بدانیم تا سالم بمانیم

مضرات مصرف آبلیمو | عوارض مصرف بیش از حد آب لیمو ترش

تغذیه سالم ، عوارض آبلیمو برای بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

عوارض مصرف زیاد آبلیمو

مضرات خوردن آبلیمو ناشتا ، مضرات مصرف آبلیمو

 

 

آبلیمو چه خطراتی برای سلامت دارد؟

مصرف آب لیمو به واسطه فهرست بلند بالای فوایدی که ارائه می کند، از جمله پیشگیری از کم آبی بدن، کمک به گوارش، و پشتیبانی از کاهش وزن توسط بسیاری از کارشناسان و چهره های مطرح توصیه شده است.

 

اما همانند بیشتر چیزهایی که در زندگی با آنها مواجه هستیم، مصرف بیش از حد یک چیز خوب نیز می تواند مضر باشد. در ادامه با برخی از عوارض خطرناک مصرف بیش از آب لیمو بیشتر آشنا می شویم.

 

آب لیمو می تواند به دندان ها آسیب برساند

اگرچه ریختن آب یک لیمو در آب و مصرف روزانه آن بی خطر به نظر می رسد، اما این کار می تواند موجب تخریب دندان های شما شود.

بنابر هشدار انجمن دندانپزشکی آمریکا، از آنجایی که لیمو به شدت اسیدی است، مواجهه مداوم با آن می تواند موجب فرسایش مینای دندان شود. احساس درد هنگام لمس دندان ها با زبان می تواند یکی از نشانه های فرسایش مینای دندان باشد.

 

اگر این شرایط برای شما کافی نیست تا استفاده بیش از حد از لیمو را کنار بگذارید، هنگام نوشیدن آب لیمو از یک نی استفاده کنید تا میزان مواجهه دندان ها با اسید کاهش یابد.

آبلیمو می تواند موجب ناراحتی معده شود

مصرف بیش از هر چیزی می تواند بد و مضر باشد، حتی اگر موضوع آب لیمو مطرح باشد.

در شرایطی که آبلیمو حاوی طیف گسترده ای از فواید سلامت است، مصرف بیش از حد آن می تواند موجب عوارض جانبی خطرناکی برای سلامت شما شود که از آن جمله می توان به وخیم‌تر شدن شرایط زخم های معده و ابتلا به بیماری بازگشت اسید معده به مری اشاره کرد.

 

بیماری بازگشت اسید معده به مری به واسطه مصرف غذاهای اسیدی مانند آبلیمو تحریک می شود و می تواند موجب سوزش سردل، حالت تهوع، و استفراغ شود.

 

پوست لیمو میزبانی برای ارگانیزم های مضر است

در مطالعه ای که در سال ۲۰۰۷ در نشریه Journal of Environmental Health منتشر شد، پژوهشگران پوست و گوشت لیموهایی که از ۲۱ رستوران جمع آوری شده بودند را آزمایش کردند. آنها دریافتند که تقریبا ۷۰ درصد لیموها حاوی ارگانیزم هایی خطرناک مانند باکتری ئی.کولای هستند که می تواند موجب استفراغ و اسهال شود.

 

برای پرهیز از مواجهه با میکروب ها، آب لیمو را در نوشیدنی خود ریخته و از انداختن لیموی کامل درون لیوان حداقل زمانی که در رستوران ها حضور دارید، پرهیز کنید.

 

استفاده از آبلیموی غلیظ شده می تواند موجب پوسیدگی دندان شود

یکی از رایج ترین توصیه هایی که برای پیشگیری از پوسیدگی دندان مطرح می شود، پرهیز از مصرف بیش از حد آبنبات و شیرینی است. اما مشخص شده است که آبنبات تنها مقصر پوسیدگی دندان نیست.

 

پوسیدگی های دندان نتیجه آسیب باکتری هایی است که قند موجود در غذاها را گوارش کرده و اسید تولید می کنند. اگرچه آب لیمو به خودی خود ممکن است به پوسیدگی دندان منجر نشود، اما اگر معمولا آن را با شکر شیرین می کنید یا از آبلیموهای غلیظ شده به جای آبلیموی تازه استفاده می کنید، ممکن است برای دندان های خود دردسر درست کنید.

 

 

خوردن آبلیمو قبل از خواب

آیا خوردن لیمو ترش برای معده ضرر دارد

 

 

ممکن است وخامت آفت های دهان تشدید شود

هیچ چیزی بدتر از بیدار شدن از خواب و مواجهه با یک آفت دردناک و جدید در دهان نیست. در شرایطی که بیشتر آفت های دهان طی یک یا دو هفته بی نیاز از درمانی خاص بهبود می یابند، ناراحتی ناشی از آنها آزار دهنده است.

 

اگر هنگام مواجهه با یک زخم در دهان آب لیمو بنوشید، احتمالا بدون این که بدانید شرایط آن را وخیم‌تر می کنید. به گفته انجمن دندانپزشکی آمریکا، آب لیمو می تواند آسیب بیشتری نسبت به پوسیدگی مینای دندان به دهان وارد کند و ظرفیت تشدید آفت ها و تحریک زخم های دهان را دارد.

 

میوه های خانواده مرکبات ممکن است محرک میگرن باشند

اگر با سردرد یا میگرن مواجه هستید، بهتر است از مصرف چیزی که می تواند موجب تحریک آنها شود، پرهیز کنید. میوه های خانواده مرکبات از جمله لیموها، در این دسته قرار دارند.

برخی مطالعات ارتباط بین میگرن و میوه های خانواده مرکبات را نشان داده اند، در شرایطی که برخی دیگر چنین پیوندی را نشان نداده اند. با این وجود، پزشکان همچنان میوه های خانواده مرکبات را به عنوان یک محرک احتمالی برای میگرن در نظر می گیرند.

 

بعد از خوردن آبلیمو، مسواک ممنوع!

همانطور که میدانید لیمو و آبلیمو از دسته مرکبات پرفایده هستند که مصرف آن در ایران بسیار رایج میباشد. آبلیمو از نوشیدنی هایی است که مصرف آن همیشه توصیه می‌شود، زیرا خواص و فواید بی‌شماری برای سلامتی دارد، از جمله کاهش وزن، تقویت دستگاه ایمنی بدن، پاک‌سازی دستگاه گوارش، کم کردن التهابات بدن، افزایش نیروی بدن، تأثیرگذاری مثبت بر فرآیند متابولیسم و سوخت و ساز بدن؛ ولی نکاتی در مصرف آبلیمو هست که همه ما باید از آن باخبر باشیم تا آسیب نبینیم. در ادامه این نکات را در اختیارتان قرار خواهیم داد.

 

۱) زیاد از حد آبلیمو مصرف نکنید.

اسید موجود در آب لیمو، ممکن است باعث از بین رفتن مینای دندان شود. استفاده بیش از اندازه از آب لیمو، باعث خورده شدن مینای دندان شده و آن را از بین می‌برد.

به طور کلی زیاده روی در خوردن موادی که حاوی اسیدهای خوراکی هستند، دندان‌ها را در مقابل آب سرد یا گرم حساس می‌کند.

 

اگر دقت کنید متوجه خواهید شد، افرادی که در خوردن آب لیمو زیاده روی می‌کنند برای مثال در خوردن ماده سردی مثل بستنی دچار مشکل می‌شوند.

 

۲) آب لیمو را با مایعات داغ نباید مصرف کرد.

توصیه می‌شود، آب لیمو را با آب سرد مخلوط کرده و میل کنید، زیرا گرما باعث تسریع واکنش‌های شیمیایی موجود در آب لیمو شده و قدرت مخرب آن را بر روی دندان‌ها افزایش می‌دهد.

آب لیموی طبیعی را با آب سرد مخلوط کنید و از ریختن آن در چای داغ و…بپرهیزید.

 

۳) بعد از خوردن آب لیمو مسواک نزنید

بعد از خوردن آب لیمو بلافاصله مسواک نزنید، زیرا باعث منتشر شدن اسید آب لیمو در دهان می شود و با فشار مسواک بر دندان‌ها مینای دندان آسیب می‌بیند؛ بنابراین، تا یک ساعت پس از مصرف آب لیمو مسواک نزنید و سعی کنید با جویدن یک تکه آدامس یا خوردن یک عدد خیار تعادل مواد را به دهان خود بازگردانید. از این روی، بهتر است آب لیمو را همراه سالاد مصرف کنید.

 

 

خوردن آبلیمو در شب

عوارض آبلیمو برای سلامتی

 

مضرات مصرف آبلیمو | عوارض مصرف بیش از حد آب لیمو ترش

 

منبع : سلامانه / سیمرغ / عصرایران / دکترسلام

۲.۵/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا