بیماریها و راه درمان

درمان خانگی کورک | علل و راه های درمان

بیماریها و راه درمان ، درمان های طبیعی کورک در منزل ، در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان کورک تناسلی

درمان کورک با روغن سیاه ، درمان خانگی کورک

 

 

علائم و درمان بیماری کورک

کورک یک عفونت پوستی است که از فولیکول مو و یا غده چربی شروع می شود. همچنین به عنوان یک آبسه پوست نیز خوانده می شود. کورک و یا جوش ابتدا قرمز رنگ و حساس به لمس روی پوست ظاهر می شود.

 

با گذشت زمان، آن قسمت پوست، سفت و سخت می شود. در نهایت، آبسه نرم به همراه مقدار زیادی گلبول های سفید بوجود می آید. این گلبول ها از طریق جریان خون برای مبارزه با عفونت فرستاده می شوند.

 

مجموعه گلبول های سفید، باکتری و پروتئین ها به نام چرک خوانده می شوند. در آخر چرک ها در سر قرار می گیرند و می توان با جراحی باز و یا خود به خود آنها را از کورک خارج کرد.

 

در چه مناطقی از بدن کورک ظاهر می شود؟

بیشترین مناطق درگیر عبارتند از:

گردن، زیر بغل، شانه، باسن، ران هنگامی که کورک بر روی پلک چشم بزند، گل مژه خوانده می شود.

علل بیماری کورک

کورک به دلیل عفونتی که از پیاز مو آغاز شده و در لایه های عمقی تر پوست گسترش مییابد و ایجاد می شود. این عفونت معمولا ناشی از باکتری استافیلوکوک است.

 

عوامل تشدیدکننده بیماری کورک

• تغذیه نامناسب

• وجود یک بیماری که مقاومت بدن را کاهش داده باشد.

دیابت شیرین (بیماری قند)

• مصرف داروهای سرکوبگر ایمنی

علائم کورک

♦ جوش هایی به صورت برآمدگی های سفت، قرمز رنگ و دردناک که کمتر از دو و نیم سانتی متر است، روی پوست دیده می شود.

♦ بعد از چند روز، برآمدگی ها نرم تر، بزرگ تر و دردناک تر می شوند.

♦ به زودی، چرک در سر جوش ظاهر می شود.

علائم عفونت شدید شامل:

◊ پوست اطراف جوش، قرمزرنگ، دردناک و متورم می شود.

◊ بیشتر جوش ها در یک ناحیه ظاهر می شوند.

◊ تب رخ می دهد.

◊ گره های لنفاوی متورم می شوند.

 

عواقب بیماری کورک

بدون هیچ اقدام درمانی، کورک در عرض ۱۰ تا ۲۰ روز بهبود می یابد؛ اما در صورت درمان، زودتر از بین می رود، شدت علائم کمتر است و احتمال بروز کورک های جدیدتر نیز کمتر می شود. توجه داشته باشید چرکی که به هنگام باز شدن بیرون می آید، امکان دارد پوست همجوار را آلوده سازد و باعث ایجاد کورک*های جدید شود.

 

عوارض احتمالی

* وارد شدن عفونت به خون و گسترش آن به سایر نقاط بدن

* ایجاد جوشگاه در ناحیه

 

تشخیص بیماری کورک:

کورک معمولا به دلیل تورم و التهاب، آشکار است. البته امکان دارد از مواد موجود در کورک نمونه گرفته و در آزمایشگاه بررسی شود.

 

کورک با آنتی بیوتیک درمان می شود؟

۱٫ آنتی بیوتیک ها غالبا برای کاهش عفونت های باکتریایی استفاده می شود.

۲٫ اگر عفونتی در اطراف پوست باشد، پزشک آنتی بیوتیک را تجویز می کند.

 

۳٫ آنتی بیوتیک ها غالبا درمان کننده خوبی برای آبسه نمی باشند و نیاز به تخلیه جوش از طریق جراحی می باشد.

آیا کورک باید تخلیه شود؟

تا زمانی که کورک کوچک، سفت و دردناک است، باز کردن آن و تخلیه محتویات آن مفید نیست. به هر حال، پس از آن که کورک نرم شد و سر آن چرک جمع گردید، می توان کورک را تخلیه کرد. پس از تخلیه، درد کم می شود.

 

برخی از انواع جوش های کوچک مانند: جوش هایی که اطراف موها می باشند، با خیس کردن و خشک کردن، تخلیه می شوند.

کورک های بزرگ باید توسط پزشک، تخلیه شوند. غالبا این کورک های بزرگ دارای چرک زیادی هستند و باید باز شده و تخلیه شوند.

 

پیشگیری از بیماری کورک

– پوست خود را تمیز نگاه دارید.

– اگر فردی در خانواده تان کورک دارد، به هیچ عنوان از حوله یا لباس مشترک استفاده نکنید.

– اگر دچار یک بیماری مزمن (مثل دیابت) هستید، دستورات درمانی مربوطه را دقیقا رعایت نمایید.

کورک یک عفونت عمقی

جلدی است که فولیکول مو و نسوج اطراف ان را فرا میگیرد . اطباء سنتی درمان کورک را تقریبا همانند باد سرخ میدانند ، بدین طریق که ابتدا روی آن متناسب با سن وبنیه فرد زالو می اندازند ، سپس مخلوطی از کافور و سرکه یا کافور و آبلیمو را روی آن می مالند و این عمل را چند روز ادامه می دهند .

علل کورک چیست ؟

بیشتر کورک ها بوسیله باکتریی به نام استافیلوکوک بوجود می آیند. این باکتری از طریق شکاف ها و یا بریدگی های پوستی وارد بدن می شود و به سمت فولیکول های مو حرکت می کند.اگر دارای مشکلات زیر باشید، کورک پوستی در شما شدیدتر می باشد،

 

این مشکلات عبارتند از: دیابت، مشکلات سیستم ایمنی، سوء تغذیه، بهداشت ضعیف و در معرض مواد شیمیایی قرار گرفتن.علائم کورک :کورک از یک برآمدگی سفت، قرمز و دردناک شروع می شود که در حدود ۲/۱ سانتیمتر اندازه دارد.در طی چند روز آینده، این برآمدگی نرم تر، بزرگ تر و دردناک تر می شود.بعد چرک در بالای کورک جمع می شود.

 

نشانه های عفونت شدید در کورک عبارتند از:

پوست اطراف کورک، عفونی، قرمز، دردناک، گرم و متورم می شود.
چند تا جوش در یک منطقه به خصوص جمع می شوند.

تب نیز ممکن است بوجود آید.
گره های لنفاوی متورم می شوند.
کمپرس گرم (مثل حوله گرم یا کیسه آب گرم) روی کورک قرار دهید. این کار به کاهش درد کمک می کند

درمان کلک
چه زمانی باید به نزد پزشک رفت؟

 

 

زردچوبه برای درمان کورک

درمان کورک زیر بغل

 

 

اگر تب دارید.
اگر پوست اطراف کورک، قرمز و یا دارای رگه های قرمز رنگ شده باشد.
اگر درد، شدید می شود. اگر کورک سر باز نمی کند.

اگر کورک دومی ظاهر می شود.
اگر دچار بیماری قلبی و یا دیابت هستید و یا هر گونه مشکلی در سیستم ایمنی دارید و یا از داروهای سرکوب گر سیستم ایمنی استفاده می کنید (به عنوان مثال از کورتیکواستروئیدها و یا شیمی درمانی) و یا دائما در حال زدن کورک هستید، در این صورت باید به نزد پزشک روید.

پیشگیری از بیماری

پوست خود را تمیز نگاه دارید.
اگر فردی در خانواده*تان کورک دارد، به هیچ عنوان از حوله یا لباس مشترک استفاده نکنید.
اگر دچار یک بیماری مزمن (مثل دیابت) هستید، دستورات درمانی مربوطه را دقیقا رعایت نمایید.

 

عواقب بیماری کورک

بدون هیچ اقدام درمانی، کورک در عرض ۱۰ تا ۲۰ روز بهبود می*یابد؛ اما در صورت درمان، زودتر از بین می*رود، شدت علائم کمتر است و احتمال بروز کورک*های جدیدتر نیز کمتر می*شود. توجه داشته باشید چرکی که به هنگام باز شدن بیرون می*آید، امکان دارد پوست همجوار را آلوده سازد و باعث ایجاد کورک*های جدید شود.

عوارض احتمالی

وارد شدن عفونت به خون و گسترش آن به سایر نقاط بدن
ایجاد جوشگاه در ناحیه

 

درمان کورک

کورک یک عفونت عمقی جلدی است که فولیکول مو و نسوج اطراف ان را فرا میگیرد . عامل مولد آن معمولا استافیلوکوکوس و گاهی نیز میکروب های دیگر می باشند . محل بروز عارضه بیشتر قسمت های مودار بدن مخصوصا مواضعی است که در معرض تحریک ، فشار ، سایش و رطوبت است . این عفونت معمولا قابل انتقال است از این جهت است که در بسیار موارد کورک به صورت متعدد مشاهده می شود .

 

در افرادی که به صورت گروهی زندگی می کنند گاهی اپیدمی کورک مشاهده می شود ، البته لازم به ذکر است که مساعد بودن بدن و مقدار مقاومت آن در برابر این بیماری نیز در ابتلاء به این بیماری بسیار قابل توجه است اگر چند کورک مجاور یکدیگر با ارتباط فولیکول های انها به صورت یک توده وسیع و عمیق عفونی با چشمه های مترشحه چرکی متعدد تشکیل شود آن را کفگیر می گویند .درد شدید کورک مربوط است به فشار توده عفونی به رشته های انتهایی اعصاب و هرقدر فشردگی بیشتر و فضای لازم برای انبساط توده عفونی کمتر باشد درد شدیدتر است .

درمان کورک در منزل

درمان کورک راههای متعددی دارد . در کورک علاوه بر درد ممکن است تب و ناراحتی عمومی نیز موجود باشد مخصوصا در کفگیر ، درد و تب و کسالت به مراتب بیشتر از کورک است . در درمان کورک به این نکته توجه کنید که کورک را قبل از آنکه تورم آن کلا چرکی شود می توان با ضماد دارو و انداختن زالو روی آن و گاهی استفاده از داروهای خوراکی همراه داروهای ضمادی تحلیل برد .

 

اما در صورت تحلیل نرفتن ، پس از چند روز و گاهی یکی دو هفته طول می کشد تا به چرک تبدیل شده و دهن باز کند و چرک جمع شده در داخل آن به تدریج خارج گردد ، در این موقع لازم است برای درمان کورک داروهایی که چرک را از عمق زخم جذب می کنند بر روی آن گذاشته شود تا چرک را جذب و خارج سازد .

 

اطباء سنتی درمان کورک را تقریبا همانند باد سرخ میدانند ، بدین طریق که ابتدا روی آن متناسب با سن وبنیه فرد زالو می اندازند ، سپس مخلوطی از کافور و سرکه یا کافور و آبلیمو را روی آن می مالند و این عمل را چند روز ادامه می دهند . اگر ورم تحلیل رفت و کورک بهبودی یافت که هیچ ، ولی چنانچه ورم کورک به چرک تبدیل شود ، یعنی هنگامی که با انگشت دست احساس شود که از زیر نرم شده آنوقت لازم است که داروهایی بگذارند تا دهن باز کند و چرک آن خارج گردد .

 

در این حالت لواشکی از آرد جو و گل ختمی و اسفرزه و شیر گاو درست کرده و گرما گرم در بالای آن می اندازند تا دهن باز کند . درمان کورک در صورتی که با انداختن این لواشک ، دهان آن باز نگردد می توان یک زرده تخم مرغ را با مقداری نمک مخلوط کرده مقداری در بالای آن بگذارند دهان باز می کند . حال پس از باز کردن دهن باید در بالای آن مرهمی بنام مرهم لعابی گذاشته شود که درست می شود از کتیرای گون ۴ مثقال و گل ارامنی ۱۲ مثقال که هر دو را پودر کرده و مقداری آب جوش بالای آن ریخته و بهم می زنند و می گذارند سرد شود .

 

مرهم حاصل را مرهم لعابی می نامند . از این مرهم که خوب می تواند چرک زخم های چرکی را جذب نماید در دهانه آن گذاشته می شود . ضمنا اگر اطراف آن سرخی داشته باشد می توان برای درمان کورک در روی سرخیها نیز از مخلوط کافور و سرکه ضماد نمود .

 

توصیه ها

هیچگاه کورک را نترکانید، زیرا ممکن است باعث گسترش باکتری ها شود.
به جای خوابیدن در وان پر از آب، دوش بگیرید. این کار احتمال گسترش عفونت را کاهش میدهد.
برای پیشگیری از گسترش کورک، حوله تمیز را فقط یک بار مورد استفاده قرار دهید و یا از حوله کاغذی یکبار مصرف استفاده کنید و آن را دور بریزید.
اگر علائم در عرض ۳-۶ روز بهبود نیافت، علائم جدیدی ظاهر شد و یا سایر اعضای خانواده به این عارضه مبتلا شدند و همچنین تب بروز کرد، فورا به پزشک مراجعه کنید.
فعالیت خود را تا بهبود کورک کاهش دهید. سعی کنید تعریق کمتری داشته باشید و تا زمانی که ضایعات وجود دارند، از ورزش*های تماسی (مثل کشتی) خودداری*کنید.

 

 

کورک مقعدی

درمان کورک و پیشگیری از آن

 

درمان خانگی کورک | علل و راه های درمان

 

گردآوری: بیتوته / دلگرم / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا