موفقیت

کاهش فشار کاری | راه هایی برای کاهش فشار کار زیاد

کسب و کار ، کاهش فشار کاری زیاد در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

عوامل ایجاد استرس در محیط کار

استرس کاری چیست ، کاهش فشار کاری

 

 

کار تحت فشار و وقتی فشار کاری زیاد است

در دنیای حرفه ای امروز اکثر ما تحت فشار کار میکنیم، شرکت های خوب رفاه کارکنان را ایجاد میکنند ، اما مهم است که کارکنان بدانند که چطور با فشار به خوبی کنار بیایند و سالم بمانند این همچنین کلید موفقیت حرفه ای زنان در آینده است.

 

این فشار موجب بازدهی بیشتر در زمان کمتر میشود مثلا در زمینه ساخت و ساز ، یکی از وظایف هماهنگ کردن صاحبان و مدیران و امضا برگه قرار داد است ، قراردادهایی که با فروشندگان اجرا میشود،تهیه مصالح و اتمام پروژه سختی این کار است .

 

در هر نقشی و در هر سطح، ممکن است برنامه های مهمی و مهلت محدودی برای بودجه و انجام کار وجود داشته باشد، که کیفیت و رضایت مشتری را به خطر می اندازد داشته باشید.

 

من در طول ساخت یکی از پروژه های برجسته و قابل توجه بودم، یک رهبر ارشد از من پرسید که چقدر اعتماد داشتم که پروژه به موقع تحویل داده شود ؛ این پروژه چالش های بی شماری داشت، از جمله این واقعیت که برنامه شامل دو بخش تعطیلات بود.

 

با وجود این، پاسخ من این بود:”۱۰۰ درصد!” پس از ارسال این پاسخ، از خودم پرسیدم:”چرا این کار را انجام دادم؟ چرا در میان انجام پروژه و با وجود مشکلات مالی و غیره کمی به خود فضا ندادم در حالی که برای پاسخ دادن به این سوالات با خود فکر میکردم متوجه شدم که تکنیک های کلیدی که در طول سال ها یاد گرفته بودم کمک کرد تا با فشار کاری کنار بیایم.

 

چطور با فشار کاری زیاد کنار بیایم؟

۱٫ به یاد داشته باشید که انسان ها تحت فشار بهتر عمل میکند:

چگونه است؟ برخی از ما به طور طبیعی می دانیم که چگونه تحت فشار بهتر عمل کنیم. حتی کسانی که به طرز طبیعی باتجربه نیستند یاد می گیرند که انطباق پیدا کنند.از آنجا که ما نجات یافتگان هستیم، چالش را دوست داریم و دوست داریم کارهای دشواری انجام دهیم که به ما کمک می کند از این رو، مردم تحت فشار بیشتر پیروز می شوند تا شکست بخورند بنابراین، فشار را به عنوان یک موقعیت منفی مشاهده نکنید، بلکه آن را به عنوان یک فرصت مشاهده کنید و به ماهیت آن پی ببرید.

 

۲٫ چالش ها و خطراتی که می پذیرید را ارزیابی کنید:

ارزیابی به طور معمول به ما روش هایی برای مقابله با فشار ارائه می دهد. هنگامی که ذهن ما روشن است، می توانیم راه حل ها را به جای خود مشکل در نظر بگیریم ، یکی از عوامل اصلی در اجتناب از فشار گفتن “نه” به جای “بله” است.

 

اگر شما می دانید که یک کار می تواند انجام شود، پس انجام خواهد شد. اگر فکر می کنید این کار را نمی توانید انجام دهید، این ارزیابی به شما امکان می دهد تا یک راه حل برای آن پیدا کنید.

 

۳٫ برنامه ریزی کنید و از خودتان بپرسید «چه میشد اگر؟»:

طرح اولیه شما ممکن است از یک مرحله به مرحله دیگر تغییر کند یا حتی به طور کامل از بین برود اما توانایی تغییر خطوط کلید است. هنگامی که برنامه ریزی برای پیشبرد چالش را آغاز می کنید، یک برنامه جایگزین نیز داشته باشید.

 

به گزینه ها فکر کنید حتی اگر به آنها نیاز نداشته باشید، آنها به شما کمک می کنند که در هنگام فشار کاری آماده باشید.

 

۴٫ حفظ کنترل خودتان:

واکنش شما به چالش های مختلف بخشی از فرآیند یادگیری است و گاهی اوقات لازم است که در برابر یک چالش گام بردارید ؛ اطمینان حاصل کنید تا سوالات درست بپرسید، که شما را قادر می سازد که فرصت های خود را بهتر درک کنید حتی در وسط شرایط دشوار. به این ترتیب، کنترل خود را حفظ می کنید، مشکلات را حل می کنید و مثال خود را برای تیم خود تنظیم می کنید.

 

۵٫به راه کاری که به آن فکر می کنید عمل کنید:

این چیزی است که من در یکی از بهترین دوره های رهبری که تا به حال انجام داده ام آموخته ام. نحوه برخورد با فشار در محل کار شما را قادر می سازد فشار را در موقعیت های شخصی نیز کنترل کنید و اگر به توانایی بالا در این زمینه برسید پیشرفت خواهید کرد. در نهایت، آن زمان های خسته کننده یک منبع عالی از افتخار خواهد بود.

 

راههای غلبه بر فشار کاری

رهبران سطوح مختلف یک سازمان نیازمند بینش, تمرکز استراتژیک و عملگرایی هستند رهبران برای اینکه بتوانند در صحنه دنیای پویا و پیچیده امروز یکه تاز شوند به مهارتها و بینشهای جدیدی نیاز دارند تا تفکر رایج درباره نحوه افزایش انرژی و توجه به فشارکاری فزاینده را ارتقا بخشند

 

رهبران سطوح مختلف یک سازمان نیازمند بینش، تمرکز استراتژیک و عملگرایی هستند. رهبران برای اینکه بتوانند در صحنه دنیای پویا و پیچیده امروز یکه تاز شوند؛ به مهارتها و بینشهای جدیدی نیاز دارند تا تفکر رایج درباره نحوه افزایش انرژی و توجه به فشارکاری فزاینده را ارتقا بخشند.

 

دنیا به کسانی تعلق دارد که انرژی و توان بیشتری دارند. تعداد رهبرانی که امروزه با این گفته موافق نیستند اندک است. این جمله متعلق به آلکسیس دو توکوویل است که بیش از ۱۵۰ سال قبل بیان شده است. بدون انرژی، زندگی و رهبری صرفاً توانائیهای بالقوه هستند. درواقع کسی مانند پیتر دراکر، انرژی شخصی را به عنـوان اولین ویژگی رهبری به شمار آورده و می گوید: اولین و مهمترین وظیفه شما به عنوان یک رهبر این است که میزان انرژی درونی خود را بالا ببرید و سپس به اطرافیان خود کمک کنید تا انرژی درونی خود را بالا ببرند.

 

امروزه ما از رشته های علمی نظیر اعصاب، روانشناسی کار، زیست شناسی زمان و روانشناسی عملکرد که بسیاری از متخصصان کسب و کار اطلاع اندکی از آنها دارند، مطالب مهمی درباره جریان انرژی بدن، قلب، ذهن و روح می آموزیم و ابزارهای کاربردی لازم را برای بهینه سازی ابعاد کلیدی رهبری به دست می آوریم.

 

اکتشافات علمی اخیر، دو حقیقت را به اثبات می رسانند که بسیاری از ما به فراست آن را دریافته ایم: نخست اینکه ما نه تنها قابلیتهای فعلی خود را شکل می دهیم بلکه هنگامی که دارای انرژی بیشتری هستیم به پتانسیلهای ناشناخته خویش دست می یابیم. دوم اینکه ما دو نوع انرژی کاملاً متفاوت داریم که اکثر رهبران، آنها را از یکدیگر تشخیص نمی دهند.

 

پژوهشگران، این دو نوع انرژی را با نامگذاری آنها تحت عنوان انرژی فعال و انرژی ساکن با یکدیگر مقایسه می کنند. اکثر ما با انرژی فعال روبرو شده ایم، این انرژی ازطریق فشار و اضطراب دائمی قابل شناسایی است. در این حالت، هورمونهای غلبه بر استرس بدن مانند آدرنالین و کورتیزول فوراً ترشح شده و انرژی فعال شما را به تحرک وامی دارد؛ زیرا انرژی فعال موجب فعال شدن قسمت پیشین مغز می شود.

 

این قسمت از مغز با بکارگیری تمام انرژی بدن به خطرات پاسخ می دهد. بنابراین، شما می توانید بایستید، بجنگید یا فرار کنید. اگرچه این قسمت از مغز به طور چشمگیری وظیفه بقا و ادامه حیات را برعهده دارد امــــا شـــــامل خلاقیت، بینش یا عکس العملهای سنجیده نمی شود. این قسمت تنها می تواند شما را قادر سازد کارهای همیشگـی را به صورت سریعتر، جدیتر، طولانی تر و رساتر انجام دهید.

 

ممکن است خسته و کوفته از خواب بیدار شوید؛ اما پس از نوشیدن چند فنجان قهوه و چند کش و قوس سنگین ممکن است به زودی خود را پرانرژی احساس کنید. این نوع انرژی شما را مجبور می کند بدون ذره ای توقف و استراحت، به سمت اهداف مختلف حرکت کنید. تحریکهای جزئی و اشتباهات کوچک به ناکامیهای بزرگ ختم می شود. همچنین تلاشهای شما به صورت معقولی افزایـــش می یابد تا سطح بالایی از تنش فیزیکی حاصل شود. نهایتاً، این اقدام تنها می تواند بندرت محسوس یا حتی خوشایند شود.

 

همه آن انرژیهای روانی و فیزیکی ارزشمند هستند: پس از اینکه عامل محرک هورمون استرس به صدا درآمد، میلیاردها پیغام شیمیایی که احساسات و قلب انسان را با مغز او مرتبط می سازند مخابره می شود. همه پیامها ممکن است تا پایان یک روز شدید کاری ادامه یافته یا قطع شوند؛ و شما را تنها با انرژی و توان موردنیاز برای قرارگرفتن در جلو صفحه نمایشگر کامپیوتر یا تلویزیون رها کند.

 

نکته مهمتر این است که خاموش ساختن انرژی فعال کار دشواری است. بنابراین، شما ممکن است به طور چشمگیری دارای نگرشهای غیرقابل انعطاف و تحریک پذیری در روابط شخصی و زمانهای گذشته باشید که به نظر می رسد موجب آرامش شما می شود. تمام چیزها از زندگی خانوادگی گرفته تا تفریح و تعطیلات می تواند بیشتر نوعی کار و فعالیت احساس شود تا تجدید قوا.

 

به عبارت دیگر، انرژی ساکن قسمت پیشین مغز را از تکاپو انداخته و دسترسی شما را به بالاترین قابلیتها امکان پذیر می سازد. ویژگیهای انرژی ساکن عبارتند از: انقباض اندک عضلانی، داشتن ذهن هوشیار، احساسات جسمی آرام، هوش خلاق، شور و نشاط فیزیکی و احساس عمیق سلامتی و تندرستی. حالت مولد و متمرکزی که به جریان یا ناحیه موسوم است؛ فوق العاده ضروری است.

 

شما ازطریق انرژی ساکن می توانید روزانه به پیشرفتهای بیشتری نائل شوید. زیرا شما آشکارا می توانید بر موضوعهای مهم خویش تمرکـز کرده و وقت خود را صرف اختلافات بی فایده یا جزئیات غیرضروری نکنید. شما از توان فیزیکی و ذهنی معادل یک دنده کمکی در یک خودرو برخوردارید، هنوز می توانید با تحمل فشار اندکی در مسیر انتخابی خود با سرعت حرکت کنید.

 

شما هنگامی که توانایی ایجاد و حفظ انرژی ساکن را در خود بهبود می بخشید، به طور اثربخش تری خود را از سروصدا، اشتغــالات، هجوم و ناراحتیهای زندگی رها می کنید. شما شفافیت ذهنی و شور و نشاط دائمی را ارتقا می بخشید. شما با وجود فشار فوق العاده، عدم اطمینان دائمی و تغییر پیچیده، ابتکار بیشتری پیدا می کنید. حق با توماس واتسون، مدیر ارشد اجرایی آمریکایی است که یک بار گفت: »شکی نیست که در درون ما منابع عظیم انرژی وجود دارد«.

 

 

راه های کنترل استرس در محیط کار

استرس در محیط کار pdf

 

 

شما با اعمال چند تغییر ساده در شیوه مدیریت روزانــــه خود می توانید اثرات طاقت فرسای انرژی فعال را خنثی کرده و آن را به انرژی ساکن تبدیل کنید. این تغییرات کاربردی به سه دسته تقسیم می شوند:

 

– روز را با آرامش و سکوت آغاز کنید؛

– طی روز، دست از کار و فعالیت بکشید و به صورت علمی استراحت کنید؛

 

– در پایان روز مجدداً به تامین میزان انرژی ساکن خود بپردازید.

 

● روز آرام

از همان لحظه ای که از رختخواب بیرون می آیید؛ مغز شما سازوکار بدن شما را تنظیم کرده و آن را با خواسته های فیزیکی، احساسی و ذهنی جاری و موردانتظار هماهنگ می سازد. پژوهشگران قادرند پیش بینی کنند که شما هنگام بعدازظهر و غروب چقدر انرژی خواهید داشت. این پیش بینی در اولین ساعات پس از بیداری و ازطریق نحوه بیدار شدن شما از خواب صبحگاهی، کارهایی که انجام می دهید و کارهایی که انجام نمی دهید؛ امکان پذیر است. به یک مفهوم سازوکار بدن شما خود را با نیاز روز منطبق ساخته و می کوشد اندازه و نوع انرژی موردنیاز را پیش بینی کند.

 

بسیاری از ما، تاجایی که ممکن است ساعات بیداری خود را به تعویق می اندازیم و سپس در آخــــرین لحظات از رختخواب برمی خیزیم و با عجله روز را شروع می کنیم. این کار موجب می شود یک شوک تنش زا به سیستم بدن وارد شود: فشار خون با واردشدن هورمون استرس به جریان خون بالا می رود.

 

شما ممکن است احساس کنید که بیدار هستید اما این بیداری نشانه بقاست نه حرارت و شوروشوق واقعی. افزایش میزان کافئین موجب تقویت مغز و احساسات می شود اما این انرژی غیرطبیعی تنها موجب گرمی بیشتر سیستم بدن می شود. صبحانه خود را با سروصدا و غوغا شروع کرده و خود را در شلوغی ترافیک عصبانی کنید؛ خواهید دید که مقدمــات لازم برای یک شروع بی نظیر مهیا می شود. میلیونها نفر روز خود را به این صورت آغاز می کنند.

 

راهکارهای زیر را امتحان کرده و روز خود را با هدف کسب انرژی ساکن بیشتر آغاز کنید:

– ازطرف راست رختخواب و بدون شنیدن صدای زنگ ساعت از خواب بیدار شوید.

– تا جایی که ممکن است با صدای دلنشین موسیقی از خواب بیدار شوید.

– از سروصداهای گوشخراش و ناموزون که موجب ایجاد شوک بر سیستم بدن می گردد؛ دوری کنید.

– تا زمانی که هنوز در رختخواب هستید؛ لحظاتی را صرف تنفس و از بین بردن تنشهایی کنید که در نواحی گردن، فک، شانه ها، پشت و بازوها احساس می کنید؛

– باشتاب از رختخواب بیرون نیایید. با بیدار شدن آرام از خواب، شما می توانید از قدرت آرامبخش آن بیشتر برخوردار شوید.

– چراغها را روشن کنید.

 

آیا در صبحگاههای آفتابی برای تنفس هوای تازه و غرق شدن در نور و روشنی قدم به بیرون می گذارید؟ بسیاری از ما این کار را تنها در روزهای تعطیل انجام می دهیم نه در بقیه ایام سال. ما باید این کار را انجام دهیم. مغز انســـان بــه بسیاری از علائم واکنش نشان می دهد، اما تعداد کمی از این علائم از نور قویتر هستند.

 

یک ارتبــاط عصبی بین شبکیه چشم و هسته های عصبی مغز شما وجود دارد که نقش مهمی در تمرکز، حفظ و تولید انرژی ایفا مـــی کند. در اکثر موارد، نور بیشتر، موجب تمرکز بیشتر و تولید انرژی ساکن بیشتر می شود.

 

این مطلب را فردا، هنگام بیرون آمدن از رختخواب امتحان کنید. به تدریج سه یا چهار برابر چراغهایی را که مطابق معمول روشن مــی کردید روشن کنید. آنها را تا ۱۵ دقیقه بعد از بیداری روشن نگهدارید. یا به مدت یک دقیقه بیرون رفته و چشمان خود را در معرض نور روز قرار دهید. تفاوت انرژی را احساس کنید. این نور بیشتر موجب افزایش حال و حوصله در افراد و ایجاد یک نشانه هشیاری فوری در مغز می شود که فیزیولوژی بدن را از حالت خواب بیرون آورده و به سمت انرژی ساکن سوق می دهد.

 

– حداقل پنج دقیقه به فعالیت آرام فیزیکی بپردازید.

انجام چند دقیقه نرمش آرام قادر است شور و شوق شما را افزایش داده و میزان تنش را کاهش دهد. خود را به آرامی گرم کرده و سپس به مدت چند دقیقه به یک فعالیت آرام فیزیکی نظیر پیاده روی، بالارفتن و پایین آمدن از پله ها، رکاب زدن در یک فضای آرام و مناسب بر روی یک دوچرخه ثابت یا دوچرخه سواری در بیرون بپردازید. برای تنوع، شما ممکن است چند نرمش برای تقویت عضلات خود انجام دهید. هرکدام از این نرمشها علائمی به مغز مخابره می کند تا بر میزان هوشیاری و انرژی ساکن بیفزاید.

 

– چند لقمه صبحانه مقوی بخورید.

صبحانه در مقایسه با سایر وعده های غذایی ممکن است اهمیت زیادی داشته باشد. موقعــی که شما یک صبحانه سالم و مناسبی می خورید – یک کاسه بلغور جو یا شیر کم چربی و یک تکه میوه، یک تکه نان تهیه شده از غلات با پنیر بدون چربی یا مربای میوه – انرژی خود را به حرکت درمی آورید. هنگامی که غذا وارد معده می شود عکس العملهایی در مغز و حواس برمی انگیزد که برای شروع هوشیاری و انرژی ساکن ضروری است.

 

حتی یک صبحانه کم اما متعادل، موجبات تحریک سیستم عصب سمپاتیک را فراهم آورده و میزان ترشح هورمونها و فرستنده های عصبی را در مغز برای یک دوره طولانی فعالیت افزایش می دهد.

 

● مکثهای استراتژیک

بسیاری از تحقیقات علمی ثابت کرده است که استراحتهای کوتاه طی روز، موجب تسریع کار و افزایش انرژی شده، میزان کلی موفقیت فعالیتها را با افسردگی و خستگی کمتری فراهم می سازد. به همین دلیل، استفاده ازمکثهای استراتژیک یک دقیقه ای یا کمتر و استراحتهای اساسی دو یا پنج دقیقه ای حائزاهمیت است.

 

هر مکث استراتژیک یا استراحت اساسی موجب می شود انرژی ساکن به طور طبیعی و چشمگیری افزایش یابد. اما، اگر شما استراحت بعدی را انجام ندهید؛ میزان انرژی شما به طور اجتناب ناپذیری کاهش خواهدیافت. بنابراین، شما باید هر نیم ساعت، یک مکث استراتژیک کوتاه و دربین صبح و بعدازظهر یک استراحت اساسی نسبتاً طولانی داشته باشید. این مکثها و استراحتها، به طور مشترک حاوی عناصر ششگانه زیر هستند:

 

۱) نفسهای عمیق کشیده و به آرامی تنفس کنید: نحوه تنفس شما تاحد زیادی در ارتباط است با میزان انرژی و دقتی که می توانید در تمام طول روز تولید و حفظ کنید. قطع اکسیژن – مکثهای کوتاه مدت تنفسی و تنفس ناقص – یکی از عوامل رایجی است که موجب تنش و خستگی می شود. برعکس، هرگاه شما نفسهای عمیق بکشیــــد آرامـش و هوشیاری شما افزایش می یابد.

 

۲) چشم انداز خود را تغییر داده و نور کافی کسب کنید: خستگی چشم می تواند یکی از دلایل مهم تنش و خستگی مفرط به ویژه در اواخر روز باشد. به مرور زمان، ماهیچه های کوچک چشم انسان در مقایسه با سایر بافتهای ماهیچـــه ای بـدن از انرژی بیشتری استفاده می کنند. بیش از نیمی از گیرنده های حسی بدن شما در چشمتان جمع می شوند. اگر در هر نیم ساعت یا بیشتر یک استراحت کوتاه نداشته باشید، آنها خسته شده و موجب بروز سردرد، خستگــی و تنش در نواحی گردن و شانه ها می شوند.

 

اگر شما مشغول انجام کار چشمی هستید، لحظاتی را برای پلک زدن اختصاص داده و به اشیاء دور دست نگاه کنید. اگر به چیزی در دوردست خیره شده اید، مجدداً به چیزی در نزدیکی تمرکز کنید. این تمرینهای ساده موجب استراحت اساسی و کوتاه بسیاری از ماهیچه های چشم می گردد.

 

درخلال هر مکث استراتژیک یا استراحت اساسی، به کنارپنجره رفته یا به یک جسم داخلـــی نگاه کنید. بسیاری از مردم گزارش می کنند که پس از مشاهده یک منظره روشن بیرونی یا خیره شدن به یک نور داخلی، حتی نور لامپهای معمولی اتاق، یک احساس آرامش دیرپایی در خود احساس می کنند.

 

۳) بدن خود را شل کرده و حالت جسمانی خـــود را مجدداً تنظیم کنید: تا زمانی که نشسته اید به انرژی کمتری برای برخاستن و ادامه دادن خواهید داشت. در این مرحله، صاف، آرام و راحت برخیزید. شواهدی دردسترس است که نشان می دهد کسانی که روزانه برای مدت طولانی یک جا می نشینند می توانند ازطریق ایستادن در هر نیم ساعت یا بیشتر، هوشیاری و انرژی خود را تا ۳۰ درصد افزایش دهند.

 

اگر قبلاً طی روزبرای مدت زمان طولانی ایستاده اند، حالت جسمانی خود را بررسی کنید. حالت جسمانی ضعیف – حتی افتادگی شانه ها – ظرفیت ششها را به میزان ۳۰ درصد کاهش می دهد. بر اساس یافته های پژوهشگران، عامل کلیدی برای یک حالت جسمانی آرمانی، بررسی آگاهانه و مکرر وضعیت گردن است. منظور حفظ چانه درحالت طبیعی و بالانگهداشتن سر است.

 

تحرک فیزیکی عامل مهم دیگری برای کسب نیرو و تمرکز قدرت است. هر موقع که شما برمی خیزید و حرکت می کنید، انرژی و هوشیاری شما افزایش می یابد. هرموقع، چند ثانیه اینجا و چندثانیه آنجا. شما انرژی بیشتری کسب می کنید و پاداش شما داشتن یک ذهن شفاف و متعالی است. بنابراین، بخاطر داشته باشید اگر یک شغل اداری دارید، مثلاً، اغلب هنگام صحبت کردن با تلفن برخیزید و قدم بزنید.

 

۴) آب سرد بخورید: یکی از دلایل فقدان انرژی که کمتر بدان توجه شده است؛ کمبود آب است. آب موجب می شود محیط مناسب برای انتقال تکانه های عصبی، عبور سایر فرایندهای بیوشیمیایی، انقباضات ماهیچه ای که موجب تحریک سازوکار بدن و ایجاد انرژی می شود؛ فراهم آید.

 

حتی یک کاهش ناچیز در میزان آب که برای ایجاد تشنگی کافی نیست می تواند به طور چشمگیری میزان انرژی را کاهش دهد.

 

با نوشیدن آب اضافی در هنگام استراحت و مکث یا حتی در اغلب مواقع، شما نه تنها مقاومت و سلامتی عمومی خود را در برابر بیماریها افزایش می دهید بلکه علائم پیوسته ای را به ســـازوکار یا متابولیسم بدن خود ارسال می کنید تا انرژی و میزان مراقبت آن را در سطح بالایی نگهداری کند. این اثر ممکن است هنگام نوشیدن آب سرد تشدید شود. زیرا هنگامی که آب سرد وارد معده می شود موجب ایجاد انرژی مضاعفی در سرتاسر بدن شده و میزان هوشیـــاری مغـــز و حواس انسان را ارتقا می بخشد.

 

۵) از خنده و شوخی لذت ببرید: ما با نگرانی مداوم درباره کار یا زندگی، به روشهای مختلفی ضـــرر مــی کنیم. هنگامی که شما از ته دل می خندید مجموعه کاملی از فعل و انفعالات سودمند بیوشیمیایی نظیر کاهش تنش، افزایش انرژی و هـوشیاری خلاق در بدنتان به وقوع می پیوندد. در بسیاری از شرایط، خنده کیهانی به بهترین نوع خنده و شادمانی اطلاق می شود. یعنی یافتن موضوعهای خنده دار در بطن تناقضات، دشواریها و ابهامات روزمره زندگی و توانایی خندیدن بر خویشتن.

 

۶) کمی الهام بگیرید: موقعیتی را به خاطر بیاورید که قبلاً در آن قرار داشتید. یکی از مشاوران یا معلمانی را به خاطر بیاورید که تاثیر زیـادی در شکل گیری شرایط کنونی شما داشتـــه انــد. یک کلمه یا یادداشت واقعاً الهام بخش و یاری رسان را به خاطر بیاورید که اخیـــراً شنیده اید. یا به تصویر افراد مورد علاقه تان خیره شوید. برای کسانی که انرژی مستمر و بی وقفه شما ممکن است برای آنها اهمیت داشته باشد.

 

هنگامی که در اواسط صبح و بعدازظهر به استراحت اساسی می پردازید، عامل هفتم را نیز اضافه کنید: غذای سبکی بخورید. خوردن غذاهای سبک کم چربی بین وعده های غذایی می تواند انرژی و سازوکار شما را افزایش دهد. خوردن وعده های غذایی و غذاهای سبک کوچکتر و مغذی به تثبیت میزان قند خون کمک کرده و موجب بهینه سازی حافظه، یادگیری و عملکرد می شود.

 

● روحیه خوب

هنگامی که روز خود را با انرژی ساکن شروع می کنید و سپس با استراحتها و مکثها، آن نیرو و مراقبت استثنایی را حفظ می کنید؛ شما می توانید شبها با بهترین روحیه به منزل برگردید. پس شما می توانید به جای افتادن در دام خستگی مفرط ناشی از استرس و تنش، انرژی ساکن خود را تجدید کنید. در زیر سه روش برای لذت بردن بیشتر از خویشتن پیشنهاد شده که نه تنها انرژی ساکن شما را تداوم می بخشد بلکه به انرژی ساکن افراد محبوب خود می افزایید.

 

▪ روش و شیوه ای را که از در وارد می شوید تغییر دهید: کیفیت شغل شما مهم نیست. آهنگ کار و فعالیت شما به طور چشمگیری از آهنگ اقامت در منزل متفاوت تر و شدیدتر است. هنوز بسیاری از ما در منزل هم هرگز اجازه نمی دهیم فشار کاریمان کاهش یابد.

 

درعوض، ما با عجله شام درست می کنیم، روزنامه ها را ورق می زنیم، به سرعت غذا می خوریم و سپس در برابر تلویزیون زانو می زنیم یا دور تازه ای از مسئولیتهای برنامه ریزی شده را شروع می کنیم مانندکارهای شبانه، وظایف و تعهـــدات والدین، انجام کارهای دفتری، آماده سازی گزارشها یا پرداخت صورتحسابها. چیزی که وجود ندارد یک زمان استراحت کوتاه برای ازبین بردن استرس و تنش و شروع شب با مجموعه ای از انرژی و هیجان و شور و شوق مضاعف است.

 

بسیاری از خانواده ها عادت دارند در پایان روز دور هم جمع شده و درباره اتفاقات ناگوار حرف بزنند. به عنوان یک راهکار، به جای این کار، با اعضای خانواده گفتگو کرده و به روشهای مختلفی با آنها احوالپرسی کنید؛ به نحوی که شعف و شادمانی خود را از دیدن دیگران به صورت صمیمانه و دلسوزانه ابراز کنید.

 

▪ انرژی شبانه خود را بازسازی کنید: آنچه که شمـــا نیم ســاعت پس از صرف شام انجام می دهید یا نمی دهید، میزان انرژی و شور و حال شما و چگونگی خواب شما در آن شب را مشخص خواهد ساخت. چند دقیقه حرکات آرام فیزیکی دراین لحظه از روز موجب مــــی شود میزان انرژی و سرعت سوخت و ساز بدن شما مانند لحظات استراحت افزایش یابد. پژوهشگران گزارش می دهند که پیاده روی پس از هر وعده غذایی ممکن است موجب افزایش انرژی شده و تولید حرارت جهت سوزاندن چربیها را تا ۵۰ درصد افزایش دهد.

 

پژوهشگران خواب در بیمارستان مایو عقیده دارند که یک جلسه نرمش سبک شامگاهی می تواند به طور قابل توجهی خواب انسان را عمیق تر سازد. پیتر هاری مدیر برنامه بی خوابی بیمارستان می گوید: اگر شما بتوانید سه تا پنج ساعت قبل از رفتن به رختخواب، دمای بدنتان را با نرمش بالا ببرید؛ دمای بدنتان هنگام آماده شدن برای خواب به نحو چشمگیری کاهش یافته و خواب شما بدون آنکه برخیزید عمیق تر خواهدشد.

 

▪ هرازگاه، بدون اینکه احساس گناه بکنید، دست از کار بکشید: در اوقات مختلف روز، مغز و حواس انسان باید کمتر با یکدیگر درگیر شوند. به عبارت دیگر، همه آنها نیاز به استراحت دارند. اگر این استراحتهای اساسی به صورت برنامه ریزی شده انجام نگیرند؛ آنها به صورت اتفاقی رخ داده و مکثهایی را به بار خواهد آورد که موجب بروز آشفتگی در کار و روابط شخصی خواهدشد. کی یر کگارد فیلسوف معروف دانمارکی می گوید: اکثر مردم با چنان شتاب خستگی ناپذیر به دنبال موفقیت و خوشبختی هستند که گویی عمر آنان به سر آمده است.

 

بسیاری از ما احساس می کنیم که کاری برای انجام دادن وجود ندارد و باید خود را کنار بکشیم. آیا یک مکث یا استراحت ده دقیقه ای مناسب و خوشایند، می تواند از یک روز کاری پرفشار یا گیرکردن در ترافیک ارزشمندتر باشد؟ بله. وگرنه فشار کاری می تواند ما را در خود غرق سازد.

 

همانند رهبران، ما زندگی خود را صرف انجام دادن کارها می کنیم و هنوز فاصله زیادی با قافله داریم. تصور غلطی که با کار بدون توقف و مداوم نصیب ما خواهدشد؛ همان تصور غلط است. بر اساس برآوردی که انجام شده، هرکدام از ما در سراسر زندگیمان، حداقل ۳۵ ساعت صــــرف یک کار ناتمام می کنیم. ما می گوییم: به محض اینکه کارهای عقب مانده ام را جبران کنم استراحت خواهم کرد. پس از آن در خدمت شما خواهم بود. سپس به چند تفریح ساده روزمره خواهم پرداخت. پس از آن نشان خواهم داد که چقدر به شما علاقه دارم.

 

امرسون می گوید: ما همیشه خود را برای زندگی آماده می کنیم اما هیچ گاه به درستی زندگی نمی کنیم. درعوض، آنچه را که هنرپیشگان مشهور انجام می دهند انجام دهید: آنها آگــاهی و مهارتهای ویژه خود راتوسعه می دهند تا انرژی و توجه خود را هنگام بروز فشارکاری افزایش دهند.

 

آنان فرصتهایی را به چنگ می آورند که دیگران از دست می دهند. آنها حتی در دشوارترین اوقات خود را نشان می دهند. آنها استراحت و تفریح بیشتری دارند. درمجمــوع، آنان مزایای بی نظیری را کسب می کنند که دراختیار همه ما قرار دارد، به شرط اینکه، این مزیتها را ببینیم و آنها را فراچنگ آوریم.

 

همه ما به کمک دانش جدید قادریم بر تناقضات ظاهری غلبه کنیم که موفقیت واقعی را در رهبری و زندگی تعیین می کنند. برای اینکه پیشرفت کنید؛ باید توانایی عقب نشینی را داشته باشید؛ باید حضور ذهن بیشتری داشته باشید، باید توانایی انصراف داشته باشید، باید کار بیشتری انجام دهید؛ باید به طور صحیح استراحت کنید. فون گوته گفته است: معجزه انجام دادن کارهای استثنایی در این دنیا به انرژی بستگی دارد.

 

● مراحل غلبه بر فشارکاری

برای اینکه انرژی ساکن رهبری را در وجودتان ایجاد، حفظ و تقویت کنید مراحل زیر را دنبال کنید:

 

۱) روز را با آرامش شروع کنید.

– از قسمت راست تختخواب و بدون صدای زنگ از خواب بیدار شوید؛

– چراغها را روشن کنید؛

 

– حداقل پنج دقیقه به فعالیت آرام فیزیکی بپردازید؛

چند لقمه صبحانه خوشمزه بخورید؛

 

۲) مکثهای استراتژیک و استراحتهای اساسی بکنید؛

– نفسهای عمیق و آرام بکشید؛

 

– چشم انداز خود را تغییر داده و نور کافی کسب کنید؛

– بدن خود را شل کرده و حالت جسمانی خود را مجدداً تنظیم کنید؛

 

– آب سرد بنوشید؛

– از خنده و شوخی لذت ببرید؛

 

– کمی الهام بگیرید؛

– در اواسط صبح و بعدازظهر غذای سبکی بخورید؛

 

۳) با بهترین روحیه به منزل مراجعت کنید.

– روش و شیوه ای را که از در وارد می شوید تغییر دهید.

 

– پس از صرف شام، انرژی خود را با پنج دقیقه فعالیت سبک، بازسازی کنید.

– فرصت کوتاهی یافته و بدون احساس گناه دست از کار بکشید.

 

 

مدیریت استرس در محیط کار

فشار کاری زیاد برای افراد

 

کاهش فشار کاری | راه هایی برای کاهش فشار کار زیاد

 

منبع : نمناک / آفتابی

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا