بیماریها و راه درمان

علائم ژیاردیا چیست | علل ابتلا و راه های درمان موثر

بیماریها ، نشانه های بیماری ژیاردیا در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درمان گیاهی ژیاردیا

درمان ژیاردیا در طب سنتی ، علائم ژیاردیا چیست

 

 

علل ابتلا به بیماری عفونی ژیاردیازیس و درمان ژیاردیا

ژیاردیا یک موجود زنده است که در یک یا موجود زنده دیگری زندگی می کند (یک انگل) می تواند روده شما را آلوده و ژیاردیا را ایجاد کند ، ژیاردیاسیس عفونت روده (عفونت گاستروانتریت) است. یک انگل پروتوزایی و یک تک یاخته ای و ذره بینی است، یک ارگانیسم تک سلولی میکروسکوپی می باشد
چگونه ژیاردیا می گیریم؟ راه ابتلا به این بیماری عفونی چیست؟

 

یک فرد آلوده، به وسیله مدفوع خود آن را انتقال می دهد. اگر آب، غذا یا نوشیدنی ها، توسط عفونت ها آلوده شده باشند، ژیاردیا می تواند به افراد منتقل شود.انتقال ،اغلب از طریق آب آشامیدنی آلوده حاوی انگل است. ژیاردیا با کلر زنی استاندارد آب آشامیدنی کشته نمی شود اگر نقص در تصفیه آب وجود داشته باشد، یا اگر آلودگی فاضلاب وجود داشته باشد، عفونت ژیاردی می تواند منتقل شود. شما همچنین ممکن است از طریق تماس مستقیم با کسی که ژیاردیا دارد، آلوده شوید.

 

انتقالش توسط مدفوع معروف است برای مثال، ممکن است فرد آلوده پس از رفتن به توالت ژیاردیا را در دستش داشته باشد هنگامی که شما با آن شخص تماس برقرار می کنید، می تواند انگل را به دست شما منتقل کند. انگل می تواند از دهان شما وارد شود و روده شما را آلوده کند این بدان معناست که انتقال عفونت به ویژه در کودکان رایج است. و در خانواده ها نیز گسترش می یابد.

 

فعالیت های جنسی که شامل تماس با مقعد است، راه دیگری برای ابتلا به عفونت ژیاردی است ، همچنین می تواند توسط یک فردی که در آب آلوده شنا می کند (به عنوان مثال در دریاچه ها یا رودخانه ها) گرفتار شود.

ژیاردیا چقدر رایج است و چه کسانی به آن مبتلا می شوند؟

عفونت ژیاردی یک عامل شایع اسهال عفونی در سراسر جهان است ؛ به عنوان یک موجود زنده که رو یا درون یک موجود زنده دیگری زندگی می کند (یک انگل)، معمولا در کشورهایی که از لحاظ بهداشت و درمان فقیر هستند، یافت می شود با این حال، آن را نیز می توان در کشورهای توسعه یافته نیز یافت و شیوع آن در مراکز و موسسات روز دنیا رخ می دهد.

 

این عفونت انگلی، شایع ترین (روده) انگل در انگلستان است در سال ۲۰۱۳، ۳۶۲۴ مورد عفونت ژیاردیا در انگلستان و ولز گزارش شد، کسانی که بیشترین خطر ابتلا به عفونت را دارند، مسافرانی به مناطقی هستند که در آن مکان ها ژیاردیا رایج است (کشورهایی با ضعف بهداشت و درمان)، کودکان، مردانی که رابطه جنسی با مردان دارند و افراد مبتلا به سیستم ایمنی ضعیف به هر دلیل.تخمین زده می شود که در کشورهای در حال توسعه، حدود ۱ در هر ۵ کودک، مبتلا به عفونت ژیاردیا هستند.

علائم ژیاردیا چیست؟

در بسیاری از افراد ،علائمی بعد از ابتلا به عفونت ژیاردیا وجود ندارد و عفونت معمولا توسط سیستم ایمنی پاکسازی می شود. اگر علائم رخ دهد، می توانند یک تا دو هفته پس از اولین تماس با ژیاردیا ظاهر شود. علائم عفونت ژیاردیا ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما به طور کلی می تواند علائمی چون اسهال ناگهانی (حاد) و مداوم (مزمن) تقسیم شود.

علائم اسهال حاد:

اسهال حاد رایج ترین عفونت ژیاردیا است. شروع اسهال ناگهانی است که می تواند حالت منفجر شد و آبریزشی باشد. خونریزی ندارد و حاوی مخاط نیست. ممکن است درد و گرفتگی شکم (شکم) را تجربه کنید و مقدار زیادی از باد را نیز همراه خود داشته باشید. علائم معمولا بعد از چند روز از بین می رود، اما اسهال می تواند بیش از یک هفته ادامه یابد.بیماری (استفراغ) و درجه حرارت بالا (تب) در این رابطه غیر معمول است.

علائم اسهال مزمن:

در برخی از افراد علائم ممکن است شدت شروع آنها کمتر شدید باشد اسهال مزمن می تواند پیشرفت کند که می تواند پایدار بماند.مدفوع تمایل به حالتی چرب گونه دارد و اسهال می تواند بین ۲-۶ هفته، گاهی بیشتر طول بکشد ؛ خستگی، دل درد (تهوع)، کاهش اشتها و کاهش وزن می تواند رخ دهد و همچنین علائمی چون خارش، نفخ و سوزش سر دل. کمبود ویتامین ها همچنین می تواند در عفونت مزمن موثر باشد. عفونت مزمن ژیاردیا می تواند برای ماهها یا حتی سالها طول بکشد، در صورتی که تشخیص داده نشود و درمان نشود.

علائم کم آبی بدن :

اگر اسهال ناشی از عفونت ژیاردیا باشد، کمبود مایع در بدن (کم آبی بدن) ممکن است اتفاق بیافتد.

 

چگونه ژیاردیا تشخیص داده می شود؟

عفونت ژیاردیا ،معمولا هنگامی تشخیص داده می شود که ژیاردیا در مدفوع یافت شود، که پس از نمونه گیری از مدفوع مشخص می شود.به طور مطلوب، سه نمونه مدفوع از روزهای مختلف گرفته می شود، به دلیل تغییرات بالقوه در دفع ژیاردیا در مدفوع.

 

اگر شما اسهال ناگهانی (حاد) یا مداوم (مزمن) دارید، عفونت ژیاردی را نیز در نظر بگیرید، مخصوصا اگر اخیرا به خارج از کشور سفر کرده یا در یکی از گروه های در معرض خطر برای عفونت قرار داشته اید باید به پزشک خود گزارش دهید تا بتوانند شما را مورد بررسی قرار دهند و ترتیب دهند تا نمونه ی مدفوعی را ارسال کنید.

درمان ژیاردیا چیست؟

داروهای آنتی بیوتیکی

درمان معمول ژیاردیا با آنتی بیوتیک است، مترونیدازول یک آنتی بیوتیک است که بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، ممکن است جایگزین دیگری که مورد استفاده قرار گیرد، تینیدازول است. درمان ژیاردیا دوره کوتاه۵ تا ۷ روزه ای دارد که با این آنتی بیوتیک به راحتی ریشه کن می شود. ژیاردیا امکان عود دوباره دارد و اگر بهداشت رعایت نشود و کودک دوباره به این انگل مبتلا شود، این بیماری عود می کند.

 

مایعات و مواد غذایی :

شما باید به توصیه هایی که در مورد علل اسهال مسافرتی داده می شود، عمل کنید.

آیا ژیاردیا عوارض دیگری دارد؟

اکثر افرادی که عفونت ژیاردیا را تجربه می کنند، بهبود کامل پیدا می کنند و هیچ عارضه یا مشکلات بیشتری ندارند. با این حال، اگر اقدامات پیشگیرانه انجام نشود، خطر ابتلا به عفونت وجود دارد (به متن پایین نگاه کنید). عوارض شبیه به علت های دیگر اسهال مسافرتی.

سایر عوارض خاص عفونت ژیاردی عبارتند از:

کاهش وزن – می تواند در عفونت مداوم (مزمن) ژیاردی رخ دهد. محدودیت رشد در کودکان – می تواند در عفونت مزمن ژیاردیا رخ دهد این اتفاق به ویژه مشکل کشورهای در حال توسعه است ،که دارای این شرایط هستند و درمان نمی شوند.

 

نارسایی ضعیف و کمبود ویتامین – در عفونت مزمن ژیاردیا وجود دارد. این اتفاق به این دلیل است که عفونت قارچی می تواند با جذب مواد مغذی ضروری از غذای مصرفی شما بهره ببرد.

 

عفونت کیسه صفرا و عفونت پانکراس (پانکراتیت) – همچنین این اتفاق نیز می تواند رخ دهد.

 

آیا می توان از عفونت ژیاردیا جلوگیری کرد؟

به طور کلی، بهداشت خوب برای جلوگیری از گسترش بسیاری از عفونت ها به دیگران و کاهش ابتلا به عفونت از دیگران ضروری است علاوه بر این، هنگام مسافرت به مناطقی که بهداشت و درمان ضعیفی دارند، باید مراقب خود باشید که چه چیزی می خورید یا می نوشید.

 

فعالیت جنسی که شامل تماس با مقعد است، خطرناک است ، اگر انگشتانتان در حین رابطه جنسی در تماس با مقعد فرد مقابلتان قرار گرفت، یا کاندومی که مورد استفاده در رابطه جنسی مقعدی قرار گرفته را دست زدید، در این صورت حتما دست های خود را کاملا بشورید. تماس بین دهان و مقعد بسیار خطرناک است و باید از آن اجتناب شود.

 

بیماری ژیاردیازیس
ژیاردیاز (Giardiasis ) یک عفونت تک یاخته ای روده باریک است که توسط ژیاردیا لامبلیا ایجاد می‏شود و اغلب بدون نشانه بالینی است اما می‏تواند به صورت اسهال حاد یا مزمن تظاهر نماید. به دلیل آنکه تعداد زیاد انگل در عمل جذب ویتامین‏های محلول در چربی و چربیها اختلال ایجاد می‏کند در عفونتهای شدید ممکن است استئاتوره، کم خونی، ضعف و کاهش وزن مشاهده گردد.

 

ژیاردیـا لامبلیــا (دئودنالیس) یکـی از پاتوژن‌هـای تک‌یاخته‌ای مهم است که در طبقه بندی جزو تاژک داران روده‌ای قرار می‌گیرد. این انگل انتشار جهانی داشته، شیوع آن حدود ۲۰۰ میلیون نفر در دنیا تخمین زده می شود.

 

در مرور ۳۰۰ بررسی انجام گرفته در زمینه انگل های روده ای انسان درایران در نیم قرن گذشته، ژیاردیا در کنار آنتامبا هیستولیتیکا، شایع ترین تک یاخته های بیماریزا بوده اند. مهمترین راه انتقال آن توسط آب آلوده بوده ولی انتقال فرد به فرد و نیز انتقال از راه غذا نیز اهمیت دارد.

 

مهمترین علایم بیماری به ترتیب شیوع شامل:

اسهال، سستی، نفخ شکم، دفع مدفوع چرب و بد بو، کرامپ های شکمی، تهوع، بی اشتهائی، کاهش وزن، استفراغ، تب، کهیر و یبوست می باشند.

عواملی که باعث افزایش احتمال این عفونت می شوند،عبارتند از :

زندگی در محیط های شلوغ و غیر بهداشتی(که در مورد کودکان مهمد کودک بسیار مهم است)،آب آشامیدنی غیر استاندارد ، کاهش اسید معده و رعایت نکردن بهداشت فردی . از خوردن غذای پخته نشده خودداری کنید .

 

در هنگام مسافرت و گردش خارج از منـزل از مصرف آب های غیـربهداشتی حتی بـرای شستشو خودداری کنید .

 

اگرچه بیماری خوش خیم است، در بعضی افراد بویژه بچه ها و خانم‌های باردار ممکن است بیماری شدید با کاهش مایعات بدن و نیاز به بستری شدن ایجاد کند . اسهال مزمن ناشی از ژیاردیا خودبخود یا با درمان بهبود می یابد ولی بویژه در بچه ها با کاهش وزن، علایم شبیه اسپرو، استئاتوره و سوءجذب ویتامین بی ۱۲، ویتامین آ، پروتئین دی، گزیلوز و آهن همراه است . گاهی عدم تحمل لاکتوز وجود دارد. نظرات در مورد تأثیر ژیاردیازیس مزمن در رشد کودکان هنوز مورد بحث است.

 

 

قرص ضد ژیاردیا

ژیاردیا در کودکان

 

 

روش تشخیص معمــول ژیاردیازیس، آزمــون میکروسکوپی مستقیم مدفوع برای یافتن انگل می باشد

 

اتیولوژی
ژیاردیا لامبلیا(G.lamblia) یک تک یاخته تاژکدار است که تروفوزوایت پهن و گلابی شکل آن بین ۵/۹ تا ۲۰ میکرون طول و ۵ تا ۱۵ میکرون عرض دارد. دارای دو هسته و چهار زوج تاژک است. کیست بیضوی آن، ۱۰ میکرون طول، ۸ میکرون عرض(به طور متوسط) و دو یا چهار هسته دارد.

 

وجود صفحه مکنده در سطح شکمی‏ ژیاردیا چسبیدن آن را به مخاط روده تسهیل می‏نماید. PH مطلوب برای تروفوزوایت ۶ تا ۷ است و در اثر شرایط نامساعد (اسید معده) به سرعت نابود می‏گردد و به نظر نمی‏رسد که در انتشار بیماری نقشی داشته باشد مدفوع معمولا تنها حاوی کیست است اما در زمان بروز اسهال، تروفوزوایت نیز ممکن است مشاهده شود. کیست در قسمت انتهائی ایلئوم تشکیل می‏شود و قادر است به مدت ۳ ماه در آب زنده بماند. غلظتهای معمول کلر که برای تصفیه آب آشامیدنی به کار می‏رود کیست را از بین نمی‏برد. هر کیست پس از رسیدن به ژژونوم، چهار تروفوزوایت آزاد می‏کند.

 

اپیدمیولوژی
این انگل از تمام نقاط دنیا گزارش شده است اما میزان آلودگی انسانها در مناطق مختلف بین ۱ تا ۲۵ درصد متفاوت است. در مناطق گرمسیر و نقاطی که تراکم جمعیت زیاد و امکانات بهداشتی کم است شیوع بیشتری دارد.

 

اطفال حدود سه بار بیش از بزرگسالان مستعد ابتلاء به بیماری هستند و به همین دلیل موارد آلودگی با ژیاردیا در مدارس ابتدائی و یتیم خانه‏ها بیشتر مشاهده می‏گردد.

 

انسان تنها مخزن شناخته شده انگل است و انتقال بیماری از شخص به شخص یا از طریق مصرف غذا و آب آلوده (fecal-oral)صورت می‏گیرد.

 

به ندرت با نفوذ فاضلاب در آب آشامیدنی یک شهر ممکن است عفونت ژیاردیائی به صورت همه گیر بروز کند و باید توجه داشت که کلرینه کردن آب به روش معمول کیست ژیاردیا را نابود نمی‏کند. در برخی از موارد اسهال مسافران، ژیاردیا مسئول بوده است.

 

نشانه ‏های بالینی
در اکثر موارد آلودگی به ژیاردیا موجب بروز نشانه بالینی نمی‏گردد و در عده کمی‏ از بیماران نیز شدت نشانه‏های بالینی از نفخ خفیف و سوء هضم تا اسهال شدید و سوء جذب متفاوت است. ژیاردیا هر چند که در شیرخواران نیز مشاهده می‏گردد اما در کودکان بزرگتر شایعتر است.

 

کیست ژیاردیا ممکن است در مدفوع تعدادی از افراد سالم جامعه (حاملین) یافت شود بدون آنکه نشانه بالینی داشته باشند.

 

فاصله بین آلودگی و بروز علائم حدود ۱۵ روز است و شروع بیماری ممکن است ناگهانی وبه صورت یک گاستروآنتریت حاد یا تحت حاد باشد. بی اشتهائی، تهوع، احساس سنگینی در اپیگاستر و اسهال آبی در اغلب بیماران وجود دارد. اسهال ممکن است مزمن شود و یا به صورت متناوب ظاهر گردد.

 

شکل مزمن(سندرم سوء جذب):
در بعضی موارد اسهال ناشی از ژیاردیا مزمن میشود و چند ماه طول می‏کشد. کاهش وزن،‌ اتساع شکم و نفخ ظاهر شده،‌ مدفوع کمرنگ و حجیم و بدبوست و تابلوی بیماری مشابه بیماری اسپرو می‏گردد. این مسئله می‏تواند علاوه بر کاهش وزن سبب اختلال در رشد کودکان گردد اما تمام اختلالات پس از درمان موفقیت آمیز عفونت، بهبود می‏یابند.

در این شکل از بیماری اختلال جذب چربی وجود دارد و ممکن است جذب گزیلوز ویتامین B12 نیز کاهش یابد.

 

پیشگیری :
اقدامات بهداشتی از نظر جمع آوری صحیح فاضلاب، محافظت منابع آب آشامیدنی از آلودگی و رعایت بهداشت فردی اصول کلی پیشگیری از بیماری را تشکیل می‏دهند. توصیه می‏شود تا اطرافیان نزدیک بیمار از نظر وجود ژیاردیا در روده (آزمایش نمونه مدفوع) مورد بررسی قرار گیرند.

 

این بیماری چه علائمی دارد ؟
در این بیماری ۱ تا ۳ هفته پس از مصرف آب آلوده (‌ آب کلردار بر دوره کیستیک بیماری اثر ندارد )‌اسهال انفجاری ،‌دل پیچه ،‌نفخ ،‌تهوع ،‌استفراغ ، تب خفیف ایجاد می شوند . به طور کلی اغلب موارد بدون علامت است . در مورد علامتدار اسهال ضعیف تا شدید کاهش وزن ،‌سوء جذب چربی ، تهوع و نفخ شکم دیده می شود .

 

زمان بروز علائم
پاسخ به عفونت در افراد مختلف است :
۱ – گاهی هیچ علامتی ظاهر نمی شود .]

۲ – گاه بیماری حاد با شروع ناگهانی اسهال انفجاری است .
۳ – گاهی نیز اسهال مزمن و سوء جذب که غالباً ماهها بطول می انجامد .

 

چقدر طول می کشد ؟
در صورت درمان موفقیت آمیز گاه ظرف یک هفته بهبود پیدا می کند و در صورتی که به صورت اسهال مزمن و سوء جذب ( شامل موارد ناشی از آنتی بیوتیک ) همراه با نفخ و اتساع و دردشکمی شود غالباً ماهها طول می کشد تا برطرف شود .

 

چگونه منتشر می شود ؟
ژیاردیا انتشار جهانی دارد و باعث عفونت در انسان ، سگ و حیوانات وحشی می شود
انتقال از فرد به فرد ، از طریق انتقال مدفوع آلوده به دهان یا بوسیله نوشیدن یا خوردن آب و غذای آلوده حاصل می شود .

 

چه کسی در معرض خطر است ؟

افرادی که در مواجهه با بیمار مبتلا به آن هستند ، مصرف کنندگان آب آلوده و غیرتصفیه شده مهدکودک ها ، مراکز نگه داری از عقب ماندگان ذهنی و مسافران به نواحی قفقاز و روسیه و کوههای راکی در معرض خطر هستند .

 

چه کنم اگر شک به ابتلای آن را داشته باشم ؟
با مراجعه به پزشک ،‌ آزمایش نمونه های متعدد مدفوع برای مشاهده این انگل لازم است .
در ۳۰ درصد بیماران ۱ تا ۲ هفته تست های مدفوع مثبت است .

 

چگونه تشخیص داده می شود ؟
اکثر موارد به وسیله نمونه برداری بالام یا تغلیط فرمالین – اتر ،‌کیست یا تروفوزوئیت ژیاردیا را تشخیص می دهند . قدم بعد در صورت عدم تشخیص ،‌ آزمایش محتویات دوازدهه بوسیله نمونه برداری مستقیم است و بندرت نیاز به نوع لوله گذاری در دوازدهه می باشد . از آزمون ELISA می توان برای تعیین آنتی ژن های ژیاردیا در مدفوع استفاده کرد .

 

چگونه درمان می شود ؟
داروهای زیادی از جمله فورازولیدون ، ‌مترونیدازول و کیناکرین در درمان ژیاردیاز مؤثرند . درمان تمام بیماران از جمله حاملین بدون علامت بخصوص بچه ها و دست اندرکاران موادغذایی باید انجام شود .

مصرف کیناکرین و مترونیدازول در حاملگی ممنوع است با رعایت بهداشت فردی و پرهیز از آب آلوده از ابتلای به آن پیشگیری کنید.

 

 

علائم ژیاردیا در بزرگسالان

پیشگیری از بیماری ژیاردیا

 

علائم ژیاردیا چیست | علل ابتلا و راه های درمان موثر

 

منبع:salamdoctor.blogfa.com / بیتوته / نمناک

۳.۷/۵ - (۳ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا