بیماریها و راه درمان

علل آروغ زدن | عوامل موثر و راه های درمان

بیماریها ، عوامل موثر بر آروغ زدن در افراد در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

درمان گیاهی آروغ زدن

درمان آروغ زدن در طب سنتی ، علل آروغ زدن

 

 

آروغ زدن و مهم ترین علل آن

آروغ زدن یکی از فرایندهای طبیعی بدن است، اما گاهی آروغ زدن زیاد نشانه وجود مشکل و بیماری در بدن است.

نوشیدنی ها

نوشیدنی های گاز دار مانند نوشابه ها، آبجو و سایر نوشیدنی های گازدار با گازی به نام دی اکسید کربن تولید می شود. این نوشیدنی ها گاز معده را افزایش می دهند، گاز وارد شده راه برگشت را پیدا کرده و دوباره به سمت بالا وارد می شود و از طریق دهان خارج می شود. لازم است از مصرف نوشیدنی های داغ اجتناب کنید. نوشیدنی های داغ باعث می شوند هوا بلعیده شود و این امر باعث آروغ زدن می شود.

 

زخم معده

گاهی آروغ زدن می تواند نشانه زخم معده باشد. زخم های باز که در دیواره معده ایجاد می شوند، بسیار رایج می باشند. عفونت باعث بروز این زخم ها می شود. بنابراین داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن به میزان زیاد مصرف می شود. اگر به زخم معده مبتلا هستید، بیشتر آروغ می زنید و بعد از خوردن غذا احساس پر بودن و نفخ می کنید. به علاوه بعد از خوردن غذا دچار معده درد می شوید. با روش های درمانی مختلف زخم معده طی ۲ ماه برطرف می شود.

چگونگی غذا خوردن

اگر در یک زمان کوتاه مقدار زیادی غذا بخورید یا سرعتتان در غذا خوردن زیاد باشد، هوای اضافه وارد معده شما می شود. قسمت بیشتر این هوا وارد معده نمی شود و در مری باقی می ماند تا اینکه به شکل آروغ خارج می شود. بهتر است با سرعت کمتری غذا بخورید و غذا را به خوبی بجوید. به علاوه به مقدار کمتری غذا بخورید. مسئله مهم دیگر کاهش وزن و رسیدن به وزن ایه آل است. اضافه وزن فشار زیادی به معده وارد می کند.

عدم تحل لاکتوز

بسیاری از افراد پروتئین لازم برای شکستن لاکتوز(نوعی قند طبیعی) موجود در شیر را ندارند. اگر شما نیز دچار عدم تحمل لاکتوز هستید، معده شما نمی تواند به طور کامل غذاهای حاوی لبنیات را هضم کند. در عوض لاکتوز در معده تخمیر می شود. گاز اضافه ناشی از تخمیر باعث آروغ زدن می شود. در این شرایط شکم پف کرده و احساس درد می کنید. عدم استفاده از محصولات لبنی یا انتخاب لبنیات بدون لاکتوز موثر خواهد بود. به علاوه می توانید از داروهای بدون نسخه ای استفاده کنید که به بدن در هضم لاکتوز کمک می کند.

اسید رفلاکس معده

گاهی اسید معده به گلو برمی گردد. بازگشت اسید معده به گلو در شرایط بارداری، اضافه وزن یا شرایطی که معده به سرعت توانایی هضم غذا را ندارد، بیشتر بروز می کند. یک داروی بدون نسخه آنتی اسید به بهبود علائم کمک می کند، گاهی نیز پزشک داروهای قوی تر تجویز می کند. در موارد شدیدتر جراحی می تواند یک گزینه محسوب شود.

 

غذاهای ادویه ای یا حاوی اسید زیاد

پیاز، گوجه فرنگی و مرکبات حاوی اسید زیادی هستند. برای برخی افراد خوردن این موارد باعث بروز احساس سوزش سر دل می شود. غذاهای ادویه دار نیز منجر به آروغ می شوند که با سوزش پشت گلو همراه است. برای کاهش این موارد لازم است میزان مصرف اینگونه غذاها را کاهش دهید.

آسم

خیلی عجیب است، اما آروغ زدن می تواند نشانه آسم باشد. علت آن چیست؟ اگر مسیر هوایی شما ملتهب شده باشد، باید تلاش بیشتری کنید تا هوای کافی وارد ریه های خود کنید. این امر فشار زیادی نیز به دیافراگم وارد می کند. هر دوی این تغییرات باعث وارد شدن هوا به گلو شده و آروغ زدن را در پی خواهد داشت.

 

آبنبات ها و آدامس های بدون قند

خوردن آبنبات های سفت و جویدن آدامس منجر به آروغ زدن می شوند، زیرا در هنگام خوردن آنها هوا بلعیده می شود. اگر نوع بدون قند این خوراکی ها را انتخاب کنید، آروغ شما بیشتر خواهد شد. علت آروغ بیشتر با خوردن آبنبات و آدامس بدون قند این است که قند و الکل موجود در این خوراکی ها به سرعت نمی توانند پردازش شوند و در نتیجه به روده آسیب می زنند. به تعویق افتادن پردازش این قندها باعث ایجاد گاز می شود.

فروکتوز بیش از حد

این قند طبیعی در میوه ها معمولا مشکل محسوب نمی شود. اما برخی غذاها و نوشیدنی ها با شربت ذرت حاوی فروکتوزبالا شیرین می شوند. این شربت باعث ایجاد گاز زیاد می شود. اگر آبمیوه بنوشید، ممکن است همین تاثیر را مشاهده کنید.

آبریزش پشت بینی

غدد بینی و گلو هر روز مخاط زیادی تولید می کند. تولید خلط مفید است، این عامل به تمیز کردن هوا کمک کرده و از بیمار شدن پیشگیری می کند. اکثر مواقع شاید متوجه این مسئله نشوید. اما اگر خلط زیادی پشت گلو جمع شود، مقدار بیشتری از حالت عادی می بلعید تا از آن خلاص شوید. این امر باعث آروغ می شود. نوشیدن آب زیاد به این مشکل کمک می کند.

استرس

مشکلات روده در بین افرادی که مضطرب یا افسرده هستند، رایج تر است. اگر عصبی هستید، هوای زیادی وارد روده می کنید. برخی افراد این کار را به عمد انجام می دهند، اما ممکن است این اتفاق آگاهانه نباشد. به هر طریقی این مسئله باعث آروغ زدن می شود. اگر احساس یاس یا پریشانی می کنید، به پزشک مراجعه کنید. با یادگیری روش های بهتر برای مدیریت استرس، می توانید جلوی آروغ زدن زیاد را بگیرید.

 

فتق هیاتال

اگر قسمت بالای معده از دیافراگم بیرون بزند و وارد قفسه سینه شود، این مشکل فتق هیاتال نامیده می شود. این مشکل باعث اسید به گلو می شود که منجر به بروز آروغ همراه با طعم ترشی می شود. برخی افراد نیز در بلع دچار مشکل می شوند. تغییر در برخی عادت های روزانه به بهبود این مشکل کمک می کند. به عنوان مثال رسیدن به وزن ایده آل، ترک سیگار و خوابیدن در حالی که سر کمی بالاتر از بالاتنه باشد، موثر خواهند بود.

باکتری های زیاد در روده

اسید معده به از بین بردن هر نوع میکروب کمک می کند. اگر معده اسید کافی تولید نکند، باکتری های زیادی در روده کوچک تولید می شود. رشد بیش از حد باکتری در روده کوچک جذب مواد غذایی را سخت می کند. تجمع گاز زیاد باعث آروغ زدن می شود. خارج شدن گاز از معده و بوی بد دهان دیگر علائم رشد بیش از حد باکتری در روده کوچک هستند. تست تنفسی مشخص می کند که به این مشکل دچار هستید یا خیر. اگر مبتلا به این مشکل باشید، آنتی بیوتیک و سایر داروها به بهبود مشکل کمک می کنند.

عفونت

هلیکوباکتر پیلوری H. pylori میکروبی است که غشا داخل شکم را عفونی می کند. این مشکل منجر به درد و تورم می شود، به علاوه باعث تولید اسید بیشتر در معده می شود. در نتیجه بیشتر از حد معمول آروغ می زنید. به علاوه این شرایط منجر به بروز درد مبهمی می شود که به طور کامل برطرف نمی شود، حتی بعد از چند هفته. اگر آزمایش های انجام شده نشان دهند که دچار این مشکل هستید، پزشک آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. دارویی که جلوی تولید اسید معده را بگیرد نیز موثر خواهد بود.

 

 

درمان آروغ بدبو

آروغ زدن در اوایل بارداری

 

 

مشکلات پانکراس

پانکراس غده بلندی است که در کنار معده قرار گرفته است. این غده مایع روده را تولید می کند که به هضم غذا کمک می کند. اگر پانکراسملتهب شود، مبتلا به مشکلی به نام پانکراتیت pancreatitis می شوید. علاوه بر آروغ زدن، ممکن است دچار استفراغ شوید، احساس نفخ داشته باشید، سکسکه کنید یا تب کنید. اگر فکر می کنید دچار پانکراتیت هستید، به پزشک مراجعه کنید. در موارد شدید لازم است بستری شوید.

 

۱۰ علت آروغ زدن زیاد

اراکتیشن (eructation) اصطلاح پزشکی آروغ یا باد گلو است. تارهای صوتی مسئول صدای ایجاد شده حین آروغ نمی باشند، بلکه عضله ی اسفنکتر یا دریچه فوقانی مری است که این صدا را تولید می کند. این عضله که در بالای مری قرار دارد به دلیل حرکت گاز از میان این مسیر، به ارتعاش در آمده و در نتیجه صدا تولید می کند.

 

باد گلو

علت بارز آروغ زدن های بیش از حد، عادات غذایی اشتباه است. زیاده روی در خوردن، پایبند نبودن به ساعات غذایی مشخص و مصرف موادغذایی سرشار از چربی عواملی هستند که موجب بروز آروغ های مداوم می شوند. مواد غذایی تند نیز موجب ناراحتی دستگاه گوارش شده و منجر به آروغ می شود.

 

آب گازدار، و یا نوشابه مسبب افزایش گاز در معده شما می گردد، به گونه ای که دفع این گاز از بدن منجر به آروغ های پی در پی می شود. بجای آن آب بنوشید. در واقع نوشیدن آب، با بهبود عمل هضم به بدنتان لطف خواهد کرد.

 

بارداری
آروغ بیش از حد در طول دوران بارداری به دو دلیل رخ می دهد: در طول دوران بارداری، سطوح پروژسترون در بدن افزایش می یابد. پروژسترون هورمونی است که باعث انبساط یا شل شدن بافت های عضلانی بدن می شود. کسانی که نمی توانند کاری را بدون جویدن آدامس، سیگار کشیدن و یا آشامیدن نوشابه گازدار انجام دهند، مقدار زیادی هوا می بلعند که باعث آروغ زیاد می شود.

 

در طول دوران بارداری، سطوح بالای این هورمون با شل کردن بافت های عضلانی دستگاه گوارش خاطر نشان می سازد که دستگاه گوارش آهسته عمل کرده در نتیجه منجر به نفخ، آروغ زدن بیش از حد و حالت تهوع می شود. دلیل دیگر رشد رحم در مراحل بارداری است. رحم بزرگ شده در طول دوران بارداری حفره ی شکم را پر کرده، فرایند هضم را آهسته ساخته و موجب بروز آروغ می شود.

 

آلرژی غذایی

آروغ زدن بیش از حد می تواند به دلیل وجود یک واکنش آلرژیک به برخی از مواد غذایی باشد. حساسیت به برخی مواد غذایی می تواند موجب آروغ های بیش از حد بعد از خوردن غذا شود. به عنوان مثال، کسانی که دچار عدم تحمل لاکتوز می باشند، پس از مصرف شیر و یا هر گونه محصول لبنی دچار آروغ همراه با نفخ شکم می شوند.

 

برگشت اسید معده به مری
بیماری بازگشت اسید معده که همچنین به عنوان بیماری ریفلاکس معده به مری (GERD) شناخته می شود، نوعی اختلال معده است که در آن اسید معده به سمت مری عقب رانده می شود. علائم GERD شامل اشکال در تنفس و غذا خوردن، احساس طعم اسیدی در دهان، حالت تهوع، سوزش معده، آروغ زدن بیش از حد، و درد قفسه سینه است.

 

سندرم روده تحریک پذیر

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) نوعی اختلال روده است که علائمی مانند یبوست، اسهال، تهوع، درد معده، نفخ، و آروغ را تولید می کند. سندرم روده ی تحریک پذیر زمانی رخ می دهد که روده بزرگ موفق به انجام وظایف معمول خود نباشد.

 

بیماری های کیسه صفرا

کیسه صفرا اندام مهم بدن بوده که در زیر کبد قرار دارد. عملکرد اصلی آن ذخیره ی صفرا تولید شده توسط کبد می باشد که در هضم چربی کمک می کند. جویدن درست و مناسب مواد غذایی به هضم غذا کمک کرده و در نتیجه، میزان آروغ کاهش می یابد. بوجود آمدن هر گونه مشکل در کیسه صفرا که منجر به بروز این وضعیت شود می تواند علائمی مانند استفراغ، تهوع، سوزش سردل، نفخ، لرز، تب، آروغ زدن بیش از حد و درد قفسه سینه را تولید کند.

 

سوء هاضمه

عارضه ای است که مانع از هضم غذا شده و موجب بوجود آمدن ناراحتی در ناحیه شکم می شود. شخص ممکن است اغلب از سوء هاضمه ی دارای مشخصه ی آروغ زدن بیش از حد و احساس سوزش جاری در میان دستگاه گوارش شاکی باشد. در چنین مواقعی است که فرد هوای زیادی را بلعیده و منجر به آروغ های مداوم در او می شود.

 

هوا بلعی

فعالیتی است که به عنوان زیاده روی ناخودآگاه، ناخوشایند و بلع بیش از حد هوا در نظر گرفته می شود که ممکن است موجب بروز حملات غیر طبیعی آروغ همراه با درد در ناحیه فوقانی شکم شود. کسانی که نمی توانند کاری را بدون جویدن آدامس، سیگار کشیدن و یا آشامیدن نوشابه گازدار انجام دهند، اغلب متحمل این مشکل خواهند بود.

 

گاستروپارزی

هنگامی که عضلات شکم شل و کند می شوند، به طور مژوس بر روند هضم تأثیر می گذارند، در نتیجه آروغ زدن ممکن است افزایش یابد. عضلات شکم به دلیل آنکه مواد غذایی هضم نشده برای مدت زمان بیشتر از حد معمول در معده مانده اند، متحمل فلج یا وقفه می شوند. گاستروپارزی یا فلج معده منجر به عملکرد نامناسب دستگاه گوارش شده و در نتیجه موجب بروز سوزش سردل و یبوست می گردد. علاوه بر این، این افراد از این شاکی خواهند بود که به دلیل اجابت مزاج نامنظم قادر به دفع کامل نیستند.

 

درمان وابسته به نشانه های بیماری

– از آروغ زدن بیش از حد ناشی از آلرژی غذایی، می توان با قطع مصرف مواد غذایی که موجب بروز واکنش های آلرژیک می شوند، جلوگیری کرد. پزشکان، به طور کلی آنتی هیستامین هایی را برای درمان علائم مختلف آلرژی غذایی تجویز می کنند.

 

– حفظ یک رژیم غذایی سالم و پرهیز از غذاهای چرب و تند می تواند آروغ زدن بیش از حد را در اکثر افراد، از جمله زنان باردار درمان سازد.

– مواد غذایی همچون شیر، گندم، تخم مرغ، نوشابه سیاه، بادام زمینی و شکلات می توانند باعث ایجاد نفخ گردند. بنابراین، مصرف آنها را باید کاهش داد و یا به طور کامل از مصرف آنها خودداری کرد.

 

– افزایش مصرف مایعات به هضم بهتر مواد غذایی کمک می کند. بنابراین نوشیدن مقدار زیادی آب و وارد نمودن آب میوه به رژیم غذایی خود به کاهش آروغ کمک می کند. از مصرف نوشابه بایستی اجتناب کرد، به این دلیل که هوا درون بدن تحت فشار قرار گرفته و به دنبال راهی به خارج بوده و موجب ایجاد آروغ می شود.

 

– جویدن درست و مناسب مواد غذایی به هضم غذا کمک کرده و در نتیجه، میزان آروغ کاهش می یابد.

– داروهای خاصی که برای سندرم روده تحریک پذیر مورد استفاده قرار می گیرند به تسکین علائم آن کمک خواهند کرد. روغن های طبیعی، مانند روغن نعناع و گل پامچال به کاهش گرفتگی و درد شکمی و معده ناشی از سندرم روده ی تحریک پذیر کمک می کنند. استفاده از یک رژیم غذایی با فیبر بالا شناخته شده است که این وضعیت را نیز بهبود و تحت کنترل قرار می دهد.

 

– علاوه بر این متخصصان مراقبت های بهداشتی، به طور کلی داروهایی مانند نکسیوم و آنتی اسیدهایی را برای درمان این وضعیت تجویز می کنند. با این حال، تاثیر چنین داروهایی، گاهی مورد شک و تردید قرار می گیرد. پروبیوتیک ها و گیاهان دارویی، مانند شیرین بیان همراه با درمان های طبیعی، مانند آب آلوئه ورا و خوردن غذاهای غنی از آلکالین یا قلیایی مانند خیار، مارچوبه، کرفس، تره فرنگی، و غیره در درمان هر دو بیماری رفلاکس اسید و آروغ زدن بسیار موثر می باشند.

 

 

نام دیگر آروغ

علل اروغ زدن زیاد

 

علل آروغ زدن | عوامل موثر و راه های درمان

 

منبع : راسخون/ عصرایران / سیمرغ

۲/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا