بدانیم تا سالم بمانیم

عوارض مصرف الکل چیست ؟ | تاثیرات جبران ناپذیر نوشیدن الکل

تغذیه سالم ، زیان های جبران ناپذیر مصرف الکل برای بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

علائم ظاهری خوردن مشروب

مصرف کم الکل ، عوارض مصرف الکل چیست ؟

 

 

عوارض مصرف الکل
الکل ماده‌ای است که وضعیت جسمی و ذهنی را تغییر داده، می تواند موجب از دست رفتن کنترل بر رفتار شود و در درازمدت، مشکلات اجتماعی، جسمی و روانی به وجود آورد.

 

مصرف الکل موجب مشکلات وخیمی برای سلامت شخص می شود. الکل پس از نوشیدن، از طریق معده و روده کوچک جذب خون می‌شود و ۳۵ تا ۴۵ دقیقه بعد به حداکثر میزان غلظتش در خون می‌رسد. میزان غلظت به عواملی چون وزن شخص و نیز این که آیا شخص الکل با غذا خورده یا با معده خالی، بستگی دارد. اگر الکل را با غذا خورده باشید، بدن آن را کندتر جذب خواهد کرد.

 

کبد، الکل را با سرعتی در حدود یک واحد در ساعت تجزیه می‌کند. بدن قادر به تغییر این مقدار نیست؛ بنابراین، هرچه بیشتر الکل بنوشید، بدن وقت بیشتری لازم دارد تا آن را تجزیه کند. در کوتاه مدت، نوشیدن زیاد الکل موجب مستی و خماری می‌شود و در درازمدت به اکثر دستگاه‌های بدن صدمه می‌زند. مصرف دائم الکل ممکن است موجب وابستگی به الکل و مشکلات اجتماعی از جمله خشونت خانوادگی و بلهوسی شود.

 

الکل کنترل مغز بر خویشتن‌داری و توازن و هماهنگی حرکتی را مختل می‌کند. نوشیدن درازمدت الکل به سلول های مغزی کنترل کننده یادگیری و حافظه صدمه می رساند. مصرف الکل موجب التهاب کبد (هپاتیت) شود. نوشیدن الکل قادر است به کبد صدمه شدید وارد کند و موجب بیماری‌های چون سیروز و سرطان شود. ممکن است در نتیجه مصرف الکل، زخم معده و دوازدهه (اولین قسمت روده کوچک) ایجاد شود.

 

علاوه بر آن، خطر پیدایش سرطان معده نیز وجود دارد. الکل ممکن است، عملکرد جنسی را مختل کند. در درازمدت شاید میزان باروری هم کاهش یابد. نوشیدن الکل رگ‌های پوست را گشاد کرده، موجب دفع گرما از بدن می شود. نوشیدن درازمدت الکل خطر ابتلا به پرفشاری خون را می‌‌افزاید.

 

آثار مصرف الکل
‌‌● رفتارهای نامناسب، پرحرفی یا کم حرفی، بی ربط حرف زدن، معاشرتی شدن یا گوشه‌گیری، پرخاشگری
‌‌●ناتوانی در انجام حرکات دقیق و ظریف
‌‌●تلوتلو خوردن به هنگام راه رفتن
‌‌●اشکال در به خاطر سپاری وقایع

عوارض مصرف طولانی الکل
‌‌●اختلال خواب
‌‌●بیماری‌‌های معده (مثل زخم معده)، مری، کبد، لوزالمعده
‌‌●سوء تغذیه
‌‌●افزایش فشار خون و خطر سکته‌های قلبی و مغزی
‌‌●ضعف عضلانی
‌‌●ناتوانی جنسی و تأخیر در انزال
‌‌●افزایش خطر سرطانهای سر و گردن و دستگاه گوارش
‌‌●ابتلا به فراموشی
‌‌●برای جلوگیری از ایجاد فراموشی ناشی از مصرف طولانی الکل،‌هر فرد الکلی باید روزانه ۱۰۰ میلی‌گرم ویتامین (ویتامین B۱) دریافت کند.

علائم ترک الکل
چنانچه فردی پس از مصرف طولانی و زیاد الکل، ناگهان آن را قطع کند و یا مقدار مصرف آن را کاهش دهد دچار علایم ترک می‌گردد. این علایم عبارتند از:
‌‌●تعریق
‌‌●افزایش ضربان قلب
‌‌●لرزش شدید دستها
‌‌●بی‌خوابی
‌‌●تهوع و استفراغ
‌‌●توهمات شنوایی و بینایی (شنیدن صداها یا دیدن چیزهایی که وجود ندارد)
‌‌●هیجانات شدید
‌‌●اضطراب
‌‌●تشنج

 

بیمارانی که دچار علائم ترک الکل می‌شوند باید سریعاً تحت نظر پزشک قرار گرفته و مداوا شوند در غیر این صورت خطر مرگ بیمار را تهدید می‌کند.

 

معجزاتی که با ترک نوشیدن الکل در بدن اتفاق می‌افتد
شاید بیشتر توصیه‌هایی که در مورد نوشیدن الکل وجود دارند اینطور پیشنهاد کنند که اعتدال را رعایت کنید اما کمتر کسی می‌گوید فواید ترک کامل الکل چیست و بر سلامت شما چه تاثیرات شگفت انگیزی خواهد گذاشت.

 

وزن کم خواهید کرد

الکل کالری بالایی دارد؛ تنها ۳۵۰ میلی لیتر مشروب تقریبا ۱۵۰ کالری دارد و انواع میوه‌ای آن نیز پُر از قند اضافی است. نوشیدن الکل موجب افزایش وزن می‌شود. البته تاثیر الکل روی افراد متفاوت است اما تقریبا همه‌ی افراد با نوشیدن الکل دچار اضافه وزن خواهند شد. وقتی الکل وارد بدن می‌شود، بدن می‌خواهد فورا آن را پردازش کند، بنابراین سایر سیستم‌ها را متوقف می‌کند تا به هضم الکل بپردازد. این اتفاق تاثیر منفی بر متابولیسم دارد.

 

 

تشخیص فرد الکلی

ماندگاری الکل در خون

 

 

کلسترول خون‌تان پایین می‌آید
باور کنید یا نه، الکل می‌تواند درست مانند چربی و نمک، ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را بالا ببرد. در مطالعه‌ای که روی موش‌ها انجام شد یافته‌ها نشان داد موش‌هایی که دو روز الکل نوشیده بودند، در مقایسه با موش‌هایی که هیچ الکلی مصرف نکرده بودند، کلسترول بد خون‌شان ۲۰ درصد افزایش یافته بود.

 

فشار خون‌تان نرمال خواهد شد
شاید فکر کنید نوشیدن یک گیلاس الکل استرس‌تان را کم می‌کند اما در واقع می‌تواند فشار خون‌تان را بالا ببرد. طبق مطالعه‌ای از نشریه‌ی Hypertension، ۱۱۰۰ میلی لیتر آبجو یا ۳۸ میلی لیتر شراب، فشار خون افراد را تقریبا ۲٫۴ میلیمتر جیوه بالا برده بود. مطالعه‌ی دیگری در دانشگاه بریستول نیز دریافت افرادی که مرتبا الکل می‌نوشند، فشار خون‌شان تقریبا ۷ میلیمتر جیوه بالاتر از آنهایی است که اصلا الکل نمی‌نوشند.

 

بهتر خواهید خوابید
خیلی‌ها ادعا می‌کنند الکل برای‌شان خواب آور است، البته تا حدودی درست است اما این خواب آنقدر که باید عمیق یا مفید نیست. مطالعات نشان داده نوشیدن الکل پیش از خواب، نوعی از امواج مغزی را که معمولا در حالت بیداری اما استراحت صادر می‌شوند افزایش می‌‌دهد؛ یعنی گیج و خواب آلود می‌شوید اما کاملا استراحت نمی‌کنید و خواب با کیفیتی ندارید. شاید با ترک الکل اول احساس کنید نمی‌توانید به راحتی به خواب بروید اما خیلی زود متوجه می‌شوید ترک نوشابه‌های الکلی کمک‌تان می‌کند صبح روز بعد شاداب‌تر از خواب بیدار شوید.

 

انرژی بیشتری خواهید داشت
همانطور که گفتیم با ترک الکل، صبح‌ها با نشاط‌ تر از خواب بیدار خواهید شد و انرژی بیشتری احساس خواهید کرد؛ بدون سر درد و احساس کسل بودن می‌توانید صبحانه‌ی سالمی بخورید و به موقع از خانه خارج شوید. وقتی صبح خمار نباشید، خلق و خوی بهتری دارید، تمرکزتان بیشتر است، عملکردتان بهتر می‌شود و در تمام طول روز، انرژی بیشتری خواهید داشت.

 

سرگرمی‌های جدیدی پیدا خواهید کرد
منظور از ترک الکل این نیست که گوشه گیر شوید. خیلی از افرادی که الکل را کنار می‌گذارند طبق گفته‌ی خودشان در ابتدا احساس می‌کنند باید از جمع دوستان کناره گیری کنند اما خیلی زود متوجه می‌شوند وقتی که دیگر الکل نمی‌نوشند فعال‌تر می‌شوند چون به جای اینکه یکجا بنشینند و بنوشند، سرگرمی‌های بهتر دیگری پیدا می‌کنند که شاداب‌ترشان هم می‌کند.

 

عملکرد ورزشی‌تان بهتر خواهد شد
مصرف مداوم الکل می‌تواند تاثیرات زیانبخشی بر تمرینات‌تان بگذارد زیرا وقتی که الکل می‌نوشید بدن‌تان نمی‌تواند ویتامین‌ها و مواد معدنی حیاتی مورد نیازش را کاملا دریافت کند، چون هنوز درگیر هضم و گوارش الکلی است که شب قبل نوشیده‌اید.

 

تغذیه‌تان سالم‌تر خواهد شد
الکل یکی از بزرگ‌ترین عواملی است که باعث پُرخوری می‌شود، مخصوصا اگر پیش از غذا بنوشید. تمام مطالعات حاکی از آن هستند که وقتی شما پیش از غذا الکل می‌نوشید، کالری بیشتری بعد از آن دریافت خواهید کرد. اما با ترک الکل، طبیعتا کالری متعادل‌تری مصرف می‌کنید.

 

پول‌تان پس انداز خواهد شد
با خودتان روراست باشید؛ برای نوشیدن الکل چقدر هزینه می‌کنید؟ اگر دیگر این هزینه را پرداخت نکنید خواهید دید مقدار پولی که برای‌تان باقی می‌ماند چقدر متفاوت از قبل خواهد بود.

 

دفع الکل از بدن

ترک نوشیدن الکل

 

عوارض مصرف الکل چیست ؟ | تاثیرات جبران ناپذیر نوشیدن الکل

 

 

منبع:salamatiran.ir / برترین ها / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا