بدانیم تا سالم بمانیم

توصیه های زمان خستگی | کارهایی که در هنگام خستگی نباید انجام داد

سلامت عمومی ، کارهایی که نباید در هنگام خستگی انجام داد در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

خستگی مفرط

احساس خستگی ، توصیه های زمان خستگی

 

 

کارهایی که وقتی خسته هستید هرگز نباید انجام دهید

وقتی خسته هستیم توانایی ذهنی و جسمی ما کم می شود. بدیهی است که در چنین مواقعی نباید رانندگی کنیم تا جان خود و دیگران را به خطر نیندازیم. اما کارهای به ظاهر ساده ای هم هست که در زمان خستگی و کمبود خواب باید از انجام آن ها خودداری کنیم چون نتایج منفی ای خواهند داشت.

 

۱- ورزش های سنگین

انجام ورزش های سنگین زمانی که خسته هستید چیزی جز وقت تلف کردن نیست. در عوض، ورزش های سبک هوازی مثل پیاده روی، دوچرخه ثابت یا الپتیکال را امتحان کنید. اگر خواستید وزنه بزنید، از وزنه های آزاد پرهیز کرده و در عوض از دستگاه ها استفاده کنید تا صدمه نبینید. وقتی خسته هستید احتمال صدمه دیدن تان بیشتر است چون در این حالت تمرکز روی ورزشی که انجام می دهید سخت تر می شود.

 

قبل از شروع ورزش، یک عدد میوه بخورید. انرژی فوق العاده ای به شما نمی دهد اما همین مواد قندی ساده شما را سر پا نگه می دارد.

 

۲- خوردن نوشیدنی های کافئین دار

اگر زمانی که خسته هستید قهوه بخورید، با از بین رفتن اثر کافئین دوباره احساس بی حالی می کنید. بعد از گذشت پنج ساعت از مصرف کافئین، حدود نیمی از آن در سیستم بدنی تان باقی می ماند. دراین حالت، شما دیگر سرحال نیستید اما مغزتان می داند که کافئین هنوز در بدن تان وجود دارد. همین مسأله تأثیری منفی بر خواب شبانه ی شما می گذارد. بعد از ساعت یک بعد از ظهر مصرف کافئین را محدود کنید.

 

۳- جر و بحث با شریک عاطفی/ زندگی خود

وقتی خسته هستید هر اختلاف کوچکی می تواند خیلی زود تبدیل به دعوایی بزرگ شود. کمبود خواب، کنترل احساسات را سخت تر می کند. بدون خواب، مغز قادر نیست تجربه های عاطفی را پردازش و درک کند و واکنش مناسبی به آن ها داشته باشد. به علاوه تحقیقات نشان می دهد وقتی خسته هستیم درک حالت چهره ی افراد سخت تر است، بنابراین احتمال سوء برداشت از منظور شریک عاطفی/ زندگی مان بیشتر می شود.

 

۴- چرت زدن

چرت زدن ایده ی خوبی است اما تنها به شرط آنکه به شیوه ی درستی انجام شود. زیاد یا دیر خوابیدن در هنگام روز، خواب شبانه را سخت تر می کند، بنابراین روز بعد باز هم خسته خواهید بود. بهترین حالت، ۲۰ تا ۳۰ دقیقه چرت زدن است و هر چه زودتر در طول روز انجام شود بهتر است.

 

۵- خوردن تنقلات ناسالم

طبق تحقیقات، وقتی کمبود خواب داریم مغز ما میل شدیدی به مواد غذایی چرب و پر کالری پیدا می کند چون در این حالت، فعالیت نواحی کنترل تصمیمات در مغز کند شده و فعالیت نواحی مربوط به هوس ها شدت می گیرد، یعنی مقاومت در برابر تنقلات سخت تر می شود. وقتی خسته هستید بدن تان به دنبال راهی برای تولید هورمون دوپامین در مغز می گردد، بنابراین با خوردن ماده ی غذایی ناسالم مورد علاقه تان، مغز تغذیه می شود و شما احساس شادی می کنید.

 

در چنین مواقعی از فروشگاه های مواد غذایی دوری کنید. طبق تحقیقات، خریداران زمانی که کمبود خواب دارند در مقایسه با زمانی که خسته نیستند، مواد غذایی بیشتر و پر کالری تری می خرند.

 

۶- به عهده گرفتن یک پروژه ی مهم کاری

وقتی خسته هستید سعی کنید صحبت مهمی که با رئیس تان دارید را به روز دیگری که سرحال هستید موکول کنید. طبق تحقیقات، وقتی خسته هستیم احتمال بیشتری وجود دارد که چیزی را به اشتباه مثبت تلقی کنیم و متوجه منفی بودن نتایج آن نشویم، یعنی اگر هنگام خستگی تصمیمی بگیرید ممکن است بعد از استراحت دیگر آن تصمیم از نظرتان خوب نباشد. بنابراین اگر می خواهید کارتان را به خوبی انجام دهید حتما خواب کافی داشته باشید.

 

۷- تغییر برنامه ی معمول خواب

وقتی خسته هستید ممکن است وسوسه شوید زودتر بخوابید یا دیرتر بیدار شوید، اما در برابر این وسوسه مقاومت کنید. تغییر برنامه ی خواب، شما را گرفتار یک چرخه ی خستگی آور و نامنظم می کند که مانع از داشتن یک خواب باکیفیت می شود. وقتی خسته هستید و تصمیم می گیرید زودتر بخوابید، مغز شما آمادگی زود خوابیدن را ندارد، بنابراین شما با تنی خسته اما مغزی بیدار به رختخواب می روید. این مسأله شما را درمانده و خوابیدن را برایتان سخت تر می کند. دیر خوابیدن هم همینقدر مضر است. حتی ۳۰ دقیقه دیرتر خوابیدن طی یک بازه ی دو روزه، باعث تغییر در برنامه ی خواب می شود و همین مسأله باعث می شود بدن تمایل پیدا کند دیرتر بخوابد و دیرتر بیدار شود.

 

 

قرص ویتامین برای رفع خستگی

خستگی مزمن

 

 

سعی کنید حتی زمانی که خسته هستید شب ها هفت تا هشت ساعت بخوابید.

 

۸- تعیین اندازه برای خستگی

کمبود خواب تشخیص اینکه واقعا چقدر خسته هستید را سخت تر می کند. اگر خودتان را متقاعد کنید که رو به راه هستید، ممکن است کاری را به عهده بگیرید که فراتر از توانایی واقعی تان است. طی تحقیقی مشاهده شد، کسانی که با وجود کمبود خواب معتقد بودند خسته نیستند، در کاری که به عهده ی آن ها گذاشته بودند بیشتر مرتکب اشتباه می شدند. بنابراین سعی نکنید برای خستگی تان اندازه تعیین کنید. خستگی کم و زیاد ندارد. کارها و تصمیمات مهم را به زمانی موکول کنید که سرحال هستید و می توانید به خوبی فکر کنید.

 

۹- گشت زدن در شبکه های اجتماعی

شاید تصور کنید گشت زدن در شبکه های اجتماعی روش خوبی برای استراحت کردن در زمان خستگی است اما باید بدانید که وقتی خسته هستید قضاوت و خود کنترلی مناسبی ندارید و احتمال بیشتری وجود دارد که پست یا کامنتی بگذارید که بعدا از آن پشیمان شوید. به علاوه، کار با تلفن همراه پیش از خواب، شما را بیشتر بیدار نگه می دارد. مغز نوری که از دستگاه های الکترونیک ساطع می شود را نور روز تلقی می کند، در نتیجه دیرتر به خواب می روید.

 

موادغذایی مفید در زمان خستگی

گاهی اوقات افراد به دلایلی مختلفی به ویژه کم خوابی یا استرس احساس خستگی می کنند. در این شرایط پیروی از یک رژیم غذایی سالم حاوی برخی از مواد مغذی می تواند در کمک به بهبود انرژی، حالات روحی و رفع خستگی موثر باشد.

غلات کامل

غلات کامل جزو منابع سالم کربوهیدرات ها “سوخت اصلی مغز و بدن” محسوب می شوند. منابع کربوهیدرات ساده از جمله نان سفید و شیرینی جات سریعترین انرژی را برای بدن فراهم می کنند، اما این نوع کربوهیدرات ها ممکن است با ایجاد تداخل در کنترل قندخون باعث افت انرژی شوند. بنابراین برای سطوح پایدار انرژی و قند خون از غلات کامل استفاده کنید. منابع غلات کامل شامل جودوسر، کوینولا، برنج قهوه ای، برنح وحشی و ذرت بوداده تحت فشار هوا است.

ماهی چرب

احساس پرانرژی بودن با عملکرد مثبت مغز در ارتباط است. اسیدهای چرب امگا ۳ نقش مهمی در سلامت مغز ایفا می کنند. ماهی های چربی از جمله سالمون، خال مخالی و ساردین از منابع سرشار از امگا ۳ محسوب می شوند. برای افزایش انرژی دریافتی، همراه ماهی از منابع کربوهیدرات پیچیده از جمله برنج وحشی یا پاستای غلات کامل استفاده کنید.

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات حاوی مواد آنتی اکسیدانی می باشند که مصرف آنها برای عملکرد مثبت مغز و بهبود سطوح انرژی اهمیت دارد. همچنین این موادغذایی حاوی آب بوده که در جلوگیری از ایجاد خستگی ناشی از دهیدراته شدن (کم آبی) بدن موثر است. میوه و سبزیجات همانند منابع کربوهیدرات های مغذی جایگزین های سالمی برای شیرینی های فرآوری شده می باشند. از میوه ها و سبزیجات غنی از مواد آنتی اکسیدانی می توان به توت ها، مرکبات، فلفل دلمه ای و گوجه فرنگی اشاره کرد.

نوشیدنی های سالم

در پاسخ به انرژی سوزانده شده در طول روز، بدن گرمایی تولید می کند که از طریق تعریق آزاد می شود. در صورت عدم جبران مایعات از دست رفته، احتمال کم آبی یا دهیدراته شدن بدن وجود دارد که منجر به خستگی، تشنگی شدید و کاهش حجم ادرار با رنگ زرد تیره خواهد شد. در حدود ۲۰ درصد مایعات دریافتی از طریق مصرف میوه و سبزیجات است. بنابراین برای ۸۰ درصد باقی مانده باید از نوشیدنی ها استفاده کنید. براساس مرکز پزشکی دانشگاه روچستر امریکا، به طور متوسط بانوان روزانه به ۹ فنجان و مردان به ۱۲ فنجان نوشیدنی در روز نیاز دارند. از نوشیدنی های سالم می توان به آب، انواع چای گیاهی و شیر کم چرب اشاره کرد.

 

 

برای خستگی بدن چه ویتامینی خوب است

علل خستگی و راه درمان

 

توصیه های زمان خستگی | کارهایی که در هنگام خستگی نباید انجام داد

 

منبع : rooziato.com / نسخه / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا