کودک

ریزش مو نوزاد | علل ریزش مو نوزادان و راه های جلوگیری از آن

کودک سالم ، علل و راه های پیشگیری و درمان ریزش مو نوزادان در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

ریزش موی نوزاد نی نی سایت

ریزش مو نوزاد ۴ ماهه ، ریزش مو نوزاد

 

 

ریزش موی نوزادان

ریزش مو در کودکان تازه متولد شده امری طبیعی است و هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد. نوزادان معمولا در طول ۶ ماه اول تولد، موهای خود را از دست می دهند و به این نوع ریزش مو تلوژن افلوویوم گفته می شود.

 

مو دارای یک مرحله رشد و یک مرحله استراحت است. مرحله رشد چیزی حدود ۳ سال طول می‌کشد و مرحله استراحت در کل سه ماه است (اگرچه مدت زمان یک تا شش ماه هم برای آن عادی خواهد بود.) در طول مرحله استراحت، مو در حد فولیکول‌ها می‌ماند تا زمانی که موی جدید شروع کند به رشد کردن.

 

حدود ۵ تا ۱۵ درصد از مو روی پوست سر معمولا در هر دوره‌ای، در مرحله استراحت است اما استرس، تب و یا تغییرات هورمونی می‌تواند باعث شود رشد تعداد زیادی از موها به یک‌باره متوقف شود. این ریزش زمانی اتفاق می‌افتد که مرحله بعدی رشد حدود سه ماه بعد آغاز می‌شود.

 

سطح کارکرد هورمونی نوزادان درست بعد از تولد کاهش می‌یابد، و همین مسئله می‌تواند باعث شود مویی که با آن به دنیا آمده ریزش داشته باشد. اغلب والدین زمانی که متوجه می‌شوند موی جدیدی روی سر نوزاد رشد کرده که رنگ و بافتش کاملا با آنچه در زمان تولد بوده تفاوت دارد، از این مسئله متعجب می‌شوند. اگر متوجه شدید که نوزادتان دارای نقاط طاسی روی سر است، به نحوه نشستن و خوابیدن او توجه کنید. اگر دیدید همیشه به یک حالت می‌خوابد و یا عادت دارد طوری روی صندلی کودک بنشیند که سرش روی جای سر آن قرار داشته باشد، موی آن ناحیه از سر ریزش خواهد کرد. از طرفی اگر سرش را روی بالشی بمالد که رویش می‌خوابد، دچار کم‌پشتی مو خواهد شد.

 

در این میان بیماری‌های دیگری هم وجود دارد که می‌تواند سبب ریزش مو شود، اما در کودکان زیر یک سال بسیار نادر است. بیماری‌هایی مانند:

 

-تکه‌های طاس همراه با پوسته‌های قرمز (و گاهی نقاط سیاهی که مو از آن جدا شده است) و بدان معناست که کودک شما دچار عفونت قارچی مسری به نام کچلی قارچی شده است.

 

-آسیب فیزیکی – مثلا به خاطر سفت بستن موی دم‌اسبی – که می‌تواند منجر به ریزش مو شود و آن را به نام ریزش موی کششی می‌شناسند.

 

-اگر فرزند بزرگ‌تر شما با فشار زیاد موهایش را بپیچاند یا بکشد، تکه‌های غیرعادی از مویش ریزش خواهد کرد که آن را کندن مو می‌نامند.

 

-اگر روی سر نوزادتان نقاط صاف، گرد و در کل طاسی وجود داشته باشد، دچار طاسی منطقه‌ای شده است، بیماری‌ای که در آن سیستم ایمنی بدن به فولیکول‌های مو حمله کرده و این مسئله به شکل بارزی رشد مو را کاهش می‌دهد. این نوع فقدان مو معمولا در نقاط مجزایی بروز پیدا می‌کند، هرچند که می‌تواند بر تمام موهای بدن تأثیر بگذارد.

 

-برخی بیماری‌ها – مانند کم‌کاری تیروئید و یا کم‌کاری غده هیپوفیز می‌تواند بر ریزش مو در کل سر کودک تأثیر بگذارد.

 

 چه کاری می توان برای جلوگیری از ریزش مو در نوزاد انجام داد؟

در واقع هیچ کاری نمی توان انجام داد، والدین باید بدانند این ریزش مو یک چرخه طبیعی است و فقط باید صبر نمایند تا دوره آن تمام شود و بعد از آن بدون نیاز به اقدامی شاهد رویش موهای کودک خود خواهند بود.

 

 

درمان خانگی ریزش موی کودکان

ریزش مو در کودکان تا چه حد طبیعی است

 

 

اگر طاسی سر نوزاد در نتیجه ماندن زیاد در همان موقعیت است سعی کنید به تناوب وضعیت سر کودک را در طول چرت زدن و در خواب شب تغییر دهید. هنگامی که نوزاد را به پشت می خوابانید او به طور طبیعی سر خود را به یک سمت از گهواره متمایل می کند بنابراین می توانید با تغییر جهت خواب نوزاد، جهت های متفاوتی از سر او در تماس با بالش قرار گیرد، یعنی اگر یک شب سرش بالای گهواره است شب بعد سرش را در انتهای گهواره و پایش بالا قرار دهید.

 

اگر از بالشتک خواب که از غلت زدن نوزاد و افتادنش روی شکم جلوگیری می کند استفاده می کنید می توانید به تناوب او را یک شب بر پهلوی چپ، یک شب به پشت و یک شب بر پهلوی راست قرار دهید.

 

همچنین مطمئن شوید در طول روز و در هنگام بیداری بیشتر وقت خود را روی شکم صرف کند با این کار علاوه بر اینکه به پشت سرش استراحت می دهید به رشد فیزیکی او نیز کمک می کنید.

 

ریزش مو پس از شش ماهگی هنوز هم طبیعی است، اما می توانید با مطرح کردن این مشکل با پزشک می توانید اطمینان کسب کنید که علت ریزش مو یک بیماری زمینه ای نیست و در صورت وجود بیماری می توانید به موقع آن را درمان کنید. به خاطر داشته باشید موهای نوزاد ریزتر و ظریف تر از بزرگسالان است بنابراین اجازه دهید مدل موهای فرزندتان طبیعی و رها باشد و همچنین به آرامی شانه بزنید.

 

چه زمانی ریزش مو در نوزاد نشانه بیماری است و نیاز به مراجعه به پزشک می باشد؟

اگر بعد از ۶ ماه کماکان نوزاد با شدت زیاد دچار ریزش مو بوده آنگاه نیاز به مراجعه به پزشک می باشد، گاهی ممکن است مشکلی در تغذیه نوزاد از جمله عدم دریافت کافی آهن و بعضی از ویتامین ها وجود داشته باشد.

 

شامپوهایی در داروخانه ها وجود دارد که گفته می شود پرپشت کننده موی کودک است. استفاده از آنها را توصیه می کنید؟

استفاده از این نوع شامپوها را در دوران نوزادی اصلاً توصیه نمی کنم. کافی است در این دوران برای شستشوی سر و بدن کودک از شامپوهایی استفاده کنید که خاصیت اسیدی یا  قلیایی ندارند.

 

برخی مادران روی سر نوزاد کلاه نمی گذارند و می گویند برای آنکه فرزندشان موی خوبی داشته باشد باید سرش هوا بخورد. این باور چقدر درست است؟

هواخوردن پوست هم در بحث سلامت پوست سر، هم پوست سایر قسمت های بدن مهم است اما تحقیقی نشان نداده کلاه باعث کم پشتی یا ریزش موی نوزاد می شود. حتی توصیه می شود شب ها کلاه نخی نازکی سر نوزاد بگذارند تا از سر سرما نخورد.

 

اگر نوزاد کاملا تاس شد چه اقداماتی باید انجام داد؟

بسیاری از نوزادان تازه متولد شده تاس هستند و با بررسی پوست سر کودک می توان علت دقیق تاسی را در وی تشخیص داد. چنین تاسی هایی اغلب تا یک سالگی نوزاد ادامه دارد و بعد از یک سالگی به تدریج شاهد رشد مو در نوزادان خواهیم بود. هر چند ریزش مو در نوزادان کاملا طبیعی است، اما به دقت والدین نیاز دارد.

 

 ریزش موی نوزاد

همه چیز درباره ریزش موی نوزاد / ریزش مو فقط به سنین بزرگسالی اختصاص ندارد بلکه در تمام سنین این اتفاق میافتد و این کاملا طبیعی است.در افراد بالغ دوره رشد هر تار متقریبا سه سال است و دوره استراحت آن در حدود سه ماه است. دوره استراحت به دوره ای اطلاق میشود که یک موی پیر در فولیکول باقی می ماند تا جوانه موی جدید در محل ریشه ایجاد شود . در این مدت رشد موی کهنه تقریبا متوقف میشود. در نوزادان نیز فرایند ریزش مووجود دارد و حتی دوره رشد بسیار کوتاهتر است و این بعلت تکامل پیوسته و سریع ساختار فولیکولی مو در مخل ریشه است. بهمین دلیل به نظر میرسد ریزش مو در نوزادان زیاد تر از افراد بالغ است.

 

این مسئله کاملا طبیعی است و اصلا جای نگرانی نیست. حدود ۵ تا ۱۵ درصد موها همیشه در حال استراحت هستند که این در مورد نوزادان هم صدق میکند. تغییرت ناگهانی سطح هورمونهای بدن نوراد موجب ریزش تقربا فوری موهای هنگام تولد در نزاد میشود. البته این فرایند تغییرات در نوزادان در چند ماه اول بسیار شدید و سریع است و توالی ریزش و رشد مجدد مو در نوزادان بسیار زیاد است. این فرایند تا هنگام تعادل هورمونی نوزاد ادامه دارد و با افزایش سن نوزاد شرو به کاهش میکند و در بلوغ به یک حالت تعادلی میرسد.

 

ریزش مو در نوزاد معمولا در آن قیمت که در تماس با بالش است بیشتر است. با این وجود مواردی نیز وجود دارد که علت ریزش مو در نوزاد بدلیل حمله سیستم ایمنی بدن به فولیکولهای مو است. همچنین ممکن است که یک عفونت قارچی و یا بیماری پوستی و یا حتی مراقبت نرکردن از بهداشت پوس وموی نوزاد و یا تغییرات دمایی بدن نوزاد موجب ریزش مو شود. در روزهای اول تولد تا چند ماهگی و یکسالگی والدین باید بشدت مراقب بهداشت کودک خود باشند.

 

البته نباید در این زمینه حساسیت و وسواس زیاد بخرج داد. استفاده از مشاوره متخصص اطفال در این زمینه ضروری است. سعی کنید بتوانب وضعیت خواب کودک را تغییر دهید تا دچار ریزش موی دائمی از یک سمت خاص سر نشود. به دفعات کافی در هفته کودک را شستشو دهید و هرگز در این کار زیاده روی نکنید. هر ۶ ماه یکبار کودک را به پزشک نشان دهید و در مورد سلامت پوست و موی او مشاوره لازم را بگیرید. ممکن است کودک دچار ناراحتی قارچی شده باشد و به کمک پزشک باید داروی مناسب و یا روش درمان مناشب را بکار بگیرید.

 

در مناطق گرم و دارای آلودگی هوا و یا ریزگرد و یا مناطق با گرد و خاک مانند روستاها بهتر است مراقبت بیشتری از کودک انجام و دوره های چک آپ کودک تا ۲ ماه کاهش یابد. موهای کودک را به آرامی و توسط شانه مخصوص شانه بزنید و بدانید موهای نوزاد بسیار ظریف و ضعیف میباشند.

 

موهای نوزاد باید تا حد امکان در محیط تمیز باشد. از محبوس کردن موی نوزاد در کلاه برای مدت طولانی اجتناب کنید.بگذارید موی نوزادتان فرم طبیعی خود را بصورت رها داشته باشد. ممکن است برای مدتی می فرزند شما کرکی و ضریف و کم پشت و حتی شبیه تاسی باشد و بعد از ممدتی شروع به رشد سریع کند. برای توجه به مشکلات ریزش موی نوزاد به نکات زیر توجه کنید:

 

رعایت تغذیه مناسب نوزاد حاوی پروتیین و ویتامین کافی

چک آپ دوره ای نوزاد

رعایت بهداشت لباسها ومحیط زندگی نوزاد

رعایت دما و آسایش دمایی مناسب محیط

شستشوی کافی نوزاد در طول هفته

تغییر دادن گاه بگاه جهت خواب نوزاد

 

 

علت ریزش مو در کودکان هشت ساله

درمان ریزش مو کودک

 

ریزش مو نوزاد | علل ریزش مو نوزادان و راه های جلوگیری از آن

 

منبع : بیتوته /niniban.com / tabrizhair.ir , farzand.net

۴/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا