بیماریها و راه درمان

زخم معده | علل ، علائم و راههای درمان خانگی زخم معده

بیماریها و راه درمان ، راه های درمانی زخم معده در منزل در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

راه های پیشگیری از زخم معده ویکی پدیا

درمان قطعی زخم معده , زخم معده

 

 

علل ، علائم و راههای درمان خانگی زخم معده

زخم معده، که یک نوع بیماری دردناک در شکم است ، زخم معده ،یک نوع بیماری زخم های گوارشی است که بر روی معده و روده کوچک تاثیر می گذارد. زمانی رخ می دهد که لایه ضخیم مخاطی که مایعات گوارشی معده را محافظت می کند ،کاهش می یابد این، به اسید های گوارشی اجازه می دهد تا بافت هایی را که داخل معده قرار دارد ، زخم کند ؛ زخم معده ممکن است به راحتی اتفاق بیافتد، اما بدون درمان مناسب می تواند شدید شود.

 

علت زخم معده چیست؟

زخم معده تقریبا همیشه یکی از موارد زیر است:

 

عفونت با باکتری

استفاده طولانی مدت از داروهای ضد التهابی غیراستروئیدی مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن ؛ به ندرت، یک بیماری که به عنوان سندرم Zollinger-Ellison شناخته می شود، می تواند با افزایش تولید اسید بدن، باعث ایجاد زخم معده و روده شود ، این سندرم مشکوک ،به ایجاد کمتر از ۱ درصد زخم های گوارشی کمک می کند.

 

علائم زخم معده:

به طور کلی درد زخم معده از یک ساعت بعد از غذا خوردن شروع می شود و تا ساعت ها ادامه پیدا کند همچنین شب ها شعله ور شده و می تواند فرد را از خواب بیدار کند. درد زخم معده در زمان خالی بودن معده بدتر می شود لذا باید از گرسنگی اجتناب کرد. زخم معده می تواند برای مدتی فروکش کند ولی بعد از چند هفته علائم زخم معده برمی گردد لذا حتما باید برای درمان زخم معده به پزشک مراجعه کرد. رایج ترین علائم زخم معده، درد سوزشی که از جناغ سینه تا بالای ناف می تواند احساس شود.

 

درد زخم معده به علت تماس اسید معده با منطقه آسیب، ایجاد می شود. افزایش سوءهاضمه از نشانه های دیگر زخم معده می باشد. در این موارد فرد پس از صرف غذا یا آروغ می زند یا دچار سکسکه می شود. زخم معده علامت دیگری دارد که به علت تغییر حجم مایعات، فرد دچار حالت تهوع خفیف یا شدید می شود. معمولاً در حالت ناشتا، فرد دچار حالت تهوع می شود.

 

تعدادی از علائم ،مربوط به زخم معده است شدت علائم بستگی به شدت زخم دارد ، شایع ترین علامت سوزش یا درد در وسط شکم شما بین قفسه سینه است به طور معمول، زمانی که معده شما خالی است، درد شدیدی خواهید داشت و می تواند از چند دقیقه تا چند ساعت ادامه یابد.

 

سایر علائم و نشانه های معمول زخم عبارتند از:

درد خفیف در معده

کاهش وزن

نمیخواهی به خاطر درد غذا بخوری

حالت تهوع یا استفراغ

نفخ

احساس سیر شدن آسان

سوزش یا رفلاکس اسید

سوزش قلب (احساس سوزش در قفسه سینه)

دردی که ممکن است هنگام خوردن، نوشیدن و یا مصرف آنتی اسیدهای کم خونی افزایش یابد

(علائم شامل خستگی، تنگی نفس یا پوست رنگ پریده)

مدفوع تیره و قیرمانند

استفراغی که خونی است یا مثل زمینه قهوه به نظر می رسد

 

اگر علائم زخم معده دارید، با پزشک خود مشورت کنید ، اگرچه ناراحتی ممکن است خفیف باشد، اگر درمان نشوند، می توانند زخم ها را بدتر کنند و زخم خونریزان می تواند تهدید کننده زندگی باشد.

 

چه زمانی شما باید به پزشک مراجعه کنید؟

اگر فکر می کنید زخم معده دارید، با پزشک خود تماس بگیرید ، می توانید درباره علائم و گزینه های درمان خود صحبت کنید. مهم است که از زخم معده مراقبت شود، زیرا بدون درمان زخم ها می توانند باعث:

خونریزی از محل زخم که می تواند تهدید کننده زندگی باشد،

نفوذ، هنگامی رخ می دهد که زخم از طریق دیواره دستگاه گوارش و به یک عضو دیگر، مانند پانکراس میرود.

سوراخ، هنگامی رخ می دهد که زخم ها باعث سوراخ در دیواره دستگاه گوارش می شود.

انسداد در دستگاه گوارش، که ناشی از تورم بافت های ملتحمه است.

 

 

تشخیص زخم معده

چند راه برای پیشگیری از زخم معده

 

 

عوارضی که میتواند نشان دهنده سرطان معده باشد

سرطان معده، که در افراد مبتلا به عفونت H. pylori شش برابر است در مقایسه با کسانی که عفونت ندارند علائم این عوارض ،می تواند شامل موارد ذکر شده در زیر باشد ، اگر شما هر کدام از این علائم را دارید، مطمئن شوید که با پزشک خود تماس بگیرید:

 

ضعف

مشکل تنفس

استفراغ یا مدفوع قرمز یا سیاه.

درد ناگهانی و شدید در شکم که از بین نمی رود.

 

درمان های طبیعی برای زخم معده:

 

تغذیه:

اجتناب از غذاهای تند، کافئین، لبنیات، غذاهای سرخ شده و سایر غذاهایی که فعالیت اسیدی را افزایش می دهند ، بهترین کار ،حذف شکر و غذاهای فرآوری شده است.مقدار زیادی از سبزیجات (کلم پیچ،اسفناج، کلم بروکلی و غیره)، کرفس و آوکادو و محصولات نارگیل بخورید.

 

نمک دریا بر روی غذاها بپاشید.

موزهای سبز نارس را قورت دهید.

آب بعضی از کلم ها را بگیرید.

عسل خام، دارچین، و سیر (آنتی میکروبی طبیعی) را بخورید.

فلفل قرمز بخورید.

 

درمان زخم معده با عسل

برای درمان و رفع زخم معده روش جالبی از کتب قدیمی کشف شده است که در آن عسل نقش اصلی را دارد ، طبق گفته ها مصرف منظم ۱ قاشق عسل خام به همراه یک چهارم قاشق پودر دارچین به صورت روزانه می تواند به درمان بیماری های معده کمک کرده و زخم معده را ریشه کن کند.

 

نکاتی در مورد زخم معده

یک متخصص بیماری‎های داخلی گفت: مصرف سیگار، مشروبات الکلی و استرس زمینه‎ساز بسیاری از زخم‎های پپتیک است.

دکتر علیرضا معیری کاظمی در گفت وگو با ایسنا، درخصوص بیماری‎های زخم معده و پپتیک افزود: بیماری‎های زخم معده و پپتیک جز بیماری‎های بسیار شایع در جوامع ما هستند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه زخم‎های پپتیک شامل زخم‎های معدی و دوازدهه هستند، اظهار کرد: این بیماری‎ها از طریق علائم بالینی، فیزیوپاتولوژی و اقدامات درمانی تشخیص داده می‎شوند.

 

این متخصص بیماری‎های داخلی گفت: درد در قسمت فوقانی شکم، نفخ، سنگینی سردل، سوزش و ترش کردن در قسمت فوقانی و پشت جناغ سینه، ضعف، بی‎اشتهایی، کم‎خونی، تپش قلب، کاهش وزن، خستگی زودرس، کم‎حوصلگی و کم انرژی بودن از علائم زخم معده و پپتیک است.

وی ادامه داد: علائمی از جمله استفراغ، حالت تهوع، استفراغ‎های خونی و دفع مدفوع سیاه و قیری رنگ از علائم خطرناک این بیماری است.

 

دکتر معیری کاظمی با بیان اینکه بیماران به ویژه کسانی که سنشان بالاست با مواجه شدن با این‎ گونه علائم سریعاً به پزشک مراجعه کنند، تصریح کرد: استفراغ، استفراغ خونی، کاهش وزن، گیر کردن غدا هنگام بلع مواد غذایی در پشت جناغ سینه وغیره از جمله علائم آلارم یا هشداردهنده هستند که درصورت بروز چنین عواملی بیمار باید سریعاً به اورژانس انتقال داده شود.

 

وی یادآور شد: درصورتی که بیماران بین ۴۰ تا ۴۵ سال علائم هشداردهنده را نداشته باشند با انجام آندوسکوپی نوع زخم معده آنها تشخیص و در صورتی که علائم به صورت زخم معده شدیدتری باشد احتمال بروز سرطان معده وجود دارد.

 

وی گفت: بیماری زخم معده علل میکروبی دارد و در مواردی نیز استفاده بدون تجویز پزشک از قرص‎های مسکن ضد التهاب، دیکلوفناک، ناپروکسن، ایندومتاسین و ایپوپروفن می‎توانند عوارض گوارشی را تشدید کند.

این متخصص بیماری‎های داخلی اضافه کرد: در برخی شرایط سنی خاصی، بیماران به استفاده از داروهای مسکن نیاز دارند و باید همزمان داروهای محافظت کننده معده نیز استفاده کنند که در این شرایط باید با پزشک معالج خود مشاوره کنند.

 

وی با بیان اینکه زخم معده و دوازدهه جز بیماری‎های شایع در همه جوامع هستند، ادامه داد: صنعتی شدن جوامع، وضعیت شغلی و استرس‎های شایع میزان بیماری‎های گوارشی را افزایش می‎دهند.

وی اضافه کرد: مصرف سیگار، مشروبات الکلی و استرس زمینه‎ساز بسیاری از زخم‎های پپتیک است.

 

معیری کاظمی توصیه کرد: افراد از مصرف قرص‎های مسکن به شکل بی‎رویه اجتناب و افرادی که دارای علائم هشداردهنده هستند حتماً با نظر پزشک دارو مصرف کنند.

وی بیان کرد: غذاهای خاصی در جهت ایجاد زخم‎های معده به شکل اثبات شده وجود ندارد و افرادی که از بیماری معده رنج می‎برند مصرف ترشیجات و ادویه‎جات می‎تواند علائم این بیماری را تشدید کند که توصیه می شود از مصرف این مواد اجتناب کنند.

 

 

درمان زخم معده با عسل

درمان زخم معده

 

زخم معده | علل ، علائم و راههای درمان خانگی زخم معده

منبع : نمناک / فان پاتوق

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا