زیبایی

لنز چشم رنگی | لنز رنگی را چطور انتخاب کنیم؟

لوازم آرایشی ،  نکاتی درباره خرید لنزهای چشم در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

قیمت لنز چشم رنگی

نگهداری لنز در یخچال , لنز چشم رنگی

 

 

کدام لنز برای کدام چشم؟

همه ما در این سال‌ها، از بد و خوب استفاده از انواع و اقسام لنزهای رنگی فراوان شنیده‌ایم اما در کنار تمام توصیه‌های پزشکی و بایدها و نبایدهایی که دانستن آنها از نان شب برای چشم‌تان واجب‌تر است، باید قبول کنیم مردم از استفاده از لنز دست برنداشته‌اند چون مثل دیگر لوازم زیبایی و آرایشی هنوز پرطرفدار و محبوب است.

 

اگرچه زیبایی طبیعی به مراتب بهتر و مورد پسندتر است اما برای کسانی که مشتریان ثابت استفاده از لنزهای رنگی هستند، اطلاعاتی داریم که با آن هم در انتخاب لنز به شما کمک می‌شود و هم روش‌های صحیح استفاده از لنز و رعایت نکات بهداشتی آن را می‌آموزید.  دکتر مهدی خانلری، جراح و متخصص بیماری‌های چشم  به پرسش های شما در رابطه با لنزهای رنگی پاسخ می دهد.

 

ایرانی‌ها رکورد دار استفاده از لنز

۹۵ درصد متقاضیان لنزهای رنگی و زیبایی خانم‌ها هستند؛ خانم‌هایی که دیگر اعتقاد چندانی به زیبایی طبیعی ندارند چراکه در سبک زندگی این روزهای‌شان و ظاهر اهمیت دوچندانی پیدا کرده است. زمانی که روبه‌روی آینه می‌ایستیم و چهره‌‌مان را با دقت ورانداز می‌کنیم، دل‌مان می‌خواهد تغییراتی در چهره‌مان ایجاد کنیم؛ درست مثل هزاران نفر دیگری که با انواع و اقسام روش‌ها و تغییرات، چهره‌شان دیگر طبیعت و طراوت قبل را ندارد. خریدن لنز و استفاده از رنگ‌های متنوع آن یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای ایجاد این تغییر در ظاهر چشم‌هاست اما امروز دوره دوباره گفتن جملاتی مثل «لنز مضر است و باعث نابینایی می‌شود» نیست چراکه لنز وسیله‌ای است کاملا بی‌خطر، البته اگر روش مصرف آن را به درستی بدانیم و رعایت کنیم.

 

بعد از موج سیل‌آسای جراحی‌های زیبایی و استفاده از لوازم آرایشی، استفاده از لنزهای رنگی و تزئینی هم در بین خانم‌های جوان ایرانی طرفداران فراوانی پیدا کرده است؛ لنزهایی که این روزها در هر مطب چشم‌پزشکی، داروخانه‌ها و عینک‌فروشی‌های شهر به سادگی یافت می‌شود. شناخت درست نوع و نحوه استفاده از لنزهای رنگی مهم‌ترین قسمت ماجراست چراکه باید درنظر داشته باشید کوچک‌ترین بی‌دقتی، مشکلات جبران‌ناپذیری را برای چشم‌های‌تان ایجاد می‌کند.

 

چشم‌هایی با ظاهر طبیعی

لنز‌های رنگی این امکان را به شما می‌دهند که رنگ چشمان خود را همان‌طور که دوست دارید تغییر دهید تا ظاهری جذاب‌تر و زیباتر پیدا کنید. لنزهای رنگی هم به صورت شماره‌دار و هم بدون شماره در بازار موجود هستند. لنز‌های تماسی شماره‌دار نزدیک‌بینی، دوربینی و آستیگماتیسم شما را هم اصلاح کرده و در عین حال باعث تغییر رنگ چشم شما می‌شوند اما لنزهای رنگی بی‌شماره صرفا جنبه زیبایی داشته و برای تغییر رنگ چشم طراحی شده‌اند که به‌طور معمول گران‌تر از نمونه‌های مشابه معمولی آنها هستند ولی کسانی که مایل به تغییر رنگ چشم خود هستند معمولا مشکلی در پرداخت این هزینه‌ها ندارند؛ مثلا بعضی افراد یک تغییر دراماتیک را می‌پسندند اما بعضی دیگر از افراد تنها تغییراتی جزئی راضی‌شان می‌کند.

 

بیشتر کنتاکت لنزهای رنگی طوری طراحی شده‌اند که ظاهر طبیعی بخش رنگی چشم یعنی عنبیه که از مجموعه‌ای از شکل‌ها و خطوط رنگی درست شده را تغییر می‌دهند. بعضی کنتاکت لنزهای رنگی از یکسری نقطه‌ها و خطوط شعاعی رنگی تشکیل شده‌اند تا بتوانند ظاهری طبیعی روی چشم ایجاد کنند. مرکز این لنز‌ها جایی که روی فضای مردمکی واقع می‌شود بدون طرح است تا مانعی برای دید ایجاد نکند.

 

نگاه‌تان را رنگی کنید

انتخاب رنگ لنز مناسب چشم تابع عوامل زیادی از جمله رنگ مو یا ظاهر پوست است. اما در نهایت بستگی دارد به سلیقه شما و اینکه دوست دارید ظاهری طبیعی، دراماتیک یا دوست‌داشتنی‌تر داشته باشید. اگر مایلید رنگ چشم‌تان را تغییر دهید ولی آن تغییر خیلی بارز نباشد بهتر است از لنز‌هایی که کناره‌های عنبیه شما را مشخص‌تر می‌کنند و رنگی طبیعی‌تر به ظاهر شما می‌بخشند، استفاده کنید. برای کسانی که چشمان آبی دارند اما دوست دارند تغییر کوچکی در ظاهرشان به‌وجود آورند، لنز خاکستری مایل به سبز پیشنهاد می‌شود.

 

اگر دل‌تان می‌خواهد ظاهری دراماتیک پیدا کنید که هر کسی در نگاه اول متوجه تغییر شما شود؛ از رنگی گرم‌تر مثل قهوه‌ای روشن استفاده کنیدو اگر چشم شما به همین رنگ است، رنگ سردی مثل آبی روشن به‌شما پیشنهاد می‌شود . اما اگر رنگ چشم خودتان تیره است بهترین انتخاب برای شما رنگ‌های مات است. برای اینکه طبیعی‌تر به نظر برسید از رنگ عسلی روشن یا رنگ فندقی استفاده کنید یا اگر دوست دارید که در میان جمع کاملا متمایز به‌نظر بیایید، مطابق سلیقه‌تان از رنگ‌های روشن‌تر مثل آبی، سبز یا بنفش استفاد کنید و درنهایت اینکه اگر پوست تیره‌ای دارید، لنز‌های روشن می‌توانند ظاهری کاملا متفاوت را به شما ببخشد.

 

تجویز پزشک؛ مطمئن‌ترین انتخاب

شاید مهم‌ترین قسمت این مطلب همین جا باشد که قبل از انتخاب لنز رنگی نکات کلیدی زیر را در نظر داشته باشید. گرچه لنزهایی با اندازه‌های مختلف وجود دارد که برای افراد مختلف مناسب است، اما به شرطی که به‌درستی تجویز شده، توصیه‌های لازم را رعایت کرده و از جاهای معتبر تهیه شده باشند. لازم است برای دریافت لنزهای رنگی حتما به کلینیک‌های معتبر یا چشم‌پزشک مراجعه کنید چراکه تنها در آن صورت است که می‌توانید کنتاکت لنزی بی‌خطر و مطمئن را تهیه کنید که ظاهری طبیعی‌تر را هم به شما هدیه کند.

 

در کشورهای دیگر برای تهیه لنزهای رنگی حتما لازم است نسخه مشخصی در دست داشته باشید تا جایی که این موضوع حتی در مورد لنزهای بدون شماره که صرفا تجویز زیبایی دارند هم صادق است چراکه تمامی لنز‌ها به عنوان وسایل پزشکی محسوب می‌شوند و لازم است برای دریافت آنها نسخه تجویزی مشخصی از یک چشم‌پزشک یا کسی که تخصص مربوطه را دارد در دست داشته باشید و مطابق آنچه در ایران معمول است به صرف مراجعه به داروخانه یا حتی فروشگاه‌های لوازم بهداشتی آرایشی نمی‌توان آنها را تهیه کرد.

 

مراقبت؛ شرط بی‌خطر بودن لنزها

لنز شما فقط برای خود شماست. هیچ‌گاه لنز دوستان خود را استفاده نکنید و لنز خود را به دیگری قرض ندهید. لنز همانند مسواک یا دارو یا هر وسیله شخصی تنها به همان فرد دارنده آن و ویژگی‌های همان فرد اختصاص دارد و معاوضه آن می‌تواند خطرات بالقوه‌ای مانند انتقال باکتری‌های بیماری‌زا و متعاقبا ایجاد عفونت‌های شدید را به‌دنبال داشته باشد. باید از لنزهای خود به خوبی مراقبت کنید چون لنز‌های رنگی همانند کنتاکت لنز‌های معمولی باید به‌درستی نگهداری، تمیز و ضد عفونی شده و در محلول‌های مخصوص قرار داده شوند.

 

حتما بنا بر توصیه متخصص مربوطه کنتاکت لنز خود را بیرون انداخته و در زمان تعیین شده از یک نمونه جدید و نو استفاده کنید. اگر از کنتاکت لنز تنها گاه و بیگاه استفاده می‌کنید بهتر است بیشتر از کنتاکت لنزهای روزانه یکبار مصرف بهره ببرید. یادتان باشد نباید در زمانی که چشم شما زخمی و تحریک شده یا قرمز است از لنز استفاده کنید زیرا این کار ممکن است باعث ایجاد عفونت‌های مخاطره‌آمیزی شود که حتی به از دست رفتن بینایی شما بینجامد بنابراین اگر هنگام مصرف کنتاکت لنز متوجه هر گونه ناراحتی یا آزاری در چشم خود شدید حتما این مسئله را با چشم‌پزشک خود در میان بگذارید و از لنز استفاده نکنید.

 

لنز رنگی را چطور انتخاب کنیم؟

امروزه مصرف کنتاکت لنز‌های رنگی محبوبیت فراوانی در میان مردم پیدا کرده است پس با کمک چشم‌پزشک یا اپتومتریست می‌توانید کنتاکت لنز مناسبی را انتخاب کنید که به شخصیت و چهره شما ظاهر مناسب‌تری ببخشد. این لنز‌ها هم در صورتی که توسط چشم‌پزشک یا اپتومتریست تجویز شده باشند لنزهایی قابل قبول و مطمئن‌تری هستند. هرگز این لنز‌ها را از فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی و حتی بدون داشتن نسخه‌ای مشخص از داروخانه‌ها تهیه نکنید.

 

 

گذاشتن لنز طبی در چشم

علائم خراب شدن لنز

 

 

نکات مهم برای استفاده از لنز چشم

نکات مهم اولیه برای انتخاب و استفاده از لنز های طبی و غیر طبی

 

نکات قبل از خرید لنز:

برای خرید لنز مناسب چشم، شاید دیگران به شما محصولات زیادی را پیشنهاد کنند ولی خودتان براساس احتیاج (تعداد دفعات مورد نیاز برای استفاده) و علاقه‌تان به دنبال تحقیق باشید و مطمئن خرید کنید. برای خرید لنز باید چند نکته را رعایت کنید:

 

۱- مدت استفاده از لنز چشم را مشخص کنید

بعضی از لنزها فقط برای یکبار قابل مصرف هستند و نباید بیش از یکبار از آنها استفاده کرد. باید با توجه به تعداد دفعات نیاز خود برای استفاده از لنز، لنز را انتخاب و خریداری کنید. هرچه تعداد استفاده از یک لنز بیشتر باشد عمر آن کوتاه تر می‌شود. اگر قصد استفاده مکرر از لنز دارید،‌ برای این کار باید از لنزهای طبی با تاریخ انقضای طولانی استفاده کنید؛ با این حال که قیمت‌های بسیار گرانتری نسبت به یکبار مصرف‌ها دارند. بیشتر لنزهایی که تاریخ انقضای طولانی دارند ولی طبی نیستند، فقط ۳۰ روز دوام می‌آورند.

 

۲- از استفاده کردن لنز ترس نداشته باشید

ممکن است شما با مراجعه به دکتر متخصص، اطلاعات زیادی کسب کنید و دکترتان هم مارک مشخصی از لنز به شما معرفی کند؛ ولی شما بازهم دو دل باشید. زمانی که اطلاعات کافی در رابطه با استفاده از لنزها کسب کردید، بهتر است ترس را کنار بگذارید و طبق دستورات دکتر از لنزهای مناسب استفاده کنید. این را هم بخاطر بسپارید که باید از مارک‌ها و برند‌های مختلفی استفاده کنید و پس از مدتی همان مارکی که بهترین نتیجه را روی چشمانتان داشت را انتخاب کنید.

 

۳- به سن خود توجه کنید

اگر لنز را صرفا برای زیبایی انتخاب کرده اید این را بدانید که باید سنتان از ۱۸ سال به بالا باشد، ولی اگر از لنزهای طبی و برای مصارفی به جز زیبایی استفاده می‌کنید، حداقل سن باید ۱۳ سال باشد و حتما با پزشک متخصص در این باره صحبت کنید.

 

۴- رنگ لنز را با سلیقه خودتان انتخاب کنید

این شما هستید که می‌خواهید چهره‌ای متفاوت‌تر از همیشه داشته باشید؛ پس بهتر است حق انتخاب رنگ را هم به خودتان بدهید. پس از اتمام تمامی مراحل بالا، زمان خرید لنز، هر رنگی را که دوست دارید انتخاب کنید. شما می‌توانید از طیف رنگ‌های ملایم و شبیه به رنگ چشمانتان مانند: آبی، فندقی، سبز، قهوه‌ای و… استفاده کنید و یا رنگ‌های متنوع و فانتزی مانند: بنفش، قرمز، سبزآبی و… تهیه کنید.

 

نکات پس از خرید لنز:

۱- از لنزهای خود مراقبت کنید

شما باید از لنزهای خود به خوبی مراقبت کنید و هر روز مایع درون جعبه لنزتان را عوض کنید. اگر در مراقبت از لنزهایتان کوتاهی کنید، با عوارض جدی روبرو خواهید شد. همیشه دو لنز چشمان خود را درون جعبه های مخصوص خود قرار دهید مگر اینکه نوع لنزهایتان یکبار مصرف باشد که دیگر نیاز به نگه داری نیست و پس از یکبار استفاده به دور انداخته می‌شوند.

 

اصولا لنز ها به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند: ۱- دوره روزانه ۲- دوره هفتگی ۳- دوره ماهانه

 

دانستن نوع دوره لنزها اساسی ترین قدم برای استفاده ار آن است و باید طبق دستور و به طور معمول از آنها استفاده کرد.

 

۲- از مایع لنز مخصوص استفاده کنید

زمانی که لنزی را تهیه و خریداری می‌کنید باید به نوع مایع لنزی که به همراه آن باید بخرید نیز توجه داشته باشید. بعضی از مایع لنزها، برای مصارف روزانه با لنزهای قوی و طبی استفاده می‌شوند ولی بعضی دیگر برای مصارف معمولی با لنزهای معمولی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همیشه از مایع لنز، قطره چشم، و پاک کننده لنزهایتان به خوبی مراقبت کنید. این را به خاطر بسپارید که اگر از مواد دیگری بدون درمیان گذاشتن با پزشک متخصص استفاده کنید، ممکن است خطرات جدی و آسیب‌های چشمگیری به سلامتی خود وارد کنید

 

۳- لنزهارا قبل و بعد از هربار استفاده تمیز کنید

باید قبل و بعد از استفاده از لنز، آنها را خوب تمیز کنید. ایده‌آل‌ترین حالت این است که هر روز از لنزها مراقب کنید و آنها را تمیز کنید. لنز را با نوک انگشتان سبابه، مالش دهید. باید به دستورات و اخطارهای روی جعبه لنز توجه داشت؛ زیرا بعضی از آنان را نمی‌توان مالش داد. سپس لنز را روی کف دست خود بگذرارید و با قطره تمیز کننده، آن را خیس کنید و مالش دهید.

 

۴- دست هایتان را قبل و بعد از هربار استفاده با صابون بشویید

توجه داشته باشید بدون شستن دست‌ها نباید مرحله بالا را انجام داد و برای این کار احتیاج به دستانی تمیز دارید. پس از هربار شستن، دستان خود را با حوله ای بدون پرز خشک کنید. این را حتما در نظر بگیرید که پس از شستن دست‌هایتان، هر نوع مایع شوینده و شیمیایی، نباید هیچگونه ارتباط و تماسی با لنزهایتان داشته باشد. این کار باعث بروز بیماری های چشمی در فرد استفاده کننده می‌شود.

 

۵- هیچوقت از لنزهای دیگران استفاده نکنید

هیچوقت در هر زمانی که هستید حتی در شرایط بحرانی، از لنزهای دیگران استفاده نکنید و حتی لنزهای خود را به کسی قرض یا هدیه ندهید. اگر شما حاضر به استفاده از لنزهای دیگران باشید، باید آماده بیماری از انواع عفونت ها و زخم های چشم باشید. لنز فقط به چشم خودتان عادت می‌کند؛ پس اگر به کسی قرض دهید، قطعا فرد دچار مشکل و بیماری چشمی می‌شود.

 

۶- هرسال نزد چشم پزشک بروید

با گذر زمان و مراقبت نکردن از چشم‌ها، چشم می‌تواند به تدریج ضعیف و ضعیف‌تر شود. حتی اگر چشم شما آستیگمات باشد و از ضعف کمی برخوردار باشد، به مرور زمان می‌تواند ضعیف‌تر هم بشود. استفاده زیاد از لنز در طولانی مدت نیز عواقب خاص خودش را دارد. پس بهتر است نسبت به سلامت چشمان خود حساس باشید.

 

 

نگهداری از لنز چشم بدون محلول آن

نکاتی درباره لنز چشم

 

لنز چشم رنگی | لنز رنگی را چطور انتخاب کنیم؟

منبع : مجله سیب سبز/ برترین ها / ستاره

۵/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا