زیبایی

لوازم آرایش تقلبی | چگونه لوازم آرایشی اصل را بشناسیم؟

لوازم آرایشی تقلبی از اصل در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

چگونه از اصل بودن لوازم ارایشی مطمئن شویم

تشخیص لوازم آرایش اصل ، لوازم آرایش تقلبی

 

 

چگونگی تشخیص لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی

بازار لوازم بهداشتی و آرایشی پر شده است از کالاهای قاچاق و آسیب‌رسان به سلامت مردم، اما کارشناسان برای جلوگیری از توزیع و ورود این اقلام به بازار و نحوه شناسایی و تشخیص اجناس جعلی از اصل راهکارهایی دارند که با رعایت آن می‌توان عرصه را برای فروش آنها تنگ کرد.

 

سال‌هاست مشکل جعل و تقلب در زمینه لوازم بهداشتی یکی از مشکلات عمده این حوزه است. تا آنجا که در برخی از موارد اجناس جعلی و فیک از نوع اصلی آن بیشتر شده است.

 

این چالش از طرفی به واردکنندگان و تولیدکنندگان ضربه می‌زند و از طرفی هم سلامت مردم را هدف قرار می‌دهد، چراکه اکثر این اجناس که با قیمت‌های بسیار پایین هم در بازار عرضه می‌شود دارای کیفیت مناسب نبوده و بسیار هم آسیب رسان هستند.

 

به همین بهانه با بقایی، مشاور مدیر کل فراورده های آرایشی و بهداشتی سازمان غذا و دارو در خصوص افزایش عرضه فرآورده های آرایشی و بهداشتی تقلبی و قاچاق گفت‌وگو کرده ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید:

 

منظور از کالای تقلبی به صورت دقیق چیست؟

در تعریف عبارت تقلب یا آنچه که در زبان انگلیسی به آن Counterfeit می گویند، به قرار دادن کپی یک محصول، بجای محصول اصلی، به قصد فریب مشتری تقلب گفته می شود. در حوزه بازرگانی، محصولات تقلبی به کپی جعلی از محصول واقعی اطلاق می گردد که فرایند تولید آن با هدف کسب سود انجام می شود و طیف گسترده ای از کالاهای تقلبی را می توان در بازارهای بسیاری از نقاط دنیا از جمله کشورمان در حوزه هایی نظیر پوشاک، ساعت، کیف و کفش، لوازم الکترونیکی، نرم افزار، قطعات خودرو، اسباب بازی، آثار هنری و فیلم ،لوازم آرایشی و بهداشتی و حتی دارو شامل می شود.

 

اگرچه پول کاغذی، کماکان محبوب‌ترین و رایج ترین محصول تقلبی جهان بشمار می آید اما حوزه دارو و لوازم آرایشی و بهداشتی به واسطه سودآوری بالا بخصوص در زمان جعل اقلامی نظیر ملکول های جدید و داروهای خاص و کالاهای برندهای معروف آرایشی و بهداشتی که بخش اعظمی از قیمت مصرف کننده شان را بهره مالکانه یا رویالیتی تشکیل می دهد یا سهم بازار بالایی دارند ، نیز از حوزه های مورد توجه قاچاقچیان و باند های جعل بین المللی است .

 

مفهوم کالای قاچاق چیست؟

از سویی دیگر قاچاق، از لحاظ لغوی به معنای «کاری که پنهانی و با تردستی انجام شود» است و بر اساس تعریف کنوانسیون ۱۹۷۷ عبارت است از تقلب گمرکی که شامل گذراندن مخفیانه کالا به هر طریقی از مرزهای گمرکی است که بدان وسیله شخص موجب اغفال گمرک و فرار از پرداخت تمام یا بخشی از مالیات ها و عوارض مربوط به ورود یا صدور شده یا اجرای ممنوعیت ها و محدودیت های موضوع قانون امور گمرکی را نادیده گرفته و یا منافعی مغایر با قانون امور گمرکی به دست آورد.

 

کدام دسته در حوزه فرآورده های آرایشی و بهداشتی شیوع بیشتری پیدا کرده است؟

متاسفانه با نگاهی دقیق تر به بازار کالاهای آرایشی و بهداشتی، در بخشی که به اصطلاح به آن کف بازار یا مکان‌های عرضه در کوچه و بازار می گویند و نه داروخانه های کشور که تحت نظارت و کنترل کامل، منظم و دقیق سازمان غذا و دارو قرار دارند، در می یابیم این حوزه به‌شدت هم به کالاهای قاچاق آلوده است و هم لبریز از کالاهای تقلبی شده است.

 

آیا آمار خاصی در رابطه با واردات قاچاق و تقلبی وجود دارد؟

بر اساس اظهارات رسمی حدود ۶٣ درصد از کل کالاهای موجود در سطح بازار آرایشی و بهداشتی، یعنی عددی معادل ٩٠ درصد کالاهای خارجی وارداتی در سطح عرضه در سیطره ی کالاهای قاچاق یا تقلبی است و تنها ده درصد از این کالاها به صورت قانونی وارد و عرضه می‌شوند و بر اساس آمار نیمه رسمی رقم کالای قاچاق و تقلبی در حوزه محصولات آرایشی و بهداشتی حدود ١.۵ میلیارد دلار است .

 

آیا این موضوع صرفا مختص به برندهای خارجی است یا اینکه در رابطه با محصولات داخلی هم دچار قاچاق و تقلب شده‌ایم؟

شاید انواع این معضل را در هفت بخش به این صورت بتوان دسته بندی کرد که کالای اصلی با برند خارجی که قاچاق شده، کالای تقلبی ساخته شده از روی برندهای خارجی در داخل و زیر پله ایی، کالای قاچاق شده تقلبی ساخته شده در خارج، کالای تقلبی برند های داخلی ساخته شده در داخل و زیر پله ایی، کالای قاچاق تقلبی برندهای داخلی ساخته شده در خارج، کالاهای مجهول الهویه ( برندهای من درآوردی) تقلبی ساخته شده در داخل و زیر پله ایی، کالاهای قاچاق مجهول الهویه ( برندهای من در آوردی) تقلبی ساخته شده در خارج را یافت.

 

اگر نگاهی کارشناسانه به این هفت نوع کالای موجود در سطح بازار داشته باشیم باید بگویم در مجموع همه این کالاها به دلیل عدم طی نمودن مراحل واردات، عدم پرداخت عوارض و حقوق گمرکی و دولتی، تهدید اشتغال و کارآفرینی ( تهدید اشتغال فردی ، تهدید و خطرآفرینی برای سرمایه گذار قانونمند …) بشدت ساختار اقتصادی و اجتماعی کشور را به مخاطره می اندازد .

 

کالای قاچاق و تقلبی به چه شکل سلامت مردم را مورد مخاطره انداخته است؟

خطر بزرگ آنجایی است که سلامت مردم و مصرف کنندگان بی اطلاع و فریب خورده را مورد تهدید قرار می دهد . هر هفت دسته کالایی فوق به دلایل زیر می توانند برای سلامت حال حاضر مصرف کنندگان از یک سوی و سلامت طولانی مدت آنها از سویی دیگر مضر و خطرناک باشند ؛

 

* تولید ، بسته بندی ، انبارداری و حمل و نقل این کالاها هرگز در شرایط استاندارد نبوده و نیست و لذا می تواند بسیار بسیار خطرناک بوده و تهدیدی جدی بر سلامت مصرف کنندگان باشد

 

* در اکثر مواقع بخصوص در کالاهای رنگی آرایشی همانند لاک ، رژ لب ، ریمل ، پنکیک…، به دلیل بسیار ارزان تر بودن از رنگهای صنعتی و آلوده به فلزات سنگین همانند جیوه ، سرب و آرسنیک استفاده می گردد که سرطانزایی اثبات شده داشته و سلامت مصرف کننده را بخصوص در آینده به خطر می اندازد .

 

* در بسیاری از موارد بخصوص در کالاهای رنگی به دلیل ارزانی از حلال های بسیار خطرناک استفاده می‌شود که تهدیدی جدی است برای سلامت مصرف کننده فریب خورده.

 

* به علت عدم رعایت استانداردهای ذکر شده در بند یک متقلبین برای فرار از بروز آلودگی های احتمالی مجبورند یا از مقادیر بالای نگهدارنده و یا از انواع ممنوعه آن استفاده نمایند که در هر دو صورت بسیار خطرناک است

 

روش‌های شناسایی کدام است؟

دنیا امروزه با افزایش سطح دانش و ارتقای تکنولوژی متاسفانه با قاچاقچیان و جاعلان طرف است که توان جعل بسیار دقیق کالاها را دارند که مشابهت فراوانی با کالای اصلی دارد، جاعلان به انواع ماشین های چاپ ، بسته بندی، طراحان زبده ، اسانس های مشابه… دسترسی دارند و در برخی از مواقع کالای جعل شده حتی برای تولید کننده اصلی کالا نیز در نگاه اول قابل شناسایی نیست و با بررسی تخصصی و کارشناسانه میتوان به تفاوتهای موجود پی برد .

 

این معضل بخصوص زمانی جدی تر می‌شود که کالا احتمالا یا توسط وارد کننده رسمی تقلب و قاچاق گردیده است یا در کنار و همراه کالای اصلی و قانونی با حربه هایی خاص در سطح عرضه از جمله با استفاده از شتاب دهنده های فروش از جمله انواع و اقسام هدایا و تخفیفات فروخته میشود.

 

از این رو در اکثر نقاط دنیا سیستمهای نظارتی و حاکمیتی که وظیفه حفظ حقوق ملی و دولتی یا وظیفه حفظ سلامت عموم جامعه را بر عهده دارند به سیستمهای کد گذاری و کدخوانی متعددی مجهز هستند که توان رهگیری کالا را در مبادی ورودی کشور ، انبار و سطح عرضه دارا می باشند .

 

خوشبختانه با استقرار سیستم نرم افزاری و یکپارچه نظارتی کالاهای سلامت محور یا همانTitac امروزه این امکان برای عزیزان حوزه نظارتی و حاکمیتی ما در ایران نیز فراهم شده است و هر چند شاید از امکانات این سیستم موجود به نحو مقتضی استفاده و بهره برداری نشده باشد اما امکان بهره گیری از آن مهیا می باشد .

 

بر چسب اصالت که بخشی از ابزار اصالت یابی و نظارتی است، یکی دیگر از مواردی است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد . آموزش عمومی مداوم و بیشتر در رسانه های دیداری و شنیداری نیز یکی دیگر از مواردی است که در این وادی می تواند کارساز باشد .

 

البته مبحث آموزش از مقوله هایی است که می تواند برای اصناف نیز در راستای ذکر خطرات احتمالی مصرف کالاهای فوق و …صورت پذیرد.

 

یکی دیگر از موارد آموزشی لازم بیان کامل خطرات احتمالی مصرف چنین کالاهایی برای عامه مردم بخصوص در سطح آموزش و پرورش و دانشگاه های کشور است.

 

توصیه شما به مصرف کنندگان چیست؟

به مصرف کنندگان عزیز توصیه میکنم:

 

١- برای خرید کالاهای فوق حتما به داروخانه یا فروشگاه های دارای پروانه و معتبر سابقه دار مراجعه کنند.

 

٢- در هنگام خرید به برچسب اصالت کالا توجه کافی کنند.

 

٣- هر گونه تفاوت قیمت معنی داری را یک هشدار جدی تلقی کنند و از خرید کالاهایی که با نمونه های اصلی آن تفاوت قیمتی فاحش دارند خودداری کنند.

 

 

تشخیص کرم پودر اصل دوسه

تشخیص رژ لب تقلبی

 

 

۴- امروزه با وجود سیستم ها و موتورهای جستجو قابلیت جستجوی سریع نام صحیح کالا ، شکل واقعی و مشخصات لیبل … با سرعت بالا فراهم است لذا حتما موارد فوق را برای اطمینان از اصالت کالا از طریق اینترنت جستجو نمایند.

 

۵- همواره به تاریخ تولید و انقضاء کالا توجه نمایند و هر گونه دستکاری را مد نظر قرار داده و از خریداری کالای فوق خودداری کنند.

 

۶- هر گونه تغییر بافت محصول یا دو فاز شدن وعدم یکنواختی آن را یک نشانه جدی تلقی کنند و از خریداری آن بپرهیزند.

 

  مراقب لوازم آرایش تقلبی باشید

صددرصد لوازم آرایشی و بهداشتی که خارج از فروشگاه‌های رسمی و معتبر مثل داروخانه‌‌ها می‌فروشند، تقلبی است چون دقیقا لوازمی هستند که فروشگاه‌های معتبر به‌دلیل کیفیت پایین نمی‌خرند. این لوازم کنار خیابان، مترو و مغازه‌های نامعتبر و در شرایط نامناسب عرضه می‌شوند و این فروشندگان هیچ‌گونه مسوولیتی درباره عوارض استفاده از این مواد آرایشی نمی‌پذیرند اما فروشگاه‌ها و داروخانه‌های معتبر شناخته‌شده، شهرت خود را با عرضه کالای بی‌کیفیت زیر سوال نمی‌برند.

 

بگذارید مثالی بزنم؛ مداد ابروی مربوط به یک برند معتبر را که در اروپا ۶ یورو به فروش می‌رسد، به فروشندگان ۵۰ سنت می‌فروشند چون این مداد در پاکستان درست شده و دقیقا شبیه مداد برند اصلی است. حتی مارک هم روی بدنه آن حک شده. در نهایت مداد با قیمت ۲ تا ۳ هزارتومان به دست خریدار ایرانی می‌رسد که کمتر از ۱ یورو می‌شود.

 

اگر خریداری هوشیار باشد، کنجکاو می‌شود که بداند مدادی که در اروپا ۶ یورو فروخته می‌شود، چطور ممکن است با این قیمت در مغازه وجود داشته باشد؟

 

متاسفانه برخی مغازه‌داران متوجه آگاهی عده‌ای از خریداران شده‌اند و برای همان مداد تقلبی قیمت بالایی در نظر می‌گیرند که آن را اصل جلوه دهند بنابراین باید برای خرید کالای باکیفیت و اصل، فقط از مغازه‌های معتبر خرید کرد تا اگر فرد با استفاده از محصولی دچار عوارض شد، بتواند از طریق قانون پیگیری کند.

 

چرا فقط از مغازه‌های معتبر خرید کنیم؟

معمولا داروخانه‌های معتبر از مراکز پخش رسمی که زیرنظر وزارت بهداشت هستند، خرید می‌کنند. در این مراکز، کالایی که تاجر وارد کرده، استاندارد است و اداره کنترل کیفیت وزارت بهداشت بعد از انجام آزمایش‌هایی، صحت آن را تایید و پروانه پخش صادر می‌کند و محصول عرضه می‌شود.

 

بازرسان این اداره هر چند وقت یکبار از نمونه‌هایی هم که در داروخانه‌ برای فروش گذاشته شده، نمونه‌برداری و آنها را آزمایش می‌کنند، اما داروخانه‌های غیرمعتبر که مشتری چندانی ندارند و سعی می‌کنند با عرضه کالای ارزان خریدار جذب کنند، دنبال چنین محصولاتی نمی‌روند. علاوه بر این، اگر فرد با استفاده از محصولی که از این مراکز خریده دچار عوارض شود، می‌تواند از طریق قانون پیگیری کند.

 

هر گرانی هم باکیفیت نیست

گاهی مردم فکر می‌کنند چون فلان داروخانه اسم و رسم دارد، محصولات آرایشی‌اش گران‌تر است، در حالی که این تصور اشتباه است. وزارت بهداشت قیمت‌ها را هم کنترل می‌کند.

 

درست است که لوازم آرایشی- بهداشتی مانند دارو نیست و قیمت‌گذاری ندارد اما کنترل روی عرضه آن وجود دارد و اگر با قیمت نامعقولی به فروش برسد، با توجه به سود درنظر گرفته شده، با صاحبان آن برخورد می‌شود. حتی وزارت بهداشت اگر لوازم آرایشی عرضه‌شده استاندارد باشد اما مجوز این وزارتخانه را نداشته باشد، با عرضه‌کننده برخورد خواهد کرد.

 

باز هم تاکید می‌کنم که باید آگاهانه از مراکز معتبر خرید کرد چون صرف بالا بودن قیمت هم نشانه اصل بودن کالا نیست. باید از خود بپرسید چطور محصولی که نام فلان مارک معتبر را دارد و در داروخانه‌ها هم به مقدار زیاد وجود ندارد، با این وسعت در دست فروشندگان دوره‌گرد است؟

 

باید آنقدر دانایی داشته باشیم که جنسی که ضرورت چندانی ندارد، از مترو، فروشگاه‌های نامعتبر یا مکان‌هایی که به وضوح شرایط غیراستاندارد نگهداری لوازم آرایشی و بهداشتی آن را می‌بینیم، نخریم.

 

یک بار جستی ملخک…

ممکن است بعضی افراد بگویند ما تا به حال چند بار از این مکان‌ها خرید کرده‌ایم و مشکلی هم برایمان ایجاد نشده. لازم است بدانید واکنش‌های موضعی و سیستماتیک به این مواد ممکن است تاخیری باشد؛ یعنی بعد از مدت‌ها تاثیر منفی آن خود را نشان دهد و فرد اصلا متوجه نشود علت مشکلی که برایش ایجاد شده، چیست.

 

در این موارد آنتی‌بادی‌هایی که بدن علیه آن ماده می‌سازد، پس از مدتی به حدی می‌رسد که باعث بروز واکنش می‌شود. گاهی هم واکنش‌ها متقاطع است؛ یعنی واکنش‌ها در اثر استفاده از ماده نامطلوب آنچنان شدید نیست اما وقتی با ماده دیگر محصولی که حتی ممکن است استاندارد باشد، به کار رود، واکنشی شدید در پی دارد و کهیر، ورم و نشانه‌های دیگری در محلی که ماده آرایشی به کار رفته، ایجاد می‌کند.

 

عفونت‌های عمقی و ضایعات ممکن است اسکار(جوشگاه) ایجاد کنند که اثر آن تا آخر عمر باقی می‌ماند.

 

متاسفانه افرادی که چنین محصولاتی را می‌خرند، دانش بهداشتی پایینی دارند و با مشاهده نشانه‌های پوستی، نه‌‌‌تنها به پزشک مراجعه نمی‌کنند، بلکه اقدام‌های خودسرانه‌ای انجام می‌دهند که عفونت و حساسیت را تشدید می‌کند.

 

در نهایت اینکه بیشتر از مردم، مسوولان باید مراقب سلامت افراد باشند چون نمی‌توانیم توقع داشته باشیم همه افراد دانا و آگاه باشند.

 

مسوولان باید از طریق رسانه‌ها دانایی و دانش جامعه را افزایش ‌دهند و با فروش لوازم آرایشی- بهداشتی به‌وسیله دستفروش‌ها و حتی با مغازه‌دارانی که این محصولات را در شرایط نامناسبی در معرض فروش گذاشته‌اند، برخورد کنند چون سلامت افراد زیادی را به خطر می‌اندازند.

 

تفاوت تقلبی و استاندارد چیست؟

۱ کیفیت ماده آرایشی بسیار پایین است. مثلا نوک برخی مدادهای تقلبی زود می‌شکند و مدام باید تراشیده شود، به طوری که بعد از مدت کوتاهی دیگر قابل‌استفاده نیست. معمولا وقتی آب به این مواد آرایشی می‌خورد، رنگش عین جوهر پخش می‌شود که نشان از تقلبی بودن آن دارد. از طرفی، اجزای کرم‌ها از چند ماده تشکیل شده‌اند، بنابراین در شرایط نامناسب از هم جدا می‌شوند، به‌طوری که وقتی در آنها را باز می‌کنیم، می‌بینیم اول مایعی مثل آب از آن خارج می‌شود که نشان از فساد دارد و استفاده از آنها عوارض پوستی ناخوشایند و زیانباری ایجاد می‌کند.

 

۲ ماده‌ای که در این لوازم آرایشی- بهداشتی تقلبی به کار می‌رود، سمی، بی‌کیفیت و ارزان است تا بتوان آن را ارزان عرضه کرد. خیلی از این لوازم در چین و پاکستان درست می‌شود که از ۱۰ سنت تا ۳۰-۲۰ یورو قیمت دارند و آن را بر اساس تقاضای تاجر، در اختیار او قرار می‌دهند. وقتی تاجر انواع ارزان‌تر را با مارک موردنظر انتخاب می‌کند، همان را برایش تولید می‌کنند و در اختیارش قرار می‌دهند؛ درست مانند نمونه اصلی. مواد سمی به‌کاررفته در این لوازم آرایش هم عوارض موضعی خواهند داشت و هم عوارض سیستمیک.

 

عوارض پوستی چند نشانه فوری و چند نشانه دیررس دارد. علائم فوری این است که پوست در اثر استفاده از آنها در موضع به‌کاررفته قرمز، پوسته‌پوسته و بعد دچار خارش می‌شود. در بیشتر موارد، فرد متوجه نمی‌شود علت بروز این مشکلات لوازم آرایش است و ممکن است آن را به غذایی که خورده و… ربط داده و استفاده از ماده آرایشی را ادامه ‌دهد. این کار هم باعث می‌شود مشکل حادتر شود.

 

۳ این محصولات در محیط استریل ساخته نمی‌شوند، شرایط نگهداری نامناسبی دارند و از آنجایی که بی‌کیفیت هستند و برای تولیدکننده به‌صرفه نیست مواد نگهدارنده لازم در آنها به کار ببرد، استفاده از آنها به آسانی باعث انتقال و ایجاد عفونت می‌شود، به‌طوری که روی پوست دانه‌های چرکی و قرمز به‌وجود می‌آورد. علاوه بر این، پوست ممکن است دچار اگزما شود که علائم آن، قرمزی، خارش و پوسته‌پوسته شدن است. متاسفانه این عفونت‌ها که معمولا آزمایش‌ها نشان داده ناشی از استافیلوکوک و پسودوموناس است، به راحتی با تماس‌های ساده قابل‌انتقال است و اطرافیان را هم در معرض خطر قرار می‌دهد.

 

۴ مواد لوازم آرایشی اصل معمولا جذب پوستی ندارند و فقط روی پوست می‌مانند اما مواد لوازم تقلبی جذب بدن می‌شود و می‌تواند وارد سیستم گردش خون شود، به کبد و کلیه برود و بعد از مصرف طولانی‌مدت، روی این ارگان‌ها تاثیر منفی بگذارد، در حالی که بیمار از علت اصلی مشکل بی‌خبر است. وقتی هم افراد بعد از مشاهده علائم پوستی به فروشنده یا داروخانه نامعتبر مراجعه می‌کنند، با این پاسخ مواجه می‌شوند که حتما خودشان به دلیل مشکلی به آن حساسیت داشته‌اند یا شرایط نگهداری مطلوب نبوده است.

 

۵ شرایط نگهداری لوازم آرایش هم اهمیت دارد و نباید در دمای بالاتر از ۲۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری شوند. حتی لوازم آرایش استاندارد نباید در دمای اتاق باشند و در معرض آفتاب یا در محلی که مدت‌ها کسی در آن نیست و دمای آن بالاست و فضایی دمکرده دارد، قرار بگیرند چون فاسد می‌شوند. با این تفاسیر، معلوم است لوازم آرایشی که در مغازه در معرض آفتاب قرار گرفته، کنار خیابان یا در مترو به فروش می‌رسد، چه وضعیتی دارد.

۶ نشان دیگر لوازم آرایش تقلبی این است که ظرف آنها پر نیست و بعد از مدت کوتاهی محتویات آن تمام می‌شود و بقیه آن از هواست. متاسفانه خیلی از افراد و صرفا به دلیل قیمت پایین، این کالاهای تقلبی را می‌خرند، در حالی که در بیشتر موارد مجبور می‌شوند چند برابر این به اصطلاح صرفه‌جویی! را خرج درمان کنند.

 

*متخصص پوست، عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم‌پزشکی تهران

 

 

خرید لوازم آرایشی اصل

لوازم آرایشی تقلبی

لوازم آرایش تقلبی | چگونه لوازم آرایشی اصل را بشناسیم؟

 

منبع: سلامت نیوز / برترین ها / بیتوته / هفته نامه سلامت

 

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا