ورزش

آرتروز و ورزش | چگونه با وجود آرتروز ورزش کنیم؟

ورزش عمومی ، ورزش های جایز با آرتروز در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 ورزش برای آرتروز گردن

فیلم ورزش برای آرتروز زانو ، آرتروز و ورزش

 

 

افراد مبتلا به آرتروز چه ورزش‌هایی را انجام دهند؟

برای افرادی که به آرتروز مبتلا هستند ورزش می‌تواند مفید باشد و از درد و سفتی مفاصل جلوگیری کند.

به نقل از سایت MNT، افراد مبتلا به آرتروز به دنبال این هستند که بدانند چه ورزش‌هایی برای کاهش درد آنها و افزایش کارایی مفاصل‌شان مفیدتر است.

بهترین ورزش‌ها برای بیماران آرتروز عبارتند از :

 

۱. حرکات کششی

حرکات کششی می‌تواند انعطاف پذیری بدن بیماران را افزایش دهد و دامنه حرکت مفاصل را بیشتر کند. البته برنامه ورزش‌های کششی برای هر فرد متفاوت است و بستگی به این دارد که فرد بیمار در چه مفصلی مشکل دارد. معمولا حرکات کششی برای بیماران آرتروز به آرامی انجام می‌شود و در ناحیه زانوها، دست‌ها و آرنج‌ها صورت می‌گیرد. به صورت کلی برای انجام حرکات کششی باید ابتدا بدن را گرم کرد که این گرم کردن سه تا پنج ‌دقیقه انجام می‌شود و هر حرکت کششی را باید ۱۰ تا ۲۰ ثانیه انجام داد. می‌توان از حرکات ورزش‌هایی مانند یوگا استفاده کرد. بهتر است که بیماران آرتروز با فیزیوتراپ‌های خود برای انجام ورزش‌های کششی مشورت کنند.

 

۲. پیاده روی:

پیاده روی ورزشی است که فشار زیادی به مفاصل وارد نمی‌کند و می‌تواند به سلامت قلب و عروق و سلامت مفاصل بیماران کمک کند. برای انجام پیاده روی باید کفش‌های مناسب انتخاب کنید و آب کافی بنوشید.

 

۳. ورزش‌هایی با حرکات آرام مانند یوگا و تایچی:

ورزش‌هایی مانند یوگا و تایچی بر روی تنفس، حرکات آرام و مدیتیشن، تمرکز دارند. این ورزش‌ها انعطاف پذیری و تعادل را افزایش می‌دهند.

 

۴. پیلاتس:

پیلاتس ورزشی است که زیاد به مفاصل فشار نمی آورد و باعث افزایش قدرت عضلات که اطراف مفاصل هستند می‌شود. افرادی که به تازگی پیلاتس را آغاز کرده‌اند بهتر است در ابتدا از دستگاه برای تقویت عضلات استفاده نکنند.

 

۵. ورزش‌های آبی:

ورزش‌های آبی باعث می‌شود که وزن بدن کمتر بر روی مفاصل حس شود. ورزش‌هایی همچون شنا، انعطاف پذیری، قدرت عضلات و توانایی هوازی بدن را افزایش می‌دهد و باعث کاهش فشار بر روی مفاصل می‌شود.

 

۶. دوچرخه‌سواری:

از آن جایی که آرتروز باعث می‌شود که احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی ــ عروقی در فرد نیز افزایش یابد، بهتر است ورزش‌هایی را انجام دهیم که برای قلب مفید هستند. دوچرخه‌سواری می‌تواند قدرت عضلات پا را افزایش دهد که این مساله به بیماران آرتروز کمک می‌کند.

 

۷. ورزش‌های قدرتی:

افزایش قدرت عضلاتی که در اطراف مفاصل قرار دارند، می‌تواند باعث کاهش درد شود. می توانید از باندهای ورزشی برای انجام حرکات قدرتی استفاده کنید. برای انجام این ورزش‌ها با فیزیوتراپ خود مشورت کنید.

 

۸. ورزش‌های مربوط به دست:

آرتروز گاهی اوقات باعث می‌شود که دامنه حرکت دست کمتر شود. حرکاتی که مربوط به دست می‌شوند را انجام دهید تا انعطاف پذیری دست‌ها بیشتر شود و قدرت عضلات در این ناحیه افزایش یابد.

 

 

ورزشهای مضر برای آرتروز زانو

درمان آرتروز کمر با ورزش

 

 

۹. باغبانی:

باغبانی می‌تواند یک نوع ورزش محسوب شود که باعث بهبود بخشیدن روحیه نیز می‌شود.

افراد مبتلا به آرتروز بهتر است این را در نظر داشته باشند که ورزش باید به صورت مداوم انجام شود و تمرینات باید در زمان‌های مشخص شده تکرار شوند تا تاثیرگذار باشند. ضمنا در نظر داشته باشید که باید به علائم بیماری خود دقت کنید و ورزش مورد نظر خود را طبق این علائم انتخاب کنید.

 

مشورت کردن با یک فیزیوتراپ می‌تواند انتخاب خوبی برای این بیماران باشد.

 

چه ورزش‌هایی برای آرتروز مناسبند؟

ورزش دشمن آرتروز نیست، حتی بر عکس انجام ورزش برای آرتروز بسیار مناسب است، زیرا مفاصل را به حرکت در می‌آورد. تنها باید بدانیم چه ورزش‌هایی انجام بدهیم. در این مطلب به معرفی ورزش‌هایی که برای آرتروز مناسب هستند پرداخته است.

 

آیا ورزش آرتروز را تشدید می‌کند؟

در تمام طول زندگی، انجام ورزش باعث بالا رفتن بهداشت زندگی و سلامت می‌شود. ورزش از پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. با این وجود، انجام ورزش ممکن است باعث پیدایش بعضی از بیماری‌ها از جمله آرتروز شود، استفاده بیش از حد از مفاصل ممکن است به آنها شوک و فشار وارد کند. بنابراین باید ببینیم ورزش‌های مختلف چه ارتباطی با آرتروز دارند.

 

چه ورزش‌هایی ممکن است باعث ایجاد آرتروز شوند؟

ورزش‌هایی که انجام بیش از حد آنها ممکن است، باعث آرتروز شود عبارتند از: ورزش‌های گروهی همراه با توپ مانند فوتبال، هندبال، راگبی و بسکتبال و همچنین رشته‌هایی مانند اسکی، تنیس، اسکواش، دوومیدانی، جودو، کاراته و وزنه‌برداری البته نباید فراموش کرد که انجام متعادل این ورزش‌ها فوایدی به همراه دارد. آرتروز نباید در هیچ شرایطی باعث شود که ورزش نکنیم. تنها باید بدانیم که کدام ورزش مناسب‌تر است و آن را انتخاب کنیم، شدت آن را متعادل کنیم و میزان و زمان ورزش را با توانایی خود منطبق سازیم.

 

ورزش برای آرتروز لازم است، زیرا مفاصل را به حرکت در می‌آورد و ماهیچه‌ها و تاندون‌هایی را که مفاصل را در بر گرفته‌اند ورزش می‌دهد. ورزش برای ساختار غضروف‌ها مفید است. طبق مطالعات محققان سوئدی انجام مداوم ورزش متعادل باعث بالا رفتن کیفیت غضروف‌های زانو می‌شود. بنابراین باید به پیاده روی ادامه دهیم و مفاصل را ورزش دهیم.

 

ورزش های مناسب برای آرتروز

افراد مبتلا به آرتروز باید ورزشی را انتخاب کنند که زیاد به مفاصل فشار نمی‌آورد، مانند پیاده روی، شنا، ژیمناستیک آبی، یوگا و بهتر است از انجام ورزش‌هایی همچون تنیس، پیاده روی سریع و اسکی خودداری کرد، همچنین انجام تایچی چوان برای کاهش درد های آرتروز بسیار توصیه شده است. محققان کلولند اوهایو به این نتیجه‌ رسیدند که افرادی که از آرتروز مزمن رنج می‌رند با انجام ۱۰ هفته‌ تایچی چوان ، احساس درد کمتری خواهند داشت.

 

پاتریشیا آدلر، مدیر این تحقیقات می‌گوید: حرکات این هنر رزمی چینی به کاهش دردهای آرتروز کمک می‌کند و گردش خون در بافت‌ها را آسان‌تر می‌کند. همچنین تایچی چوان ماهیچه‌ها و تاندون‌های اطراف مفاصل را قدرتمند می‌کند.

 

وزن زیاد آرتروز را تشدید می کند

اگر افزایش وزن دارید بهتر است وزن کم کنید. وزن زیاد فشار بر روی غضروف‌ها را افزایش می‌دهد و آرتروز را تشدید می‌کند. به علاوه تحقیقات نشان داده‌اند که کم کردن وزن باعث کاهش دردهای آرتزوز می‌شود. اگر سه بار در هفته‌ به مدت یک ساعت ورزش کنید، احساس درد باز هم کمتر خواهد شد.

 

چه ورزش‌هایی برای چه مفاصلی مناسب هستند؟

زانو:
ورزش‌هایی که نباید انجام شود: فوتبال، شمشیربازی، راگبی، ورزش‌های مبارزه‌ای ، تنیس
ورزش‌های مناسب آرتروز زانو: پیاده روی بر روی زمین صاف، شنا

مفصل ران:
ورزش‌هایی که نباید انجام شوند: ورزش‌های با توپ، اسب سواری، پرش، ورزش‌های مبارزه‌ای
ورزش‌های مناسب آرتروز ران : پیاده روی، شنا، دوچرخه‌سواری، غواصی، قایقرانی

معضل کمر:
ورزش هایی که نباید انجام داد: دوچرخه‌سواری، اسب سواری، پرش، ورزش مبارزه‌ای، گلف، تنیس.
ورزش‌های مناسب آرتزوز کمر: پیاده روی، شنا

 

شانه:
ورزش‌هایی که نباید انجام داد: ورزش‌های با راکت، ورزش‌های مبارزه‌ای، تیراندازی، گلف، قایقرانی
ورزش‌های مناسب آرتزوز شانه: پیاده روی ، شنا، دوچرخه‌سواری و غواصی

آرنج:
ورزش‌هایی که نباید انجام داد: ورزش‌های با راکت، ورزش‌های مبارزه‌ای، پرتاب نیزه ، تیراندازی
ورزش‌های مناسب آرتزوز آرنج : تمام ورزش‌های دیگر

مفصل دست:
ورزشهایی که نباید انجام داد: ورزش‌های با راکت، بوکس، کاراته، اسب سواری.
ورزش‌های مناسب آرتروز دست: همه ورزش‌های دیگری که زیاد به دست فشار نمی آورند.

 

 

آرتروز زانو و درمان گیاهی

درمان آرتروز با ورزش

 

آرتروز و ورزش | چگونه با وجود آرتروز ورزش کنیم؟

 

منبع: ایسنا / بیتوته

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا