داروهای گیاهی و طب سنتی

تاثیرات مخرب آنتی بیوتیکها | عارضه های جبران ناپذیر آنتی بیوک ها بر بدن

داروها ، تاثیرات مخرب داروهای آنتی بیوتیک در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

عوارض آنتی بیوتیک بر معده

عوارض مصرف زیاد آنتی بیوتیک در کودکان ، تاثیرات مخرب آنتی بیوتیکها

 

 

عوارض آنتی بیوتیک ها

در برخی از موارد مصرف آنتی بیوتیک‌ها با عوارض جانبی جدی همراه هستند که از جمله آنها می‌توان به آنافیلاکسی یا بیش‌دفاعی اشاره کرد.

طبق اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از امراض آمریکا واکنش بدن به مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، علت یک پنجم از مراجعات بیماران به اورژانس است. به گزارش مدیکال نیوز تودی، از دیگر عوارض جانبی مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوارض آنتی بیوتیک ها : مشکلات گوارشی

از شایع‌ترین عوارض ناشی از مصرف آنتی بیوتیک‌ها می‌توان به مشکلات گوارشی از جمله سوء هاضمه، حالت تهوع، اسهال و استفراغ، نفخ معده و کم اشتهایی اشاره کرد.

عفونت‌های قارچی از مشکلات مصرف آنتی بیوتیک ها

تاثیر آنتی‌بیوتیک‌ها در از بین بردن باکتری‌های مضر است. هرچند، در برخی مواقع با مصرف آنتی بیوتیک‌ها باکتری‌های خوب که بدن را در برابر عفونت‌های قارچی حفظ می‌کنند، از بین می‌روند.

تداخل دارویی با آنتی بیوتیک ها

مصرف همزمان برخی از داروها با آنتی‌بیوتیک‌ها تداخل دارند. از جمله این داروها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: داروهای رقیق کننده خون، آنتی هیستامین‌ها، آنتی اسیدها، مولتی ویتامین‌ها و برخی از مکمل‌ها، داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی، داروهای پسوریازیس و داروهای دیابت.

حساسیت به نور خطر آنتی بیوتیک ها
به افراد توصیه می‌شود در زمان مصرف آنتی بیوتیک‌هایی که پوست را در برابر نور حساس می‌کنند، از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنند.

تغییر رنگ دندان‌ها از عوارض جانبی آنتی بیوتیک ها

بررسی‌ها نشان می‌دهد سه تا شش درصد از افرادی که از تتراسایکلین مصرف می‌کنند با عارضه تیرگی رنگ دندان‌ها مواجه می‌شوند. این مشکل در افراد بزرگسال غیر قابل بازگشت است، زیرا دندان‌های آنها مجدد رشد نخواهد داشت.

تمام نکاتی که باید مورد آنتی بیوتیک ها و مضرات آن بدانید

 

آنتی بیوتیک

عوارض آنتی بیوتیک ها و قرص های سرما خوردگی برای تمام اعضای خانواده یعنی کودکان و بزرگسالان می توانند بسیار جدی باشند و نتیجه ی عکس داشته باشند و موجب بهبودی بیماری نشوند به همین دلیل در زمان سرما خوردگی نباید بدون مشورت با پزشک به طور خودسرانه از قرص های سرما خوردگی و انتی بیوتیک ها استفاده کنید چرا که در واقع داروهای مسکن و ضد احتقان بدون نسخه علائم را آرام می کنند اما از سرماخوردگی جلوگیری نمی کنند و یا دوره آن را کوتاه تر نمی کنند و بیشتر آن ها عوارض دارند. اگر این داروها بیش از چند روز مصرف شوند عملاً علائم را بدتر می کنند.

 

 

عوارض آنتی بیوتیک در کودکان

ضعف ناشی از مصرف آنتی بیوتیک

 

 

آنتی بیوتیکها به باکتری ها حمله می کنند و در مقابل ویروس های سرماخوردگی کاری انجام نمی دهند. از پزشک خود نخواهید که برای سرماخوردگی آنتی بیوتیک برایتان تجویز کند یا آنتی بیوتیکهای موجود در خانه تان را هنگام سرماخوردگی مصرف نکنید. با این کار زودتر خوب نمی شوید و مصرف نامناسب آنتی بیوتیکها در مشکل جدی و رو به رشد باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک نقش دارد.

 

باید بدانید که استفاده از آنتی بیوتیکها در بیماریهای ویروسی :

عفونت را درمان نمی کنند.

مانع از سرایت بیماری نمیشود.

 

نه حال بیمار را بهتر میکند و نه در روند بهبود تاثیر دارند.

ممکن است عوارض جانبی خطرناک داشته باشد.

 

باید بدانید که مصرف طولانی انتی بیوتیک ها موجب مقاوت بدن در برابر انتی بیوتیک ها می شود و در نتیجه:

بیماری طولانی تر و پیچیده تر میشود.

موجب مراجعه متعدد به پزشک یا حضور طولانی در بیمارستان می شود.

 

نیاز به داروهای گرانتر و سمی تر خواهد بود.

 

عوارض خطرناک جانبی آنتی بیوتیکها:

به طور عمده عوارض مصرف انتی بیوتیک ها شامل ناراحتی های ملایم گوارشی ٬ تهوع ٬ اسهال یا مدفوع نرم است. بعضی آنتی بیوتیکها ممکن است باعث حساسیت به نور آفتاب شوند.

 

درصورت داشتن عوارض زیر با پزشک تماس بگیرید:

استفراغ ، اسهال آبکی شدید، دردهای شکمی شدید، پلاکهای سفید بر روی زبان ، وجود ترشح یا خارش واژن ( ناحیه تناسلی خانمها)

کارشناسان می گویند که این داروها برای کودکان زیر دو سال خطرناک هستند. سازمان نظارت بر غذا و داروی امریکا، در حال بررسی ایمنی مصرف داروهای سرفه و سرماخوردگی بدون نسخه در کودکان بزرگ تر است.

 

به یاد داشته باشید که استامینوفن اگر در دوزهای بیش از مقدار توصیه شده مصرف شود می تواند آسیب جدی به کبد یا کلیه وارد کند. برچسب روی هر داروی سرماخوردگی را که مصرف می کنید به دقت بخوانید تا مطمئن شوید استامینوفن زیادی دریافت نمی کنید.

 

تقویت بدن بعد از مصرف آنتی بیوتیک

عوارض آنتی بیوتیک

 

تاثیرات مخرب آنتی بیوتیکها | عارضه های جبران ناپذیر آنتی بیوک ها بر بدن

 

منبع : نمناک / ایسنا/ سیمرغ

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا