بیماریها و راه درمان

درمان گلو درد | راههای خانگی و موثر درمان گلو درد

بیماریها و راه درمان ، راه های درمان گلو درد در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

بهترین معجون برای گلو درد

قرص گلو درد ، درمان گلو درد

 

 

درمان‌ گلو درد با این راهکارها

گلو درد در هر موقع از سال ممکن است به سراغ شما بیاید و همچنین ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد. گلو درد میتواند یکی از اولین نشانه های سرما خوردگی ، عوارض جانبی تارهای صوتی خسته یا نشانه ی چیزی جدی تر باشد ( مثلا استرپتوکوکی گلو ). صرف نظر از علت، نگرانی زمان گلو درد این است که چگونه میتوان سریع تر درد را کم کرد.

 

گلو درد بسیار مسری است و این بسیار مهم است که به سرعت پس از مشاهده اولین علائم به دنبال درمان آن باشیم.

در اینجا راه های درمان گلو درد را آورده ایم.

 

ضد التهاب ها

یکی از تاثیر گذارترین درمان ها برای گلو درد ممکن است همین حالا بین داروهایی باشد که در قفسه نگه میدارید. داروی غیر استروئیدی ضد التهابی (NSAID ) مانند آسپرین یا ناپروکسن. این داروها ترکیبی از بهبود دهنده های درد و ضد التهاب هستند، پس کمک میکنند احساس بهتری داشته باشد و مقداری تورم همراه با گلودرد را کاهش میدهند. اگر تب دارید و این تب باعث شدت علائم میشود، این داروها کمک میکند تب نیز فروکش کند.

 

غرغره آب نمک

تحقیقات متعددی نشان داده چندین مرتبه غرغره کردن آب نمک گرم میتواند به کاهش ورم گلو و نرم کردن آن کمک کند. همچنین به بیرون ریختن محرک ها و باکتری ها نیز کمک میکند. پزشکان معمولا توصیه میکنند نصف قاشق چای خوری نمک را در یک فنجان آب حل کنید. اگر آب نمک اذیتتان میکند مقداری عسل اضافه کنید تا ترکیب کمی شیرین شود.

( به خاطر داشته باشید آب را بعد از غرغره به بیرون بریزید، و قورتش ندهید! )

 

زینک (روی)

زینک یا همان روی توانایی افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن را دارد . اگر به مدت ۵ ماه یا بیشتر از مواد غذایی دارای روی استفاده کنید ریسک ابتلا به سرماخوردگی در شما کاهش می یابد . غذاهایی که حاوی زینک هستند تخمه آفتابگردان ، اسفناج ، مرغ ، قارچ و صدف می باشند.

 

قرص ها و اسپری ها

مکیدن آبنبات ها سرفه تولید بزاق را تحریک میکند، که کمک میکند گلو مرطوب بماند. اما بسیاری از آنها به اندازه آبنبات مکیدن تاثیر ندارند. برای تاثیر بیشتر از برندهایی استفاده کنید که مواد تشکیل دهنده بی حس کننده یا خنک کننده مانند منتول یا اوکالیپتوس داشته باشند.

 

برخی اسپری ها نیز اثر مشابه قرص های خنک کننده را دارند. آنها گلو درد را خوب نمیکنند یا به مبارزه با سرما خوردگی کمک نمیکنند، اما به کاهش موقت درد کمک میکنند. ماده فعال، فنل Chloraseptic، یک ضدعفونی کننده موضعی است که همچنین دارای خواص ضد باکتریایی است.

 

شربت سرفه

اگر هنوز به سرفه کردن هم نیوفتاده باشید، شربت سرفه میتواند درد را کاهش دهد. مانند آبنبات و اسپری، گلو را مرطوب میکنند و دردر را به طور موقت تسکین میدهند.

 

اگر میخواهید سرکار بروید مطمئن شوید که از شربتی استفاده میکنید که فرمول غیر کسل کننده داشته باشد. اما اگر به خاطر گلو درد مشکل خوابیدن دارید، شربتی که شامل مسکن و آنتی هیستامین است بسیار کمک میکند. برخی شربت ها نیز حاوی گایافنزین و کدئین هستند که آنها نیز شب هنگام به خواب راحت تر کمک میکنند.

 

مایعات

تامین آب بدن بسیار مهم است، مخصوصا زمانی که مریض هستید و گلویتان تحریک شده و التهاب دارد. باید به اندازه کافی آب بنوشید تا رنگ ادرارتان زرد کمرنگ یا بدون رنگ باشد.

این کار غشاهای مخاطی را مرطوب نگه میدارد و به بهتر مبارزه کردن با باکتری ها تحریک کننده مانند آلرژن کمک میکند، همچنین بدن میتواند به نشانه های سرما خوردگی بهتر واکنش نشان دهد.

 

اینکه چه چیزی مینوشید به خودتان بستگی دارد، آب همیشه عمل میکند اما میتوانید به جای آن یک نوشیدنی قندی نیز جایگزین کنید مانند آب میوه یا حتی چیزی نمکی مانند آب مرغ.

 

سیر

آلیسین یکی از عناصر فعال سیر تازه خرد شده است که دارای خاصیت ضد میکروبی می باشد. برای اینکه از سیر خام بهره بگیرید آن را در غذا یا سالاد های خود رنده کنید .

 

چای

از نوشیدن آب خسته شده اید؟ پیشنهاد میکنم یک فنجان چای گرم را امتحان کنید، چون چای نیز یکی از تسکین دهنده های گلو درد است.

چای – سیاه، قهوه ای و هر نوعی – حاوی آنتی اکسیدان است که ایمنی بدن را تقویت میکند و عفونت را دفع میکند. برای تقویت هرچه بیشتر، یک قاشق چای خوری عسل به چای اضافه کنید.

 

عسل طبیعی

عسل طبیعی دارای قابلیت ضد التهابی و ضد میکروبی می باشد که به درمان گلودرد کمک می کند.

 

عسل درد و تورم درد ناحیه گلو را تسکین می دهد .همچنین از تجمع مخاط و ایجاد سرفه جلوگیری می کند. براساس تحقیق انجام شده در مرکز علوم پایه پزشکی ایران عسل قابلیت مهار ۶۰ گونه باکتری مختلف و برخی از گونه های قارچ و ویروس را دارد. همچنین به دلیل دارا بودن طیف وسیعی از فنول ها ، پپتیدها و آنزیم ها دارای خاصیت آنتی اکسیدانی است.

مقداری عسل طبیعی را به آب گرم یا چای خود اضافه کنید و آن را با عصاره لیمو ترش تازه ترکیب کنید تا یک محلول سریع و قدرتمند برای درمان گلو درد خود بسازید.

 

سوپ مرغ

سوپ مرغ از قدیم برای سرما خوردگی تجویز میشده است، این سوپ برای تسکین گلو درد نیز کاربرد دارد. سدیم موجود در آب مرغ خواص ضد التهابی دارد و وقتی پایین میرود حس خوبی میدهد. زمانی که مریض هستید سوپ مزایای متعددی دارد: با گلوی ملتهب و دردناک خوردن و قورت دادن سخت است، پس سوپ میتواند بدون اینکه باعث اذیت شدنتان شود مقدار زیادی مواد مغذی به بدن برساند و آن را در برابر بیماری تقویت کمک کند.

 

آب قلم

مصرف آب قلم علاوه بر این که بدن شما را هیدراته نگه می دارد به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند. آب قلم دارای ویتامین ها و مواد معدنی فوق العاده ای می باشد که هضم آن ها آسان است. همچنین مصرف آب قلم به درمان زودتر آسیب دیدگی ها و زخم ها کمک می کند.

 

آب قلم سرشار ازمواد معدنی مانند کلسیم ، منیزیم و فسفر می باشد که جذب آن ها توسط بدن آسان است. براساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه پزشکی نبراسکا آمینو اسیدهای موجود در آب قلم یا آب مرغ التهابات موجو در سیستم تنفسی را از بین می برد.

 

 

گلو درد عصبی

درمان گلو درد با دارو

 

 

استراحت

شاید این سریع ترین راه حل نباشد، اما استراحت کردن قطعا بهترین کاری است که در مرحله اول میتوانید برای مبارزه با عفونتی که باعث گلو دردتان شده بکنید.

دلیل اکثریت قریب به اتفاق گلو دردها ویروس سرما خوردگی است، و میدانیم که وقتی سرما خوردیم برای بهبود کار زیادی از دستمان بر نمی آید، فقط باید مطمئن شویم که به اندازه کافی به بدن استراحت میدهیم تا با ویروس مبارزه کند و زودتر خوب شویم.

 

ویتامین C

ویتامین C به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و سلول های گلبول قرمز خون کمک می کند. قبل از اینکه دچار گلو درد شوید روزانه ۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C مصرف کنید و آن را از غذاهایی مانند گریپ فروت ، پرتقال ،برگ کلم (kale) ، کیوی دریافت کنید و سعی کنید از این میوه ها در اسموتی های خود استفاده کنید.

 

عصاره اکالیپتوس

عصاره اکالیپتوس یکی از مفیدترین داروها برای گلودرد می باشد . این عصاره دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشد که به بهبود گردش خون و افزایش عملکرد سیستم تنفسی کمک می کند . عصاره اکالیپتوس به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی برای کاهش گلودرد ، سرفه ، سرماخوردگی و سایر عفونت ها استفاده می شود .

 

آنتی بیوتیک ها

گاهی اوقات – ۱۰ درصد اوقات در افراد بالغ – گلو درد به علت عفونت باکتریایی مانند استرپتوکوکها اتفاق می افتد. اگر گلو دردتان میکروبی و یا عفونت باکتریایی بود پزشکتان آنتی بیوتیک تجویز میکند ( استفاده از آنتی بیوتیک برای گلو درد حاصل از ویروس بی فایده است ).

 

*همیشه دوره ی کامل دارو ها را استفاده کنید، حتی اگر بعد از چند روز احساس بهتری داشتید.

 

هنگام احساس گلو درد سریعا این کارها را انجام دهید

وقتی اولین علائم گلو درد را احساس کردید فرصت را از دست ندهید و به سراغ عسل بروید. در این صورت گلودردتان خیلی زودتر درمان می شود.
اغلب قرار دادن یک آب نبات نعنایی ساده در گوشه ی لپتان بیشترین کمک را به درمان سرفه های خشک و گلودرد می کند. در حالت کلی اگر مشکل خاصی ندارید و فقط سرفه می کنید از آبنبات هایی که در داروخانه ها و برای تسکین گلو درد به فروش می رسند استفاده کنید. توجه داشته باشید که در این مواقع مایعات زیادی بنوشید و نگذارید گلویتان خشک شود.

 

روشهائی صد در صد طبیعی برای درمان گلودرد:

 

درمان با عسل

در دوران باستان مصری ها، یونانی ها و رومی ها از عسل برای درمان بسیاری از بیماری ها از گلودرد گرفته تا درمان زخم های عفونی استفاده می کردند. قابلیت هایی که در طول سال ها و با ظهور آنتی بیوتیک ها کم کم در حال فراموشی بود. با کمک عسل می توانید در عرض چند هفته یک زخم را (البته اگر خیلی عمیق نباشد) خوب کنید.

 

روش استفااده بدین صورت است که یک لیموترش بزرگ بردارید و آب آن را بگیرید. ۵ قاشق غذاخوری عسل به آن اضافه کنید. هم بزنید و زمانی که احساس کردید گلویتان می سوزد یک قاشق چای خوری میل کنید. حتماً قبل از خواب هم یک قاشق چای خوری از این شربت معجزه گر بخورید. می توانید مقداری عسل را در آب گرم حل و با آن قرقره کرده و بعد قورت دهید.

نکته:قرقره کردن با جوش شیرین هم بسیار موثر است. مقدار کمی جوش شیرین را در نصف فنجان آب جوش حل کنید. بگذارید خنک شود و سپس قرقره کنید.
درمان با روی(زینک)

 

این ماده ی معدنی نقش موثری در عملکرد خوب سیستم ایمنی بدن ایفا می کند. نتایج پژوهش های زیادی نشان می دهد که مصرف مکمل زینک باعث کاهش دوره ی سرماخوردگی، آنفولانزا و گلودرد می شود.

گوشت قرمز، گردو، حبوبات و غلات کامل نیز حاوی میزان قابل توجهی روی می باشند. برای دریافت میزان کافی روی می توانید از مکمل نیز استفاده کنید. اگر در حال مصرف داروی خاصی هستید و یا در مورد مصرف این مکمل شک دارید حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

 

درمان با آویشن

آویشن خواص ضدعفونی کنندگی دارد و به خوبی از پس میکروارگانیسم هایی مانند قارچ ها و باکتری ها بر می آید. علاوه بر این آویشن خواص ضداسپاسمی دارد. مصرف این گیاه به صورت دم کردنی یا جوشانده برای درمان گلودرد و سرفه بسیار موثر است.

 

روش استفاده از آویشن اینطور است که می توانید با جوشانده ی آویشن قرقره کنید. همچنین می توانید مقداری آویشن را دم داده و یک قاشق عسل به آن اضافه کنید. این جوشانده برای تسکین گلو درد فوق العاده است.

 

نکته:اگر منشأ گلو درد عفونت ویروسی باشد با همین روش های ساده می توانید از پس آن بر بیایید. اما اگر گلودردتان منشأ باکتریایی داشته باشد بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه کنید.

 

 

درمان گلو درد کودکان

درمان درد در گلو

 

درمان گلو درد | راههای خانگی و موثر درمان گلو درد

 

منبع: سایت دکتر کرمانی و سایت دکتر بادی / سلامت / برترین ها / نمناک

 

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا