زیبایی

لیزر موی زائد بدن | روش‌های کاهش عوارض ناشی از لیزر

پوست و زیبایی ، نکات مهم درباره لیزر مو در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

لیزر موهای زائد صورت

نظرات در مورد لیزر موهای زائد , لیزر موی زائد

 

 

 لیزر موی زائد و نکات آن

بر اساس آمارهای جهانی، لیزر موهای زائد بعد از بوتاکس شایع‌ترین عمل زیبایی درخواستی بین مردم است. برای درمان دایمی موهای زائد،‌ مخصوصا در نواحی گسترده‌ بدن، هیچ روشی بهتر از لیزر موی زائد نیست. در کشور ما نیز لیزر موهای زائد طرفداران بسیاری پیدا کرده و خیلی‌ها موهای ناخواسته بدن خود را لیزر می‌کنند.

 

در این مقاله سعی کردیم نگاهی به انواع روش‌های لیزر موهای زائد بیندازیم و در مورد عوارض و موارد ممنوعه‌اش بنویسیم. پیش از ورود به بحث، باید به این موضوع اشاره کنم که انجام لیزر موبری در صورتی که زیر نظر متخصص پوست متبحر و با در نظر گرفتن کامل عوامل ذکرشده در این حوزه باشد، ایمن و بدون اشکال برای موزدایی کل بدن است ولی در غیر این‌صورت معمولا بی‌خطر نیست.

 

کدام موهای زائد به لیزر بهتر جواب می‌دهند؟

هرچه پوست روشن‌تر و رنگدانه در پوست کمتر باشد، مقدار انرژی بیشتری از لیزر جذب رنگدانه می‌شود و تاثیر موبری بیشتر است. هرچه رنگ مو تیره‌تر باشد، انرژی لیزر را بیشتر به خود جذب می‌کند.

 

هرچه ضخامت مو بیشتر باشد، تاثیر لیزر بیشتر است. هرچه تراکم‌ مو بیشتر باشد، به جلسات لیزر موی زائد بیشتری نیاز است.

 

لیزرهای موبری در هر جلسه از درمان موهایی را که در مرحله رشد هستند تحت‌تاثیر قرار می‌دهند. در هر مقطعی از زمان برخی از موها در فاز رشد و برخی در فاز استراحت و… هستند . در نتیجه جلسات مکرر درمان برای از بین بردن همه‌ موها نیاز است. متخصص‌های پوست به دلیل آشنایی با نوع پوست بیمار و انواع مختلف لیزر و تناسب آنها با نوع پوست بیمار و تبحری که در تعیین عوامل ویژه لیزرها دارند، بهتر از سایرین می‌توانند این کار را برای بیمار انجام دهند.

 

استفاده از دستگاه‌های لیزر تاییدشده و معتبر می‌تواند نتایج درمانی بهتری داشته باشد. لیزر موبری باعث نازکی پوست نمی‌شود و ممنوعیتی برای انجام آن در هیچ فصلی وجود ندارد. نکته مهم استفاده مرتب از ضدآفتاب قبل و بعد از لیزر برای پیشگیری از تغییرات رنگدانه‌ای و لک در ناحیه است. پس بیمار مناسب برای موبری بیماری است که پوست روشن و موی مشکی و ضخیمی داشته باشد و ترجیحا دچار اختلال هورمونی یا بیماری زمینه‌ای نباشد و انتظارات واقع‌بینانه‌ای از لیزر داشته باشد. لیزر موبری باعث حذف کامل موهای زائد نمی‌شود و فقط حجم موها را کاهش می‌دهد. حتی برای رسیدن به این هدف باید جلسات متعددی از لیزر استفاده کرد.

 

تاریخچه لیزر

مفهوم تابش اشعه لیزر ریشه در تئوری کوانتوم اشعه انیشتین دارد که در سال ۱۹۱۷ با بیان این فرضیه سنگ‌بنای تحقیقات بیشتر فراهم شد و سرانجام به دنبال مطالعات فراوان در سال ۱۹۵۹ اولین لیزر حقیقی را یک دانشمند به نام میمن تولید کرد. این لیزر کریستالی یاقوتی با پرتو لیزر قرمزرنگ به طول موج ۶۹۴ نانومتر بود. بعد از مدت کوتاهی لیزرهای ان‌دی‌یگ وارد بازار شد و بعد لیزرهای گازی مثل آرگون و co2. اولین کاربرد دستگاه‌های لیزر در حیطه پزشکی در رشته چشم‌پزشکی و برای ترمیم جداشدگی شبکیه چشم بود. بعد از آن یک پزشک متخصص پوست به نام «لئون گلدمن» از تکنولوژی لیزر در علم پوست استفاده کرد.

 

به همین دلیل امروزه از وی به‌عنوان پدر لیزر در علم پوست یاد می‌شود. دکتر گلدمن در سال ۱۹۶۵ از لیزر یاقوت در درمان خالکوبی استفاده کرد. به‌ تدریج دامنه کاربرد لیزر در علم پوست وسعت پیدا کرد و اولین‌بار اواخر سال ۱۹۸۰ و اوایل سال۱۹۹۰ از لیزر برای موبری و موزدایی بافت‌های پیوندی حاوی مو استفاده شد. ابتدا برای موبری از لیزرهای یاقوت و از رنگ قرمز استفاده و بعد لیزرهای اختصاصی مثل ان‌دی‌یگ، دانود و الکساندریت ایجاد شد. سال ۱۹۹۷ برای از بین بردن موهای زائد، سیستم‌های غیرلیزری که در واقع سیستم نوری شدید بودند و به IPL معروف شدند، به کار آمدند.

 

ماهیت لیزر

طیف تابشی امواج الکترومغناطیس طیف وسیعی است که به ۲ قسمت طیف مرئی و نامرئی تقسیم می‌شود . طیف مرئی طول موج ۷۰۰- ۴۰۰ نانومتر را شامل می‌شود و از چند رنگ تشکیل شده است.

 

طیف نامرئی در ۲ سر طیف مرئی واقع شده است . در یک سر طیف اشعه مادون قرمز، اشعه مایکروویو و امواج رادیویی واقع شده‌اند و در سر دیگر طیف، اشعه ماورای بنفش، اشعه ایکس و گاما قرار گرفته است.

 

مجموعه این طیف مرئی و نامرئی را طیف تابشی امواج الکترومغناطیس می‌گوییم. طول موج دستگاه‌های لیزری که ما امروزه از آن استفاده می‌کنیم در محدوده اشعه ماورای بنفش، نورهای مرئی و اشعه مادون قرمز واقع شده است. لیزرهایی که برای جنبه موبری کاربرد دارند، معمولا در محدوده نور مرئی قرمز یا امواج مادون قرمز و صوت واقع شده‌اند. اشعه لیزر موی زائد قسمتی از طیف وسیعی از اشعه الکترومغناطیس را تشکیل می‌دهد و شامل پرتوهای تابشی تک‌رنگ، موازی با هم با طول موج واحد و مشخص است.

 

انواع لیزرهای موبر

الکساندریت از اشعه الکترومغناطیسی با طول موج ۷۵۵ نانومتر سود می‌برد و برای انواع پوست روشن کارایی دارد. استفاده از این نوع لیزر موی زائد در حوزه موبری درد کمی دارد.

 

  • دایود: اشعه این لیزر با طول موج ۸۰۰ تا ۸۱۰ نانومتر است. این لیزر برای طیف وسیعی از پوست‌ها از تیره تا روشن کاربرد دارد و هنگام استفاده به‌دلیل عمق نفوذ و ایجاد گرمای بیشتر نسبت به لیزر الکساندریت دردناک‌تر است.

 

  • ان‌دی‌یگ: این لیزر از طول موج ۱۰۶۶۴ نانومتر سود می‌برد. عمق نفوذ بالایی دارد و در پوست‌های تیره‌تر امن و موثر است. حین استفاده از این لیزر درد و سوزش در محل ایجاد می‌شود.

 

سیستم‌های نوری یا غیرلیزری مثل IPL به صورت غیراختصاصی برای موبری استفاده می‌شوند. این سیستم‌ها ارزان و در دسترس‌اند اما قدرت کمی دارند و با عوارض بالایی همراه‌اند.

 

مکانیسم عمل لیزرهای موبر

برای اینکه هر طیفی از امواج لیزر بتواند اثر بیولوژیک خود را اعمال کند به سلول و ارگان هدف نیاز دارد. هر طول موجی از لیزر، جذب یک ماده هدف خاص می‌شود. سلول هدفی که برای لیزرهای موبری انتخاب شده، ملانین یا رنگدانه موجود در ساقه مو است. ملانین با حذف انرژی لیزر موبری و انتقال آن به شکل گرما به لایه زیرین، باعث تخریب سلول‌های زایا در ریشه و فولیکول مو می‌شود و لیزر با انهدام این سلول اثر خود را می‌گذارد. لیزر در کل باعث کاهش تعداد، قطر، سرعت رشد مو و حتی روشن‌تر شدن مو می‌شود.

 

رفع موی زائد

مصرف داروهای موضعی موبری مثل کرم‌ها یا داروهای خوراکی مثل داروهای آنتی‌آندروژن که در مواردی که اختلال زمینه‌ای هورمونی وجود دارد، تجویز می‌شوند. الکترولیز که روش قدیمی و دردناکی است و اساس آن تخریب فولیکول مو با ایجاد حرارت از طریق برقراری جریان الکتریکی است. امروزه این روش برای درمان موهای سفید استفاده می‌شود و غیر از آن جایگاه درمانی دیگری ندارد.

 

به‌طور کلی، دو سیستم برای از بین بردن موی زائد در حوزه لیزر وجود دارد:

 

  • سیستم لیزری: از انواع مختلفی از امواج لیزر با طول موج‌های مختلف برای کاربردهای مختلف تشکیل شد‌ه‌اند. این سیستم گران‌تر و اختصاصی است و تاثیر بیشتر و عوارض کمتری در حوزه موبری دارد.

 

  • سیستم غیرلیزری: شامل سیستم‌های نوری تشدیدشده یا همان IPL هستند که در واقع، از طیف نوری ۵۰۰ تا ۱۲۰۰ نانومتر سود می‌برند و این طیف نوری را به کمک فیلترهای مختلف تا حدودی باریک کرده‌اند و برای مقاصد مختلفی مثل موبری، جوانسازی، لکه‌بری و… استفاده می‌شود. این سیستم ارزان و در دسترس اما غیراختصاصی است.

 

به همین دلیل قدرت موبری آن کمتر و عوارض و احتمال درد، سوختگی و رضایت نداشتن بیمار حین کار با آن و احتمال بازگشت و رشد مجدد مو بیشتر است. همچنین امکان استفاده از این سیستم برای برخی انواع مختلف پوست وجود ندارد. در IPL نه‌تنها ریشه مو بلکه بافت‌های اطراف آن هم تخریب می‌شود و برعکس لیزرهای اختصاصی موبری که فقط بر ریشه مو اثر می‌گذارند، IPL بر بافت‌های اطراف هم اثر می‌گذارد و عوارض آن بیشتر است.

 

دلیل ایجاد موهای زائد

 

۲ دلیل اصلی رویش موهای زائد از این قرارند:

  • زمینه ارثی و خانوادگی: این گروه از افراد می‌توانند به کمک لیزر موهای ناخواسته‌شان را بردارند.

 

  • اختلالات هورمونی و برخی بیماری‌ها مثل تخمدان‌های پلی‌کیستیک: افراد مبتلا برای اینکه نتیجه بهتری از درمان‌ با لیزر موی زائد بگیرند، علاوه بر اینکه از لیزر استفاده می‌کنند باید به کمک درمان‌های تخصصی اختلال هورمونی زمینه‌ای را هم از بین ببرند تا از رویش موهای جدید جلوگیری شود.

مصرف برخی داروها مثل کورتون، ماینوکسیدیل، فنی‌تویین و…

 

آیا لیزر باعث سرطان می‌شود؟

عمق نفوذ لیزرهای اختصاصی موبری و نه IPL در حد چند میلی‌متر است و فقط تا ریشه مو نفوذ می‌کند و به بافت‌های داخلی نمی‌رسد. به همین دلیل تاکنون در مطالعات انجام‌شده هیچ گزارشی مبنی بر تاثیر سوء لیزر بر غده تیرویید، لنفاوی پستان و تخمدان‌ها اعلام نشده و نمی‌توان گفت لیزر عامل ایجاد سرطان یا ناباروری است.

 

روش‌های کاهش عوارض ناشی از لیزر

انتخاب مرکز درمانی مجهز و شناخته‌شده که انواع مختلف دستگاه‌های لیزر را دارد و زیرنظر وزارت بهداشت است. از انتخاب اماکن متفرقه و نامعتبر پرهیز کنید. انجام لیزر موی زائد با دستگاه‌های معتبر و شناخته‌شده که دارای تایید جهانی و به‌روز باشند. انجام لیزر توسط متخصص پوستی که آشنا به لیزر مناسب پوست است و می‌تواند عوامل دستگاه را تنظیم کند. استفاده از دستگاه‌های لیزر اختصاصی برای هر مشکلی. توصیه می‌شود فریب ارزان بودن برخی مراکز را نخورید.

 

ممنوعه‌های لیزر موهای زائد

تاکنون بر اساس مطالعات انجام‌گرفته هیچ‌ گونه عارضه‌ای در خانم‌هایی که سهوا در دوران‌ بارداری یا شیردهی از لیزر استفاده کرده‌اند، دیده نشده است. با این حال بهتر است خانم‌های باردار از انجام لیزر حین‌ بارداری خودداری کنند. انجام لیزر در بیماران مبتلا به اختلالات عصبی که در آن ممکن است بیمار جای لیزر را دستکاری کند یا بکند، ممنوع است.

 

افرادی که ساعت‌های متمادی به دلیل شغلی که دارند زیر نور آفتاب هستند باید قبل از اقدام به لیزر میزان مواجهه با نور آفتاب را کم و از ضدآفتاب استفاده کنند و بعد از انجام لیزر تا مدتی از قرار گرفتن در معرض نور بپرهیزند تا التهاب ناشی از لیزر در مواجهه با نور به تیرگی تبدیل نشود.

 

عوارض لیزر

استفاده از لیزر به‌وسیله افراد ناآزموده و ناآشنا با تکنولوژی لیزر و تیپ پوستی فرد می‌تواند عوارض متعددی داشته باشد. برخی عوارض ممکن است به دنبال استفاده از لیزر توسط فرد متبحر هم دیده شود که البته این عوارض کوتاه‌مدت و برگشت‌پذیر است. با انتخاب درست نوع لیزر و گزینه‌های درمانی و تجربه پزشکی می‌توان از این عوارض پیشگیری کرد.

 

ورم و قرمزی ناشی از لیزر گذراست و بعد از چند ساعت رفع می‌شود. برای تسریع روند می‌توان از کمپرس یخ استفاده کرد. درد، ناراحتی و سوزش حین استفاده از لیزر خفیف و قابل‌تحمل است و به کمک کرم‌های بی‌حس‌کننده قبل از درمان یا استفاده از سیستم‌های سرمایشی مثل اسپری‌های خنک‌کننده حین درمان می‌توان میزان ناراحتی را کمتر کرد.

 

اگر عوامل بدون توجه به نوع پوست بیمار انتخاب شده باشد، احتمال خونمردگی زیر پوست وجود دارد اما طی چند روز برطرف می‌شود. معمولا بروز لک‌های کمرنگ و پررنگ و تغییرات رنگدانه‌ای در افرادی که قبل از لیزر سولاریوم یا برنزه می‌کنند یا قبل و بعد از لیزر مرتب از ضدآفتاب استفاده نمی‌کنند، دیده می‌شود. سوختگی، تاول، زخم و به صورت نادر جوشگاه و گوشت اضافه در صورت رعایت نکردن اصول اولیه و بی‌توجهی به عوامل و انجام لیزر زیرنظر افراد غیرمتبحر ایجاد می‌شود.

 

فعال شدن تبخال نیز محتمل است. باید قبل از لیزر از بیمار شرح‌حال گرفته شود و داروی لازم را برای پیشگیری مصرف کند. استفاده از لیزر در مراکز غیرمعتبر که زیرنظر وزارت بهداشت نیستند، می‌تواند باعث انتقال بیماری‌‌های ویروسی و واگیردار پوستی مثل زگیل یا زردزخم شود.

 

ایجاد عفونت به دلیل زخم شدن پوست یا دستکاری ثانویه

ایجاد فولیکولیت یا آکنه در محل تابش لیزر

پاسخ نگرفتن و کاهش نیافتن موها که دلیل آن تنظیم نبودن پارامترهای دستگاه است.

آسیب به چشم فقط در صورت استفاده نکردن از عینک محافظ بروز می‌کند.

استنشاق دودهای حاصل از لیزر عوارض تنفسی می‌دهد. به همین دلیل لیزر باید در محیطی با تعبیه مناسب انجام شود که آلاینده‌ و دودها خارج شوند.

 

علل ملاقات با پزشک قبل از انجام لیزر

قبل از اینکه بیمار برای لیزر موی زائد مراجعه کند باید با متخصص پوست مربوطه ملاقات داشته باشد تا پزشک معاینه و شرح‌حال‌گیری کاملی از بیمار داشته باشد.

در ویزیت اولیه علائمی از اختلالات هورمونی و بیماری‌های زمینه‌ای مثل اختلالات چرخه عادت ماهانه، ریزش مو با الگوی مردانه، جوش صورت، جوش مقاوم به درمان مرسوم، نازایی و… بررسی می‌شود. این گروه از افراد به جز درمان با لیزر باید در راستای درمان اختلال زمینه‌ای نیز اقدام کنند تا نتیجه مناسبی بگیرند.

 

مصرف برخی داروها مثل کورتون، ماینوکسیدیل، فنی‌تویین و… باعث تشدید رشد مو می‌شود. بیمار باید در ویزیت اولیه فهرست کامل داروهای مصرفی‌اش را به پزشک بدهد.

 

در مورد سابقه انجام لیزر قبلی باید به پزشک، گفت؛ اینکه چند بار و با چه لیزری کار کرده‌اند. میزان پاسخگویی بدن چقدر بوده است؟

صحبت در مورد سابقه بیماری‌هایی که با تابش نور تشدید می‌شود، مثل لوپوس.

 

صحبت در مورد وجود برخی بیماری‌ها که در محل تابش نور ممکن است ایجاد شود مثل پسوریازیس، لیکن‌پلان، لک و پیس و…

 

صحبت در مورد سابقه تبخال مکرر. در این شرایط روز قبل از مراجعه برای لیزر موبری باید درمان پیشگیری با قرص آسیکلوویر را شروع کرد و تا ۵- ۴ روز بعد از لیزر درمان را ادامه داد.

سابقه عفونت فعال یا جوش چرکی در ناحیه نیز باید قبل از لیزر مورد توجه قرار بگیرد و در نواحی‌ای که قرار است لیزر انجام شود نباید جراحت فعال یا عفونتی وجود داشته باشد.

 

توجه به سابقه استفاده از سولاریوم یا برنزه کردن پوست هم مهم است. این کار باعث افزایش رنگدانه‌های پوست می‌شود و احتمال سوختگی و عوارض به دنبال لیزر موی زائد را افزایش می‌دهد. افرادی که قصد دارند لیزر موبری انجام دهند باید از ماه‌ها قبل از آن از حمام آفتاب گرفتن پرهیز کنند.

 

لیزر موهای زائد و ۲۰ سوال رایج در لیزر

اگر از هیچ یک از روش های اصلاح مو راضی نیستید می توانید لیزر مو را امتحان کنید. لیزر موهای زائد یکی از معمول ترین روش های آرایشی در ایالات متحده است. در این روش پرتوهای نور با شدت و متمرکز به فولیکول های مو برخورد می کنند. رنگدانه ها در فولیکولها نور را جذب می کند. در اثر این اتفاق مو از بین می رود.

 

لیزر موهای زائد چگونه کار میکند؟

لیزر موهای زائد یک روش پزشکی است که از پرتو متمرکز نور (لیزر) برای حذف موهای زائد استفاده می کند. در طول لیزر موهای زائد، لیزر نور را منتشر می کند که توسط رنگدانه (ملانین) در مو جذب می شود. انرژی نور به گرما تبدیل می شود که باعث آسیب رساندن به کیسه های لوله ای داخل پوست (فولیکول های مو) که موها را تولید می کنند، می شود. این آسیب باعث جلوگیری یا تاخیر در رشد مو می شود.

 

اگر چه لیزر موها به مدت طولانی موجب تاخیر در رشد مو می شود، اما معمولا باعث حذف دائمی مو نمی شود. بنابراین نیاز به چند بار لیزر برای حذف موهای اولیه است. لیزر موهای زائد برای افرادی که پوست روشن و موهای تیره دارند موثرتر است.

 

کدام نوع لیزر برای هر نیاز خوب است؟

سه نوع محبوب لیزر عبارتند از:

 

۱- دیود:

لیزر دیود برای پوست روشن و تیره بسیار موثر است.

 

۲- الکساندریت:

این لیزر سریع ترین نوع لیزر است و برای درمان مناطق بزرگتر در میان بیمارانی که لکه های سبز زیتونی دارند موثر است.

 

۳- Nd YAG:

این لیزر پالس بلند را می توان با خیال راحت برای تمام انواع پوست، از جمله برنزه استفاده کرد. این لیزر در مقایسه با انواع دیگر لیزرها برای موهای نازک یا روشن کمتر تاثیر دارد.

 

فواید لیزر موهای زائد چیست؟

لیزر برای از بین بردن موهای ناخواسته صورت، پا، بازو، زیر بغل، خط بیکینی و دیگر مناطق مفید است. فواید لیزر موهای زائد عبارتند از:

 

۱- دقت. لیزر می تواند به طور انتخابی موهای تیره و درشت را هدف قرار دهد و پوست اطراف را بدون آسیب می گذارد.

 

۲- سرعت. هر پالس لیزر یک ثانیه طول می کشد و می تواند موهای بسیاری را به صورت همان زمان تحت تاثیر قرار دهد. مناطق کوچک مانند بالای لب را می توان در کمتر از یک دقیقه درمان کرد و درمان مناطق بزرگ مانند پشت و یا پاها ممکن است یک ساعت طول بکشد.

 

۳- پیش بینی پذیری. اکثر بیماران معمولا پس از سه تا هفت جلسه حذف دائمی مو را مشاهده می کنند.

 

مراقبت های قبل، زمان انجام و بعد از لیزر موهای زائد

 

چگونگی آماده شدن برای لیزر موهای زائد

لیزر موهای زائد یک روش پزشکی است که نیاز به آموزش برای انجام و ریسک بالقوه دارد. قبل از لیزر موهای زائد باید مدارک پزشک یا تکنسین را بررسی کنید. اگر در حال برنامه ریزی برای لیزر موهای زائد هستید، باید از شش هفته قبل از لیزر از سایر روش ها مانند اپیلاسیون، و الکترولیز استفاده نکنید. لیزر ریشه های مو را هدف قرار می دهد که به طور موقت با استفاده از روش وکس یا موچین از بین می رود.

 

همچنین شش هفته قبل و بعد از لیزر از قرار گرفتن در معرض آفتاب اجتناب کنید. قرار گرفتن در معرض تابش خورشید، لیزر موهای زائد را بی تاثیر می کند و پس از لیزر عوارض را بیشتر می کند. اگر علاقه مند به لیزر موهای زائد هستید، دکتری را انتخاب کنید که گواهی تخصصی مانند پوست و زیبایی داشته باشد و در زمینه لیزر نیز تجربه داشته باشد. اگر دستیار پزشک یا پرستار مجرب این کار را انجام می دهد، مطمئن شوید که یک پزشک در طول درمان کار را تحت نظارت دارد و در محل حضور دارد.

 

قبل از لیزر موهای زائد، با پزشک مشورت کنید تا تعیین کند آیا این گزینه برای شما مناسب است یا خیر. پزشک به احتمال زیاد کارهای زیر را انجام می دهد:

 

سابقه پزشکی خود را مرور کنید، از جمله مصرف دارو، سابقه اختلالات پوستی یا زخم، و روش های از بین بردن موهای زائد

در مورد خطرات، مزایا و انتظارات، از جمله مواردی که لیزر می تواند و نمی تواند انجام دهد بحث کنید

قبل و بعد از لیزر عکس بگیرید تا برای ارزیابی و بررسی های طولانی مدت استفاده شود

در جلسات مشاوره، در مورد یک طرح درمان و هزینه های مربوطه بحث کنید.

 

دکتر همچنین دستورالعمل های ویژه ای برای آماده سازی برای لیزر موهای زائد ارائه می دهد. این دستورالعمل ها شامل موارد زیر است:

 

در معرض خورشید قرار نگیرید. از توصیه های پزشک در خصوص قرار نگرفتن در معرض آفتاب تا شش هفته قبل از درمان پیروی کنید و روزانه از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

روشن کردن پوست. از کرم های ضد آفتاب که پوست شما را تیره می کند اجتناب کنید. اگر اخیرا برنزه کرده باشید، پزشک ممکن است کرم سفید کننده پوست تجویز کند.

 

اجتناب از روش های دیگر حذف مو. موچین، وکس و الکترولیز می تواند فولیکول مو را مختل کند و باید حداقل چهار هفته قبل از درمان از استفاده از آن ها اجتناب کنید.

اجتناب از داروهای رقیق کننده خون. از پزشک خود در مورد داروهایی مانند آسپیرین یا داروهای ضد التهاب که باید قبل از لیزر اجتناب شود سوال کنید.

 

اصلاح منطقه لیزر. روز قبل از لیزر، اصلاح منطقه توصیه می شود. اصلاح موهای روی سطح پوست را از بین می برد اما ریشه زیر پوست باقی می ماند. در صورت اصلاح نکردن، موهای روی سطح پوست در اثر لیزر می سوزد و باعث آسیب پوستی می شود

 

آنچه در طول لیزر موهای زائد انتظار می رود:

تجهیزات لیزری با توجه به رنگ، ضخامت و و رنگ پوست شما تنظیم می شود. بسته به لیزر یا منبع نور مورد استفاده، شما و تکنسین باید از محافظ مناسب چشم استفاده کنید. همچنین لازم است لایه بیرونی پوست خود را با ژل سرد یا دستگاه خنک کننده ویژه محافظت کنید. این کار به نفوذ لیزر به پوست کمک می کند. بسته به نوع لیزر، یک دستگاه خنک کننده در نوک دستگاه یا یک ژل خنک ممکن است برای محافظت از پوست شما و کاهش خطر عوارض جانبی استفاده شود.

 

هنگامی که دکتر لیزر را فعال می کند، پرتو لیزر از طریق پوست شما به فولیکول های مو منتقل می شود. گرمای شدید از پرتو لیزر باعث آسیب به فولیکول های مو می شود که مانع رشد مو می شود.  درمان ناحیه کوچک مانند بالای لب ممکن است چند دقیقه طول بکشد. درمان منطقه بزرگتر، مانند پشت، ممکن است بیش از یک ساعت طول بکشد.

 

سپس، تکنسین یک پالس نور را به منطقه درمان می فرستد و چندین دقیقه منطقه را نگاه می کند تا اطمینان حاصل کند بهترین تنظیمات برای بررسی واکنش های بد انجام شده است. هنگامی که لیزر درمانی کامل شود، پک های یخ، کرم ضد التهاب یا لوسیون، یا آب سرد برای کاهش هر گونه ناراحتی به شما داده می شود. جلسه بعدی معمولا چهار تا شش هفته بعد برنامه ریزی می شود. جلسات درمان تا زمان متوقف شدن رشد مو ادامه می یابد.

 

بعد از انجام لیزر موی زائد

لیزر موهای زائد معمولا نیاز به یک سری دو تا شش جلسه ای درمان دارد. فاصله بین درمانها بسته به موقعیت متفاوت است. در مناطقی که موها به سرعت رشد می کنند، مانند بالای لب، درمان ممکن است در چهار تا هشت هفته تکرار شود. در مناطقی که رشد موها آهسته است مانند پشت، درمان ممکن است هر ۱۲ تا ۱۶ هفته انجام شود.

 

برای هر درمان عینک ایمنی ویژه برای محافظت چشم در برابر پرتو لیزر استفاده می کنید. دستیار ممکن است در صورت لزوم دوباره محل را اصلاح کند. پزشک ممکن است بی حسی موضعی به پوست شما اعمال کند تا هر گونه ناراحتی در طول درمان کاهش یابد.

 

 

فاصله بین جلسات لیزر موهای زائد

درد لیزر موهای زائد

 

 

ممکن است پس از لیزر موهای زائد، قرمزی و تورم تا چند ساعت مشاهده کنید.

برای کاهش هر گونه ناراحتی، در منطقه تحت درمان یخ قرار دهید. در صورت بروز واکنش پوستی بلافاصله بعد از لیزر، پزشک ممکن است کرم استروئید را روی ناحیه آسیب دیده اعمال کند.

پس از لیزر مو و بین درمان های برنامه ریزی شده، برای شش هفته از قرار گرفتن در معرض تابش خورشید اجتناب کنید. روزانه از کرم ضدآفتاب استفاده کنید.

 

نتایج

موها فورا از بین نمی روند، اما طی یک دوره چند روزه تا هفته ای می ریزند. ممکن است رشد مو ادامه داشته باشد. درمان های مکرر معمولا ضروری است، زیرا رشد و ریزش مو به طور طبیعی به صورت چرخه ای اتفاق می افتد و درمان لیزر با فولیکول های مو در مرحله رشد جدید بهتر عمل می کند.

 

نتایج به طور قابل توجهی متفاوت است و پیش بینی آنها دشوار است. در اکثر مردم لیزر موهای زائد ماه ها طول می کشد و ممکن است سال ها طول بکشد اما لیزر موهای زائد از بین رفتن دائمی مو را تضمین نمی کند. هنگامی که موها دوباره رشد می کنند، معمولا روشن تر و نازک تر هستند.

 

خطرات انجام لیزر موهای زائد

خطرات عوارض جانبی بسته به نوع پوست، رنگ مو، برنامه درمان و پیوستگی به پیش درمان و مراقبت پس از درمان متفاوت است. شایع ترین عوارض ناشی از لیزر موهای زائد عبارتند از:

 

سوزش پوست. ناراحتی موقت، قرمزی و تورم بعد از لیزر موهای زائد دیده می شود. علائم و نشانه ها معمولا ظرف چند ساعت ناپدید می شوند.

تغییرات رنگدانه. ممکن است لیزر موهای زائد به طور موقت پوست را تیره یا روشن کند. روشن شدن پوست در افرادی دیده می شود که قبل و بعد از درمان در معرض خورشید قرار گرفته اند و یا پوست تیره ای دارند.

 

لیزر موهای زائد برای پلک ها، ابروها و مناطق اطراف آن توصیه نمی شود، زیرا احتمال آسیب شدید به چشم وجود دارد.

برای جلوگیری از تغییرات موقتی در رنگ پوست تحت درمان تا یک ماه آینده از کرم ضد آفتاب استفاده کنید.

 

– یک یا دو روز بعد از لیزر، منطقه تحت درمان پوست شما مانند آفتاب سوختگی می باشد. کمپرس سرد و مرطوب کننده ممکن است کمک کند. اگر صورت شما درمان شده باشد، روز بعد می توانید آرایش کنید، مگر اینکه پوست شما تاول زده باشد.

 

– به ندرت لیزر موهای زائد موجب زخم شدن، تاول زدن و سایر تغییرات در بافت پوست می شود. دیگر عوارض جانبی نادر عبارتند از خاکستری شدن موها یا رشد بیش از حد مو در اطراف مناطق تحت درمان، به ویژه در پوست تیره تر.

 

– احتمال ایجاد تاول بسیار کم است اما در افرادی که دارای لکه های تیره تر هستند بیشتر دیده می شود. سایر عوارض جانبی بالقوه تورم، قرمزی و زخم است. آلرژی دائمی یا تغییرات در رنگ پوست نادر است.

 

هزینه ها متفاوت است و به عوامل زیر بستگی دارد:

اندازه محل مورد درمان و زمان لازم برای درمان

تعداد درمان های مورد نیاز

آیا لیزر توسط پزشک انجام می شود یا خیر؟

محلی که لیزر را انجام می دهید

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران مشورت کنید.

 

سوالات رایج شما درباره لیزر موهای زائد

۱-  لیزر موهای زائد بر روی کدام قسمت های بدن بهتر اثر می کند؟

لیزر موهای زائد می تواند بر روی تمام بدن مورد استفاده قرار گیرد اما در مناطق بیکینی، لب، چانه و زیر بغل موثرتر است.

 

۲-  لیزر موهای زائد برای چه کسانی بهتر هستند؟

اگر موهای تیره، ضخیم و درشت داشته باشد لیزر بهتر اثر می کند (ایا لیزر برای زن باردار خطرناک است؟).

 

۳- کدام داروها را باید قبل از لیزر متوقف کنید؟

مانند اپیلاسیون، این درمان نیز با برخی از داروها ناسازگار است. هر گونه داروئی که حساسیت به نور داشته باشد باید حداقل یک هفته قبل از درمان متوقف شود. همچنین اکثر آنتی بیوتیک ها حساسیت به نور دارند، بنابراین اگر عفونت دارید، باید چند هفته طول قبل از لیزر، آنتی بیوتیک را متوقف کنید. بیماران نباید از مراقبت های پوستی با فعالان قوی مانند رتینوئید و اسیدهای هیدروکسیل استفاده کنند.” این ترکیبات می توانند باعث افزایش گردش سلول های پوستی، آسیب پذیر شدن پوست در برابر خورشید و تحریک در طول دوره درمان شوند. اگر مطمئن نیستید که داروی شما می تواند با لیزر تداخل داشته باشد، با دکتر خود مشورت کنید.

 

۴- چه مدت طول می کشد تا لیزر اثر کند؟

افراد متفاوت هستند، بنابراین تعداد جلسات هر فرد نیز متفاوت است. او توضیح می دهد که ” لیزر موهای زائد زمانی اثر می کند که مو در سرعت رشد فعال خود قرار دارد.” قسمت های مختلف بدن دارای نرخ های رشد متفاوت هستند و بنابراین بسته به اینکه شما کدام منطقه را درمان می کنید ممکن است زمان درمان طولانی یا کوتاه باشد اما اکثر مشتریان به طور متوسط ۶ تا ۸ درمان نیاز دارند.

 

۵-  آیا واقعا نیاز به حضور در تمام جلسات دارید؟

بله دکتر لولیس هشدار می دهد: “یکی از بزرگترین اشتباهات مردم این است که در تمام جلسات شرکت نمی کنند.” “هنگامی که رشد موها کاهش می یابد، بیماران جلسات بعدی را شرکت نمی کنند.”

 

۶- آیا پس از لیزر امکان برگشت و رشد دوباره مو وجود دارد؟

حتی پس از لیزر، گاهی موها دوباره رشد می کنند. اما معمولا پس از شش تا هشت بار لیزر، کاهش قابل توجهی در رشد مو دیده می شود. هر گونه رشد دوباره می تواند با هر ۶ تا ۱۲ ماه لیزر، مدیریت شود.

 

۷- آیا می توانید به صورت دائمی از موها خلاص شوید؟

پس از آسیب رسیدن به فولیکول ها، امکان رشد موهای جدید وجود ندارد. با این حال، حتی الکترولیز ۱۰۰٪ دائمی نیست. … به این ترتیب، لیزر یک بار دیگر مو را می سوزاند.

 

۸- آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟

دائمی به معنای همیشه است. هنگامی که به حذف دائمی موها اشاره میکنیم، به معنی عدم رشد دوباره مو می باشد. به طور متوسط، لیزر موهای زائد ۷۰٪ تا ۹۰٪ باعث کاهش دائمی مو در مناطق تحت درمان می شود.

 

۹- جلسه لیزر موهای زائد چه مدت طول می کشد؟

زمان درمان به اندازه منطقه درمان و روش مورد استفاده بستگی دارد. ناحیه کوچکی مانند بالای لب ممکن است پنج دقیقه طول بکشد، در حالی که یک منطقه بزرگ مانند پشت یا پاها ممکن است یک ساعت طول بکشد

 

۱۰- چندین جلسه برای لیزر موهای زائد مورد نیاز است؟

معمولا ۴-۶ جلسه برای لیزر موهای زائد مورد نیاز است. در این جلسات حدود ۸۰ درصد از موهای فعال از بین می روند. سپس هر ۴-۶ هفته ، بسته به منطقه تحت درمان، باید لیزر انجام شود.

 

۱۱- لیزر موهای زائد هر چند وقت باید انجام شود؟

برای تاثیر لیزر موهای زائد، لیزر باید در طول مرحله فعال رشد انجام شود. انجام لیزر هر ۴-۶ هفته باعث می شود شانس درمان فولیکول های مو در منطقه در طول مرحله فعال بیشتر شود.

 

۱۲- آیا لیزر موهای زائد درد دارد؟

اکثر بیماران درد لیزر را مانند درد سوزن توصیف می کنند. … به عنوان مثال، لیزر موهای زائد در ناحیه پشت و صورت درد بیشتری دارد و منطقه زیر بغل نیز منطقه حساسی است.

 

۱۳- آیا لازم است قبل از لیزر موهای زائد، بدن را اصلاح کنید؟

اگر سریع عصبانی می شوید، باید ۲۴ ساعت قبل از جلسه لیزر از مصرف کافئین اجتناب کنید. روز قبل از درمان باید منطقه را با یک تیغ تمیز و جدید اصلاح کنید. اصلاح باعث می شود لیزر بتواند فولیکول ها را پیدا کند.

 

۱۴- آیا لیزر موهای زائد عوارض دارد؟

برخی موها به لیزر مقاوم هستند یا دوباره پس از درمان رشد می کنند – هرچند موهای جدید ممکن است ظریف تر و روشن تر باشند. عوارض جانبی رایج لیزر عبارتند از: التهاب پوست. ناراحتی موقت، قرمزی و تورم بعد از لیزر امکان پذیر است.

 

۱۵- نتایج لیزر موهای زائد از چه زمانی دیده می شود؟

اکثر بیماران به چهار تا هفت جلسه درمان نیاز دارند که بین جلسات باید سه تا شش هفته فاصله باشد تا تمام فولیکول های مو در منطقه مورد هدف قرار گیرند. با توجه به اندازه منطقه درمان، نتایج طی چند ماه دیده می شوند.

 

۱۶- آیا امکان سرطان پوست پس از لیزر موهای زائد وجود دارد؟

در حال حاضر هیچ تحقیقی ایجاد سرطان در اثر لیزر را نشان نداده است. اما برخی از خطرات مانند قرمزی، زخم و تغییر رنگ در منطقه تحت درمان وجود دارد (آیا سرطان پوست درمان دارد؟).

 

۱۷- بعد از لیزر موهای زائد چه قدر زمان نیاز دارید تا بتوانید اصلاح کنید؟

پس از لیزر، باید ۱۰ روز صبر کنید سپس اصلاح کنید

 

۱۸- آیا لیزر موهای زائد صدمه ای ایجاد می کند؟

لیزر موهای زائد به اندازه اپیلاسیون آسیب نمی زند و سریعتر عمل می کند.

 

۱۹- آیا لیزر موهای زائد باعث ناباروری می شود؟

لیزر موهای زائد در منطقه بیکینی باعث ناباروری نمی شود. … ” لیزر مورد استفاده کمتر از یک میلیمتر به داخل پوست نفوذ می کند، بنابراین هیچ راهی برای رسیدن به تخمدان ها وجود ندارد، اما حتی اگر به تخمدان ها برسند (البته هرگز به هیچ وجه نمی رسند) هیچ آسیبی به تخمدان وارد نمی شود.

 

۲۰- آیا لیزر موهای زائد باعث سفید شدن مو میشود؟

اگر خیلی بدشانس باشید بله لیزر ممکنه باعث از بین رفتن رنگدانه های مو شود و موهای زائد را سفید کند.

 

 

کبودی بعد از لیزر موهای زائد

لیزر موی زائد

 

لیزر موی زائد بدن | روش‌های کاهش عوارض ناشی از لیزر

منبع: هفته نامه سلامت / اوما / clinicaria.com

 

۴/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا