ازدواج و همسرداری

دعوای زناشویی | در رابطه با همسرتان هرگز این کارها را نکنید

ازدواج و همسرداری ، نکاتی مهمی درباره همسرداری در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

مشاوره دعوای زناشویی

نکات همسرداری اسلامی , دعوای زناشویی

 

 

در رابطه با همسرتان هرگز این کارها را نکنید!!

در این مقاله برخی از بایدها و نبایدهایی که سبب پایداری بیشتر عشق و رابطه زناشویی و عاطفی می‌شوند را برایتان نوشته‌ایم تا با رعایت آنها، زندگی شادتر و آرام‌تری برای خود و عشقتان رقم بزنید.

 

در روابط عاطفی خود هرگز این کارها را انجام ندهید و این حرف‌ها را به زبان نیاورید

رابطه‌های عاشقانه و زناشویی همیشه با فراز و فرود همراه هستند و این یک امر کاملا عادی است. هیچ زوجی همیشه خوشحال و شاد نیستند و گاهی پیش می‌آید که حتی سر مسایل ساده و بی‌ارزش هم با یکدیگر بحث و مشاجره می‌کنند.

 

با اینکه این دست مسایل در رابطه‌های عاطفی بعضا غیر قابل کنترل هستند، اما می‌توانید با انجام برخی کارها از تشدید شرایط منفی و ادامه‌دار شدن ناراحتی‌ها پیشگیری کنید. به‌طور مثال، بعد از دعوا یا مشاجره اغلب دوست نداریم با طرف مقابلمان حرف بزنیم. اما اگر حتی ناراحت هستید و شریک عاطفی‌تان به بهانه‌ای سر صحبت را باز می‌کند تا مثلا سنگینی فضای ایجاد شده را از بین ببرد، توصیه می‌کنیم به هیچ عنوان قیافه نگیرید! در چنین شرایطی منطقی رفتار کنید و اگر سوالی از شما پرسیده می‌شود، پاسخ دهید.

 

بد نیست بدانید، دعوا کردن زن و مرد با هم نشانه این است که می خواهند رابطه خود را درست کنند. آنها هنوز به بهبود امید دارند و در نتیجه بحث می کنند تا به یک راهکار مناسب دست پیدا کنند. نباید این بحث ها موجب ناامیدی شما از شریک عاطفی‌تان بشود.

 

در این راستا، در ادامه برخی از بایدها و نبایدهایی که سبب پایداری بیشتر عشق و رابطه عاطفی می‌شوند را برایتان نوشته‌ایم تا با رعایت آنها، زندگی شادتر و آرام‌تری برای خود و عشقتان رقم بزنید.

 

حرف‌هایی که موقع دعوا مطرح می‌شوند را از ذهن خود پاک کنید

همه انسان‌ها خطا می‌کنند. همه ممکن است موقع عصبانیت حرف‌هایی به زبان بیاورند که شاید واقعا هیچ‌اعتقادی به آنها نداشته باشند. توصیه ما این است که جملات یا واژه هایی که هنگام دعوا از دهان شریک عاطفی خود می شنوید را نادیده بگیرید. به آنها اهمیت ندهید و بگذارید همان جا وسط دعوا خاک شوند. بار سنگین آنها را به دوش نکشید.

 

استفاده از جملات نا امید کننده و سرشار از حس‌های منفی در یک دعوا بسیار عادی است. درست است که باید سعی کنیم روی رفتار و زبان خود کنترل بیشتری داشته باشیم. اما اگر بنا به هر دلیلی، این‌طور نشد، سعی نکنید با یادآوری جملات ناراحت‌کننده طرف مقابل که وسط مشاجره مطرح شده‌اند، عشق و علاقه خود را خدشه‌دار کنید. هر زمان حرف های ناراحت کننده او به ذهنتان رسید، یک نفس عمیق بکشید، کمی راه بروید و آب بخورید.

 

بحث را دوباره باز نکنید

بله، اکثر مردم دوست دارند همه حرص و ناراحتی خود را وسط مشاجره به زبان بیاورند. اگر می‌توانید زبانتان را کنترل کنید تا بدون تخریب شخصیت طرف مقابل، خواسته‌هایتان را مطرح کنید، این کار را انجام دهید. اما اگر قرار است حرف‌ها با کنایه و طعنه و بی‌احترامی همراه باشد، نفس عمیق بکشید. سرتان را به کار دیگری گرم کنید و سعی کنید صحبت نکنید.

 

سعی نکنید پس از تمام شدن دعوا، به طور غیرمستقیم و با نیش و کنایه موضوع دعوا را با یاد او بیاورید. از همه مهم تر این است که چند روز بعد از مشاجره، دوباره پرونده آن را باز نکنید. این کار نتیجه‌ای جز تکرار احساسات منفی و ناراحتی نخواهد داشت و شک نکنید که دردی از شما دعوا نخواهد شد. اگر مقصر شما هستید، اینقدر بزرگ‌منش باشید که بتوانید از طرف مقابل عذرخواهی کنید و قول بدهید که دیگر هرگز چنین رفتاری نخواهید داشت.

 

سعی نکنید با یادآوری جملات ناراحت‌کننده طرف مقابل که وسط مشاجره مطرح شده‌اند، عشق و علاقه خود را خدشه‌دار کنید.

 

 با هم سرد رفتار نکنید

پس از بحث و دعوا اصولا دو طرف حوصله حرف زدن با هم را ندارند. اما اگر پس از گذشت زمان، هنگامی که هر دو آرام تر بودید و همسرتان نزد شما آمد و به هر بهانه ای می‌خواست با شما حرف بزند، از پاسخ دادن به او امتناع نکنید. بدترین کار ممکن در این شرایط این است که سکوت اختیار کنید و به اصطلاح قیافه بگیرید.

 

در عوض می‌توانید به همسر خود بگویید: «من هنوز ناراحت هستم و نتواسته ام همانند تو به این زودی همه چیز را فراموش کنم. به من چند ساعتی فرصت بده تا بتوانم آرام شوم. سپس در مورد آن با هم حرف خواهیم زد.»

 

این را به یاد داشته باشید که با پاسخ ندادن به طرف مقابل، این حس را به او می دهید که در حال تنبیه کردن او هستید و این باعث می شود تا او نتواند حرف هایش را راحت با شما در میان بگذارد. تکرار این مسایل، فاصله بزرگی میان زن و شوهر ایجاد می‌کند که شاید خسارت های جبران ناپذیری نیز در پی داشته باشد.

 

 

نکات همسرداری برای مردان

کانال نکات همسرداری

 

 

دنبال دلیل دعوا نباشید

بهتر است انرژی خود را برای یافتن راهکار صرف کنید. نه برای فکر کردن به اینکه چه چیزی باعث شروع بحث شد. تفاوت میان یک مشاجره خوب و دعوای بد این است که بتوانید برای مشکل خود راهکار مناسب بیابید. تفاوت میان یک مشاجره خوب و دعوای بد این است که بتوانید برای مشکل خود راهکار مناسب بیابید.

 

اشتباهات خود را تکرار نکنید

گفتن خشک و خالی «ببخشید» دردی را دوا نمی کند. باید سعی کنید پس از اینکه اوضاع بهتر شد، نزد او بروید و عذرخواهی کنید و سوتفاهم پیش آمده را برایش توضیح دهید. یا دلیل رفتار خود را توضیح دهید.

 

عذرخواهی کردن بدون پشیمانی واقعی و بدون توضیح چندان قابل قبول نیست. باید سعی کنید اشتباه خود را تکرار نکنید و این اطمینان را نیز به طرف مقابل بدهید.

 

اگر شما ناراحت، عصبانی یا دلخور هستید یا خبرهای ناراحت کننده شنیده اید، باید این مساله را با همسرتان در میان بگذارید. این مساله به آرام ماندن جو، کمک شایانی می کند. همچنین باید بدانید کم خوابی موجب حساسیت بیشتر اعصاب می شود. بنابراین، زوج هایی که کم می خوابند و استراحت کامل ندارند، بیشتر در معرض مشاجره های دایمی قرار دارند.

 

به شریک عاطفی خود نگویید: «فکر می‌کنم خوشحال نیستی!»

بعضی افراد عادت دارند در برابر فراز و فرودهای احساسی طرف مقابل خود سریعا واکنش نشان دهند. بعضا تصور می‌کنند اگر بگویند: «من می‌دانم که تو خیلی خوشحال نیستی!»، اهمیت و توجه خود را به طرف مقابل نشان داده‌اند.

 

اگر شما این‌طور هستید، همین الان از این عادت دست بردارید. چنین جملاتی بار منفی بسیار با خود همراه دارند. وقتی می‌دانید همسر یا عشق شما در شرایط بحرانی (کار یا زندگی) قرار دارد، با گفتن چنین جملاتی نه تنها او را خوشحال نخواهید کرد بلکه این حس را به او می‌دهید که ناراحتی او شما را اذیت می‌کند.

 

طرف مقابل ممکن است تصور کند شما با بیان این جمله مثلا می‌خواهید بگویید که بسیار خوشحال و راحت هستید و این اوست که از سختی زندگی در عذاب است و گویا با تحمل این شرایط دارید از خودگذشتگی می‌کنید! در صورتیکه به هیچ وجه این طور نیست.

 

هنگامی که احساس می کنید رابطه‌تان همچون ماه های اول نیست به جای اینکه از جملات منفی استفاده کنید. با یکدیگر در این رابطه حرف بزنید و برای بهبود اوضاع و برگرداندن اشتیاقات اولیه، با هم راهکار پیدا کنید.

 

به شریک عاطفی خود نگویید: «رابطه ما مثل قبل نیست»

چنین جملاتی مثل سم هستند. وقتی عبارت‌هایی مشابه اینکه ما مثل قبل شاد نیستیم، مثل قبل بیرون نمی رویم، مثل قبل کنار هم نیستیم را به زبان می‌آورید، طرف مقابل با خود فکر می‌کند: آیا مشکلی در رابطه ما وجود دارد؟ احتمالا او کمبودی احساس کرده است که چنین سوالی را می پرسد یا ….

 

هنگامی که احساس می کنید رابطه‌تان همچون ماه های اول نیست به جای اینکه از جملات منفی استفاده کنید. با یکدیگر در این رابطه حرف بزنید و برای بهبود اوضاع و برگرداندن اشتیاقات اولیه، با هم راهکار پیدا کنید. برای کارها و مسایل شخصی خود اولویت بگذارید و برنامه ریزی کنید.

 

به شریک عاطفی خود نگویید: «تو مرا درک نمی‌کنی»

این جمله بسیار ناراحت کننده است و موجب سردی رابطه می شود. با این جمله طرف مقابل تصور می کند همه تلاش هایی که در طول سال ها انجام داده، بیهوده بوده است. لطفا در بیان چنین جمله هایی خساست به خرج دهید و نگذارید به راحتی از دهانتان خارج شوند. برخی از حرف ها برای شما ساده هستند، اما زخم بزرگی در دل طرف مقابل ایجاد می کنند.

 

 نکاتی در مورد دعوای زناشویی

حتماً شما هم این جمله را بارها از زبان قدیمی ترها شنیده اید که دعوا نمک زندگی است اما نباید فراموش کنید که این دعوا گاهی باعث ایجاد مشکلات جدی برای زوجین می شود

 

زوج ها به دلیل تفاوت های فردی نسبت به یکدیگر دچار سوء برداشت های شناختی می شوند. توصیه می شود در چنین شرایطی با صحبت کردن و مشخص کردن مسئله و با استفاده از راهکارهای مناسب با کمک روانشناس و مشاور خانواده از بحث های جدی پیشگیری کنند.

 

هنگامی که افراد انعطاف پذیری مناسبی برای ایجاد یک رابطه مناسب نداشته باشند در بحث خانوادگی از راهکارهای نسنجیده ای مانند: پرخاشگری، قهر و گریه کردن و … استفاده می کنند و بروز چنین رفتارهایی مشکلات زندگی آنها را دو چندان خواهد کرد همچنین اصلی ترین پایه های نگهدارنده یک رابطه مناسب، توجه به نیازها، انتظارات و خواسته های طرف مقابل است، زیرا اطلاع زوج ها از نیازهای یکدیگر به آنها این امکان را می دهد تا بتوانند از بسیاری سوء تفاهم ها و مشاجرات ناخواسته در زندگی روزمره جلوگیری کنند.

 

بهترین زمان دعوا چه وقتی است؟

نمی شود یک زمان مشخص را به عنوان مناسب ترین زمان جروبحث و مشاجره ذکر کرد، زیرا این بستگی به نوع سبک زندگی و تفاوت های فردی دارد و نمی توان برای همه زوج ها نسخه واحدی پیچید و مثلاً گفت جروبحث در صبح ها بهتر از شبهاست یا برعکس.

 

مثلاً ممکن است همسر تا دیر وقت سر کار باشد در نتیجه مسلماً نمی توان در ساعات شب یا نیمه شب مشکلات را با او مطرح کرد؛ یا اینکه اگر شریک زندگیمان علاقمند به بازی های فوتبال یا سریال های تلویزیونی باشد، نمی شود در حین تماشای برنامه های مورد علاقه با او مشاجره کرد اما باید این مسئله را یادآوری کرد که زن و مرد در صورت امکان در حضور والدینشان،‌ در مهمانی های خانوادگی و دوستانه، مقابل فرزندانشان، در اماکن عمومی و در زمانیکه سر کار هستند از مشاجره دوری کنند و اجازه ندهند مسائل و مشکلات زندگی از حریم خصوصی شان تجاوز کند.

 

لطفاً حرف نزنید

عجولانه قضاوت نکنید و در لحظه عصبانیت با نامزدتان یکی به دو نکنید. مطمئن باشید جواب های بدون فکری که در آن لحظه به او می دهید به شما آسیب خواهد زد. سعی کنید هیچ ردی از عصبانیت تان به جا نگذارید که بعداً علیه تان استفاده شود. اگر نمی توانید برای بیشتر فکر کردن چند روز صبر کنید، حداقل چند ساعتی سکوت کنید و روال طبیعی زندگیتان را طی کنید تا تصمیم بهتری بگیرید.

 

یک طرفه به قاضی نروید

هیچ وقت یک طرفه به قاضی نروید و برای عملی کردن راهی که به نظر خودتان موثر است پافشاری نکنید. به دنبال راهی بگردید که برای هر دوی شما آرامش بخش است. اگر با هم در مورد موضوعی اختلاف نظر دارید، راحت ترین راه این است که قهر یا تهدید کنید و در کمال بی میلی همسرتان را مجبور کنید که کاری را که شما می خواهید انجام دهد. اما این راه آسان آینده زندگی مشترکتان را با سختی هایی روبرو خواهد کرد؛

 

پس کمی از مواضع خود کوتاه بیایید و از همسرتان هم بخواهید سازگاری داشته باشد. گرفتن تصمیمی که به نفع هر دوی شما باشد آسان نیست اما تنها راهی است که می تواند آینده زندگی شما را به جای جنگ و دعوا به سمت گفتگو و همکاری ببرد. تنها کاری که باید بکنید پرهیز از گفتن این جملات و تمام کردن بحث با استفاده از آنهاست: «چون من گفتم»؛‌ «چون دلم می خواهد»؛ «چون من نمی خواهم»؛ «همینی که هست» و…

 

در حضور دیگران دعوا نکنید

صحبت های جدی را در خلوت تان مطرح کنید. حتی اگر تمام وجود شما خشم است و دوست دارید برای یک موضوع بجنگید، این دعوای زن و شوهری را علنی نکنید. بزرگترها هیچ وقت دعواهای شما را فراموش نمی کنند و حتی اگر به خوشبخت ترین زمان زندگیتان برسید، تصوری که در گذشته با دعواهایتان برایشان ساخته بودید هیچ وقت محو نمی شود. پس مقابل دیگران از همسرتان یا زندگی مشترک تان گلایه نکنید.

 

به همدیگر زمان بدهید

مشکلات میان زوج ها گاه پیچیده و چند بعدی است برای همین نباید انتظار داشت خیلی سریع حل شوند. باید بدانید یک مشکل ممکن است در چند ثانیه رقم بخورد اما حل آن به چند هفته و چند ماه زمان نیاز داشته باشد. به خودتان و همسرتان زمان بدهید. این جمله را با خود تکرار کنید که «زمان می تواند شدیدترین عصبانیت ها را آرام کند.» هیچ مشکلی هم در کوتاه مدت حل نمی شود. یک راه بسیار خوب استفاده از مشاوران و روانشناسان است اما تصور کنید آنها خیلی سریع مشکل را حل می کنند. حداقل برای حل مسائل یک ازدواج پر مسئله باید به مشاور خودتان سه ماه زمان بدهید.

 

شنونده خوبی باشید

همه ما دوست داریم شنیده شویم، اما همه ما بلد نیستیم گوش کنیم. دکتر ریوکین می گوید: یکی از مشکلات اساسی زوجین مشکل دار این است که آنها به حرف همدیگر گوش نمی دهند. وقتی خوب به طرف مقابل گوش ندهیم، فقط چیزهایی را می شنویم که دوست داریم، ممکن است از چند جمله طرف مقابل فقط یکی که ما را عصبانی می کند بشنویم و آن وقت دچار خشم بیشتر شویم و به آن واکنش نشان دهیم.

 

در ضمن یادتان باشد کسی که خوب گوش نمی دهد، نمی تواند یک ارتباط صمیمی برقرار کند چرا که مهمترین حس برای برقراری ارتباط یعنی اعتماد را به طرف مقابل خود نمی دهد. راه حل این مشکل خیلی ساده است می توانید این مشکل را حل کنید. کافی است تمرین گوش دادن بکنید، چگونه؟ خیلی ساده، با همسرتان قرار بگذارید هر بار یکی از شما حرف بزند دیگری زمانی بین سه تا پنج دقیقه را کامل و با تمرکز تمام به او گوش کند.

 

روانشناسان می گویند برخی افراد ۱۰ سال پس از شروع زندگی مشترک، پس از چند ساعت گوش دادن با تمرکز به حرف های همسرشان به درک جدید و شناختی متفاوت از او رسیده اند.

 

خانم ها لطفاً قهر نکنید

زنان به دلیل آنکه نسبت به مردان جزئی نگر و ریزبین هستند، احتمال اینکه مشکل را زودتر ببینند و شروع کننده بحث باشند، بیشتر است اما بیان این مسئله که همیشه زن ها آغاز کننده دعوا و مشاجرات هستند، تفکر قالبی است که متاسفانه جامعه به این مسئله دامن زده است.

 

ما در فیلم و سریال ها بارها دیده ایم که زنان جروبحث را راه انداخته اند اما در واقعیت همیشه به این صورت نیست، زیرا در مراجعان ما دیده شده که خیلی از آقایان نیز شروع کننده بحث و مشاجره ها هستند. شیوه عصبانیت زن و مرد در گذشته های بسیار دور متفاوت بوده است اما امروزه می بینیم واکنش های زنان و مردان حین و بعد از دعوا و مجادله چندان تفاوتی ندارد. البته باید توجه داشت زنان از خشونت روانی بیشتری نسبت به مردان استفاده می کنند.

 

قهر کردن از شیوه هایی است که زنان بعد از جروبحث به کار می گیرند که در واقع سنگین ترین نوع خشم همین قهر کردن است، زیرا قهر رابطه را به سمت سردی و سنگینی می کشاند.

 

به غار تنهایی خود بروید

گاهی اوقات تنها گذاشتن همسرمان بعد از جروبحث (به اصطلاح روانشناسان به غار خود فرو رفتن) در آرام کردن اوضاع مفید است، به خصوص در برخی از مشاجره ها که بعد از آن زن و شوهر نیاز به زمان دارند، باید این اجازه را داد که مدتی تنها باشند نه اینکه یکی از طرفین فضا را ترک کند و به خانه والدینش برود بلکه به بهانه خرید کردن و پیاده روی مدتی از فضای خانه دور شوند.

 

البته این پیشنهاد همیشه مفید نیست، زیرا ممکن است برخی از همسران دوست نداشته باشند بعد از دعوا تنها باشند، زیرا آن را دلیل بی توجهی به خود می دانند و می خواهند با لحن آرام تر و به دور از تنش با شریک زندگیشان گفتگو کنند.

 

بهترین زمان برای آشتی

آنچه بعد از مشاجره ها باید در نظر گرفت، زمان مناسب برای آشتی کردن است. زن و شوهر ابتدا باید به خود اجازه دهند تا هیجاناتشان فروکش کند زیرا وقتی در اوج هیجانات هستند، رابطه بین قشر عالی مغز (کورتکس) با قسمت مغز میانی (مغز اولیه) قطع می شود که در این مواقع فرد رفتارهای بدون فکر می کند. در این اوقات هیچکدام از زوج ها نباید به آشتی کردن رو آورند بلکه باید به خود و همسرشان زمان دهند و خود را آرام کنند و بعد از فروکش کردن احساسات با در نظر گرفتن مواضع طرف مقابل، مصالحه و مذاکره را آغاز کنند.

 

 

 مطلب در مورد همسرداری

نکاتی درباره همسرداری

 

دعوای زناشویی | در رابطه با همسرتان هرگز این کارها را نکنید

منبع : rooziato.com / خانواده موفق / پارسی طب / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا