بیماریها و راه درمان

علایم ایدز چیست بعد از چند روز مشخص می شود؟

ایدز و اعتیاد ، علائم ایدز در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

عکس درباره ایدز

پرسش و پاسخ در مورد ایدز , علایم ایدز چیست

 

 

علائم ایدز بعد از چند روز مشخص می شود؟

هنگامی که مسئله سرایت ایدز مطرح می شود، علائم اولیه اهمیت پیدا می کنند. تشخیص زودهنگام HIV می تواند به تضمین سریع درمان برای کنترل ویروس و جلوگیری از پیشرفت به مرحله سوم ایدز کمک کند. مرحله سوم HIV معروف به ایدز است. درمان اولیه با استفاده از داروهای ضد رتروویروسی ویروس را غیر قابل کشف می کند، که می تواند از انتقال به دیگران جلوگیری کند.

 

پس از آلوده شدن چه مدت طول می کشد تا ایدز ظاهر شود؟

بدن برای ایجاد آنتی بادیهای ایدز پس از عفونت، زمان زیادی نیاز دارد. تقریبا تمام افراد آنتی بادی ها را در عرض ۲-۱۲ هفته ایجاد می کنند، اما آنتی بادی ها می توانند تا ۶ ماه پس از عفونت ایجاد شوند. نتیجه مثبت بدین معنی است که آنتی بادی های ایدز در بدن شما یافت می شود. این بدان معنی است که شما عفونت ایدز دارید.

 

علائم معمولا چند روز تا چند هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروسHIV  ظاهر می شوند و می توانند دو تا چهار هفته ادامه یابند. البته تورم غدد بیشتر طول می کشد. بعضی از افراد هیچ علائمی مشاهده نمی کنند و یا به مدت کوتاهی علائمی ندارند بنابراین تشخیص عفونتHIV  در آن ها بدون آزمایش HIV امکان پذیر نیست.

 

علائم اولیه ایدز چیست؟

علائم اولیه HIV شبیه به علائم آنفلوآنزا هستند. این علائم شامل موارد زیر است:

 

سردرد

تب

خستگی

تورم غدد لنفاوی

گلو درد

برفک

جوش

درد عضلانی و مفصلی

زخم در دهان

زخم بر روی آلت تناسلی

عرق شبانه

اسهال

 

علائم اولیه ایدز در عرض یک تا دو ماه پس از انتقال دیده می شوند، هر چند می توانند دو هفته پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ظاهر شوند. علاوه بر این، بعضی از افراد ممکن است بعد از عفونت علائم اولیه نداشته باشند. دانستن این نکته مهم است که این علائم اولیه HIV با بیماری های شایع و مشکلات سلامتی همراه هستند. برای اطمینان از وضعیت HIV، در مورد گزینه های آزمایش با پزشک صحبت کنید.

 

ظاهر نشدن علائم ممکن است تا ۱۰ سال طول بکشد. با این حال، این به این معنا نیست که ویروس از بین رفته است. ایدز یک بیماری قابل کنترل است. اما اگر درمان نشود، می تواند به مرحله ۳ پیشرفت کند. به همین دلیل است که آزمایش بسیار مهم است.

 

علائم مرحله سوم  ایدز

نشانه هایی که نشان می دهد HIV به مرحله ۳ پیشرفت کرده است عبارتند از:

تب بالا

لرز و عرق شبانه

جوش

مشکلات تنفسی و سرفه مداوم

کاهش وزن شدید

نقاط سفید در دهان

زخم های تناسلی

خستگی منظم

ذات الریه

مشکلات حافظه

 

توضیح مراحل پیشرفت ویروس HIV

 

بسته به فاز HIV، علائم می توانند متفاوت باشند:

۱- مرحله اول HIV

مرحله اول HIV به عنوان عفونت حاد یا اولیه شناخته شده است. این مرحله به نام سندرم حاد ویروسی می باشد. در این مرحله، اکثر افراد علائم رایج آنفولانزا را تجربه می کنند که ممکن است تشخیص و تمیز دادن آن از عفونت دستگاه گوارش و تنفسی متفاوت باشد.

 

۲- مرحله تاخیر بالینی

مرحله بعدی مرحله تأخیر بالینی است. در این مرحله ویروس فعالیت کمتری دارد، اما هنوز در بدن است. در این مرحله، افراد علائمی تجربه نمی کنند در حالی که عفونت ویروسی در سطوح بسیار پایین پیشرفت می کند. این دوره تاخیر ممکن است یک دهه یا بیشتر طول بکشد. بسیاری از افراد علائم HIV را در طول این دوره ۱۰ ساله نشان نمی دهند.

 

 

سوالات متداول در مورد ایدز

بیماری ایدز چیست

 

 

۳فاز نهایی HIV

فاز نهایی HIV مرحله ۳ است. در طی این مرحله، سیستم ایمنی به شدت آسیب دیده است و نسبت به عفونت های فرصت طلب آسیب پذیر است. هنگامی که HIV به مرحله ۳ می رسد، علائم مرتبط با عفونت آشکار می شود. این علائم عبارتند از:

حالت تهوع

استفراغ

خستگی

تب

 

علائم مرتبط با HIV، مانند اختلال شناختی نیز می تواند آشکار شود.

 

آیا یک دوره زمانی که ویروس قابل انتقال نباشد وجود دارد؟

HIV پس از ورود به بدن، به زودی قابل انتقال است. در طول این فاز، جریان خون حاوی سطوح بالاتری از HIV است که باعث انتقال آن به دیگران می شود. از آنجایی که همه نشانه های ابتدایی HIV را تجربه نمی کنند، آزمایش تنها راهی است که می تواند ویروس را تشخیص دهد. تشخیص زودهنگام به فرد مبتلا به HIV شروع درمان را فراهم می کند. درمان مناسب می تواند خطر انتقال ویروس به شریک جنسی را از بین ببرد.

 

ملاحظات دیگر

هنگامی که به علائم ایدز می رسیم، باید به یاد داشته باشید که همیشه HIV نیست که باعث بیماری می شود. بسیاری از علائم ایدز ، به ویژه در موارد شدید، از عفونت های فرصت طلب می آیند. میکروب های مسئول این عفونت معمولا در افراد دارای سیستم ایمنی سالم نگهداری می شوند. با این حال، هنگامی که سیستم ایمنی ضعیف می شود، این میکروب ها به بدن حمله می کنند و باعث بیماری می شوند. افرادی که در طی مراحل اولیه HIV علائمی نداشتند، با پیشرفت ویروس علائم را مشاهده می کنند و احساس بیماری می کنند.

 

زمان انجام آزمایش ایدز

آزمایش ایدز اهمیت دارد، زیرا فردی که با ویروس HIV زندگی می کند و هنوز درمان نشده است، حتی اگر علائمی تجربه نکند، هنوز هم می تواند ویروس را انتقال دهد. ویروس از طریق تبادل مایعات بدن انتقال می یابد. البته درمان های جدید می تواند به طور موثر خطر انتقال ویروس به شریک جنسی را از بین ببرد.

 

طبق نظر مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، درمان ضد رتروویروسی میتواند منجر به سرکوب ویروسی شود. وقتی یک فرد HIV مثبت بتواند بار ویروسی غیر قابل کشف را حفظ کند، نمی تواند HIV را به دیگران انتقال دهد. بار ویروسی غیرقابل تشخیص توسط CDC به میزان کمتر از ۲۰۰ نسخه در هر میلی لیتر خون تعریف شده است.

 

تست HIV تنها راه برای تشخیص ویروس در بدن می باشد. فاکتورهایی وجود دارند که شانس ابتلا به ایدز را افزایش می دهند. به عنوان مثال، رابطه جنسی بدون کاندوم یا سوزن مشترک، انجام آزمایش را ضروری می کند.

 

آنتی ژنp24   کی قابل شناسایی است؟

تست آنتی ژنp24  می تواند پروتئین p24 را به طور متوسط ۱۰ تا ۱۴ روز پس از عفونت با HIV شناسایی کند. یکی از نقاط ضعف این آزمون این است که سطح پیک  پروتئین p24 در حدود ۳ تا ۴ هفته پس از قرار گرفتن در معرض HIV است و معمولا پس از پنج تا شش هفته قابل تشخیص نیست.

 

علائم سروکانورژن چه قدر طول می کشد؟

سروکانورژن معمولا ۱-۳ هفته پس از عفونت اتفاق می افتد. اگر چه ۴ نفر از ۵ نفر (۸۰٪) علائم را تجربه می کنند، اما ۱ نفر در ۵ نفر (۲۰٪) هیچ علائمی ندارند. علائم سروکانورژن HIV مشابه سرماخوردگی یا آنفولانزا است.

 

هر فرد مبتلا به ایدز در بعضی مراحل در معرض سروکانورژن قرار می گیرند، اما فقط حدود ۸۰ درصد از بیماران علائم را متوجه می شوند. سروکانورژن معمولا ۱ تا ۳ هفته پس از عفونت اتفاق می افتد، اما می تواند تا ۶ ماه طول بکشد.

 

بیماری ایدز و نکاتی که لازم است بدانید

با گذشت چند دهه از ظهور بیماری ایدز، متاسفانه هنوز روند این بیماری به سرعت رو به افزایش است، توجه داشته باشید:

 

ایدز واکسن ندارد.

ایدز درمان ندارد.

 

ولی قابل پیشگیری است به شرطی که آموزش لازم در این زمینه داشته باشیم.

 

با اینکه بعضی مبتلایان به ایدز هیچ علائمی ندارند آمیزش جنسی با آن ها باعث ابتلا می شود. مبتلایان بعد از مدتی بیمار شده و در سنین جوانی خواهند مرد. در چنین شرایطی ضروری است که مجهز و آماده باشیم.

 

اطلاعاتی درباره ایدز و ویروس HIV

HIV واژه اختصاری برای این ویروس است

 

Humman Immunodeficiency Virus

ویروس HIV موجب بیماری ایدز می شود.

 

اگر شخصی توسط فردی که به ایدز مبتلاست آلوده شود آیا بلافاصله به ایدز مبتلا خواهد شد؟ خیر، ظهور علائم بیماری ایدز به زمان احتیاج دارد و گاهی تا ۱۰ سال طول می کشد. چون ویروس این بیماری تدریجا سیستم دفاعی بدن را نابود می کند. در واقع بیماری های بعدی هستند که باعث مرگ انسان می شوند.

 

آیا ایدز بیماری مردان همجنس باز است؟ خیر، هرکسی ممکن است به ایدز مبتلا شود، معتادان و زنان روسپی و کلیه اشخاصی که بدون ملاحظه رابطه جنسی با افراد مختلف دارند در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

 

مایعاتی از بدن که ایدز از طریق آن ها منتقل می شود:

 

ویروس ایدز از طریق خون، منی، ترشحات قبل از انزال، ترشحات مهبلی و یا شیر فرد آلوده می تواند منتقل شود. همچنین ممکن است در طول بارداری و یا هنگام زایمان به نوزاد منتقل شود.

 

کدامیک از مایعات معمول بدن ویروس را منتقل نمی کنند؟

اشک خالص، ترشحات بینی، عرق و ادرار ویروس را منتقل نمی کنند.

 

چند روش انتقال ایدز:

هرشکل از آمیزش جنسی (مهبلی، مقعدی و …)

استفاده از سر سوزن مشترک برای تزریق مواد، خالکوبی یا سوراخ کردن بدن

تماس با مایعات شدیداً عفونی با غشاهای مخاطی و یا بریدگی های بدن

 

آیا با شنا در استخری که مورد استفاده افراد آلوده به ایدز قرار گرفته مبتلا می شویم؟

خیر، ولی در استخرها طبق قانون بهداشتی باید موادی که سبب کشتن ویروس ایدز می شوند استفاده شود.

 

پیشگیری و جلوگیری از ابتلا به ایدز:

مطمئن ترین راه حذف خطر است. این به معنای خودداری کردن از تماس با خون، منی، ترشحات قبل از انزال، ترشحات مهبلی و یا شیر مادر مبتلا به ایدز است.

 

یعنی اجتناب از هر نوع فعالیت جنسی خطرناک و بی بند و بار و یا تزریق مواد مخدر.

به عبارت دیگر، اگر دست به چنین فعالیت هایی نزنید، به ایدز مبتلا نمی شوید.

کاندوم های از نوع لاتکس در صورت استفاده صحیح و مداوم می توانند احتمال انتقال ایدز را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش دهند.

 

 

همه چیز درباره ایدز

درمان ایدز

 

علایم ایدز چیست بعد از چند روز مشخص می شود؟

منبع:  www.healthline.com / اوما / دکترسلام

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا