بارداری

افزایش قدرت باروری | همه نکاتی که باروری زنان را افزایش می‌دهد

ناباروری و راه های درمان آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

افزایش قدرت باروری زنان

افزایش باروری مردان , افزایش قدرت باروری

 

 

راهکارهایی برای افزایش قدرت باروری

با ما همراه باشید تا عادت هایی که باعث ناباروری میشوند، بررسی کنیم و به شما بگوییم افزایش قدرت باروری در زنان و مردان چگونه با راهکارهای ساده امکان پذیر است.

شاید تا به حال به این موضوع فکر نکرده باشید که دلایل عدم بارداری در یک زوج سالم مواردی بسیار ساده و قابل حل است. در این مطلب شما متوجه میشوید که با کنار گذاشتن برخی عادت ها، افزایش قدرت باروری صد در صد است.

 

۱-دیر خوابیدن در شب را متوقف و خواب خود را تنظیم کنید.

مطالعات ارتباط هایی بین عادت های خواب نامناسب و قاعدگی نامنظم پیدا کرده اند. قاعدگی نامنظم می تواند نشانه ای برای ناباروری باشد. مطالعه کوچکی نشان داد که افزایش میزان سقط در پرستاران شیفت شب داشته اند، بیشتر بوده است.

 

عادت های خواب نامناسب ممکن است منجر به مشکلات تناسب وزن در مردان و زنان شود. حتی کمی اضافه وزن می تواند به مشکلات عضلانی برای زنان منجر شود. چاقی منجر به کاهش اسپرم های سالم در مردان می شود. افزایش قدرت باروری با تنظیم کردن خواب دیگر رویا نیست.

 

چه کاری درباره آن انجام دهیم؟

افراد به دلایل مختلفی دیر می خوابند. پیدا کردن دلیل این مساله در کنار گذاشتن این عادت به شما کمک می کند. اگر برای تماشای برنامه تلویزیونی مورد علاقه تان است، آن را ضبط کنید و ساعت دیگری تماشا کنید. اگر به دنبال ساعات خلوت و آرامش هستید، زود بیدار شدن انتخاب سالم تری است. اگر دیر خوابیدن به دلیل عادت شما نباشد و نتوانید بخوابید، مسئله متفاوت است. بی خوابی ممکن است نشانه ای از افسردگی باشد. درمان های ذهنی و بدنی برای کاهش استرس، مشاوره و ایجاد آرامش برای زمان خواب در بهبود خواب کمک می کند.

 

۳-به اندازه کافی ورزش کنید.

همه ما می دانیم که برخی ورزش ها برای سلامتی مفید هستند. ورزش برای قلب، ریه ها و سیستم ایمنی بدن مفید است. ورزش منظم می تواند به شما در حفظ وزن سالم و در نتیجه داشتن باروری بهتر کمک کند. کار کردن بیش از حد می تواند به باروری شما آسیب برساند. باروری در مردان و زنان با تمرینات شدید کاهش پیدا می کند. به همین دلیل معمولا ورزشکاران مشکل ناباروری دارند. برای افزایش قدرت باروری، بیش از یک ساعت ورزش در روز یا بیش از هفت ساعت تمرین شدید در هفته برای سلامتی باروری شما مناسب نیست.

 

چه کاری درباره آن انجام دهیم؟

اکثر افراد در بیرون خیلی کم کار می کنند. در حالت ایده آل، باید حداقل سه بار در هفته و هر بار حداقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید. انتخاب های مناسب برای باروری سالم می تواند شامل پیاده روی، یوگا، شنا و ایروبیک آرام باشد. همیشه قبل از شروع تمرین، با پزشک خود صحبت کنید.

 

با اهداف کوچک شروع کنید و برای مثال برای ۵ دقیقه پیاده روی کنید. به احتمال زیاد این کار را ادامه خواهید داد. اگر ورزشکار هستید، با پزشک خود در مورد چگونگی متعادل کردن برنامه تمرین خود، بدون آسیب رساندن به باروری صحبت کنید. تمرین یا ورزش اجباری بیش از حد، چیزی بیش از یک عادت بد است و ممکن است ناشی از مشکلات سلامت ذهنی باشد.

 

۴-از پرخوری و مواد غذایی ناسالم دوری کنید.

پرخوری و مصرف مواد غذایی ناسالم می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی در وزن شما شود. مشکلات وزنی می تواند مشکلات باروری ایجاد کند. همچنین، خوردن مقدار زیادی مواد غذایی ناسالم می تواند ناگهان قند خون را بالا ببرد. طبق نظریه ای انسولین و باروری با هم ارتباط دارند و این مساله برای سلامت باروری شما مناسب نیست.

 

یکی دیگر از مشکلات پرخوری و مصرف مواد غذایی ناسالم این است که آنها اغلب به دنبال تلاشی دیوانه وار برای کاهش وزن از طریق رژیم غذایی آمده اند. رژیم ناپیوسته مفید نیست و به طور معمول، کاهش وزن ناشی از آن باقی نمی ماند.

 

چه کاری درباره آن انجام دهیم؟

پرخوری اغلب ناشی از یک مساله احساسی یا راحتی است. مسئله اینجاست که راحتی فقط برای یک لحظه باقی می ماند و به سرعت با پشیمانی جایگزین می شود. به جای پرخوری به دنبال راه های سالمی مانند درمان های ذهنی، مشاوره یا تکنیک های کاهش استرس برای مقابله با استرس باشید.

 

نگاهی به رژیم غذایی خود بیندازید. آیا بعضی وعده ها را مصرف نمی کنید؟ در رژیم غذایی خود بیش از حد محدودیت  دارید؟ افرادی که صبحانه می خورند، سه وعده غذایی سالم دارند، کمتر به پرخوری دچار می شوند. برای افزایش قدرت باروری، سعی کنید برای یک هفته خود غذا انتخاب کنید. غذاهای آسان و مورد علاقه خود را انتخاب کنید. هرچه طرح شما سالم تر باشد، احتمال دنبال کردن آن بیشتر است.

 

۲-بیش از حد کافئین مصرف نکنید.

اگرچه مصرف یک فنجان قهوه یا چای برای باروری مضر نیست، اما مصرف چند فنجان در روز ممکن به آن صدمه بزند. برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف روزانه بیش از ۳۰۰ میلی گرم کافئین ممکن است باروری شما را کاهش داده و خطر سقط جنین را افزایش می دهد.

بیش از ۳۰۰ میلی گرم معادل دو فنجان قهوه یا شش فنجان چای سنگین است.

 

چه کاری درباره آن انجام دهیم؟

اگر کافئین را برای غلبه بر عادت های نامناسب خواب مصرف می کنید، اصلاح عادت بد خوابیدن به شما کمک می کند که اعتیاد به کافئین را کنار بگذارید. حتی اگر به اندازه کافی بخوابید، طبیعی است که در بعد از ظهر احساس خستگی کنید.

 

خوردن یک ناهار سبک تر (کربوهیدرات کمتر، پروتئین و سبزیجات بیشتر) می تواند به جلوگیری از خواب آلودگی در بعد از ظهر کمک کند. یک خواب کوتاه ۱۵ الی ۲۰ دقیقه ای هم می تواند انرژی شما را افزایش دهد. برای افزایش قدرت باروری، اگر تمایل بالایی برای مصرف این محصولات دارید، به چای گیاهی، چای بدون کافئین یا قهوه بدون کافئین فکر کنید.

 

۵-به تعویق انداختن را کنار بگذارید و با پزشک خود تماس بگیرید.

اقدام دیر هنگام برای تشکیل خانواده می تواند موجب ناباروری شود. باروری زنان در سن ۲۷ سالگی کاهش می یابد و در سن ۳۵ سالگی شیب آن تندتر می شود. باروری در مردان پس از ۴۰ سالگی کاهش می یابد.

 

به دلیل تاثیر سن بر باروری، اگر بیش از  ۶ ماه تا یک سال است که در سن ۳۵ سالگی یا بالاتر برای بارداری تلاش می کنید، باید با پزشک خود صحبت کنید. با این حال، بعضی افراد در نوبت گرفتن برای پزشک و انجام آزمایش های باروری تعلل می کنند. در این صورت توجه داشته باشید که وقت گرانبها بر ساعت بیولوژیکی شما در حال گذر است.

 

چه کاری درباره آن انجام دهیم؟

بفهمید که چرا انجام این کار را به تعویق می اندازید. شاید به دلیل ترس از وجود مشکل باشد. اما اگر ندانید مشکلی وجود دارد نمی توانید آن را حل کنید. شاید می خواهید مدت بیشتری تلاش کنید یا برخی از روش های ذهنی یا درمان های دیگر را امتحان کنید.

 

ناباروری می تواند نشانه ای از یک مشکل جدی سلامتی باشد و حداقل باید یک آزمایش اولیه خون بدهید. علاوه بر این، پزشک می تواند سطح FSH و AMH را بررسی کند، هورمون هایی که می توانند کم شدن ذخایر تخمدان را نشان دهند. اگر سطح FSH بالاتر از حد طبیعی باشد، ممکن است زمان زیادی برای ادامه تلاش نداشته باشید. بعضی افراد چون نمی خواهند IVF انجام دهند، درمان ناباروری را به تعویق می اندازند. اما IVF در کمتر از ۵ درصد موارد استفاده می شود. روش های زیادی برای درمان باروری وجود دارد.

 

۷-سیگار را ترک کنید.

سیگار بر باروری زنان و مردان تاثیر می گذارد.

سیگار کشیدن در زنان خطرات جدی تری به همراه دارد:

– مشکلات لوله های فالوپ، از جمله افزایش خطر حاملگی خارج رحم

– افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم

– آسیب رسیدن به تخمک ها در زمان توسعه در تخمدان

– افزایش خطر سقط جنین

 

در مردان سیگار کشیدن باعث کاهش سطح اسپرم می شود و سطح هورمون غیرطبیعی را افزایش می دهد که می تواند بر باروری تاثیر منفی داشته باشد. همچنین در نظر داشته باشید که دود سیگار می تواند باروری شریک زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد. بعضی تحقیقات نشان داده است که دود سیگار، باروری زن را کاهش می دهد.

 

چه کاری درباره آن انجام دهیم؟

سیگار کشیدن یک اعتیاد است و ترک آن آسان نیست. اما شما می توانید با داشتن پشتیبان این کار را انجام دهید. با پزشک خود درباره راه های ممکن صحبت کنید. برای برخی افراد هیپنوتیزم و شرکت در گروه های حمایتی مفید بوده است. ترک سیگار سخت است، اما ارزش آن را دارد.

 

۶-بیش از حد نوشیدنی های الکلی مصرف نکنید.

در یک مطالعه تحقیقاتی اسپرم مردان الکلی ارزیابی شد. این افراد تنها ۱۲ درصد اسپرم طبیعی و سالم داشتند. (در افراد غیر الکلی و غیرسیگاری ۳۷ درصد اسپرم طبیعی سالم وجود داشت.)

 

مطالعه دیگری نشان داد زنانی که در هفته سه بار یا بیشتر از نوشیدنی های الکلی استفاده می کنند، زمان بیشتری طول می کشد تا باردار شوند.

 

۸-رابطه جنسی نامطمئن نداشته باشید.

بیماری های منتقله از راه جنسی (STDs) می تواند منجر به ناباروری شود. در واقع، STD ها یکی از علل قابل پیشگیری از ناباروری هستند. STD ها همچنین می تواند منجر به ناباروری در مردان شود، هرچند احتمال کمتری دارد. به طور معمول مردان علائم STD ها را به سرعت نشان می دهند و می توانند آن را درمان کنند.

 

اما ممکن است زنان بدون هیچ گونه نشانه ای مدت طولانی عفونت داشته باشند که برای باروری مضر است. بعضی از STDها، از جمله سیفلیس و تبخال، می توانند حاملگی یا نوزاد را در هنگام تولد به خطر بیندازند. در بدترین حالت، این STD ها می توانند منجر به سقط جنین یا مرگ نوزاد شوند.

 

 

تقویت تخمک در زنان

افزایش شانس بارداری با این غذاها

 

 

چه کاری درباره آن انجام دهیم؟

از کاندوم استفاده کنید. روش های کنترل بارداری هورمونی ممکن است از حاملگی جلوگیری کنند، اما از  STD ها جلوگیری نمی کنند.

 

نکات پایانی برای عادات بد

ترک عادت های بد سخت است و ممکن است در هر لحظه قبل از شروع ناامید شوید. با این حال، هر گام به سمت عادت های سالم تر تفاوتی ایجاد می کند.

 

تلاش خود را ادامه دهید و خود را به زندگی سالم تر متعهد کنید. در هر لحظه بر روی یک عادت کار کنید. اهداف بزرگ را به گام های کوچک و عملی تقسیم کنید. ارزش تلاش دارد. شما می توانید این کار را انجام دهید.

 

همه نکاتی که باروری زنان را افزایش می‌دهد

وقتی صحبت از درمان ناباروری به‌میان می‌آید، اغلب ما بیشتر به آزمایش‌های پیشرفته پزشکی، داروهای قوی و فناوری‌های جدید توجه می‌کنیم. با این حال، انتخاب غذاها و نوشیدنی‌های مناسب جهت افزایش توانایی باروری رویکرد خردمندانه‌تری از متدهای بالینی خواهد بود. نتایج یکی از تحقیقات دانشکده پزشکی هاروارد در زمینه ارتباط بین رژیم غذایی و باروری، نشان می‌دهد که برخلاف سایر مواردی که در کنترل شما نیست (مانند سن و ژنتیک) خوردن غذاهای خاص و اجتناب از بعضی غذاهای دیگر راهی است که می‌توانید برای کمک به عملکرد تخمک‌گذاری‌تان در پیش بگیرید؛ بدون اینکه از دارو و دستگاه‌های خاص استفاده کنید. اگر مدتی است که برای باروری تلاش می‌کنید،  این مطلب را بخوانید.

 

آیا واقعا نابارور هستید؟

اگر بارها برای بارداری اقدام کرده اما نتیجه‌ای نگرفته‌اید، لزوما به معنی ناباروری‌تان نیست. متخصصان معتقدند گاهی برخی افراد تصور می‌کنند نابارور هستند درحالی‌که واقعا این‌طور نیست. برخی افراد با آنکه به لحاظ قدرت باروری مشکلی ندارند، اما برای باردار شدن به فرصت بیشتری نیاز دارند تا آنجا که متخصصان بر این عقیده هستند که برخی زوج‌ها با گذشت زمان و کاهش استرس خود، صاحب فرزند خواهند شد.

 

به‌علاوه متخصصان بر این عقیده هستند که اگر یک سال برای بارداری تلاش کرده و موفق نشده‌اید، می‌توانید نسبت به قدرت باروری‌تان تردید کرده و به فکر چاره باشید. به‌علاوه بسیاری از افرادی که بیش از یک‌سال برای بارداری اقدام کرده‌اند نیز با انجام روش‌های ساده (‌از‌جمله بهبود روش‌های ارتباط جنسی) باردار خواهند شد. در غیر این صورت و در زمان کمتر از یک سال، هنوز زمان برای بارداری دارید و با کاهش هیجان و استرس می‌توانید بچه‌دار شوید. ‌ناباروری یا کاهش قدرت باروری به دلایل مختلفی بروز می‌یابد، بنابراین درمان و روش‌های متفاوتی را هم به خود اختصاص می‌دهند. اگر نابارور هستید بهتر است قبل از هر چیز علت آن را پیدا کنید تا بتوانید بهترین و موفق‌ترین راه را برای حل این مشکل بیابید.

 

 زیاد چاق و لاغر نشوید

مصرف مواد غذایی ناسالم (در حجم کم یا زیاد) به‌عنوان یکی از عوامل موثر بر ناباروری شناخته می‌شود. وزن بیش از اندازه کم  یا بیش از اندازه زیاد می‌تواند چرخه تولید‌مثل شما را با مشکل مواجه کند. همین مسئله باعث می‌شود که تنها به‌صورت مقطعی تخمک‌گذاری کنید یا اصلا تخمک‌گذاری نکنید. لازم است بدانید که تخمدان‌ها و سلول‌های چربی، سطح هورمون استروژن را کنترل می‌کنند.

 

هورمون استروژن هم  بر روند تخمک‌گذاری اثر می‌گذارد. ماریا بیاسوچی ویانا، متخصص تغذیه و مشاور ناباروری، در این باره می‌گوید: «اگر بیش از حد لاغر باشید، ممکن است به اندازه کافی استروژن تولید نکنید و اگر اضافه‌وزن داشته و چاق باشید، ممکن است بیش از حد نیاز استروژن تولید کنید.» به گفته بیاسوچی ویانا، اولین قدم برای یک بارداری سالم داشتن وزن عادی است تا چرخه تولید‌مثل در وضعیت تعادل باشد. این متخصص تغذیه به زنانی که به او مراجعه می‌کنند، توصیه می‌کند که شاخص توده بدنی (BMI) خود را کنترل کنند. شاخص توده بدنی ۱۹ تا ۲۴ نشان‌دهنده یک وزن عادی و نرمال است. با این حال، ورزشکاران به علت برخورداری از توده عضلانی بیشتر، شاخص توده بدنی بالاتری دارند. به‌طور کلی، مقادیر پایین‌تر و بالاتر از این محدوده غیر‌عادی در‌نظر گرفته می‌شوند که اگر در چنین شرایطی قرار دارید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 

روند تخمک‌گذاری را تقویت کنید

اگر مشکل وزن ندارید، اما نابارور هستید، بهتر است عادات غذایی خود را تغییر دهید تا از تغییرات احتمالی آن بهره‌مند شوید.

 

اخیرا محققان دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد یافته‌های مطالعات خود را که روی بیش از ۱۸‌هزار زن در یک دوره ۸‌ساله انجام گرفته بود، منتشر کردند. محققان در این مطالعات به‌دنبال آن بودند که ببینند آیا رژیم غذایی بر توانایی باردار شدن این زنان اثر می‌گذارد یا خیر.

 

یافته‌های به‌دست آمده از این مطالعات نشان می‌دهند زنانی که غذاهای حاوی چربی‌های ترانس، پروتئین‌های حیوانی و کربوهیدرات می‌خورند، در مقایسه با سایر زنان بیشتر دچار اختلالات تخمک‌گذاری می‌شوند. مشکلات تخمک‌گذاری در ۲۰‌درصد از زنانی که به‌دنبال بارداری هستند، موجب ناباروی می‌شود.  محققان بر این باورند که اکثر این موارد با تنظیم یک رژیم غذایی سالم و تغییر شیوه زندگی قابل پیشگیری هستند. این یافته‌ها تنها مختص زنانی است که مشکلات تخمک‌گذاری دارند و تمام زنان نابارور را شامل نمی‌شود. با این حال، یافته‌های به‌دست آمده نکات کلیدی بسیاری را درباره رژیم غذایی موثر برای باروری دراختیار زنان قرار می‌دهد:

 

تغییر منابع پروتئینی: به جای پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت گاو، گوشت خوک یا گوشت مرغ، از منابع حاوی پروتئین‌های گیاهی، مانند لوبیا و غلات پخته شده استفاده کنید. وقتی ۵درصد از کل کالری‌های دریافتی از پروتئین‌های گیاهی باشد، خطر ابتلا به ناباروری ناشی از اختلالات تخمک‌گذاری به میزان ۵۰‌درصد کاهش می‌یابد.

 

مصرف فرآورده‌های لبنی با چربی بالا: هر‌قدر محصولات لبنی کم‌چرب کمتری مصرف کنید، بیشتر در‌معرض خطر ابتلا به ناباروری ناشی از تخمک‌گذاری قرار خواهید گرفت. سعی کنید هر روز یکی از محصولات لبنی کم‌چرب را با یک محصول پر‌چرب مانند شیر پرچرب جایگزین کنید.

 

تا می‌توانید ویتامین بخورید: یافته‌های به‌دست آمده نشان می‌دهند زنانی که به‌طور منظم مکمل‌های آهن و مولتی‌ویتامین‌های حاوی فولیک‌اسید مصرف می‌کنند، کمتر دچار ناباروری ناشی از اختلالات تخمک‌گذاری می‌شوند، بنابراین ویتامین‌ها و املاح معدنی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

 

ایجاد یک آشیانه امن و سالم برای نوزاد

بسیاری از زنان در انتخاب مواد غذایی بی‌پروا عمل می‌کنند، اما هیچ مشکلی برای باردار شدن ندارند. به‌همین ترتیب، بسیاری از زنان وعده‌های غذایی سالمی می‌خورند و در عین حال دچار ناباروری می‌شوند. سخنگوی انجمن رژیم غذایی آمریکا و متخصص تغذیه می‌گوید: «مشخص نیست که مواد غذایی مصرفی چه تاثیری بر شانس بارداری شما خواهند داشت. با این حال، اگر در تلاش هستید که باردار شوید، بهتر است یک رژیم غذایی سالم برای خود تنظیم کنید تا شانس بارداری‌تان به حداکثر برسد. یک رژیم غذایی سالم بدن شما را می‌سازد تا در زمان بارداری در بهترین فرم خود باشید.»

 

اگر در تلاش هستید که مادر شوید، از مواد غذایی حاوی ویتامین‌هایB، E، و C بیشتر مصرف کنید. آنتی‌اکسیدان کافی به بدن‌تان برسانید و گوشت بدون چربی و لوبیا مصرف کنید و از مصرف لبنیات بدون چربی غافل نشوید. غذاهای حاوی امگا ۳ مانند ماهی سالمون برای شما بسیار مفید است و به بهبود رشد مغز و توسعه سیستم ایمنی بدن نوزاد هم کمک می‌کند. روی و آهن هم نقش مهمی در تکامل جنین دارد. با تغذیه مناسب می‌‌توانید خطر تولد نوزاد نارس را کاهش دهید و سلامت اورا تضمین کنید.

 

دور این غذاها خط بکشید

سوشی و ماهی‌های خام نخورید. به‌علاوه از خوردن ماهی‌هایی که حاوی جیوه هستند نیز خودداری کنید. شمشیر ماهی و کوسه از این دسته ماهی‌ها هستند که نباید آنها را مصرف کنید.

 

سلامت مردان در باروری

کولین مصرف کنید: ممکن است هرگز اسمش را نشنیده باشید، اما کولین یک ماده غذایی است که پتانسیل بالایی در کاهش نواقص ژنتیکی هنگام تولد دارد. این ماده غذایی تاثیر بسزایی بر عملکرد مغز دارد. با این حال بیشتر زنان به اندازه کافی کولین مصرف نمی‌کنند.

 

بسیاری از ویتامین‌های دوران بارداری فاقد کولین هستند. زرده تخم‌مرغ، جگر گاو و بین سبزیجات گل‌کلم بیشترین مقدار کولین را دارند. برای به‌دست آوردن کولین از خوردن این مواد غذایی غافل نشوید.

 

به مصرف چای و مکمل‌های گیاهی توجه داشته باشید:

در گنجاندن ترکیبات گیاهی به رژیم غذایی خود، بیشتر مراقب باشید. برخی گیاهان مانند شیرین‌بیان، ساسافراس، جینسنگ و افدرا باید حتی‌الامکان از رژیم غذایی مادر در دوران بارداری حذف شوند. در مصرف چای هم اندازه و اعتدال را رعایت کنید.

 

سلامت مردان نیز در باروری مهم است:

مشکلات ناباروری در برخی موارد به‌دلیل وزن نامناسب یا رژیم غذایی ناسالم مردان رخ می‌دهند.

 

ویتامین‌C و E، روی و فولیک‌اسید به بهبود سلامت اسپرم کمک می‌کنند. عواملی مانند سیگار کشیدن، نوشیدن الکل و مصرف تفریحی مواد‌مخدر نیز بر تحرک اسپرم اثر منفی می‌گذارند.

 

مایعات زیاد بنوشید

اگر به اندازه کافی آب ننوشید، ترشحات جداره رحم (ترشحاتی که به اسپرم کمک می‌کنند تخمک هدف را پیدا کند) سست و غلیظ خواهند شد. این مسئله در‌مورد مایع منی در مردان نیز صدق می‌‌کند. مصرف آب می‌تواند در این باره کمک‌کننده باشد؛ آن‌قدر آب بنوشید که ادرارتان به رنگ زرد روشن در بیاید.

 

چگونه قدرت باروری را افزایش دهیم

افزایش قدرت باروری

 

افزایش قدرت باروری | همه نکاتی که باروری زنان را افزایش می‌دهد

منبع:نبض ما / برترین ها / بیتوته

۵/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا