کودک

اضطراب جدایی کودکان | علل و راه های درمان

نکات تربیتی کودکان ، علل و راه های مقابله با استرس جدایی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

درمان اختلال اضطراب جدایی در کودکان

اضطراب جدایی در مدرسه ، اضطراب جدایی کودکان

 

 

ترس از جدایی در دانش آموزان کلاس اولی را چگونه درمان کنیم؟

زارع نیستانک، دکترای روانشناسی کودک و نوجوان، در ارتباط با تمهیدات والدین برای سال جدید تحصیلی گفت: والدین بهتر با صحبت کردن در خصوص ارتباط با دوستان، مدرسه را برای فرزندشان دلچسب و جذاب کنند و توضیحات و خاطراتی برای فرزندان خود بیان کنند.

 

وی افزود: از این طریق کودک می تواند بر اضطراب تنهایی و ترس جدایی از والدین غلبه کند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه یادآور شد: بیدار شدن از خواب یکی از مشکلات کودکان در روزهای آغازین مهرماه است. بنابراین بهتر است والدین پیش از آغاز مدرسه کودک را به زودبرخاستن از بستر و صرف صبحانه تشویق کنند.

 

وی گفت: والدین می توانند با بیان خاطرات خوش خود از دبستان، تمایل کودک را برای حضور در مدرسه افزایش دهند.

 

دکترای روانشناسی کودک و نوجوان گفت: مادر باید هنگامی که فرزندش را به مدرسه می برد، به وی اطمینان دهد که پس از تعطیلی حتما به سراغ وی می آید.

 

زارع نیستانک تاکید کرد: مادر باید به کودک کمک کنند تا مکان های مختلف مدرسه را بشناسد.برای این منظور باید آبخوری و سرویس های بهداشتی را به کودک نشان دهد تا وی اطمینان حاصل کند که می تواند مدرسه را محیط امنی مانند خانه بداند.

 

عضو هیات علمی دانشگاه تاکید کرد: دادن هدیه به کودک در روز اول مدرسه، باعث می شود تا او خاطره خوشی از مدرسه رفتن داشته باشد.

 

اضطراب جدایی در کودکان مدرسه ای

یکی از متداول ترین فشار های روانی که به کودکان وارد می شود اضطراب جدایی از خانه یا کسانی است که کودک به آنها دل بستگی دارد.

برای این دسته کودکان تنها خوابیدن بدون پدر و مادر، به جایی رفتن و تنها رفتن به مدرسه دشوار است و مانند همه ی افراد مضطرب قبل ازمواجهه با عاملی که موجب هراس آنها می شوند دچار حالت استفراغ و حمله های وحشت زدگی( ترس خیلی زیاد) شوند، این وضعیت را اختلال اضطراب جدایی می نامند .

 

 

اضطراب جدایی+pdf

اضطراب جدایی در بزرگسالان

 

 

کودک مبتلا به اضطراب جدایی طیف وسیعی از رفتار های اجتنابی را نشان می دهد به عنوان مثال کودک مایل است در طی ساعات مدرسه از طریق تلفن به والدینش دسترسی داشته باشد، از انجام فعالیت های روزمره صبح ( آماده شدن برای رفتن به مدرسه) طفره برود، یا خانه را دیرتر ترک کند، از رفتن به گردش ها یا مکان هایی که مستلزم چند ساعت جدایی از والدین است امتناع کند، از بازی و فعالیت های گروهی با همسالان خود پرهیز کند.

 

کودکانی که رفتار اجتنابی شدیدی را نشان می دهند ممکن است از رفتن به مدرسه یا خوابیدن در اتاق خودشان امتناع کنند و برای اجتناب یا فرار از موقعیت جدایی ، تظاهر به بیماری کرده و بهانه های خیالی بتراشند. در نتیجه ، ترک مدرسه مدرسه ، اردوگاه و تلاش آسیب ببینند. این نشانه ها درطی روزهای هفته بروز می کنند اما در پایان هفته و تعطیلات مدرسه اتفاق نمی افتد.

 

امتناع از مدرسه ممکن است پیامد یک ترس از شرایط معقول باشد، برای مثال امکان دارد یک کودک از رفتن به مدرسه ، به خاطر اجتناب از قربانی شدن توسط قلدر مدرسه، امتناع کند

 

• میزان شیوع

این مشکل اغلب در کودکان نابالغ تشخیص داده شده، هر چند ممکن است در هر سنی بروز نماید. معمولا کودکان خردسال( ۵ تا ٨ ساله) ترس از آسیب دیدن والدین یا کسی که به آن دل بستگی دارند، کابوس های شبانه و یا امتناع از رفتن به مدرسه را نشان می دهند. در کودکان ٩ تا ١٢ ساله، پریشانی شدید در زمان جدایی و در نوجوانان (١٣تا ١۶سال) اغلب شکایت های جسمانی و امتناع از مدرسه مشاهده می شود. به علاوه، کودکان خردسال نسبت به نوجوانان نشانه های بیشتری را بروز می دهند.

 

• چند توصیه به معلمان مدرسه جهت کاهش اضطراب دانش آموزان :

١- برخورد محبت آمیز و رفتار صمیمانه معلمان با کودکان مضطرب به ویژه در نخستین روز های شروع سال تحصیلی
٢- پیش بینی و اختصاص فضای مناسب وآرام در مدرسه به منظور حضور والدین در کنار فرزندان مضطربشان، به کاهش اضطراب آن ها کمک خواهد کرد.

٣- شناسایی شرایط و مو قعیت های اضطراب زامانند: رفتارهای بعضی از همکلاسی ها، نشستن در ردیف جلوی کلاس…و تلاش برای رفع آنها به طورقابل ملاحظه ای در کاهش اضطراب کودک و نوجوان موثر خواهد بود.

۴- در مواردی که علایم اضطراب جدایی خیلی قدیمی هستند، حساسیت زدایی منظم به صورت واقعی و زنده ، برای جدا کردن آرام آرغم کودک از والدین به کار برده می شود.

 

 

تعریف اضطراب جدایی

استرس جدایی در کودک

اضطراب جدایی کودکان | علل و راه های درمان

منبع: aftabnews.ir / بیتوته / iranravanshenas.ir

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا