زیبایی

تیرگی آرنج و زانو | راهکارهایی ساده برای رفع سیاهی پوست آرنج و زانو

پوست و زیبایی ، راهکارهای ساده روشن شدن پوست در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان تیرگی زانو با لیزر

کرم برای رفع سیاهی زانو ، تیرگی آرنج و زانو

 

 

درمان تیرگی های زانو و آرنج با روش های موثر و قطعی

تیرگی زانوها و آرنج هم از مشکلات شایعی است که برخی‌ها با آن مواجه هستند و گاهی راهی جز پوشاندن آنها با لباس‌های بلند ندارند. سیاهی روی زانو و آرنج بسیار جلب توجه می‌کند و آزار دهنده است، ممکن است به علت اصطکاک مداوم یا تماس با نور خورشید یا حتی خشکی پوست ایجاد شده باشد.

 

گاهی هم پای بیماری وسط است و نیاز به درمان دارد. در این مطلب ابتدا به بررسی علت این مشکل پرداخته‌ایم و در ادامه راه‌حل‌های پزشکی و خانگی این مشکل را برای شما آورده‌ایم. اگر تا کنون با این مشکل روبه‌رو بوده اید و سراغ درمان آن نرفته‌اید، با خواندن این مطلب متوجه می شوید که تنها با استفاده از کرم‌های اسیدی، کراتولیتیک، ژل‌های روشن‌کننده و انواع اسکراب‌ها و کرم‌های مرطوب کننده می‌توانید دوباره سفیدی را به زانوها و آرنج خود بازگردانید.

 

علل تیرگی زانو و آرنج

در ادامه به بررسی دلایل سیاه شدن زانو یا آرنج می پردازیم:

 

عدم رعایت بهداشت و سیاه شدن سرزانو و آرنج

عدم رعایت بهداشت و تجمع سلول‌های مرده در نواحی آرنج و زانو می‌تواند یکی از علل تیرگی پوست این ناحیه مخصوصا در کودکان باشد.

 

اصطکاک مداوم دلیل تیره شدن زانو و آرنج

آرنج و زانو نواحی‌ای هستند که بیشتر درمعرض تماس با محیط و اصطکاک با البسه، مبل، فرش، میز و… قرار می‌گیرند و این آسیب‌های مکرر ومداوم سبب افزایش ضخامت پوست در این نواحی و تیره شدن آنها می‌‌شود.

 

سر زانو نشستن و لم دادن روی آرنج و تیره شدن این نواحی

فشار و اصطکاک ناشی از این حرکات باعث افزایش ضخامت و تیرگی زانو و آرنج می‌‌شود.

 

تیرگی پوست زانو و آرنج با نور آفتاب

کسانی که تماس زیادی با نور آفتاب دارند و این نواحی در معرض آفتاب قرار گیرد به‌دلیل تولید ملانین بیشتر پوست ظاهری تیره به‌خود می‌گیرد.

 

رنگ تیره زانو و آرنج به دلیل خشکی پوست

خشکی باعث می‌شود که پوست استعداد بیشتری برای تیره شدن داشته باشد. پوست زانو و آرنج غدد سباسه (چربی) کمتری نسبت به سایر قسمت‌های بدن دارد بنابراین بیشتر احتمال خشک شدن دارد.

 

بیماری‌های تیره کننده پوست آرنج و زانو

از جمله سندرم آدیسون، سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCO) و تغییرات هورمونی که در حاملگی رخ می‌دهد دیگر علل تیرگی پوست این نواحی است.

 

چگونه می توان سیاهی زانو و آرنج را رفع کرد؟

گفتیم که یکی از دلایل این تیرگی‌های زانو و آرنج سایش آنها به زمین یا میز یا… است که درنتیجه تجمع سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شود، بنابراین یکی از بهترین کارها، پیشگیری از سایش است. مثلا کسانی که در برخاستن مشکل دارند باید هنگام برخاستن بالشتکی نرم زیر دست خود بگذارند یا اگر چهارزانو می‌نشینند، بالشتکی نرم زیرشان بگذارند تا میزان سایش به حداقل برسد.

 

لایه برداری با کیسه! کیسه و لیف به نوعی لایه‌بردار فیزیکی هستند که سلول‌های سطحی و مرده پوست را برمی‌دارند در واقع کیسه به نحوی عملی که کرم‌‌های کراتولیتیکی انجام می‌دهد را شبیه‌سازی می‌کند، یعنی با حذف پوسته‌ها و نازک کردن لایه شاخی به بهبود وضعیت موجود کمک می‌کند. البته باید این موضوع را درنظر گرفت که کیسه در عین از بین بردن پوسته‌ها، باعث خشکی پوست هم می‌شود و آن را به افرادی که اگزما دارند، توصیه نمی‌کنیم. البته یادتان باشد که در صورت استفاده از کیسه بعد از حمام حتما نواحی لایه‌برداری شده را با کرم مرطوب‌کننده چرب کنید.

 

لیزر به درمان تیرگی زانو و آرنج کمک می‌کند؟

استفاده از لیزر درمان تیرگی پوست باید بسیار با احتیاط انجام شود؛ تنها لیزری که بدون عارضه می‌تواند پوست را روشن کند لیزرکیوسویچ N-dyag است. با این لیزر طی ۲۰-۷ روز تیرگی‌ها از بین می‌روند، البته با توجه به میزان تیرگى زمان‌های متفاوتی برای از بین بردن سیاهی‌ها لازم است، یعنی هر چه تیرگى بیشتر باشد تکرار لیزر و زمان بیشتری می‌خواهد، اگر چه این روزها آنقدر روش‌های متفاوت و مدرن برای درمان تیرگی زانو وجود دارد که توصیه می‌کنیم با مشورت متخصصان پوست و مو بهترین روش را انتخاب کنید.

 

چه کسانی نمی‌توانند تیرگی‌ها را درمان کنند؟

بسیاری از این تیرگی‌های زانو یا سر آرنج‌ها کاملا سرشتی و ژنتیک هستند و درنتیجه از نظر علمی و پزشکی طبیعی محسوب می‌شوند، بنابراین استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده یا لایه‌بردار برای رفع آنها تنها اثراتی موقتی و نسبی دارند و برای این افراد در کل راه موثری برای از بین بردن دائمی این تیرگی‌ها وجود ندارد.

 

رفع سیاهی زانو و آرنج با کرم ها

کرم‌های حاوی AHA و اسید سالیسیلیک: این ترکیبات در کرم‌های چرب اگر ساخته شوند کمک خوبی به روشن‌تر شدن پوست می‌کند.

کرم‌های کراتولیتیک: این کرم‌ها لایه‌ شاخی را نازک و از ضخیم‌شدن و تیرگی پوست این ناحیه پیشگیری می‌کنند.

 

کرم‌های حاوی اوره ۵ تا ۱۰ درصد. کرم‌ها یا ژل‌های روشن‌کننده: این محصولات از عناصری مانند اسید لاکتیک، عصاره شیرین بیان، اسید کوجیک، عصاره آلفا آربوتین، پودر امبلیکا، کره درخت روغن قلم، روغن گل پامچال و عصاره گریپ فروت ساخته شده‌اند که می‌توانند زانوهای شما را در دو تا سه هفته روشن کنند.

 

کرم‌های اسکراب یا ساینده: این کرم‌ها برای برداشتن پوست‌های مرده مناسب هستند البته باید یادتان باشد که نباید سایش شدید و روزانه باشد چون باعث می‌شود پوست آسیب ببیند و حتی امکان دارد تیره‌تر شود.

 

کرم‌های استروئیدی ملایم: در مواقعی که دلیل خشکی و پوسته‌ریزی اگزماست، اما بهتر است در این شرایط به پزشک مراجعه کنید.

کرم‌های مرطوب‌کننده: بعد از سایش و حمام حتما روی موضع مورد نظر را مرطوب‌کننده بمالید، شب‌ها قبل از خواب هم استفاده کنید؛ یادتان باشد که بعد از درمان هم برای جلوگیری از تیرگی مجدد استفاده از مرطوب کننده الزامی است.

 

کرم‌های روشن پوست آرنج و زانو

اگر پوست حساسی دارید و فعلا عجله زیادی برای سفید شدن پوست‌تان ندارید پیشنهاد می‌کنیم سراغ کرم‌های روشن کننده حاوی هیدروکینیون بروید که می‌توانند به روشن شدن پوست کمک کنند. (اگرچه ممکن است حدود سه ماه طول بکشد تا اثر کند). البته یادتان باشد که مصرف نادرست و طولانی این دارو می‌تواند تغییر رنگ غیریکنواخت در پوست ایجاد کند و به همین دلیل بعضی از پزشکان این دارو را با دیگر داروها مانند ترتینوئین، اسید آزالالیک یا اسید کوژیک ترکیب می‌کنند تا نتایج بهتری ایجاد کند.

 

پیلینگ یا لایه برداری برای رفع سریع سیاهی زانو و آرنج

اگر بخواهید در زمان کوتاهی زانوها و سر آرنج‌ها را سفید کنید، می‌توانید از پزشک‌تان بخواهید برای‌تان میکرودرم‌ ابرژن انجام دهد که یک پیلینگ فیزیکی است.

پیلینگ‌های شیمیایی با TCA یا اسید گیلیکولیک که در مطب پزشک انجام می‌شود هم به روشن‌تر شدن پوست کمک می‌کند و سبب افزایش جذب و نفوذ داروهای روشن‌کننده می‌شود.

 

 

رفع تیرگی زانو طب سنتی

بهترین کرم برای از بین بردن سیاهی زانو

 

 

روش دیگری هم به نام میکروپوریشن وجود دارد که در آن داروهای ضدلک از طریق کانال‌های الکتریکی که با دستگاه میکروپوریشن ایجاد می‌شود وارد عمق پوست می‌شوند و اثر خود را اعمال می‌کنند.

 

ماسک خانگی لیمو برای درمان پوست سیاه زانو و آرنج

در صورتی که به هر دلیلی از محصولات موجود در بازار نتیجه نگرفتید یا نتوانستید تهیه کنید، بهتر است روش‌های خانگی و استفاده از ترکیبات طبیعی را امتحان کنید. ماسک‌های خانگی بسازید.

 

استفاده از آبلیمو از روش‌های خانگی است که برای روشن کردن پوست به کار می‌رود. می‌توانید نقاط موردنظر را به آبلیموی تازه آغشته کنید تا حدود ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب بشویید. از این روش بهتر است در آخر شب یا صبح استفاده کنید. برای نتیجه بهتر ۳ روز در هفته این کار را تکرار کنید، مطمئن باشید این روش اثر بهتری نسبت به سفید کننده‌های موجود در بازار دارد. همچنین می‌توانید آب یک لیمو را با مقدار کافی شکر مخلوط کنید تا مخلوط حالت خمیری پیدا کند. بعد این مخلوط را روزانه حدود پنج‌ دقیقه روی آرنج ماساژ دهید.

 

لیمو با خاصیت رنگ‌بری و شکر هم با خاصیت لایه‌برداری در سفیدی پوست نقش خواهند داشت. بعد از آبلیمو هم مخلوطی از گلیسیرین و گلاب تهیه کنید که کمی حالت کرمی داشته باشد و روی بازوها بمالید، این کار تولید ملانین را کم می‌کند و رنگ قسمت‌های تیره پوست را روشن می‌کند. در واقع هم گلاب و هم گلیسیرین به عنوان رنگ‌‌برهای طبیعی شناخته می‌شوند که می‌توانند پوست‌های مرده و چربی‌ها را هم بردارند.

 

چگونه زانوهای نرم و لطیف داشته باشیم؟

بعضی اوقات پوست آرنج یا زانو به دلایل مختلف زمخت و زبر می‌شود و این حالت حتی از سیاهی‌ها و تیرگی‌های پوست هم آزاردهنده‌تر می‌شود، اما یک راه‌حل آسان و کم خرج وجود دارد شما باید اول مقداری جوش‌شیرین را با مقدار خیلی کمی آب مخلوط کنید تا مخلوط حالت چسبی شکل پیدا کند حالا این مخلوط چسبی را به زانو یا آرنج بمالید تا پوست زبر و خشن نرم شود.

 

کرم خانگی برای محدوده تیره پوست زانو

یک قاشق چایخوری آبلیمو را با مواد درون کپسول ویتامین E و مقداری گلیسیرین و ۴ قاشق غذاخوری شیر مخلوط کنید. مخلوط را به محدوده تیره سر زانوهای خود مالیده و ماساژ دهید. ۱۵ دقیقه مخلوط را به حال خود رها کرده، سپس با آب گرم بشویید؛ این مخلوط علاوه بر خاصیت رنگ‌بری، نه تنها سلول‌های پوستی را تغذیه می‌کند بلکه رطوبت خوبی را هم به پوست می‌رساند. البته می‌توانید آبلیمو را تنها با روغن نارگیل مخلوط کنید و به محدوده تیره پوست زانوی‌تان بمالید.

 

لیزردرمانی برای سیاهی زانو و آرنج

لیزر درمان تیرگی پوست باید بسیار با احتیاط انجام شود؛ تنها لیزری که بدون عارضه می‌تواند پوست را روشن کند لیزرکیوسویچ N-dyag است. با این لیزر طی ۲۰-۷ روز تیرگی‌ها از بین می‌روند، البته با توجه به میزان تیرگى زمان‌های متفاوتی برای از بین بردن سیاهی‌ها لازم است، یعنی هر چه تیرگى بیشتر باشد تکرار لیزر و زمان بیشتری می‌خواهد.

 

لایه برداری پوست در حمام

در حمام وقتی پوست حسابی با آب گرم خیس خورده و نرم است لایه‌برداری راحت‌تر خواهد بود، کافی است خودتان یک مخلوط لایه‌بردار خانگی بسازید، می‌توانید ۲ فنجان قهوه را با ۱/۲ فنجان نمک دریایی یا شکر درشت و نصف فنجان روغن زیتون یا جوجوبا مخلوط کنید و به اندازه یک قاشق چایخوری بر قسمت‌های زبر پوست مالش دهید تا سلول‌های مرده پوستی کنار زده شوند و پوست تازه خود را نشان دهد. این روش برای کسانی که تیرگی کمی روی زانو یا آرنج دارند بسیار موثر است.

 

رفع سیاهی آرنج و زانو از مشکلات رایج خانم هاست که موجب گله مندی آنها در زمان انتخاب لباس می شود. برخی از کرم ها و روشهایی مثل میکرودرم و.. برای رفع سیاهی زانو و ارنج استفاده می کنند اما برخی راههای درمان گیاهی سیاهی آرنج و زانو را انتخاب می کنند.

کرم های رفع سیاهی آرنج و زانو

کرم های حاوی AHA و اسید سالیسیلیک:این ترکیبات در کرم های چرب اگر ساخته شوند کمک خوبی به روشن تر شدن پوست می کند.

کــرم های کراتولیتیک:این کرم ها لایه شاخی را نازک و از ضخیم شدن و تیرگی پوست این ناحیه پیشگیری می کنند.

 

کرم های حاوی اوره ۵ تا ۱۰ درصد:با نفوذ در لایه های عمیق پوست، آن را نرم کرده و پوسته ریزی را آسان می کند.

کــرم ها یا ژل هـای روشن کننده:این محصولات از عناصری مانند اسید لاکتیک، عصاره شیرین بیان، اسید کوجیک، عصاره آلفا آربوتین، پودر امبلیکا، کره درخت روغن قلم، روغن گل پامچال و عصاره گریپ فروت ساخته شده اند که می توانند زانوهای شما را در ۲ تا ۳ هفته روشن کنند.

 

کرم های اسکراب یا ساینده:این کرم ها برای برداشتن پوست های مرده مناسب هستند البته باید یادتان باشد که نباید سایش شدید و روزانه باشد چون باعث می شود پوست آسیب ببیند وحتی امکان دارد تیره تر شود.

 

کرم های استروئیدی ملایم:در مواقعی که دلیل خشکی و پوسته ریزی اگزماست، اما بهتر است در این شرایط به پزشک مراجعه کنید.

کرم های مرطوب کننده:بعد از سایش موضع و حمام کردن حتما روی موضع مورد نظر را کرم مرطوب کننده بمالید، شب ها قبل از خواب هم استفاده کنید؛ یادتان باشد که بعد از درمان هم برای جلوگیری از تیرگی مجدد استفاده از مرطوب کننده الزامی است.

 

درمان گیاهی و خانگی برای رفع سیاهی آرنج و زانو

۱- جوش شیرین و شیر:

مخلوط کردن ۱ قاشق چای خوری جوش شیرین با مقداری شیر است. این مخلوط را طوری تهیه کنید که حالت خمیری داشته باشد؛ سپس آن را به روی قسمت های تیره زانو و آرنج هایتان بمالید و به آرامی ماساژ دهید و سعی کنید این عمل را هر روز تکرار کنید.

 

۲- مساک زردچوبه و شیر:

مخلوطی از زردچوبه و شیر و عسل تهیه کنید. این مواد نیز باید به صورت خمیر دربیاید و روی مناطق تیره مالیده شود و بعد از ۲۰ دقیقه شسته شود.

 

۳- ماسک شکر و عسل:

مخلوطی از شکر و روغن زیتون یا مخلوطی از آب لیمو و عسل یا مخلوطی از آرد نخودچی و آب آهک است.

 

۴- روغن زیتون :

زانوها را با روغن زیتون گرم به مدت ۱۰ دقیقه هر روز ماساژ بدهید.

 

۵- روغن نارگیل و کره :

روغن نارگیل را با کره مخلوط کنید و هر شب قبل از خواب به آرنج و زانوی خود بمالید.

 

۶- ژل آلوئه ورا:

مثل همیشه الوئه ورا در بحث زیبایی و پوست حضور دارد. ژل آلوئه ورا را هر روز به آرنج و زانوی خود بمالید.

 

۷- سرکه و ماست:

مخلوطی از سرکه و ماست را روی پوست بمالید و بعد از خشک شدن ماسک ان را با آب سرد بشویید.

 

 

درمان پینه آرنج

درمان تیرگی دست و پا

 

تیرگی آرنج و زانو | راهکارهایی ساده برای رفع سیاهی پوست آرنج و زانو

 

منبع : نمناک / سیمرغ / سیب سبز

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا