درمان

بلوغ زودرس دختران | علل و نشانه های مهم

روان ، بلوغ جسمی و روحی دختران در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

جلوگیری از بلوغ زودرس در پسران

علائم بلوغ در دختر ، بلوغ زودرس دختران

 

 

بلوغ زودرس در دختران بیشتر است یا در پسران ؟

فهیمه سهیلی‌پور متخصص غدد اطفال ، در ارتباط با بلوغ کودکان و نوجوانان اظهار داشت: در نژاد سفید ۸ تا ۱۳٫۵ سال در دخترها و ۹ تا ۱۴ سال در پسرها سن بلوغ طبیعی است و در صورتی که اولین نشانه بلوغ قبل از ۸ سال در دخترها و قبل از ۹ سال در پسرها نمایان شود بلوغ زودرس تلقی خواهد شد.

 

گاهی سیر بلوغ نیز به سرعت پیش می‌رود که این مسأله نیز نوعی بلوغ زودرس به شمار می‌رود و در صورتی که علایم بلوغ تا ۱۳٫۵ سال در دخترها و تا ۱۴٫۵ سال در پسرها بروز نیابد دچار بلوغ دیررس شده‌اند.

 

بلوغ زودرس در دختران شایع‌تر از پسران بوده و حدود ۱۰ برابر است، بلوغ دیررس در پسران بیشتر بوده و دختران چاق و دچار اضافه وزن میزان بلوغ زودرس در آنها کم نیست. البته تجمع چربی با بلوغ زودرس نباید با هم اشتباه شود که افتراق این مسأله توسط متخصص غدد انجام می‌گیرد.

 

بلوغ زودرس در صورتی که در دختران قبل از ۷ سال باشد را درمان می‌کنیم ولی بین ۷ تا ۸ سال چندان جدی نیست و صبر می‌کنیم سیر طبیعی طی شود.

 

کوتاهی قد از بارزترین عوارض بلوغ زودرس به شمار می‌رود و دختران و پسرانی که زودتر وارد مرحله بلوغ شوند به دلیلی که صفحات رشد آنها متوقف می‌شود نسبت به والدین و همسالانشان قد ایده‌آل و بلندی نخواهند داشت.

 

دومین عارضه بلوغ زودرس مسائل روحی و روانی است که می‌تواند مشکلات عصبی را به همراه داشته باشد. همچنین به طور کلی بلوغ به دو دسته بلوغ جنسی و بلوغ روانی و اجتماعی تقسیم‌بندی می‌شود که باید از نظر زمانی این دو نوع بلوغ با هم همخوانی داشته باشند و اگر بلوغ جنسی قبل از بلوغ اجتماعی و روانی در فرد رخ دهد دچار فشار و تنش خواهد شد و در جامعه بیشتر احتمال آسیب دارد.

 

در این بخش به نشانه های کامل بلوغ زودرس دختران اشاره می شود.

به طور متوسط، دوران بلوغ دختران بین سنین ۹ سالگی تا ۱۴ سالگی شروع می ­شود. اما با این حال در برخی از دختران رشد سینه­ ها و یا موهای ناحیه شرمگاهی در سن ۸ سالگی آغاز می­گردد، و حتی تعداد اندکی از آنها در هفت سالگی به بلوغ می­رسند. اصطلاح تخصصی موجود برای این حالت بلوغ زودرس می­باشد. احتمال وجود بلوغ زود رس در دختران پنج برابر بیشتر از پسران می­باشد.

 

مشاهده دوران بلوغ دخترتان در شرایط عادی نوعی تنش و چالش عاطفی است. اما زمانی که دوران بلوغ به صورت زودرس آغاز شوند، چنین شرایطی می تواند واقعاً تنش ­زا و پر استرس باشد.

 

اکثر اوقات هیچ چیز غلط یا اشتباهی در مورد فرزندتان وجود ندارد، احتمالاً دخترتان صرفاً در طیف افرادی قرار دارد که مستعد بلوغ زودرس هستند. البته ممکن است فرزندتان برای مدتی از برخی ناراحتی ­های اجتماعی یا فیزیکی رنج ببرد، ولی بااینحال بقیه همسالانش نیز با فاصله نه چندان زیادی دوران بلوغ خود را تجربه خواهند کرد. با این وجود، اگر بلوغ زودرس با منافع کودک شما در تضاد است، می­توانید دوران بلوغ وی را با استفاده از داروهایی به تاخیر بیاندازید.

 

 

علائم بلوغ زودرس در دختر بچه ها

بلوغ زودرس دخترم

 

 

چگونه می­توانم تشخیص دهم که آیا دوران بلوغ دخترم شروع شده است یا خیر؟

معمولاً اولین نشانه بلوغ یک دختر رشد سینه­ های او است، که به صورت برجستگی کوچکی در ناحیه نوک سینه شروع می­شود. ممکن است رشد یکی از سینه­ ها زودتر از دیگری آغاز شود، و ممکن است نسبت به لمس حساس باشند. متعاقب این حالت معمولاً رشد موهای شرمگاهی، بوی بدن (بدلیل فعالیت بیشتر غدد عرق)، و آکنه (بدلیل فعالیت بیشتر غدد چربی) شروع می­شود. همچنین احتمالاً در دوران بلوغ قد دخترتان افزایش یافته و لگن و باسن وی پهن تر شده و دور کمرش نیز باریک­تر می­شود.

 

همچنین، ممکن است دخترتان بد خلق و زودرنج شود. به احتمال زیاد ترشحات مخاطی سفید یا زرد رنگی نیز از مهبل (واژن) او تولید خواهد شد و حدود دو سال تا دو و نیم سال بعد، قاعدگی وی آغاز خواهد شد. موهای زیر بغل نیز معمولاً در اواخر دوران بلوغ ظاهر می­شوند. کل این فرآیند معمولاً حدود دو و نیم سال تا سه سال طول می­کشد، اما با این حال ممکن است تا چهار یا پنج سال نیز دوام داشته اگر چنین حالاتی در سنین ۷ یا ۸ سالگی آغاز شوند، شاید به نظر شما خیلی زود باشد، اما در واقع شروع آنها در این سنین در محدوده طبیعی است.

 

“کودکانی که دوران بلوغ­شان از ۷ یا ۸ سالگی شروع می­شود، معمولاً سنگین ­تر بوده و در انتهای نمودار رشدی قرار می­گیرند. فرانسین کافمن، فوق تخصص غدد اطفال در بیمارستان کودکان لس آنجلس می گوید: “اگر این کودکان از جهات دیگر سالم باشند، وجود اندکی مو و بافت پستانی جایی برای نگرانی ندارد. اما با این حال معاینه فرزندتان توسط یک پزشک ایده­ ی خوبی است. در واقع، مراجعه به یک پزشک در زمان آغاز دوران بلوغ در مجموع فکر خوب و عاقلانه ­ای است”.

 

اگر دخترتان هنوز به ۷ سالگی نرسیده است ولی نشانه هایی از بلوغ را دارد، حتماً قرار ملاقاتی را با پزشک وی ترتیب دهید. البته جوانه زدن سینه­ ها و یا رشد موهای شرمگاهی به خودی خود بدین معنا نیست که دوران بلوغ به طور کامل آغاز شده است – یعنی این حالات ممکن است حتی چندین سال پیش از ترشح همه هورمونهای ضروری آغاز شوند – اما با این حال بهتر است پزشک دخترتان را مورد بررسی قرار دهد و مشخص سازد که آیا ضرورتی به انجام آزمایشات و یا درمان­ هایی برای دخترتان وجود دارد یا خیر.

 

به جز یک مورد، عوارض جسمی دراز مدت دیگری در نتیجه بلوغ زودرس شناسایی نشده است: در حالیکه ممکن است فرزند شما در ابتدا بلند قدتر از سایر همسالانش باشد، اما جهش رشدی زودرس وی ممکن است نهایتاً موجب شود تا وی به عنوان یک فرد بالغ کوتاه ­تر از حد متوسط باقی بماند.

 

به اعتقاد کافمن این مقطع زمان مناسبی برای ارزیابی سلامت جسمی و روانی دخترتان و حصول اطمینان در این مورد است که تمامی تغییرات ایجاد شده در بدن وی طبیعی و نرمال می­باشند. همچنین این کار فرصت مناسبی را در اختیار دخترتان قرار می­دهد تا وی بتواند درباره ­ی بدنش از یک فرد متخصص در حرفه پزشکی (علاوه بر مادر یا پدرش) سوال نماید.

 

 

چه غذاهایی باعث بلوغ زودرس میشود

بلوغ در دختران کم سن

 

بلوغ زودرس دختران | علل و نشانه های مهم

 

منبع : سیمرغ / ایران ناز / فارس نیوز

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا