زیبایی

لوازم آرایش | تا کِی از لوازم آرایش‌مان استفاده کنیم؟

لوازم آرایشی فاسد شده مضرر هستند؟ در اینجا با مقاله ای درباره زمان استفاده لوازم های آرایشی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

مقاله درباره لوازم ارایشی

نکات مهم آرایش صورت , لوازم آرایش

 

 

همه نکاتی که باید در مورد لوازم آرایشی بدانید

تمایل افراط‌گونه برخی زنان در استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی باعث شده است ایران در رده دوم مصرف کننده این محصولات در خاورمیانه قرار گیرد.

 

از سوی دیگر هر چه این میزان مصرف افزایش بیشتری داشته باشد روند مشکلات و بیماری‌های متعدد پوستی، چشمی و عفونی بالاتر می‌رود.گ ایران”برای آگاهی بیشتر با انواع بیماری‌های پوستی ناشی از لوازم آرایشی غیر استاندارد با دکتر فرید صفر،‌محقق و متخصص پوست و مو به گفت‌و‌گو نشست.

 

به طور کلی لوازم آرایشی و بهداشتی از چه ترکیباتی ساخته شده است؟

لوازم آرایشی دارای ترکیبات شیمیایی متعددی است و انواع این اقلام آرایشی ساخته شده از رنگ‌ها، اسانس‌ها،‌فیلترهای رنگی و…. است که باعث می‌شود پوست صورت تغییر رنگ دهد، همچنین در خوشبو‌تر کردن، براق شدن و یا مات شدن پوست صورت تأثیرگذار است.

 

برخی از ترکیبات لوازم آرایشی، طبیعی و یا به صورت مصنوعی است که هر کدام در جایگاه خود مشکلات خاصی را برای پوست صورت ایجاد می‌کنند.افلاتوکسین‌ها مواد تولید شده توسط قارچ‌ها به شمار می‌روند که سمی و خطرناک هستند.

 

وجود سرب و افلاتوکسین‌ها در ترکیبات آرایشی صدماتی به پوست وارد می‌سازد اگر این دو ماده خطرناک در ترکیبات مواد آرایشی بیش از حد وجود داشته باشد و زنان به طور مداوم و در دفعات متعدد از لوازم آرایش استفاده کنند ممکن است پوست‌شان تحریک شده و به مشکلات پوستی دچار شوند.وجود این ماده سمی در مواد آرایشی نامرغوب جذب می‌شود.

 

استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی چه مشکلات و بیماری‌های پوستی را ایجاد می‌کند؟‌

برخی زنان نسبت به یک ماده خاص یا مواد موثر در یک محصول آرایشی حساس هستند، از این رو در تماس با آن ماده شیمیایی پوست صورت‌شان واکنش نشان می‌دهد، اگر مواد آرایشی بیش از ۶ ساعت روی پوست صورت بماند علائمی مانند قرمزی، خارش، تورم و تاول‌های زیر پوستی ایجاد می‌کند.برخی عوارض کوتاه مدت و برخی دیگر بلند مدت هستند که معمولاً در تماس پوست با مواد گیاهی یا شیمیایی آلوده واکنش‌های پوستی یا عفونی بروز پیدا می‌کند.

 

توصیه مهم این‌که زنان بهتر است از لوازم آرایش‌های استاندارد که برچسب وزارت بهداشت دارد و مورد تایید آزمایشگاه‌های وزارت بهداشت است استفاده کنند، زیرا اکثر لوازم آرایش‌هایی که وارداتی هستند از ترکیبات موادی چون سرب،‌مایع پرده جنینی،هورمون‌های پروژسترون و استروژن تشکیل شده‌اند که در ابتدا نشاط و شادابی موقتی به پوست صورت می‌دهند اما در درازمدت مشکلات را تشدید می‌کند.

 

با چه شیوه‌ای می‌توان متوجه شد پوست صورت به مواد شیمیایی حساسیت دارد؟

یکی از شایع‌ترین مشکلات ایجاد حساسیت‌های پوستی است برخی اوقات به زنانی که آلرژی بالایی دارند توصیه می‌شود قبل از مصرف لوازم آرایش آن را تست کنند.

 

در این روش قسمتی از ماده آرایشی را روی بازوی خود امتحان کرده و چون پوست بازو مانند پوست صورت حساس و نازک است و از لحاظ بافتی شبیه به هم هستند اگر ظرف مدت ۴۸ تا ۷۲ ساعت واکنش نشان داد مشخص خواهد شد که پوست صورت شان در تماس با مواد آرایشی ممکن است دچار التهاب و واکنش پوستی شود.

 

کدام‌یک از اجزای صورت در تماس با لوازم آرایش و استفاده بیش از حد آسیب بیشتری می‌بیند؟

چشم یکی از حساس‌ترین اجزای صورت به شمار می‌رود بنابراین قبل از انتخاب به نوشته‌های روی لوازم آرایشی باید توجه کرد. اغلب زنانی که پوست چرب دارند اگر از لوازم آرایشی که حاوی روغن زیاد است استفاده کنند چون پوست چرب مستعد جوش زدن است از این رو آکنه و جوش‌های زیر پوستی را تشدید می‌کند.

 

استفاده زیاد از کرم‌های آرایشی دهانه غدد چربی پوست را می‌بندد و جوش‌های زیر پوستی،‌واکنش‌های پوستی و حساسیت را ایجاد می‌کند و به مرور زمان لک‌های تیره رنگی روی پوست گونه بروز پیدا می‌کند همچنین تورم پلک، ریزش اشک و سوزش در چشم را به وجود می‌آورد.

 

در رنگ بندی یا تعیین انواع پوست، کدام رنگ از پوست حساس‌تر هستند؟

انواع پوست‌ها در گروه‌بندی به شش دسته تقسیم بندی می‌شوند اما به طور کلی سه گروه از پوست‌ها بیشتر در معرض آسیب هستند.پوست‌های روشن در معرض نور مستقیم خورشید دچار کک و مک می‌شوند و بیشتر از خود واکنش پوستی یا التهابی نشان می‌دهند.زنانی که پوست‌های تیره دارند اگر در نواحی از پوست شان در اثر مواد آرایشی لک ایجاد شود دیرتر به درمان پاسخ می‌دهند.

 

بهترین روش برای پاک کردن آرایش از روی پوست صورت چیست؟

استفاده از محلول‌های شست‌وشوی آرایش باید مطابق با نوع پوست صورت خریداری شود.بهتر است برای پوست‌های خشک از لوسیون شست‌وشو دهنده،صابون مخصوص یا ژل شست‌وشو استفاده شود همچنین محلول‌ها و تونیک‌های شست‌وشو یا صابون‌های گلیسیرینه یا کرم دار آسیب کمتری به پوست وارد می‌کنند از این رو بهترین گزینه برای پاک کردن آرایش صورت هستند.

 

برخی زنان برای پاک کردن آرایش صورت از دستمال یا پنبه استفاده می‌کنند که این روش به دلیل ایجاد اصطکاک میان پوست صورت و پنبه یا دستمال پوست را ضخیم و در دراز مدت چین و چروک ایجاد می‌کند.اگر استفاده از لوازم آرایش درست و در حد اعتدال باشد پیری زودرس ایجاد نخواهد شد همچنین زنان می‌توانند از کرم‌های ضد آفتاب رنگی به جای کرم پودر استفاده کنند.

 

تا کِی از لوازم آرایش‌مان استفاده کنیم؟

شاید کیف لوازم آرایشتان پر از لوازم زیبا و خاص باشد اما گاهی لازم است لوازم آرایشی خود را چک کنید و برخی از آن ها را دور بریزید!

 

بعضی از لوازم آرایشی عمر طولانی تری دارند و برخی از اون ها هم باید در مدت زمان کوتاهی عوض بشن. محصولات طبیعی نسبت به محصولات تجاری و شیمیایی موندگاری کمتری دارد چون که این محصولات مواد نگهدارنده ندارند و زودتر خراب میشوند. با این حال لازمه که به تاریخ مصرف لوازم آرایشی خودتون دقت داشته باشید و اگه تغییراتی در بافت، ظاهر، بو و … این محصولات ایجاد شده بود، این لوازم آرایش را دور بریزید و محصولات جدیدتری رو جایگزینشون کنید.

 

 

مارک لوازم آرایشی معروف

لیست لوازم آرایشی

 

 

ریمل مژه

همه خانوم ها استفاده از ریمل مژه رو دوست دارند چون که بعد از ریمل زدن، مژه هایی بلندتر، تیره تر و چشم هایی زیباتر دارند اما اگه ریمل مژه تغییراتی در ظاهرش داشته باشه میتونه سلامتی چشم ها رو به خطر بندازه و یا باعث ریزش مژه ها بشه! زمانی که بافت مایع ریمل تغییر میکنه و یا اینکه مایع ریمل روی فرچه ریمل تجمع پیدا میکنه و به راحتی روی مژه ها پخش نمیشه باید از استفاده اون صرف نظر کنید و این ریمل رو دور بندازید!

 

تنها کاری که باید برای مراقبت از ریمل مورد علاقتون انجام بدید اینه که بعد از هر بار مصرف در اونو محکم ببندید تا هم خشک نشه و هم میکروب و آلودگی وارد مایع ریملتون نشه!

 

کرم ضدآفتاب

وقتی یه کرم ضد آفتاب جدید میخرید و بسته بندی اونو باز میکنید باید بدونید که عمر مفید این کرم ضدآفتاب خیلی کوتاهه و باید در مدت زمان مشخص شده در بسته بندی محصول اونو استفاده کنید! اگه به طور اتفاقی یه کرم ضدآفتاب استفاده شده در کشو لوازم آرایشی و یا ته کیفتون پیدا کردید اونو مستقیما روی پوستتون استفاده نکنید!

 

اول از هر چیزی رنگ و بو کرم رو چک کنید و اگه احساس کردید رنگ اون تغییر کرده و یا بو نامطبوعی داره به هیچ عنوان روی پوستتون نزنید! این نوع از کرم های ضدآفتاب نه تنها از پوست در برابر نور خورشید مراقبت نمی کنند بلکه باعث ایجاد حساسی و تحریک شدن پوست هم میشن! پس بهتره این کرم ضدآفتاب قدیمی رو هم دور بریزید!

 

کرم پودر – فونداسیون

پیدا کردن یه کرم پودر خوب که با پوست تناسب داشته باشه و پوشش دهی خوبی رو هم ایجاد کنه کار خیلی سختیه. اما اگه یه کرم پودر مناسب برای پوستتون پیدا کردید باید در مراقبت و استفاده از اون خیلی دقت داشته باشید. اگه بعد از ریختن کرم پودر روی اسفنج یا براش متوجه شدید که بافت اون تغییر کرده و یا رنگدانه های کرم پودر حالت یکنواختی ندارند بهتره که کرم پودر رو استفاده نکنید. چرا که این علامت ها نشانه ای از فاسد شدن کرم پودر هستند و ممکنه روی پوستتون تاثیرات بدی داشته باشن.

 

یه توصیه برای مراقبت از کرم پودر ها وجود داره! بهتره کرم پودر مورد علاقتون رو در یخچال نگهداری کنید. با استفاده از این کار روند فاسد و خراب شدن کرم پودر کاهش پیدا میکنه و شما می تونید برای مدت زمان بیشتری از کرم پودر محبوبتون استفاده کنید! از این روش برای نگهداری سایر کرم ها و لوسیون ها هم می تونید استفاده کنید!

 

خط چشم – مداد چشم

خط چشم یکی دیگه از لوازم آرایشی محبوب خانوم هاست که معمولا در هر شرایطی ازش استفاده میکنن. اگه به تازگی بیمار بودید و یا عفونتی در چشم هاتون ایجاد شده، بهتره خط چشمی که در زمان بیماری استفاده میکردید رو دور بندازید و دیگه ازش استفاده نکنید. عفونت و باکتری به راحتی روی مداد و خط چشم باقی میمونه و ممکنه بعد از استفاده مجدد از این محصول آرایشی، چشمتون دچار حساسیت و عفونت بشه!

 

براش های آرایشی

این یه واقعیته که براش های آرایشی به طور مرتب شسته و تمیز نمی شن و میتونن به سادگی میکروب ها و آلودگی ها رو منتقل کنن! اگه قبلا روی پوستتون زخم، خراشیدگی، اگزما و … داشتید و از براش های آرایشی هم به طور معمول استفاده کردید بهتره در استفاده مجدد از این ابزارها تجدید نظر کنید! چرا که این ابزارها می تونن با انتقال باکتری باعث ایجاد عفونت، بشن و یا مشکلات پوستی بیشتری رو ایجاد کنند.

 

اگه مدت زمان زیادی از خرید براش های آرایشتون میگذره و براش ها رو خیلی خوب تمیز نکردید وقت اون رسیده که این ابزارهای آرایشی رو دور بریزید و ابزارهای جدیدی رو خریداری کنید.

 

سایه چشم

سایه چشم یکی از محصولات آرایشی که معمولا موندگاری خیلی زیادی داره و تا زمان تموم شدن پودر سایه چشم میشه ازش استفاده کرد! مشکل زمانی ایجاد میشه که برای ایجاد رنگ بیشتر و بهتر از سایه چشم، براش سایه چشم مرطوب میشه!

 

استفاده از براش مرطوب برای استفاده از سایه چشم میتونه عمر مفید سایه چشم رو کوتاه کنه! زیرا مرطوب شدن سایه چشم و بسته نگه داشتن در پالت سایه چشم یه محیط مناسب برای رشد باکتری ها رو ایجاد میکنه. به طور کلی پالت های سایه چشم پودری حاوی مواد نگهدارنده هستند و نباید مرطوب بشن. پس اگه پالت سایه چشمی که دارید از حالت پودری خارج شده و سفت و محکم شده بهتره اونو دور بندازید!

 

 

استاندارد لوازم آرایشی بهداشتی

لوازم آرایشی

 

لوازم آرایش | تا کِی از لوازم آرایش‌مان استفاده کنیم؟

منبع:جوان ایرانی/ زیبامون / بیتوته

۱/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا