ازدواج و همسرداری

نکاتی درباره عشق و عاشقی | آسوده خاطر عاشق شوید!

عشق و راه هایی برای شیوه درست عاشق شدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

درباره عشق واقعی

جملات زیبا درباره ی عشق , عشق و عاشقی

 

 

آسوده خاطر عاشق شوید!

همه ما نیاز به کسی داریم که به نقل از عاشقان در مواقع سختی، سر بر شانه اش بگذاریم و بگرییم؛ ولی گاهی کار به جایی می‌رسد که باید سر به دیوار بکوبیم و از دست همان کس زار زار بگرییم!

 

مشکل کجاست؟

پاسخ مشخص است: نفهمیدن رفتار‌های طرف مقابلمان.

گره‌ای که نهایتا به این جمله ختم می‌شود: ما تفاهم نداریم، پس تمامش کنیم!

 

یکی از دوستانم تعریف می‌کرد که موقع حرف زدن با شریک عاطفی اش تا جای ممکن از برقراری ارتباط چشمی با او خودداری می‌کند؛ چرا که او موقع حرف زدن با صراحت و قاطعیت خاصی در چشم هایش زل می‌زند و او را می‌ترساند!

همکاری داشتم که از شروع یک رابطه عاطفی با شخصی که به او معرفی کرده بودند سر باز می‌زد؛ آن هم فقط به یک دلیل، می‌گفت: این آدم زیادی بی خیال و سرخوش است!

مدل شخصیت شناسی دیسک، با تحلیلی که از تیپ‌های مختلف شخصیتی ارائه می‌دهد، رفتار‌های بعضا عجیب شریک عاطفی مان را برای ما توضیح می‌دهد.

 

تشخیص شخصیت شریک عاطفی با استفاده از شخصیت شناسی دیسک

 

شریک عاطفی شما با تیپ شخصیتی سلطه گرا (D)، هنگام صحبت کردن با قاطعیت در چشمان شما زل می‌زند و حتی انگشت اشاره اش را به سمت تان نشانه می‌گیرد!

این بخشی از رفتار غریزی اوست که به خاطر شخصیت و نیازش به قدرت از او سر می‌زند و بدین معنی نیست که قصد دارد به شما تحکم کند و یا دستور بدهد!

با بیان نتایج مشترک و البته تمرکز بر راه حل مشکل تان با او صحبت کنید و از او بخواهید کنترل بیشتری بر رفتارهایش داشته باشد.

 

اگر شریک عاطفی شما با تیپ شخصیتی اجتماعی (I)، مدتی است که دست از پرحرفی برداشته، مثل سابق فرد خوش بینی نیست، کمتر شوخی می‌کند و کمتر در اجتماعات شرکت می‌کند و یا برای گردش و تفریح بی میلی نشان می‌دهد، به این معنی نیست که دیگر عاشق شما نیست و یا شما را مثل سابق دوست ندارد.

 

شک نکنید که او تحت فشار است و با یک مشکل جدی مواجه شده!

با بیان نقاط قوت و خلاقیتش او را آرام کنید و از او فاصله نگیرید.

اگر شریک عاطفی شما کم حرف است، بیشتر گوش می‌کند تا حرف بزند و تلاش می‌کند تا مراقب شما باشد، فکر نکنید که قصد دارد شما را محدود کند؛ بلکه او یک شخصیت ثبات گرا (S) است، محافظه کار و صلح طلب.

 

او را به این درک برسانید که از توجه و حمایتش لذت می‌برید و هنگام تصمیم گیری به او بگویید که قصد ندارید آرامش ارتباط را از بین ببرید و به امنیت او آسیب برسانید.

اگر شریک عاطفی شما محتاطانه پول خرج می‌کند و موقع خرید، یک محصول را هزار بار زیر و رو می‌کند و یا بیش از حد ایراد می‌گیرد فکر نکنید که خسیس است و یا قصد تحقیر دیگران را دارد. شما با یک فرد تیپ تحلیل گرا (C) در ارتباط هستید که به استاندارد‌ها اهمیت می‌دهد و بسیار دقیق است.

 

با رعایت ادب و با ارائه منطق و جزئیات با او صحبت کنید و در برابر انتقادات او مقابله به مثل نکنید و با خونسردی گفتگو را ادامه بدهید.

با شناخت مدل شخصیت شناسی دیسک، بسیاری از سوء تفاهم‌های ما با شریک عاطفی مان حل می‌شود.

یادمان باشد رفتار افراد در غالب مواقع به صورت غیر طبیعی و غیر عمدی اتفاق می‌افتد!

 

بهتر است به جای متهم کردن دیگران و تصمیم گیری سریع درباره آنها، دانش مان را بالا ببریم تا روابط عاطفی طولانی تر، صمیمانه‌تر و مستحکم تری را تجربه کنیم.

 

نکاتی درباره عشق و عاشقی

همه ما دوست داشتن را تجربه کرده ایم. والدین، برادر و خواهر، دوستان و حتی حیوانات خانگیمان را دوست داشته ایم. اما دوست داشتن عاشقانه کمی تفاوت دارد. عشق حسی عمیق و جدید است که با انواع دیگر دوست داشتن فرق دارد.

 

چرا عاشق میشویم؟

عشق ورزیدن و  مورد عشق قرار گرفتن به زندگی ما غنا میبخشد. آدمها وقتی به دیگران احساس نزدیکی کنند، شادتر و حتی سالمتر خواهند بود. عشق کمک میکند احساس کنیم مهم هستیم، درکمان میکنند و احساس امنیت کینم.

 

اما هر نوع عشق حس خاص خود را دارد. حس عشقی که برای والدینمان احساس میکنیم با آنچه برای برادر کوچکمان یا دوست صمیمیمان داریم فرق میکند. و دوستداشتنی که در روابط عاشقانه تجربه میکنیم خود نوع بسیار خاصی از عشق است.

 

توانایی ما برای حس کردن عشق از دوران نوجوانی آغاز میشود. نوجوانان همه جهان حس عاشقانه مجذوبیت را احساس میکنند. حتی در فرهنگهایی که به افراد اجازه ابراز اینگونه احساسات داده نمیشود، باز هم این احساسات وجود دارند. ایجاد احساسات عاشقانه و جذبه جنسی به دیگران بخشی طبیعی از بلوغ است. این احساسات جدید میتوانند بسیار هیجان انگیز یا حتی در ابتدا گیج کننده باشند.

 

ترکیبات جادویی روابط عاشقانه

عشق آنقدر احساس انسانی قدرتمندی است که دانشمندان مداوماً درحال تحقیق و بررسی روی آن هستند. آنها دریافته اند که عشق سه خصوصیت اصلی دارد:

۱٫ مجذوبیت بخش شیمی عشق است. درواقع همان علاقه فیزیکی–حتی جنسی–است که دو طرف را به سمت هم میکشاند. مجذوبیت مسئول میل ما به بوسیدن و در آغوش گرفتن فردی است که به او عشق میورزیم. دقیقاً به همان دلیل است که وقتی آن فرد به ما نزدیک است مضطرب میشویم و دست و پایمان را گم میکنیم.

 

۲٫ نزدیکی پیوندی است که وقتی ایجاد میشود که افکار و احساساتی که با هیچکس در میان نمیگذاریم را به آن فرد بروز میدهیم. وقتی این حس نزدیکی را داشته باشید، احساس حمایت، امنیت و درک شدن میکنید. اعتماد بخش مهمی از آن است.

 

۳٫ تعهد قول و وعدهای است که طبق آن باید در پستی و بلندیهای رابطه به طرف مقابل خود وفادار بمانیم.

 

این سه ویژگی عشق میتوانند برای شکل گیری انواع مختلف رابطه با هم ترکیب شوند. مثلاً نزدیکی بدون مجذوبیت نوع دوست داشتنی است که با دوست صمیمیمان داریم. مسائل مهم زندگی و رازهایمان را با آنها درمیان میگذاریم، از آنها حمایت میکنیم و آنها هم پشتمان هستند. اما عاشقانه مجذوب آنها نیستیم.

 

مجذوبیت بدون نزدیکی مثل یک هوس زودگذر است. شما نسبت به یک نفر احساس جذبه جسمی میکنید اما به اندازه کافی او را خوب نمیشناسید تا با او احساس نزدیکی کرده و بتوانید تجربیات شخصی زندگیتان را با او درمیان بگذارید.

 

دوست داشتن عاشقانه زمانی است که مجذوبیت و نزدیکی با هم باشند. بسیاری از روابط اول با مجذوبیت شروع میشوند (عشق در نگاه اول) و بعد منجر به نزدیکی میشود. در بسیاری از موارد هم نزدیکی در یک رابطه دوستی به مجذوبیت کشیده میشود و دو طرف متوجه میشوند که چیزی که بینشان از بیش از یک دوست داشتن ساده است.

 

 

سخنان بزرگان در مورد عشق واقعی

متن در مورد عشق اول

 

 

برای کسانیکه برای بار اول عاشق میشوند، تمایز قائل شدن بین این حس قوی جدید از مجذوبیت ظاهری و نزدیکی عمیقتری که در عشق اتفاق میافتد، بسیار سخت است.

 

عشقی ماندگار یا هوسی سرگرم کننده؟

سومین مولفه یک رابطه عاشقانه، یعنی تعهد، این است که تصمیم بگیرید — باوجود هر تغییر و مشکل که زندگی پدید می آورد– در آینده بعنوان یک زوج کنار هم بمانید.

گاهی اوقات زوجهایی که  در دوران دبیرستان عاشق هم میشوند، روابطی متهد ایجاد میکنند که ماندگار میشود. اما بسیاری از روابط هم دوام نمی آورند. اما به این دلیل نیست که نوجوانان قادر به دوست داشتن عمیق نیستند.

 

در دوران نوجوانی روابط کوتاهتر هستند و دلیل آن این است که نوجوانان به دنبال تجربیات بیشتر و مختلف هستند. همه اینها بخشی از کشف خودمان، ارزشمان و اینکه از زندگی چه میخواهیم است.

 

دلیل دیگری که در نوجوانی روابط کوتاهتر است این است که هرچه بزرگتر میشویم، آنچه از روابط میخواهیم تغییر میکند. در نوجوانی–مخصوصاً برای پسرها–روابط فقط مجذوبیت ظاهری هستند. اما وقتی به ۲۰ سالگی میرسند، خصوصیات درونی فرد هم اهمیت پیدا میکنند. برای دختران نوجوان نزدیکی اهمیت بیشتری دارد–هرچند از جذابیت ظاهری هم بدشان نمیاید!

در نوجوانی، روابط بیشتر  برای سرگرمی هستند. دوستیهای دختر و پسر در این سن بیشتر برای بیرون رفتن با همدیگر و تفریح کردن است. یکی دیگر از دلایل آن هم این است که چون بقیه دوستانتان کسی را دارند، شما هم باید دوستی داشته باشید تا بتوانید در جمعهای آنها شرکت کنید.

 

در اواخر نوجوانی جنبه سرگرمی این روابط کمتر شده و نزدیک شدن با هم و  تکیه کردن به هم اهمیت بیشتری پیدا میکند. دخترها و پسرها وقتی به ۲۰ سالگی میرسند، پشتیبانی، نزدیکی و ارتباط و همچنین عشق برایشان ارزشمند میشوند. این زمانی است که افراد شروع به پیدا کردن کسی میکنند که بتوانند همیشه در کنارش بمانند.

 

یک رابطه خوب چطور ساخته میشود؟

وقتی افراد برای اولین بار عاشق شدن را تجربه میکنند، معمولاً با مجذوبیت شروع میشود. احساسات جنسی هم میتوانند بخشی از این مجذوبیت باشند. افراد در این مرحله درمورد یک عشق جدید رویاپردازی میکنند و موقع گوش دادن به آهنگهای مختلف یاد فرد موردنظر خود میافتند.

 

مطمئناً حس عشق را دارد اما این عشق نیست. هنوز  وقت برای تبدیل شدن به نزدیکی  که برای عشق لازم است را نداشته است. چون حس مجذوبیت و علاقه جنسی احساساتی جدید است، جای تعحب نیست که آن را با عشق اشتباه بگیریم. همه آنها بسیار شدید و هیجان انگیز  هستند و درک آنها دشوار است.

 

شدت احمقانه  دوران شور و مجذوبیت بعد از مدتی کمرنگتر میشود. مثل این میماند که همه انرژیتان را برای بردن یک مسابقه به کار گیرید، این نوع شور و احساسات تند بسیار هیجان انگیز است اما زیادتر از آن است که بتوان برای همیشه آن را نگه داشت. اگر دوست دارید رابطهای دوام بیاورد، اینجاست که نزدیکی وارد جریان میشود. شدت پرشور زودهنگام کمرنگ شده و پیوندی محبت آمیز جای آن را میگیرد.

 

چند راه تزدیک شدن آدمها به همدیگر:

  • یاد بگیرید بدهید و بگیرید. یک رابطه سالم درمورد هر دو نفر است، نه اینکه یک طرف چقدر میتواند از آن دیگری بگیرد (یا به او بدهد).

 

  • احساسات آشکار. یک رابطه خوب و حمایت کننده به افراد امکان میدهد جزئیات خودشان را با هم در میان بگذارند–چیزهایی که دوست دارند و چیزهایی که دوست ندارند، نگرانیها، آرزوها، لحظاتی که به آن افتخار میکنند، ناامنی ها، ترسها و ضعفهایشان.

 

  • گوش دادن و حمایت کردن. وقتی دو نفر همدیگر را دوست دارند، وقتی طرفمقابل احساس ترس یا عدم امنیت میکند، از او حمایت و پشتیبانی میکنند. آنها هیچوقت، حتی وقتی با آنها مخالفت میکند، طرفمقابلشان را تحقیر نکرده و اذیت نمیکنند.

 

دادن، گرفتن، آشکار کردن و حمایت کردن یک روند دوطرفه است: یک نفر جزئیاتی از خود را مطرح میکند، دیگری چیز دیگری را درمیان میگذارد و بعد فرد اول برای بیشتر درمیان گذاشتن جزئیات مربوط به خود احساس امنیت بیشتری میکند. به این ترتیب، اعتماد و حمایت دوطرفه  کمکم در رابطه ایجاد میشود و هر طرف میداند که وقتی اوضاع زندگی سخت شود، طرف مقابلش کنارش خواهد بود. هر دو طرف برای آنچه که هستند احساس پذیرفته شدن کرده و حس میکنند کسی دوستشان دارد.

 

شور و مجذوبیتی که زوج در ابتدای رابطه حس میکنند گم نشده است. فقط کمی فرق کرده است. در روابط بادوام و سالم، زوجها احساس میکنند که آن شور و هیجان هرازگاهی میآید و میرود اما نزدیکی بینشان همیشه برقرار است.

 

اما گاهی اوقات یک زوج نزدیکی خود را از دست میدهد. برای بزرگسالها رابطه گاهی تبدیل به چیزی میشود که متخصصین آن را «عشق توخالی» مینامند. این یعنی نزدیکی و مجذوبیتی که یک روز احساس میکردند از بین رفته است و دو طرف فقط به خاطر حس تعهد کنار هم مانده اند. اما این مشکل معمولاً برای نوجوانان پیش نمی آید و روابط آنها معمولاً به دلایل دیگر بر هم میخورد.

 

چرا روابط برهم میخورند؟

عشق چیزی بسیار حساس و ظریف است. برای دوام نیاز به مراقبت و توجه  دارد. روابط هم درست مثل دوستیها، اگر وقت و توجه کافی در اختیار آن قرار داده نشود، ممکن است با شکست روبه رو شوند. این یکی از دلایلی است که  باعث بر هم خوردن رابطه بعضی زوجها میشود–ممکن است یک طرف شدیداً سرگرم مدرسه، کارهای فوق برنامه یا کار باشد و وقت کمتری برای رابطه بگذارد. یا وقتی دبیرستان تمام میشود و هر کدام از طرفین به یک دانشگاه میروند که از هم فاصله دارد، رابطه آنها بر هم میخورد.

 

برای بعضی از زوجهای نوجوان هم با تغییر مسائلی که برای هر طرف مهم است، رابطه دستخوش نابودی میشود. یا وقتی هر طرف یک چیز متفاوتی از رابطه انتظار دارد. گاهی وقتها هر دو طرف میفهمند که رابطه شان به آخر رسیده است و گاهی فقط یکی از طرفین به این نتیجه میرسد و دیگری هنوز به ادامه رابطه تمایل دارد.

 

بگذرید

از دست رفتن عشق برای هر کسی میتواند دردناک باشد. اما اگر اولین عشق واقعیتان است و رابطه قبل از اینکه خودتان بخواهید برهم خورده است، احساس فقدان غیرقابل تحمل خواهد شد. درست مثل حس شور و هیجان اولیه رابطه، تازگی و خامی فقدان و حسرت هم بسیار شدید خواهد بود.  به همین دلیل است که میگویند فلانی دلش شکسته است.

 

وقتی رابطه ای تمام میشود، افراد به حمایت واقعی نیاز دارند. از دست دادن اولین عشق معمولاً چیزی نیست که آمادگی احساسی روبه رو شدن با آن را داشته باشیم. داشتن دوستان نزدیک و اعضای خانواده برای تکیه کردن خیلی خوب است. متاسفانه خیلی ها–معمولاً بزرگسالها–از جوانان توقع دارند که خیلی زود فراموش کرده و به روال عادی زندگی خود برگردند. اگر قلبتان شکسته است، کسی را پیدا کنید که بتوانید با او حرف بزنید، کسی که دردی که میکشید را بتواند خوب درک کند.

 

به نظر غیرقابل باور است که وقتی قلبتان شکسته است بتوانید روزی بهتر شوید. اما به تدریج از شدت این احساسات کاسته میشود. و در آخر افراد به سراغ روابط و تجربیات دیگر میروند.

 

روابط–چه دو هفته طول بکشند، چه دو ماه، چه دو سال و چه تا پایان عمر–همه فرصتهایی برای تجربه عشق در سطحهای متفاوت هستند. ما یاد میگیریم چطور عشق بورزیم و چطور درمقابل آن عشق دریافت کنیم.

 

عشق فرصتی برای کشف خودمان در اختیارمان قرار میدهد. چیزهایی درمورد خودمان که دوست داریم را یاد میگیریم، چیزهایی که دوست داریم تغییر دهیم و خصوصیات و ارزشهایی که در فرد مقابل به دنبال آن هستیم.

 

روابط عاشقانه به ما احترام گذاشتن به خود و همچنین به دیگران را یاد میدهد. عشق یکی از کامل کننده ترین چیزهایی است که در زندگی داریم.اگر هنوز برایتان اتفاق نیفتاده، نگران نباشید، وقت زیاد دارید. مطمئن باشید که فرد مناسب شما ارزش صبر کردن را دارد.

 

 

عاشقی چیست

چگونه عاشق شویم

نکاتی درباره عشق و عاشقی | آسوده خاطر عاشق شوید!

 

منبع : مردمان / برترین ها

۵/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا