درمان

گوشه گیری و انزوا طلبی چیست؟ | افراد منزوی چه ویژگی‌هایی دارند

روان ، علت بیماری گوشه گیری و انزوا طلبی در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

نوشته های مشابه

 

 ویژگی افراد منزوی

راههای درمان افراد منزوی , گوشه گیری و انزوا

 

 

گوشه گیری و انزوا طلبی چیست؟

چرا برخی دوست دارند که به تنهایی زندگی کنند؟ و چرا برخی افراد تنهایی و گوشه گیری را به جای روابط اجتماعی و درکنار دیگران بودن ترجیح می دهند؟! گوشه گیری و انزوا طلبی عارضه ای است که باعث می شود افراد از برقرار کردن ارتباط با افراد و محیط خارج دوری کنند.

 

رفتار گوشه گیری و انزواطلبی، یکی از رفتارهای نسبتاً شایع است که افراد را به شدت آزار داده و اگر درمان نشود آنان را به سمت مشکلات دیگری مثل افسردگی، اضطراب، زود رنجی و عدم اعتماد به نفس سوق خواهد داد. عدم احساس توانمندی و کمی عزت نفس و نیز ناتوانی در بروز احساسات، بیان افکار و نظریات، خود باعث جدایی فرد از فعالیت های گروهی و روابط اجتماعی می شود.

 

علایم گوشه گیری

گوشه‌گیری با علایم متعدد همراه است. فرد گوشه‌گیر چون نمی‌تواند مسائل و مشکلات خود را در عالم واقعیت حل کند، به تخیل و خیالبافی می‌پردازد، بی‌هدف است و نمی‌داند چه باید بکند و برای آینده‌اش چه طرحی بریزد. از مردم گریزان است و تمنا و خواهش را به عنوان تحمیل می‌داند و در برابر آن به شدت مقاومت می‌کند. از این‌رو، در ارتباط با اطرافیان دچار تضاد و کشمکش می‌گردد. برای دفاع از حقش اقدام نمی‌کند و کناره‌گیری را بر تلاش ترجیح می‌دهد.

 

شناخت علل رفتار انسان ها امری پیچیده است و دلیل خاصی نمی تواند رفتار خاصی را توضیح دهد، اما این امکان وجود دارد که بسیاری از افراد در شرایطی خاص رفتار مشابه داشته باشند.

 

در زیر برخی از علل گوشه گیری بیان شده هر چند در برخی افراد ممکن است بیش از یک دلیل وجود داشته باشد.

فقدان مهارت های اجتماعی : بعضی از مردم ادعا می کنند که دوست دارند تنها باشند، اما حقیقت چیزی دیگر است در واقع آنها نمی دانند که چگونه رابطه برقرار کنند. این ادعا یکی از روش های فریبنده ی ذهن انسان است.

 

عدم علاقه اجتماعی : انسان موجودی اجتماعی است و نمی تواند تنها زندگی کند و برای زنده ماندن به یکدیگر نیاز دارند. بعضی از افرادی که در سنین کودکی توسط مراقبین و اطرافیان مورد سورفتار قرار گرفته اند، به همین دلیل نتوانسته اند روابط اجتماعی را رشد دهند و درنتیجه منزوی و گوشه گیر می شوند.

 

دیوارهای محافظتی : بعضی از مردم ادعا می کنند که دوست دارند تنها باشند چون افراد بد هستند، قابل اعتماد نیستند یا آسیب رسان اند. این افراد معمولا کسانی هستند که از تجربیات تلخ گذشته رنج می برند و نمی توانند از خاطرات بد خلاص شوند.

 

درون گرایی : بعضی از افراد دوست دارند تنها باقی بمانند، زیرا آنها درون گرا هستند و تمایلی به برقراری روابط اجتماعی ندارند. یکی از دلایل گوشه گیری می تواند درون گرا بودن فرد باشد.

 

 

 منزوی بودن چیست

بیماری انزوا طلبی

 

 

محرومیت از محبت خانواده و به ویژه محرومیت از عواطف مادر

معلولیت، نقص عضو یا بیماری های جسمی و روانی

 

شکست های متعدد و تحقیر شدن کودک در برابر جمع

احساس عدم امنیت روانی در محیط خانه و مدرسه و فشارهای روانی مستمر

 

۱ ) حمایت های عاطفی و خانوادگی

۲ )  واگذاری مسئولیت های مناسب با توجه به میزان توان جسمی و ذهنی فرد

 

۳ ) تشویق و زمینه سازی حضور در فعالیت های جمعی و گروهی

۴ ) ایجاد آمادگی لازم برای جرات ورزی در ابراز عقاید و بیان نظریات خود و نیز پذیرش نظریات مخالف از طرف دیگران

 

 افراد منزوی چه ویژگی‌هایی دارند

یک روانپزشک با اشاره به اختلال شخصیت دوری گزین، مبتلایان به این اختلال را افرادی عنوان کرد که به دلیل ترس از طرد شدن، روابط اجتماعی کمی داشته و منزوی می‌شوند.

مبتلایان به اختلال شخصیت دوری‌گزین معمولاً با دیگران ارتباط برقرار نمی‌کنند و ترجیح می‌دهند کمتر وارد گفت‌وگو شوند.

 

این افراد مشاغلی را انتخاب می‌کنند که فردی است و نیاز به همکاری جمعی و تعاملات اجتماعی کمی داشته باشد.

مبتلایان به اختلال شخصیت دوری‌گزین اهل معاشرت نیستند و کمتر در جمع‌ها حاضر می‌شوند. آنها دوستان زیادی ندارند و در جلسات اولی که وارد محلی شوند به سختی ارتباط برقرار می‌کنند. هر چند آنها می‌توانند در کارهایشان تمرکز کنند و آن‌ها را پیش ببرند ولی در تعاملاتشان دچار مشکل می‌شوند.

 

این افراد در ادامه این اختلال علائمی از افسردگی را بروز می‌دهند اما زمانی این مشکل اختلال محسوب می‌شود که منجر به افت عملکرد در فرد شود.

همان‌طور که اشاره شد مبتلایان به اختلال شخصیت دوری‌گزین مشاغلی را انتخاب می‌کنند که نیاز به تعامل زیاد با افراد دیگر نداشته باشد. مانند مکانیکی که خیلی با مشتری سر و کار ندارد و فقط وسیله را می‌گیرد و به او برمی‌گرداند.

 

در سبب شناسی این اختلال باید گفت برخی ضربه‌های روانی در پیدایش این اختلال موثر است. البته دیدگاه یادگیری می‌گوید فرزندان والدینی که دوری گزین هستند می‌توانند نسبت به تعاملات اجتماعی بی‌اعتماد باشند.

 

احساس بی‌کفایتی و حساسیت نسبت به ارزیابی منفی دیگران ویژگی مبتلایان به این اختلال است.

مبتلایان پرتوقع و تحریک‌پذیر هستند. روان درمانی به صورت احساس اعتماد و اطمینان بیمار نسبت به طردنشدن می‌تواند به فرد کمک کند. همچنین برای کاهش اضطراب و افسردگی ناشی از این اختلال گاهی لازم است از داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی بابت تسریع درمان استفاده کرد.

 

البته باید این اختلال از اختلال شخصیت اسکیزوئید متفاوت کرد. در اختلال شخصیت اسکیزوئید فرد مبتلا روابط اجتماعی را بی‌معنی تلقی کرده در حالی که مبتلایان به اختلال شخصیت دوری‌گزین به دلیل ترس از طرد شدن از برقراری ارتباط اجتماعی می‌ترسند.

 

 

 منزوی بودن یعنی چه؟

نکاتی درباره افراد منزوی

 

گوشه گیری و انزوا طلبی چیست؟ | افراد منزوی چه ویژگی‌هایی دارند

منبع: بانوی شهر/ سلامت نیوز/  بیتوته

۱/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا