کودک

استرس والدین | استرس پدر و مادرها چه تاثیری بر فرزندان دارد؟

والدین موفق ، تاثیر استرس بر بچه ها در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

مقاله استرس

استرس والدین ، استرس pdf

 

 

هشدار! استرس والدین به فرزندان منتقل می‌شود

یک روانشناس کودک گفت: استرس و اضطراب والدین تاثرات منفی بر روی سلامت کودک دارد.

 

فراهانی اظهار کرد: استرس و اضطراب والدین، مستقیما بر روی دلبستگی و رشد عاطفی-اجتماعی کودک اثرات منفی می‌گذارد.

 

وی با بیان اینکه محیط اطراف کودکان را در دوران نوزادی عمدتا والدین به وجود می‌آورند و در این زمان، کودک شروع به ساختن رابطه عاطفی و عمیق با والدین و سایر اعضای خانواده می‌کند، گفت: کودک در این شرایط به راحتی تحت تاثیر وضعیت احساسی و عاطفی و فشار‌های روانی والدین و اطرافیان قرار می‌گیرد.

 

فراهانی عنوان کرد: میزان بالای استرس و اضطراب والدین، اثرات مضر و نامطلوبی را بر کودکان می‌گذارد و این اثرات منفی در بلند مدت سلامت کودک را به خطر می‌اندازد.

 

وی با بیان اینکه میزان بالای استرس مادر، تحول هیجانی و رفتاری را در کودکان به دنبال دارد، بیان کرد: از زمان تشکیل نطفه کودک، این استرس بر او اثر گذار است، به عنوان مثال، میزان بالای استرس مادر در دوران بارداری، رشد کامل مغز کودک را به شدت با اختلال مواجه می‌کند.

 

این روانشناس کودک خاطرنشان کرد: میزان بالای استرس والدین در طول ۳ سال اول زندگی کودک، موجب شکل گیری رابطه منفی و نا امن والد با فرزند می‌شود و در نهایت افزایش اختلالات عاطفی و رفتاری کودکان را به دنبال دارد و می‌تواند احتمال ابتلای کودکان به اختلالاتی نظیر بیش فعالی، اوتیسم، اعتیاد و اختلالات خلقی را افزایش دهد.

 

تاثیر استرس والدین بر فرزندان، آگاه باشید

استرس والدینی چیست؟

پذیرفتن نقش والدین، یکی از مهم ترین عوامل استرس زا در سطح خانواده است.بی تردید همه والدین گاهی در ایفای نقش والدینی خود و پذیرفتن مسئولیت های توام با آن دچار استرس می شوند. این استرس از منابع مختلفی سرچشمه می گیرد که ممکن است مربوط به کودک، والدین یا جامعه باشد.

 

مشکلات رفتاری و ارتباطی کودک، نگرانی مادران درباره دوام و ثبات شرایط کودک، حمایت های کم اجتماعی، مشکلات مالی، انزوا و کمبود آگاهی والدین درباره تحول و پیشرفت کودک، از مهم ترین عوامل موثر بر افزایش استرس در آنهاست.به اعتقاد متخصصان ویژگی های والدین کودکان همراه با متغیرهای موقعیتی بیرونی و عوامل تنش زای زندگی (مثل طلاق، مشکلات شغلی و غیره) دلیل افزایش عملکرد بد والدین است.

 

 

علایم جسمی استرس

استرس چیست

 

 

استرس والدینی از چه طریق تاثیر می گذارد؟

در دوران طفولیت عمدتا محیط کودک را والدین به وجود می آورند.در این دوره اطفال شروع به ساختن رابطه عاطفی عمیقی در درجه اول با والدین و به تدریج با سایر اعضای خانواده می کنند، بنابراین به آسانی تحت تاثیر شرایط عاطفی و فشار روانی والدین قرار می گیرند.

 

برا ی مثال، شرایط شغلی مادر، مانند حجم زیاد کار و زمانی که برای انجام دادن آن نیاز دارد استرس زا است.عوامل زمینه ای دیگر نیز بر استرس والدین اثر می گذارد مانند زمینه های فرهنگی متفاوت، تفاوت در انتظارات والدین در مورد رشد کودکان و تفاوت در نحوه تربیت کردن آنها استرس والدین را به وجود می آورد.استرس والدین ممکن است مستقیما روی دل بستگی و رشد عاطفی- اجتماعی کودک تاثیر بگذارد.

 

پیامدهای استرس والدینی بر والدین و کودکان

سطوح بالای استرس والدین پیامدهایی نامطلوبی برای کودکان به همراه دارد و چه بسا بر سلامت آنها اثرات بلندمدت داشته باشد.از سوی دیگر مطالعات، تاثیر استرس والدین را در افزایش افسردگی و اضطراب کودکان آشکار ساخته اند.افزایش استرس مادر بر تحول هیجانی و رفتاری کودکان تاثیر مهمی دارد و می توان گفت از هنگام تشکیل نطفه هیچ زمانی وجود ندارد که این استرس بر کودک اثر نداشته باشد (به طور مثال در دوران بارداری می تواند رشد مغز کودک را به شدت مختل کند.

 

محققان معتقد هستند که سطوح بالای استرس والدین در طول سه سال نخست زندگی کودک، موجب ایجاد رابطه والد- فرزندی ناامن تر و منفی تری می شود و اغلب به افزایش مشکلات عاطفی و رفتاری در کودکان می انجامد و می تواند آنها را مستعد ابتلا به اختلالات خلق و اعتیاد، بیش فعالی و اتیسم کند.

 

 

تعریف استرس

استرس والدین

 

استرس والدین | استرس پدر و مادرها چه تاثیری بر فرزندان دارد؟

 

منبع: باشگاه خبرنگاران / الو دکتر / نی نی بان / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا