ورزش

یوگا و سالمندان | تاثیرات ورزش یوگا در سنین بالا

یوگا ، تاثیرات یوگا برای سلامتی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

فواید یوگا

یوگا در خانه ، یوگا و سالمندان

 

 

یوگا برای سالمندان
سالمندی دوره ایی از زندگی است که فرد زمان بیشتری را برای پرداختن به خود، خانواده و اوقات فراغت خود دارد.

مقدمه

سالمندی دوره ایی از زندگی است که فرد زمان بیشتری را برای پرداختن به خود، خانواده و اوقات فراغت خود دارد. با این وجود فرد در این سن به بیماریهایی چون آرتریت (تورم مفصل)، بی اختیاری ادرار و فشار خون بالا، بیشتر مبتلا می شود. افزایش شیوع این بیماریها در افراد مسن سبب می شود هنرجویان یوگا خصوصاً افراد مبتدی به علت تحلیل بافت ها و فرسودگی بدن در انجام حرکات یوگا، محدودیت بیشتری داشته باشند و حرکات محدودتری از قبیل خم شدن آهسته به جلو یا راه رفتن آرام یوگا را در حد محدودتری انجام دهند.

 

یوگا ورزشی است که با تواناییها و نیازهای بدنی فرد منطبق می گردد و افراد مبتدی ، حتی خانم های باردار با در نظر گرفتن شرایط بدنی خود قادر به انجام آن هستند.

یوگا بدن را متناسب ، ذهن را آرام و فرد را وانهاده می سازد. یوگا هم چنین برای جلوگیری و کنترل بیماریهای خاص که در سالمندان شیوع بیشتری دارد مفید است و فرد را قادر می سازد با درون خود ارتباط برقرار کند و این زمانی است که فرد خود را همان گونه که هست می پذیرد و این خود سبب ایجاد یک نگرش مثبت به زندگی در فرد می گردد.

 

برخی آساناهای یوگا به گونه ای طراحی شده اند که سبب طبیعی شدن فشار خون، ایجاد تعادل در سیستم اعصاب می گردند و از مبتلا شدن به بیماری های قلبی و عروقی و عصبی جلو گیری می کنند .

 

تکنیک های تنفسی یوگا با ایجاد نشاط و طراوت جسمی و پاک کردن کانال های تنفسی از مبتلا شدن فرد به بیماریهای تنفسی نیز جلوگیری بعمل می آورند .

 

به هنگام انجام حرکات یوگا فرد باید بدن خود را بشناسد و به محدودیت های بدنی خود در انجام حرکات واقف می باشد ، همچنین در هنگام انجام حرکات به بدن خود فشار نیاورد زیرا انجام حرکات یوگا با سختی و فشار احتمال ایجاد آسیب بدنی را در فرد افزایش می دهد . به خاطر داشته باشید که یوگا ضمن انجام حرکات بدنی، سبب آرامش ذهن می گردد به همین خاطر اگر به هنگام انجام یک آسانا احساس درد می کنید انجام آن را متوقف کنید.

 

تکمیکهایی هایی که در زیر آورده می شود برای افراد مسن مناسب است:

نیاز نیست که فرد همه آسانا ها را انجام دهد زمانی که احساس خستگی کرد بهتر است انجام آنها را متوقف کند.

 

۱) کاپالابهاتی

تکنیک تنفسی است که برای پاک کردن کانال های تنفسی به کار می رود. اگر فرد به سختی نفس می کشد یا احساس گرفتگی درقفسه سینه دارد، تنفس سریع کاپالابهاتی به او کمک می کند تنفس آرامی تری داشته باشد .

 

۲) نشستن ساده (سوخاسانا)

یک آسانای نشسته یوگا است و اکثراً بعد از شاواسانا ( جسد) توصیه می شود. این آسانای ساده ستون فقرات را صاف کرده، متابولیسم بدن را کاهش می دهد، سبب ارتقا آسودگی درون می شود و ذهن را آرام نگه می دارد.

 

۳) حرکت گربه

این آسانا کمک می کند تا حرکت را از بخش میانی بدن آغاز کنید . حرکت را باید با تنفس هماهنگ کرد . اگر هر گونه کمر درد مزمن یا حاد یا هر گونه آسیب ستون فقرات وجود دارد باید از انجام آن خودداری شود.

 

۴) حرکت سگ

به انعطاف پذیری ستون فقرات کمک می کند، سبب کشیدگی لگن و بخش میانی انتهای ستون فقرات می شود و به بهبود بیماریهای ستون فقرات کمک می کند و در صورت کمر درد حاد یا آسیب دیدگی در ستون فقرات از انجام آن خودداری شود.

 

۵) بالا بردن هر دو پا از لگن

به هنگام انجام این حرکت ، اطمینان حاصل شود که تمام پشت بدن روی زمین قرار گرفته و گردن و شانه نیز وانهاده است.

 

۶) چرخش نیمی از ستون مهره ها (آرد اما ستی اندر آسانا)

اگر به درستی انجام شود سبب کشش تمام ستون فقرات می گردد، هم چنین برای کبد، کلیه و غدد آدرنال مفید است. این حرکت حتماً باید زیر نظر مربی انجام شود.

 

۷) ملخ (سالاباسانا)

همان گونه که در انجام حرکت مار کبری قسمت فوقانی ستون فقرات استفاده می شود در انجام ملخ از بخش تحتانی ستون فقرات استفاده می گردد و سبب کشش عضلات شکمی، بازوها و پاها می گردد.

 

۸) حرکت تخلیه باد (پاوان موکت آسانا)

پاوان موکت آسانا از دو لغت سانسکریت پاوانا به معنی “هوا” و موکتا به معنای “رهایی” تشکیل شده است. این حرکت عمدتاً بر دستگاه گوارش کار می کند و خصوصاً سبب رهایی گاز معده می گردد.

 

۹) حرکت جسد (شاواسانا)

یک نوع حرکت برای وانهادگی است که معمولأ در انتهای آساناها انجام می شود.

 

یوگا برای سالمندان

انجام برخی از آساناهای یوگا به شرط اینکه فرد حرکات یوگا را به طریق درست و تحت نظر مربی انجام داده و به محدودیت های بدنی خود احترام بگذارد به نحو شگفت آوری سبب کاهش بسیاری از بیماریها می گردد . اما همانند هموپاتی (همانند درمانی) زمان لازم است تا فواید انجام حرکات یوگا در بدن فرد آشکار شود.

 

افراد مسن همچنین مربیان محترم در طی انجام حرکات یوگا باید موارد زیر را در نظر داشته باشند. ممکن است فرد بیماری خاصی داشته باشد اما سالمندان اغلب تمایل ندارند که بیماری خود را برای دیگران بیان کنند، بنابراین برای کاهش ریسک خطرات به هنگام انجام حرکات یوگا در افراد سالمند موارد زیر باید حتماً مد نظر قرار گرفته شود:

 

هرگز چرخش کامل سر انجام نشود: فقط حرکت آرام سر به جلو و عقب، به چپ و راست و بازگشت که همراه تنفس متناسب با آنها باشد (۱ و ۲ greevasancha stage و پاوان موکت آسانا مرحله اول)

 

▪ به هیچ وجه حبس نفس انجام نشود: نه حبس دم (آنتارکومباکا) نه حبس بازدم (باهیرکومباکا)

▪ به هیچ عنوان سر را در حرکات خم به جلو پایین تر از سطح قلب نیاورید.

 

تمرینات تنفسی (پرانایاما) محدودی در سالمندان توصیه می شود از جمله:

۱) تنفس زنبوری: دم به آرامی با ۴ شماره، بازدم به آرامی با ۸ شماره

 

۲) تنفس معمولی عمیق

۳) تنفس شکمی که این دو نهایتاً به یک آسانا ختم می شوند.

 

۴) تنفس یوگایی (که ممکن است برای آنها مشکل باشد)

۵) نادی شودان (تنفس متناوب)

 

۶) تنفس اوجایی

▪ هیچ یک از قفل ها (بانداها) انجام نشود نه جالاندراراباندا (قفل گلو) و نه اودیاناباندا

 

▪ حرکاتی که سبب تقویت حفره لگنی می شود در سالمندان بسیار با ارزش است:

۱) بالا بردن پایین تنه از زمین (مولاباندا)

 

۲) کنترل اسفنکنر مثانه (واجرولی مودرا)

۳) کنترل اسفنکنر مقعدی (آشوینی مودرا)

 

▪ چرخاندن زبان به سمت عقب (کچاری مودرا) مناسب است اما باید نرم و آرام انجام شود.

اینک به متنی که در مجله یوگا به بیان یک مربی درج شده است نظری می افکنیم.

 

دو چیز سبب شد که من یوگا را برای سالمندان شروع کنم. در سیستم ساتیاناندا حرکات زیادی برای سالمندان وجود دارد و ثانیاً من معتقدم که یوگا می تواند در تمام رده های سنی مفید واقع شود و یک مربی خوب همیشه می تواند متناسب با تواناییهای شاگردانش حرکات مناسب آنها را ارائه دهد. من به دلیل این که پدر و مادرم مسن بودند علاقه داشتم که به سالمندان آموزش دهم. دلایل متعددی وجود دارد تا آموزش یوگا به افراد مسن را آغاز کنیم، اغلب آنها دوست دارند مفید باشند و اوقاتی برای کار مفید قرار دهند.

 

 

فواید یوگا برای بانوان

تعریف یوگا

 

 

در این سن باید اهداف جدیدی برای زندگی پیدا کنند. یوگا به آنها کمک می کند که در جامعه مدرن امروزی جایگاه جدیدی برای خود بیابند و دلیلی برای زندگی به همراه آگاهی از وضعیت بدنی، وضعیت تنفسی، رهایی از استرس و جلوگیری از سفتی مفاصل پیدا کنند ؛ در ضمن این که هوشیاری و درک ذهنی خود را نیز افزایش دهند.

 

یوگا می تواند پدیده aging یا روند پیری را در بافت های بدن به تأخیر انداخته یا حتی مسیر آن را معکوس کند.

 

سالمندان با افراد جوان تر چه تفاوت هایی در فراگیری یوگا دارند؟

در افراد مسن اغلب بین دوره های فراگیری فاصله می افتد و هنرجو مدتی از مربی دور می شود.

 

سالمندان اغلب آگاهی کمی نسبت به مراحل تنفسی خود دارند.

سالمندان اغلب دلواپسند که مبادا از یک وضعیت بدنی مطلوب متناسب با سن خود برخوردار نباشند. اغلب فکر می کنند که سفر زندگی آنها به پایان رسیده است و از آینده در هراسند.

 

اغلب در خاطرات گذشته خود زندگی می کنند. اغلب سعی می کنند خود را با وضعیت فعلی و تواناییهای محدود شده فیزیکی و ذهنی خود وفق دهند.

 

ساختمان بدن با افزایش سن تغییر می کند. انعطاف پذیری کاهش می یابد، بهبود از بیماریها به کندی صورت می گیرد و بیماریهایی مانند، دیابت، نارسایی قلبی، سطح بالای کلسترول و مشکلات تنفسی دارند.

 

یک فرد سالمند ممکن است حتماً نیاز به استفاده از عینک یا دندان مصنوعی داشته باشد.

 

تکنیک های مناسب برای سالمندان

۱) یکی از مفیدترین آساناهای یوگا برای سالمندان حرکات ضد روماتیسمی پاوان موکت آسانا (قسمت اول) است که فرد می تواند آن را در حالت نشسته روی زمین یا روی صندلی هم انجام دهد. برای انجام این حرکات در حالت ایستاده می توان از پشت صندلی استفاده کرد.

 

۲) حرکات شکمی موثر بر دستگاه گوارش یا پاوان موکت آسانا (بخش دوم) و اوتان آسانا که می تواند با یک پا هم انجام شود. در افراد مسن بلند کردن هر دو پا توصیه نمی شود.

۳) بسیاری از حرکات انرژی بخش از جمله قسمت سوم پاوان موکت آسانا در اکثر سالمندان قابل اجرا است. آسانای سلام بر آفتاب باید تعدیل شود و به جای خم شدن یا چمباتمه زدن باید در حالت نشسته روی زمین انجام شود.

 

این نکته باید در انجام حرکت هیزم شکن (کاشتاتا کشاسانا) ،کشش شکمی (اوداراکارشاسانا) و نشستن یا چمباتمه زدن متناوب در افراد مسن توصیه نمی شود . وایونیشکاسانا yuniskkasana) و آسانای کلاغ (ana kawa) به حالت ایستاده هم توصیه نمی گردد.

 

فواید آموزش یوگا سالمند برای یک مربی

آموزش یوگا به سالمندان سبب می شود که فرد بتواند پدیده های مربوط به سالمندان را بهتر درک کند و خود نیز به هنگام بالا رفتن سن با این مسائل راحت تر مواجه شود. در ضمن ارتباط نزدیک با سالمندان سبب می شود مربی روش های خاص ارتباطی با آنان بیاموزد و بتواند این روش ها را در مورد سایر افراد سالمند خانواده نیز به خوبی به کار برد.

 

در طی آموزش یوگا به سالمندان اکثراً نشاط درونی آنها افزایش می یابد و از حالت خاص آسودگی که مخصوص دوران سالمندی است رهایی می یابند و این خود برای مربی نتیجه رضایت بخشی است. نکته دیگر این است که افراد مسن به هنگام یوگانیدرا، بسیار راحت خود را وانهاده می سازند. دو نکته مهمی که یک مربی یوگای سالمندان باید بداند این است که بیماریهایی چون سرطان و مرگ و میر ناشی از آن در این گروه بیشتر است و یک مربی یوگا باید بتواند اطلاعاتی راجع به این موارد به هنرجویان خود بدهد.

 

کنترل افسردگی سالمندان با تمرینات تنفسی و یوگا

یافته‌های علمی پژوهشی، نشان از آن دارند که استفاده از تمرینات تنفسی و آرام‌سازی یوگا می‌تواند اثرات مثبت و قابل‌توجهی بر کاهش افسردگی در زنان سالمند داشته باشد.

 

روند بررسی دهه‌های گذشته نشان می‌دهد که به دلیل پیشرفت‌های پزشکی و کاهش مرگ‌ومیر، جمعیت سالمندان، مرتباً افزایش یافته است. این افزایش جمعیت، به‌طور ویژه‌ای در مورد زنان صدق می‌کند، زیرا امید به زندگی در زنان شش تا هشت سال بیش از مردان است. در ایران نیز بنا بر اطلاعات ارائه‌شده توسط مرکز آمار و سرشماری ایران، به‌طورکلی حدود ۱۰ درصد از جمعیت را سالمندان بالای ۶۰ سال تشکیل می‌دهند. ازاین‌رو مقابله با چالش‌های فراروی این پدیده و استفاده از تدابیر مناسب به‌منظور ارتقای وضعیت جسمی، روانی و اجتماعی سالمندان اهمیت زیادی دارد و در دستور کار جامعه بین‌المللی قرار گرفته است.

 

یکی از مشکلات روان‌شناختی سالمندان که بهداشت روانی و جسمانی آن‌ها را به مخاطره می‌اندازد، بنا بر اظهارات محققان، مشکل افسردگی است که باعث کاهش کارایی و افزایش مرگ‌ومیر آن‌ها می‌شود. ازجمله عوامل خطرساز برای ابتلا به افسردگی در سالمندی می‌توان از اختلال‌های شناختی، اختلال عملکرد، بیماری‌های جسمی، کمبود یا عدم حمایت اجتماعی، اختلال خواب، سوگ یا افسردگی‌های دوران جوانی و میان‌سالی نام برد.

 

به‌طور تقریبی در سراسر جهان و در همه کشورها و فرهنگ‌ها دیده‌شده که شیوع اختلال افسردگی اساسی در زنان دو برابر مردان است.

برای بررسی بیشتر این موضوع در جمعیت کشور ایران، محققانی از دانشگاه شهرکرد، مطالعه‌ای را انجام داده‌اند که یافته‌های آن را نشریه‌ای علمی پژوهشی به چاپ رسانده است.

 

در این تحقیق نیمه‌تجربی، تأثیر تمرینات تنفسی و آرام‌سازی یوگا بر افسردگی زنان سالمند در دامنه سنی ۸۵-۶۰ سال مورد مطالعه قرار گرفته است.

برای انجام پژوهش مورد اشاره، افراد شرکت‌کننده به‌طور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. ابتدا هر دو گروه با استفاده از پرسشنامه افسردگی موسوم به «بک» ازلحاظ وضعیت بیماری مورد ارزیابی قرار گرفتند. در مرحله بعد، صرفاً اعضای گروه آزمایش به مدت هشت هفته هر هفته سه جلسه (۷۰-۴۵ دقیقه‌ای) زیر نظر مربی متخصص یوگا مورد آموزش واقع شدند و پس از گذشت یک مـاه، مجدداً از هر دو گروه آزمون پیگیری برای بررسی افسردگی گرفته شد.

 

نتایج این بررسی‌ها نشان داد پس از هشت هفته تمرینات تنفسی و آرام‌سازی یوگا، نمرات افسردگی دو گروه آزمایش و کنترل، تفاوت قابل‌توجهی با یکدیگر پیدا کرده است.

بر این اساس، یافته‌ها حاکی از آن هستند که یک دوره تمرینات تنفسی و آرام‌سازی یوگا به‌طور مؤثری می‌تواند سبب کاهش افسردگی سالمندان افسرده در گروه تمرینی نسبت به قبل از آغاز برنامه و نیز نسبت به گروه کنترل شود.

 

دراین‌باره، پیری، پژوهشگر ارشد تربیت‌بدنی دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهرکرد و همکارانش می‌گویند: «تمرینات تنفسی و آرام‌سازی یوگا، کم‌هزینه، مفرح، بی‌خطر و غیرتهاجمی هستند. به‌گونه‌ای که اساس آن‌ها بر اجرای تنفس‌های بسیار آرام و کنترل‌شده، تمرکز، رهاسازی و آرامش است. بنابراین می‌توان این تمرینات را به‌عنوان یک راهکار جهت ارتقای سلامت روانی و بهبود افسردگی در افراد سالمند توصیه کرد. البته برای بررسی آثار پایدارتر و مشخص‌تر این نوع تمرینات، نیاز به مطالعات گسترده‌تر و دوره زمانی طولانی‌تر در گروه‌های دیگر است».

 

این محققان اعتقاد دارند: «این پژوهش از نظر نوع تمرینات انتخاب‌شده، رویکردی جدید دارد اما ازجمله محدودیت‌های پژوهش حاضر کنترل نکردن عواملی مانند ژنتیک، تفاوت‌های فردی، شرایط و رفتارهای سالمندان در خارج از زمان مداخله، رژیم غذایی، شرایط روحی روانی، وضعیت اجتماعی اقتصادی و خانوادگی سالمندان بود. از طرفی چون این مطالعه بر روی قشر سالمند انجام گرفته است، تعمیم نتایج آن به همه افراد افسرده باید با احتیاط صورت پذیرد. ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود پژوهشی با این مداخله برای سایر بیماران افسرده با دامنه‌های سنی متفاوت به‌صورت ویژه اجرا و نتایج مورد مقایسه قرار گیرد».

 

محققین فوق همچنین پیشنهاد داده‌اند که در پژوهش‌های آینده، از مداخله تمرینات تنفسی و آرام‌سازی یوگا در سالمندان با در نظر گرفتن عامل جنس بر عوامل روان‌شناختی دیگر استفاده شود.

 

یافته‌های پژوهش فوق که استفاده از تمرینات تنفسی و آرام‌سازی یوگا را به‌عنوان یک درمان مکمل جهت کاهش افسردگی در سالمندان ارائه می‌دهند، در مجله «روانشناسی پیری» از مجلات علمی پژوهشی منتشره توسط دانشگاه رازی کرمانشاه به چاپ رسیده‌اند.

 

 

ورزش یوگا

تاثیرات یوگا در سنین بالا

 

یوگا و سالمندان | تاثیرات ورزش یوگا در سنین بالا

 

منبع: آفتاب‌‌نیوز / آفتاب / بیتوته

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا