بدانیم تا سالم بمانیم

ترشح قهوه ای واژن | علل و راه های درمان خانگی موثر

سلامت بانوان ، علت ترشحات قهوه ای واژن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

ترشح قهوه ای در بارداری

ترشحات قهوه ای واژن دختر

 

 

چرا رنگ ترشحات واژنم قهوه ای شده؟

شاید اگر با رنگ قهوه ای ترشحات واژن روبرو شوید برایتان عجیب و سوال برانگیز باشد. آیا مشکلی دارید یا کاملا طبیعی است؟

 

ترشح واژن واقعا چیست؟

ترشحات واژن اساسا ترشحات مخاطی تولید شده توسط غدد دهانه رحم و دیواره واژن هستند. این ترشحات برای تمیز نگه داشتن واژن و بیرون راندن سلول های مرده از واژن است. همچنین با خاصیت روان کننده ای که دارند واژن را از تحریک و عفونت حفظ می کنند.

 

تصور همه ما بر این است که ترشحات واژن به طور طبیعی باید شفاف یا سفید با شد ولی غلظت و رنگ ترشحات واژن تفاوت های زیادی دارند و به این بستگی دارد که در چه روزی از چرخه قاعدگی خود باشید.

 

بنابراین اگر به طور منظم دو روز اول یا آخر قاعدگی یا دو روز قبل و بعد از قاعدگی ترشحات قهوه ای رنگ دارید نیازی به نگرانی نیست و احتمالا به ترکیب خون با اکسیژن و اکسیداسیون است.

 

اگل از روش پیشگیری از بارداری بر اساس هورمون پروژسترون استفاده می کنید مثل IUD هورمونی یا ایمپلنت یا قرص، وجود لکه بینی نامنظم تیره رنگ کاملا طبیعی است.

علت این لخته خون های تیره رنگ به دلیل سطوح پایین تر استروژن در بدن است که باعث می شود پوشش رحم پایداری کمتری داشته باشد.

 

چه زمانی لکه بینی قهوه ای واژن باید نگرانتان کند

اگر ترشحات واژنتان به طور ناگهانی تیره رنگ شده و از روش پیشگیری هورمونی استفاده نمی کنید شاید مشکل جدی تری داشته باشید.

خونریزی نامنظم یا لکه بینی ممکن است نشانه ای از مشکلات بارداری مثل سقط جنین یا بارداری خارج از رحم باشد بنابراین اگر احتمال بارداری می دهید باید هر چه زودتر به پزشک مراجه کنید.

 

اگر قاعدگی های نامنظم یا لکه بینی بعد از رابطه جنسی را تجربه کرده اید، ترشحات قهوه ای می تواند نشان ددهند عفونت مخمری یا باکتریایی یا سندرم تخمدان پلی کیستیک یا اختلال هورمونی باشد که باعث می شود تخمدان ها نتوانند به طور منظم تخمدان بالغ تولید کنند.

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک معمولا باعث می شود زنان فاصله بیشتری بین دو دوره قاعدگی خود داشته باشند در نتیجه دیواره رحم ضخیم تر شده وناپایدار شود که منجر به لکه بینی یا خونریزی تیره رنگ ، سنگین و نامنظم می شود که باید هر چه سریعتر درمان شود چون ضخیم شدن پوشش رحم در نهایت می تواند منجر به مشکلات جدی تر از جمله سرطان رحم یا آندومتریوز شود.

 

 

ترشحات قهوه ای بعد از پریود

ترشحات قهوه ای واژن قبل از پریود

 

 

لکه بینی تیره رنگ و قهوه ای بین دوره می تواند نشانه ای از پولیپ رحم باشد که معمولا غیر سرطانی است و معمولا در زنان بالای ۳۵ سال دیده می شود.

 

علت ترشحات قهوه ای واژن

ترشحات واژن بخشی از چرخه قاعدگی است و بسیاری از زنان تجربه خروج ترشحات قهوه ای رنگ را پس از دوران پریود دارند. البته دلیل این امر ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.در حقیقت، وجود این ترشحات قهوه ای رنگ را نمی توان یک علامت هشدار دهنده برای بیماری بحساب آورد.فراموش نکنید که یک زن سالم نیز امکان دارد این ترشحات قهوه ای را قبل ، در حین و یا بعد از پریود نیز تجربه کند. در زیر برخی از علل وقوع این را مورد اشاره قرار می دهیم.

 

علل وجود ترشحات قهوه ای رنگ پس از پریود

ـ تاخیر در پریود: تاخیر در دوره پریود می تواند منجر به خروج ترشحات قهوه ای و یا قرمز رنگ شود. اغلب اوقات ترشحات قهوه ای رنگ پس از دوران پریود، به بافت آندومتر( پوشش داخلی رحم که منجر به خونریزی قاعدگی می شود.) مربوط می شود. در واقع به نوعی این فرآیند تمیز کردن رحم است چرا که خون های قدیمی تر قهوه ای رنگ بنظر می رسند. بنابراین بافت خون قدیمی از بدن خارج می شود.علل وجود ترشحات قهوه ای رنگ پس از پریود چیست ؟

 

ـ آسیب به اعضای داخلی : به نوعی دیگر این ترشحات قهوه ای ممکن است در نتیجه تغییر رنگ خون باشند به این معنا که امکان دارد نشانه ای از آسیب به قسمت داخلی دستگاه تناسلی باشد و در اینصورت فرد به معاینه کامل نیاز دارد.همچنین می تواند نتیجه ساییدگی ، نوعی پولیپ ، آسیب به سطح و یا دهانه رحم باشد.

 

ـ خونریزی : این ترشحات قهوه ای رنگ ممکن است پس از ۳ تا ۴ هفته از دوران قاعدگی به ویژه زمانیکه شما در رابطه جنسی کنترل نشده هستید، مشاهده شوند.این خونریزی و یا لکه بینی نشانه ای از بارداری است.

 

ـ علل دیگر : دلایل دیگر که می توانند منجر به این ترشحات شوند و فرد حتما باید توسط پزشک معاینه شود، عبارتند از :

 

نحوه درمان

رسیدن به ریشه و نتیجه این مشکل تنها با وجود ترشحات قهوه ای رنگ دشوار است. با این حال وجود آن برای مدت زمان طولانی و یا مقدار زیاد می تواند مشکل ساز شود. اگر ترشحات قهوه ای در نتیجه تاخیر در پریود باشند پس از چرخه قاعدگی متوقف می شوند. اگر این مشکل ادامه پیدا کرد بهتر است که با یک متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. اگر که علت آن جدی باشد ممکن از ترشح قهوه ای رنگ با علائم دیگری نظیر خارش، خشکی واژن ، درد هنگام مقاربت ، بثورات پوستی ، تکرر ادرار ، از دست دادن اشتها، خونریزی رحمی ، احساس سوزش در داخل واژن ، نوسانات خلقی و افسردگی همراه باشد.

 

علائم فوق نباید نادیده گرفته شوند، باید فورا با پزشک معالج مشورت کنند و درمان های لازم را برای تخلیه آن انجام دهند.درمان این ترشحات قهوه ای رنگ با توجه به علل ایجاد کننده آن ممکن است متفاوت باشد. بطور مثال متخصص زنان شما ممکن است با تجویز داروهای ساده و ایجاد تغییرات غذایی کوچک و یا شیوه زندگی شما با این مشکل مقابله کند.در شرایط جدی ، مکمل ها ، جراحی ، شیمی درمانی ، آزمایش پاپ اسمیر و دیگر آزمایشات پزشکی ضروری است.

 

 

ترشحات قهوه ای بعد از پریود در دختر

ترشحات قهوه ای در بارداری

 

ترشح قهوه ای واژن | علل و راه های درمان خانگی موثر

 

منبع: آتیسام / نی نی بان / سیمرغ

۲.۸/۵ - (۱۴ امتیاز)

‫۲ دیدگاه ها

  1. سلام من ۲۰ سالمه شنبه ی هفته ی پیش تا این جمعه پریود بودم
    بعد رفتم روانپزشک بخاطر مشکلی ک داشتم بهم قرص ونلافاکسین و کلردیازپوکساید داد بعد دوروز دوباره لکه های خون دیدم الان تقریبا قهوه ای رنگ شده بنظرتون مشکل از کجاست!؟
    اینم بگم ک من سیکل قاعدگیم منظم نیست معمولا چهل روزو خورده ای یا سی روز یباره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا