کودک

نگهداری شیر مادر| توصیه و راه های نگهداری صحیح شیر دوشیده شده مادر

تغذیه کودکان و نوزادان ، راه های صحیح نگهداری از شیرمادر در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 

شیر دوشیده شده مادر تا چند ساعت قابل استفاده است

زمان نگهداری شیر مادر در دمای اتاق

 

 

طریقه صحیح و سالم نگهداری شیر دوشیده مادر چگونه است؟

شیر مادر ، شیری است که از پستان مادر تراوش می کند و مهمترین و بهترین تغذیه کودکان در سالهای ابتدای زندگی است. این شیر ماده غذایی است که نقش بسیار مهمی در تکامل جسمی و روحی کودک دارد به همین دلیل باید به کودک تا زمانی که به این مایع نیاز دارد ، شیر داده شود.

 

شیر دادن به کودک توسط مادر تا ۶ ماه ابتدای زندگی کودک الزامی است و پس از آن نیز بهتر است کودک تا ۲۴ ماهگی همراه با غذاهای کمکی شیر مادر بخورد . بسیاری از مادران شاغل با اینکه دوست دارند خود به نوزادشان به صورت مستقیم شیر دهند اما امکان این کار را ندارند و باید از دوشیده شده خود برای تغذیه کودکشان استفاده کنند.

 

اما باید توجه کرد که هیچ چیزی حتی شیر ذخیره شده مادر، جای آغوش گرفتن نوزاد و مکیدن سینه مادر و به طور کلی شیر دادن مستقیم به کودک را نمی گیرد.

 

نکات کلیدی برای نگهداری شیر دوشیده مادر

۱٫اگر جزو مادران شاغل نیستید و فقط به دلیل بی حوصلگی می خواهید شیر خود را فریز کنید و به کودکتان بدهید باید بگوییم از این کار خود داری کنید زیرا هیچ چیزی برای کودک جای آغوش گرم مادر هنگام شیر خوردن را نمی گیرد بنابراین باید دقت کنید این روش ها برای افرادی مناسب است که به دلیل موقعیت های شغلی امکان شیر دهی به کودکشان را ندارند.

 

۲٫مادر شاغل برای شیر دادن به کودک خود باید شیرش را بدوشد و درون کیسه یا شیشه بگذارد و سپس آن را داخل فریزر قرار دهد . برای نگهداری طولانی مدت شیر مادر و برای جلوگیری از پایین آمدن کیفیت شیر مادر ، آن را داخل کیسه های مخصوص نگهداری در فریزر بریزید.

 

۳٫قبل از گذاشتن شیر دوشیده شده مادر در فریزر، روی آن تاریخ بنویسید.

۴٫هنگامی که مادر شیر خود را دوشید باید سریعا برای جلوگیری از هر گونه فساد آن را داخل فریزر بگذارد.

 

۵٫تا چند هفته می توانید شیر مادر را در فریزر نگه دارید بدون آنکه کیفیت آن پایین آید.

۶٫برای نگهداری طولانی مدت شیر مادر در فریزر ، ظرف یا کیسه شیر دوشیده شده مادر را در انتهای فریزر بگذارید تا از خراب و فاسد شدن آن جلوگیری کنید.

 

۷٫اگر قصد مسافرت دارید و می خواهید شیر ذخیره شده مادر را به همراه خود ببرید برای فاسد نشدن شیر مادر باید آن را درون کیسه پر از یخ بگذارید به طوری که یخ دورتا دور شیر مادر را بپوشاند. با این کار می توانید از فاسد شدن شیر مادر تا ۱۲ ساعت جلوگیری کنید.

 

 

دمای شیر مادر

مدت زمان نگهداری شیر مادر در دمای محیط

 

 

۸٫اگر می خواهید شیر مادر را در یخچال برای یک یا دو روز نگه دارید و قصد فریزر آن را ندارید باید بدانید شیر مادر را تنها تا ۷۲ ساعت بدون تغییر کیفیت می توانید نگهداری کنید.

 

۹٫برای گرم کردن شیر ذخیره شده مادر هنگام خروج از فریزر ، از ماکروویو استفاده نکنید، زیرا شیر را می سوزاند و باعث پایین آمدن کیفیت شیر می شود . برای این کار شیر مادر را توسط آب داغ گرم کنید و آن را به درجه حرارت بدن مادر برسانید تا کودک با خوردن آن حس کند شیر مادر را مستقیم از پستان مادر می خورد.

 

۱۰٫برای فریز کردن شیر مادر تمامی نکات ذکر شده را رعایت کنید و شیر کمی را برای کودک ذخیره نمایید زیرا کیفیت شیر مادر به سرعت تغییر می کند.

 

شیر فریز شده را چگونه باید ذوب کرد؟

برای مصرف شیر دوشیده شده منجمد هرگز ظرف محتوی شیرا را نباید مستقیم بر روی اجاق قرار داد بلکه باید آن را در مدت نیم تا یک ساعت به درجه حرارت بدن رساند (با چکاندن یک قطره شیر روی ساعد حرارت مناسب را می­توان تشخیص داد.)

 

ظرف محتوی شیر فریز شده را در ظرف آب ولرم گذاشته و تکان داد تا کم کم یخ آن باز شود. گرم کردن سریع شیر در روی اجاق یا فر یا ماکروویو باعث می­شود که ویتامین­های آن به سرعت تخریب شده و پروتئین­های آن نیز تغییر یابد شیر منجمد شده­ای که ذوب و گرم شده ظرف نیم تا یک ساعت باید مصرف شود و هرگز نباید شیر ذوب شده را دو بار فریز نمود.

 

نکاتی که پیشنهاد می­شوند اما قانونی نیستند:

با دوشیدن نباید احساس درد و رنج و صدمه کنید و اگر چنین است بگویید کمکتان کنند.

 

شیر دوشیده شده مادر را چگونه باید ذخیره یا فریز کرد:

از ظرف­های پلاستیکی و شیشه­ای می­توان استفاده کرد. لیوان و بطری که برای دوشیدن و ذخیره کردن شیر مورد استفاده قرار می­گیرند همیشه باید قبل از استفاده جوشانده شوند و بعد از خنک شدن مورد استفاده قرار گیرند. شیر دوشیده شده را باید بلافاصله داخل یخچال یا فریزر قرار داد. شیر دوشیده شده در درجه حرارت اتاق به شرطی که دور از آفتاب گرمای چراغ و یا شوفاژ باشد حداکثر ۶ تا ۸ ساعت ولی باید توجه داشت شیری که در درجه حرارت اتاق نگهداری شده باشد دیگر قابل فریز کردن نیست.

 

شیر دوشیده شده را می­توان تا ۴۸ ساعت در یخچال نگهداری نمود و یا ظرف ۳۰ دقیقه اول در یخچال گذاشت سپس فریز کرد. ظرفی که برای فریز کردن به کار می­رود باید فقط سه چهارم از شیر پر شود تا جای یخ زدن نیز داشته باشد.

 

بهتر است روی ظرف تاریخ شیر دوشیده شدههم ثبت شود تا در هر بار استفاده اول شیر دوشیده شده قدیمی­تر مصرف گردد در صورتی که شیر مادر در قسمت جا یخی یخچال نگهداری شود تا دو هفته و در فریزرهای معمولی (۱۸- درجه) تا ۳ ماه و در فریزرهای صنعتی (۳۲- درجه سانتیگراد) تا ۶ ماه قبل استفاده است.

 

 

کیسه نگهداری شیر مادر

نگهداری از شیر مادر در شیردهی

 

نگهداری شیر مادر| توصیه و راه های نگهداری صحیح شیر دوشیده شده مادر

 

منبع: نی نی عسل / نی نی بان / نمناک

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا