنثی کننده اسیدفولیک عمل کند که به خستگی کمک می‌کند.

 

 

پماد ضد خارش پوست

دعا برای رفع خارش پوست

 

 

یک فنجان جوش شیرین را به یک وان حمام از آب سرد اضافه کنید و به خوبی آن را مخلوط کنید تا محلول شود و به مدت نیم ساعت در این وان دراز بکشید و بدن خود را با حوله خشک مالش دهید، این کار را یک بار در روز انجام دهید.

برای خارش موضعی، سه قاشق غذاخوری جوش شیرین را با یک قاشق غذا خوری آب مخلوط کنید تا خمیری حاصل شود و به مدت ۱۰ دقیقه بر روی محلی که خارش می‌کند قرار دهید، این کار را یک بار در روز انجام دهید.

 

توجه: جوش شیرین را بر روی محلی که زخم شده است یا پوست شما باز است به هیچ عنوان قرار ندهید.

آب سرد

آب سرد می‌تواند خارش را فوری تسکین دهد و راه‌های زیادی برای استفاده از آب سرد برای درمان خارش پوست وجود دارد.

مقداری آب سرد روی محلی که خارش می‌کند بریزید، این کار را تا زمانی که لازم باشد انجام دهید.

مقداری یخ را بر روی محل مورد نظر قرار دهید.
دوش یا وان حمام آب سرد برای از بین بردن فوری خارش

 

جو پرک شده (جو دو سر)

جو پرک شده به درمان خارش پوست بسیار کمک می‌کند زیرا دارای خواص ضد التهابی و آرام بخش است.

دو فنجان جو پرک شده به وان حمام خود اضافه کنید و به مدت حداقل ۲۰ دقیقه درون این آب قرار بگیرید، از آب داغ استفاده نکنید زیرا ممکن است پوست شما را بیشتر تحرکی کند، این کار را سه بار در روز انجام دهید تا وضعیت شما سریعاً بهبود پیدا کند.

به یک فنجان جو دو سر بلغور (جو پرک شده) مقداری آب اضافه کنید تا حالت خمیری پیدا کند و بر روی محلی که خارش می‌کند قرار دهید و روی آن را با یک پارچه بپوشانید و پس از نیم ساعت با آب سرد محل مورد نظر را بشوید، این روش درمان را یک بار در روز تکرار کنید.

 

سرکه سیب

سرکه سیب دارای خواص ضد عفونی کننده، ضد خارش، ضد قارچی و ضد باکتری دارد که به درمان خارش پوست کمک می‌کند.

دو تا سه فنجان سرکه سیب را به آب وان حمام اضافه کنید و ۱۵ تا ۳۰ دقیقه درون آن قرار بگیرید، این کار را روزانه انجام دهید.

برای درمان خارش پوست، سرکه سیب را در مناطق آسیب دیده با کمک پنبه اعمال کنید و به مدت نیم ساعت نگه دارید و سپس با آب گرم بشورید، این کار را یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

 

ریحان

ریحان یک گیاه مفید برای از درمان خارش پوست است زیرا حاوی مقادیر زیادی اژنوول (اسانس قوی بی حسی موضعی) است، علاوه بر این دارای ترکیبات کافور و تیمول است که سریعاً خارش پوست را متوقف می‌کند.

 

یک قاشق غذاخوری از برگ ریحان خشک را به دو فنجان آب جوش اضافه کنید و چند دقیقه صبر کنید دم بکشد و سپس مقداری پنبه را به آن آغشته کنید و بر روی محلی که خارش می‌کند قرار دهید، این کار را تا زمانی که خارش شما رفع شود تکرار کنید.

روش دیگر چند برگ ریحان را خرد و له کنید و سپس روی محلی که خارش می‌کند قرار دهید و سپس اجازه دهید خشک شود و سپس با آب گرم بشورید، این کار را نیز تا وقتی که خارش شما رفع شود تکرار کنید.

 

آویشن

آویشن حاوی مقادیر قابل توجهی از تیمول است که دارای خواص بیهوشی و ضد التهابی است. تیمول می‌تواند انتقال پیام عبی را خنثی کند و همچنین التهاب ناشی از خارش را کاهش دهد.

 

یک قاشق غذاخوری از برگ‌های آویشن خشک را به دو فنجان آب جوش اضافه کنید.

حال اجازه دهید خنک شود و سپس یک پارچه را به آن آغشته کنید.

پارچه را روی محل مورد نظر قرار دهید، این کار تا زمانی که لازم است تکرار کنید.

 

آلوئه ورا

آلوئه ورا حاوی خواص ضد التهابی، ضد باکتری و ضد قارچی است و علاوه برا این دارای ویتامین E است که به حفظ رطوب پوست کمک می‌کند و به نوبه خود به از بین بردن خارش پوست نیز کمک می‌کند.

 

ژل آلوئه ورا را از یک برگ آن استخراج کنید و ژل را بر روی منطقه آسیب دیده اعمال کنید و پس از ۱۵ دقیقه با آب گرم بشورید، این روش یک بار در روز انجام دهید.
همچنین می‌توانید مقداری برگ خورد شده ریحان را به یک قاشق غذا خوری ژل آلوئه ورا اضافه کنید و بر روی منطقه مورد نظر قرار دهید و اجازه دهید خشک شود و سپس با آب گرم بشورید، این روش را یک بار در روز برای درمان خارش پوست انجام دهید.

 

روغن نعنا

روغن نعنا حاوی خواص ضد التهابی، ضد عفونی کننده، ضد درد و آرام بخش است که به درمان خارش پوست کمک می‌کند.

 

چندین قطره روغن نعنا را به یک وان حمام اضافه کنید و نیم ساعت درون قرار بگیرید، این کار را روانه انجام دهید.
سه یا چهار قطره روغن نعنا را به یک قاشق روغن نارگیل یا زیتون یا بادام اضافه کنید و بر روی محلی که خارش می‌کند قرار دهید و تا زمانی که روغن کامل جذب پوست شود به آرامی ماساژ دهید، این روش درمان خارش پوست را یک یا دو بار در روز انجام دهید.

 

 

درمان خارش پوست کودکان

درمان خارش دستها

 

درمان خارش پوست | علل و راه های درمان خانگی

 

منبع: ایسنا / بیتوته / دکترنیم

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا