بیماریها و راه درمان

علل پوسیدگی دندان | علل و راه های پیشگیری و درمان

بیماریها و راه درمان ، علل و درمان پوسیدگی دندان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان پوسیدگی دندان طب سنتی

انواع پوسیدگی دندان ، علل پوسیدگی دندان

 

 

شناخت علل پوسیدگی دندان

مشکلات دهان و دندان امروزه یکی از رایج ترین مشکلات مردم در سرتاسر جهان است. البته امروزه با پیشرفت وضعیت بهداشت ، میزان فساد و از بین رفتن دندان بسیار کمتر از گذشته است ولی با توجه به نوع تغذیه، عادات غلط و عدم به کارگیری صحیح روش های بهداشتی ، معضلات دندان هنوز هم وجود دارد. در اینجا جناب آقای دکتر یزدانی از دندانپزشکان باتجربه کشور و استاد سابق دانشکده دندان پزشکی دانشگاه شهید بهشتی به تعدادی از سؤالات در مورد دهان و دندان پاسخ داده اند :

 

آیا حتی بدون وجود درد و یا عفونت لثه باید دندان عقل را خارج کرد؟

اگر دندان های عقل مزاحمتی نداشته باشند، احتیاج به درآوردنشان نیست. این مزاحمت می تواند به صورت عفونت، درد و یا در موقع رویش فشار به بقیه دندان ها و نامرتب کردن دندان ها باشد ، اگر این مسائل موجود باشد، باید دندان ها درآورده شوند. ولی اگر در دهان جای کافی برای رویش این دندان باشد و دندان عقل به خوبی رویش پیدا کرده و نیمه نهفته باقی نماند، احتیاجی به درآوردن آن نیست.

 

چرا با وجود مسواک مرتب و استفاده از نخ دندان باز هم دندان ها دچار پوسیدگی می شوند؟

پوسیدگی دندان ۴ عامل احتیاج دارد:

۱- باید دندان در دهان باشد تا پوسیدگی ایجاد شود.

 

۲- میکروب باشد.

۳- مواد قندی، هر ماده ای که قند باشد یا تبدیل به قند شود مثل نان.

 

۴- زمان.

 

هر فرد باید دندانی داشته، میکروبی موجود باشد و قندی را مصرف کند و در کنار این موارد باید زمان کافی به میکروب و قند داده شود تا میکروب بتواند قند را تبدیل به اسید کرده و در دندان ایجاد پوسیدگی کند.

 

هنگامی که ما مسواک می زنیم، زمان را عقب می بریم، یعنی اگر احتیاج است زمانی طول بکشد تا میکروب به طور کافی قندها را مصرف کند و اسید تولید شود، با مسواک زدن ، قند و میکروب از بین می رود و زمان کافی نیزاز این دو گرفته می شود. ولی پوسیدگی دندان نمی تواند بدون این دلایل باشد.

 

بسیاری از بیماران ابراز می کنند که مسواک می زنیم و نخ نیز مرتب می کشیم ولی باز هم دچار پوسیدگی دندان ها می شویم، حال علت چیست؟

علت ایجاد پوسیدگی در این حالت بدین دلیل است که شاید فرد همیشه مسواک زده ولی در کنار این وضعیت همیشه نیز آدامس بجود و قند دائمی را در داخل دهان داشته باشد و یا فرد ممکن است مرتب نوشابه های گازدار مصرف کند ( در داخل نوشابه هم قند و هم اسید وجود دارد) و یا هم چنین خوردن دائم آب نبات، شربت و کلیه چیزهایی که قند دارد.

 

در هنگام نوشیدن نوشابه با «نی » اگر نی را بین دندان ها قرار دهید میزان پوسیدگی بسیار بیشتر می شود، زیرا در این حالت نوشابه مرتب در کنار دندان ها وجود دارد. نی بهتر است در داخل دهان قرار گیرد.

 

علت پوسیدگی دندانهای جلو

پیشگیری از پوسیدگی دندان

 

بهترین نوع تغذیه برای داشتن دندان های خوب چیست؟

باید بدانید تغذیه بعد از سن ۱۲ سالگی نقش زیادی روی تاج دندان ندارد قبل از این سن بهتر است تغذیه حاوی مواد پر از کلسیم و ویتامین باشد. مصرف لبنیات از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

مضرترین چیز برای دندان چیزهای چسبناک است که بر روی دندان باقی می ماند مانند گز و سوهان،در مورد بچه هایی که دندان های شان کامل شده،مادر باید با استفاده از چیزی مثل پنبه دندان ها را پاک کند.

 

چرا دندان ها با بالا رفتن سن ، شل و لق می شود؟

هیچ دندانی با بالا رفتن سن شـُل نمی شود، با بالا رفتن سن ، زمان فراموش کردن مسواک طولانی تر می شود، یعنی هر چه سن فرد بالاتر می رود، عدم رعایت بهداشت اثر بدتری را بر روی بدن می گذارد و به دنبال تجمع جرم ها ، دندان ممکن است به وسیله جرم ها از بین برود، ولی کسی که تمام مراقبت ها را انجام دهد دندان های سالم خواهد داشت.

 

درمان پوسیدگی دندان

از دوران باستان تاکنون همه ی انسانها با پوسیدگی دندان دست و پنجه نرم می کنند. خرابی دندان ها در گذشته درست همانند علت مشکل دندان ها در امروز است.

انسان ها میکروب خرابی دندان شان را از همان دوران نوزادی از مادرانشان می گیرند.

 

البته بسته به غذایی که مصرف می شود این میکروب ها رشد می کنند. که مهم ترین علت رشد میکروب ها و خرابی دندان ها استفاده از قند است. هر چه مصرف قند بیشتر باشد خرابی دندان ها بیشتر می شود. چرا که میکروب ها عاشق قند هستند و از آنها انرژی می گیرند. یعنی با مصرف قند زندگی دوباره به میکروب ها می دهیم.

 

همچنین در دنیایی که زندگی می کنیم همه نوع قند و شکر تصفیه شده با مضرات بالا در اختیار افراد قرار دارد.

پوسیدگی دندان در مراحل اولیه آن هیچ علائم ظاهری ندارد و قابل رویت نیست . در صورتی که پوسیدگی و خرابی دندان بسیار گسترش یابد و به ریشه و عصب دندان برسد موجب درد دندان می شود .

 

این درد خصوصا در هنگام قرار گرفتن دندان در معرض گرما و سرما وغذا یا نوشیدنی های شیرین شدت می یابد. در صورتی که پوسیدگی دندان باز هم گسترش یابد می تواند موجب ترک دندان و شکستگی دندان شود. یک حفره بزرگ در دندان ایجاد شود که دردناک است و به فشار هنگام جویدن غذا حساس است .

 

باید در مصرف خوراکی و مواد غذایی دقت لازم را داشت. از سبزیجات، گیاهان، خشکبار و غلات شامل کربوهیدرات استفاده کرد که قند کمتری دارند. همچنین گوشت خالص بسیار قند کمی دارد.

 

باید به بهداشت دهان و دندان توجه شود. حداقل دو بار مسواک زدن در روز و استفاده از نخ دندان فراموش نشود. مسواک زدن صحیح حدود ۳ تا ۵ دقیقه باید طول بکشد. تمام سطوح دندانی نظیر سطح جونده و سطح بیرونی و درونی دندان ها را تمیز کند. در صورتی که اگر یک بار در روز مسواک می زنید بهترین زمان، پس از صرف شام و پیش از خوابیدن است. حتما از خمیردندان های فلورایددار استفاده شود.

 

 

پوسیدگی بین دو دندان

علل پوسیدگی و عصب کشی دندانها

 

علل پوسیدگی دندان | علل و راه های پیشگیری و درمان

 

منبع : زن روز/ سیمرغ/ تبیان

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا