بدانیم تا سالم بمانیم

بهبود سلامت مغز | چگونه از مرگ تدریجی سلول‌های مغز پیشگیری کنیم؟

سلامت عمومی مغز و عملکرد آن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

مقاله در مورد مغز انسان

مقاله در مورد مغز و اعصاب , بهبود سلامت مغز

 

 

۱۰ قدم را برای بهبود سلامت مغز

بنا به اعلام اتحادیه پژوهش های مغزی ایالات متحده، برای حفظ سلامت مغز و جلوگیری از نقصان شناختی ناشی از سن، اقدامات زیادی می توان انجام داد.

 

شرکت در فعالیت های گروهی:

برای حفظ سلامت مغز حتما در فعالیت های گروهی شرکت کنید. گذراندن وقت با دوستان، انجام کارهای داوطلبانه و مسافرت می ‌تواند شما را فعال و سالم نگهدارد.

 

فعال نگه داشتن ذهن:

برای حفظ سلامت مغز باید ذهن را فعال نگه داشت. آموختن یک زبان یا مهارت جدید، حل کردن جدول کلمات متقاطع، رفتن به کلاس‌ های آموزشی و یا یادگیری رشته ‌های هنری می‌ تواند ذهن شما را فعال نگه ‌دارد.

 

رژیم غذایی سالم برای مغز:

رژیم غنی از اسید‌های چرب امگا ۳، پروتئین، آنتی اکسیدان ها، میوه ‌ها و سبزی‌ ها و ویتامین ب و میزان متعادلی از مواد نشاسته ‌ای یا کربوهیدرات های پیچیده، سلامت مغز را حفظ می ‌کند.

 

خواب کافی:

نداشتن خواب کافی می ‌تواند اثراتی منفی بر سلامت مغز داشته باشد.

 

ورزش و فعالیت بدنی منظم:

برای حفظ سلامت مغز ورزش و فعالیت بدنی فراموش نشود. در واقع ورزش‌ می تواند گردش خون را فعال کند، توازن و هماهنگی بدن را بهبود بخشد و به جلوگیری از بیماری‌‌ هایی که خطر زوال عقل یا دمانس را می‌ افزایند، مانند بیماری قلبی، سکته مغزی و دیابت کمک کند.

 

کاهش استرس:

برای داشتن مغزی سالم باید شرایط استرس زا  را کاهش دهید. شرکت در تمرین ‌های یوگا، گذراندن وقت با دوستان یا انجام سایر فعالیتهای کاهنده استرس به حفظ توانایی یادگیری و قدرت حافظه کمک می‌ کند.

 

محافظت در برابر آسیب های مغزی:

به سر گذاشتن کلاه ایمنی و بستن کمربند ایمنی در حین رانندگی با موتور و ماشین به اجتناب از صدمه‌خوردن مغز که می ‌تواند با افزایش خطر زوال عقل یا دمانس همراه باشد کمک کند.

 

دوری از عادت های ناسالم:

برای حفظ سلامت مغز باید از عادات بد و ناسالم پرهیز کنید. سیگار کشیدن و داروهای روانگردان می ‌توانند باعث افزایش خطر ابتلا به دمانس و زوال قدرت شناختی شوند.

 

کنترل عوارض بهداشتی:

حفظ وزن متناسب، ورزش‌کردن، خوردن غذای متعادل و مغذی و کنترل ‌کردن استرس می ‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری‌ هایی که بر مغز تاثیر می گذارند مانند دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا کمک کند.

 

توجه به سابقه بیماری ها در خانواده:

اگر با توجه به سابقه خانوادگیتان در معرض ابتلا به زوال عقل یا دمانس در دوران سالمندی هستید، با پزشک تان در مورد شیوه‌‌ های حفظ سلامت مغز و جلوگیری یا کند کردن پیشرفت زوال قوه شناختی مشورت کنید.

 

 

تحقیق در مورد مغز و نخاع

توضیح درباره ی مغز انسان

 

 

چگونه از مرگ تدریجی سلول‌های مغز پیشگیری کنیم؟

وقتی با یکی از دوستان یا اعضای خانواده خود که به آلزایمر مبتلا شده است در ارتباط هستید، هر اقدامی را برای پیشگیری از از بروز این انحطاط عصبی در خود انجام خواهید داد.

 

با وجود تمام پیشرفت های صورت گرفته و در حال پیشرفت در حوزه سلامت، همچنان درمانی قطعی برای آلزایمر وجود ندارد و بر همین اساس آگاهی از تغییرات و اصلاحات در رژیم غذایی و فعالیت جسمانی روزانه که می توانند به پیشگیری از بروز آلزایمر کمک کنند، اهمیت دارد.

این تغییرات لزوما بزرگ و پیچیده نیستند، اما می توانند نقش چشمگیری در محافظت از سلامت مغز شما ایفا کنند. در ادامه با چند روش برای پیشگیری و کند کردن روند مرگ سلول های مغز بیشتر آشنا می شویم.

 

کم آبی می تواند موجب کوچک شدن مغز شما شود

سلول های مغز، همانند دیگر سلول های بدن، برای دریافت مواد مغذی به آب وابسته هستند. بدون آب، آنها کوچک شده و مغز برای انجام وظایف خود با دشواری بسیاری مواجه می شود.

 

طی یک مطالعه، تعریق مداوم به مدت یک ساعت و نیم موجب پیری مغز به اندازه تقریبا یک سال شد. این به معنای آن است که حضور در فضای آزاد زمانی که هوا گرم است و دسترسی به آب وجود ندارد، می تواند بسیار خطرناک باشد. همچنین، ورزش طولانی مدت می تواند در نهایت به یک عادت بد تبدیل شود. خبر خوب این است که با دریافت آب، مغز بار دیگر می تواند به شرایط عادی خود بازگردد، اما به خاطر داشته باشید که مصرف آب ناکافی در بلند مدت موجب کوچک شدن مغز می شود.

 

الکل اثر منفی بر مغز دارد

الکل می تواند موجب کوچک شدن و کاهش سلول های مغز شود و نتایج برخی مطالعات نشان داده اند که مصرف الکل با گذشت زمان موجب کوچک شدن مغز می شود.

 

این اثر در زنان نسبت به مردان مشخص‌تر بوده و می تواند با سطوح مصرف کمتر نسبت به مردان رخ دهد.

 

همچنین، الکل می تواند موجب کمبود تیامین شود که احتمال شکل گیری یک اختلال مغزی جدی‌تر به نام انسفالوپاتی ورنیکه منجر شود.

 

از علائم این شرایط می توان به سردرگمی، مشکلات هماهنگی عضلانی تا حدی که به ناتوانی در راه رفتن منجر می شود، و مشکلاتی در حرکت دادن چشم ها به واسطه فلج عصبی اشاره کرد. این ممکن است به فراموشی پایدار و ناتوانی در یادگیری و به یاد آوردن اطلاعات جدید منجر شود.

 

آب میوه ها و سبزیجات که سرشار از آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها و کاروتنوئیدهای مفید هستند را می توانید برای بهبود، تغذیه و احیای سلول های مغزی جایگزین الکل کنید.

 

غذاهای فرآوری شده به خودکشی سلول های مغز کمک می کنند

محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) در مقایسه با رادیکال های آزاد می توانند آسیب بیشتری به بدن وارد کنند. حضور آنها در هر اندامی با ایجاد گره در DNA به پروتئین ها آسیب می رساند. ایجاد گره در DNA نقص در عملکرد آن را به همراه دارد. هرچه پروتئین های بیشتری توسط محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته در اندام آسیب دیده باشند، پیری آن اندام تسریع می شود.

 

هرچه یک غذا بیشتر فرآوری شده باشد، از محتوای محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته بیشتری برخوردار است. غلات صبحانه بسته بندی، پیتزا و هات داگ برخی از غذاهایی هستند که بیشترین سطوح محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته را دارند.

 

هر زمان که غذایی را با دمای بسیار بالا حرارت می دهید، محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته موجود در آن به طول قابل توجهی افزایش می یابند. زمانی که محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته در مغز جمع می شوند، سلول های این اندام به آرامی می میرند. پس در مصرف غذاهای سرشار از محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته تجدید نظر کنید.

 

قند خون خود را کنترل کنید

قند خون بالا به واسطه پرخوری، مصرف غذاهای فرآوری شده یا مصرف غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا رخ می دهد. زمانی که قند خون افزایش یافته و به سطوحی می رسد که بدن آن را بیش از حد بالا تشخیص می دهد، لوزالمعده بیشتر از حد عادی انسولین ترشح می کند.

 

سطوح عادی انسولین به بدن آسیب نمی رساند، اما سطوح بالای آن این چنین نیست و روند سوخت و ساز را به سمت ذخیره چربی و التهاب تغییر می دهد.

 

قند خون بالا موجب گلیکاسیون در بافت ها می شود و آسیب ناشی از محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته را تسریع می کند. محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته با زوال عقل پیوند خورده اند.

 

مصرف غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا را کاهش دهید

غذاهای کربوهیدارتی از نظر میزان افزایش سطوح قند خون در مقیاس ۰ تا ۱۰۰ دسته بندی می شوند. اگر چندان موجب افزایش قند خون نشوند با عنوان غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین شناخته می شوند. اگر قند خون را بسیار زیاد افزایش دهند و ۶۷ یا بیشتر دسته بندی شوند، غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا شناخته می شوند.

 

زمانی که سطوح قند خون شما افزایش می یابد، قند اضافه باید جایی برود و این روند با ته نشین شدن در بافت های بدن از جمله مغز آغاز می شود. این زمانیست که گلیکاسیون آغاز می شود.

 

از مصرف غذاهایی که به آنها آلرژی دارید پرهیز کنید

غذاهایی که موجب بروز آلرژی در بدن می شوند ممکن است موجب علائمی از جمله خستگی، بی خوابی، بیان واژه های نامفهوم، درک مطلب ضعیف و غیره شوند.

 

افراد مبتلا به آلرژی های غذایی اغلب به شرایطی به نام مغز مه آلود اشاره دارند که در آن به نظر می رسد ابری سنگین درون مغز را فرا گرفته و تصمیم گیری و تفکر را دشوار می سازد.

 

ورزش بیش از حد به همراه کمبود ویتامین های C یا E

ورزش کردن اقدامی خوب در جهت حفظ سلامت محسوب می شود، اما طی این فرایند برخی رادیکال های آزاد ایجاد می شوند. اگر به کمبود ویتامین C مبتلا بوده یا از سطوح پایین ویتامین E برخوردار باشید، انجام ورزش می تواند موجب تولید رادیکال های آزادی شود که خنثی نمی شوند. آنها در نهایت بروز آسیب در اندام ها، از جمله مغز، را موجب می شوند.

 

ویتامین های C و E دو آنتی اکسیدان مهم هستند و با کمک یک متخصص تغذیه می توانید سطوح آنها را اندازه گیری کنید.

 

تحقیق در مورد رشته مغز و اعصاب

سلامت مغز

 

بهبود سلامت مغز | چگونه از مرگ تدریجی سلول‌های مغز پیشگیری کنیم؟

منبع:iec.behdasht.gov.ir / عصرایران / بیتوته

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا