بدانیم تا سالم بمانیم

سلامت کلیه ها | طرز تهیه دسر خربزه برای حفاظت از کلیه ها

تندرستی و سلامت کلیه  در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

میوه مفید برای کلیه

نوشیدنی مفید برای کلیه , سلامت کلیه ها

 

 

تغذیه مناسب برای سلامتی کلیه ها

طبق اطلاعات خانه سلامت ملی کلیه و انجمن بیماری ها ی کلیوی، کلیه ها مواد زاید تجمع یافته در خون را دفع می کنند، میزان مایعات و موادمعدنی بدن را تنظیم می کنند، فشارخون را متعادل می نمایند، میزان کلسیم بدن را متعادل نگه می دارند و محرک تولید گلبول های قرمز هستند. یک رژِم غذایی سالم شامل میوه ها، سبزیجات، ماهی، سیر، غلات و … می تواند سلامت کلیه های شما را بالا برده و عملکرد مطلوب آنها را حفظ نماید.

 

میوه ها و سبزیجات:

اگر میخواهید سلامتی کلیه های خود را بالا ببرید سعی کنید میزان میوه و سبزی را که مصرف می کنید افزایش دهید. اکثر میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین ها و موادمعدنی هستند که می توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند، شما را از آسیب های کلیوی ناشی از عفونت ها، سموم ها، ویروس ها و بیماری ها محافظت کنند، از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری کنند و از التهاب کلیه ها ممانعت بعمل آورند. میوه ها و سبزیجات سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان شامل تمشک، فلفل دلمه ای، گریپ فورت، اسفناج، کلم برگ، توت فرنگی، پرتقال و گوجه فرنگی است.

 

اگر کلیه های شما آسیب دیده است یا بیماری کلیوی دارید، میزان پتاسیم بدن خود را برای اطمینان از اینکه در سطح مطلوب  سالم تر قراردارد کنترل نمایید.

 

آب :

حفظ آب بدن برای سلامت کلیه ها ضروری است. براب حفظ آب بدن لازم است هر روز میزان آب کافی بنوشید تا تقریبا ۱۴۰۰ میلی لیتر ادرار بی رنگ یا زردکم رنگ تولید گردد. از جمله مایعات و نیز غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی آی هستند می توان به چای، سوپ ها، سیب، انگور، کاهو، کرفس و گوجه فرنگی اشاره نمود.

 

ماهی روغنی:

خوردن ۱۰۰ گرم ماهی روغنی پخته یا کباب شده دوبار در هفته می تواند به سلامت کلیه ها کمک کند. ماهی های روغنی مثل ساردین، ماهی تون، سالمون و … سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ می باشند. اسیدهای چرب امگا۳ اسیدهای چرب غیر اشباعی هستند که می توانند عملکرد کلیه ها را بهبود ببخشند و میزان التهاب را در بدن کاهش دهند. اگر ماهی دوست ندارید سعی کنید به غذای روزانه خود روغن کانولا، گردو و یا سویا اضافه کنید زیرا آنها هم حاوی مقادیر مناسب اسیدهای چرب امگا۳ هستند.

 

غلات کامل:

عملکرد سالم کلیه ها را با مصرف یک وعده جو (پرک) در صبح حفظ کنید. غلات کامل مثل جودوسر و برنج قهوه ای را در رژیم غذایی خود بگنجانید. گندم کامل می تواند به تصفیه کردن کلیه ها از سموم کمک کند و خطر سنگ های کلیوی را کاهش دهد.

 

پروتئین :

اگر میخواهید سلامت کلیه های خود را افزایش دهید سعی کنید به وعده غذایی روزانه خود مقدار محدودی پروتئین گوشت اضافه کنید. پروتئین کمک می کند که بدن شما عضله سازی کند، بافت ها را ترمیم نماید و به مقابله با عفونت ها برود. همچنین طبق گزارش بنیاد ملی کلیه، پروتئین میزان مواد زاید خون را کاهش داده و عملکرد کلیه ها را بهبود می بخشد.

 

غذاهای پروتئینی که برای سلامت کلیه ها مفید هستند شلما سفیده تخم مرغ، ماهی، مرغ بدون استخوان و بدون پوست، مقدار مناسبی از گوشت قرمز و فرآورده های لبنی کم چرب، پنیر کم چرب، حبوبات، پنیرسویا، سبزیجات و غلات است. اگر بیماری کلیوی دارید با یک متخصص تغذیه برای مشورت در مورد میزان پروتئین مناسب و مورد نیاز بدن خود تماس بگیرید.

 

سیر:

افزودن سیر به وعده غذایی می تواند برای کلیه ها مفید واقع شود. سیر خواص ضد التهابی دارد که می تواند به کلیه های ملتهب یا تحریک شده شما آرامش بخشد. اگر از عفونت های راجعه کلیه رنج می برید، مصرف این گیاه مفید خواهد بود، چون مانند یک آنتی بیوتیک طبیعی در بدن شما عمل می کند.

 

ویتامین های مفید برای بهبود عملکرد کلیه :

ویتامین ها برای حفظ عملکرد کلیه ها در یک سطح مطلوب لازم هستند. کلیه ها سطح مایعات و میزان فشارخون را تنظیم می کنند، تولید گلبول های قرمز در بدن را در کنترل دارند، میزان کلسیم و موادمعدنی بدن را تنظیم می کنند و مواد زاید از طریق ادرار را دفع می نمایند. زمانی که کلیه ها قادر به تصفیه کردن کامل مواد زاید از بدن نیستند سومو در خون تشکیل می شوند که منجر به آسیب کلیه یا نقص کلیوی خواهد شد.

 

 

چه چیزهایی برای کلیه ضرر دارد؟

بهترین میوه برای کلیه , سلامت کلیه ها

 

 

فشار خون بالا، سنگ کلیه، التهاب کلیوی، عونت های دستگاه ادراری بر عملکرد کلیه تاثیر می گذارند. انواع ویتامین ها می توانند سلامتی کلیه های شما را بازیابند و عملکرد آنها را بهبود بخشند.

 

ویتامین B12  :

ویتامیم ب۱۲(کوبالامین) یک ویتامین محلول در آب است که به تولید گلبول های قرمز خون کمک می کند. در تشکیل مغز استخوان سالم موثر است و از آنمی جلوگیری می کند. آنمی از علامت های شایع آسیب کلیوی و مرحله پایانی بیماری کلیه است. افراد بالغ باید روزانه ۴/۲ میکروگرم ویتامین ب۱۲ را برای بهبود عملکرد کلیه های خود دریافت دارند. غذاهای غنی از ویتامین ب۱۲ شامل جگر گاو، تخم مرغ، اردک، ماهی روغنی، گوشت گوساله، بوقلمون، گوشت بره، پنیر و شیر است.

 

ویتامین D  :

ویتامینD   نوعی ویتامین محلول در چربی استکه عملکرد کلیه ها را بهبود می بخشد، مواد زاید و سموم را از کلیه ها دفع می کند. آسیب های کلیوی را ترمیم می نماید، خطر ابتلا به مراحل پایانی بیماری کلیوی را کاهش می دهد و به جذب کلسیم غذاها کمک می کند. تحقیقات نشان داده اند مقادیر کم این ویتامین موجب تشکیل سنگ های کلیوی شده و به کلیه آسیب می رساند. توصیه می شود افراد بالغ روزانه ۱۵ میکروگرم ویتامینD   را برای افزایش عملکرد کلیه ها دریافت دارند. غذاهای غنی ویتامین D   عبارتند از: تخم مرغ، غلات غنی شده، ماست غنی شده، آب پرتقال غنی شده، شیر، ماهی و جگر گوساله.

 

ویتامینC  :

ویتامینC   یک آنتی اکسیدان محلول در آب است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از کلیه ها در برابر آسیب محافظت می نماید. ویتامینC   آسیب کلیوی را نیز ترمیم می کند، عملکرد کلیه را بهبود می بخشد، میزان پروتئین موجود در ادرار را که یک علامت شایع آسیب کلیوی است کاهش می دهد، فرآیند درمان را تسریع می کند و به بدن کمک می کند آهن را که نوعی ماده معدنی در تشکیل گلبول های خون و لازمه کلیه برای جابجایی خون، اکسیژن و موادغذایی است جذب کند.

 

افراد بالغ باید روزانه حداقل۱۰۰۰ میلی گرم ویتامین C   را برای بهبود وضع کلیه هایشان دریافت کنند. غذاهای غنی از ویتامینC   عبارتند از توت فرنگی، گوجه فرنگی، تمشک، گیلاس، فلفل سبز شیرین، پرتقال و اسفناج.

 

ویتامینE  :

ویتامینE   یک آنتی اکسیدان محلول در چربی است که عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و از کلیه ها در برابر رادیکال های آزاد زیان آور که باعث اختلال عملکرد صحیح کلیه می شوند، محافظت می کند. ویتامینE  التهاب کلیه را کاهش می دهد، فشار اکسیداتیو بدن را از بین می برد، آسیب های بافتی ناشی از عفونت های کلیوی، بیماری های کلیوی و سموم را ترمیم می کند و خطر بسته شدن عروق کلیوی را که در اثر تجمع پلاک اتفاق می افتد کاهش می دهد.

 

بالغین باید در روز ۱۵ میلی گرم ویتامینE را برای افزایش عملکرد کلیه ها دریافت کنند. غذاهای سرشار از ویتامینE عبارتند از روغن ذرت، بادام و جوانه گندم.

 

طرز تهیه دسر خربزه برای حفاظت از کلیه ها

این دسر تابستانی در تمیز کردن کلیه‌ها تاثیر بسزایی دارد.

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی دسر را در شستشوی کلیه، مجاری ادراری و دفع سنگ کلیه و مثانه موثر دانست.

 

دسر خربزه حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، D ، E ، گروه ویتامین های B مانند B۱ ، B۳، B۵، B۶، بکمپلکس، پروتئین، آهن، قند مانند گلوکز و فروکتوز، اسید فولیک، پتاسیم، فیبر، کلسیم، مس، منیزیم، منگنز و روی است.

برای بررسی خواص دسر خربزه و اینکه مصرف این دسر برای چه افرادی مفید است با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت و گو کردیم که در ادامه مشروح آن را می خوانید.

 

مهم ترین خواص دسر خربزه

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص دسر خربزه اظهار کرد: این دسر نقش موثری در هضم غذا و برطرف شدن یبوست دارد؛ دسر خربزه کلیه ها و مجاری ادراری را شستشو می دهد و به دفع سنگ کلیه و مثانه کمک شایانی می کند.

وی درباره خواص دیگر دسر خربزه بیان کرد: این دسر به علت داشتن پتاسیم عملکرد سیستم قلبی و عروقی را بهبود می‌بخشد و فشار خون را هم کاهش می دهد.

 

این محقق و پژوهشگر طب سنتی افزود: دسر خربزه تاثیر چشمگیری در طراوت و شادابی پوست دارد؛ این دسر به چاق شدن افراد لاغر کمک می کند و موجب افزایش اشتها هم می شود بنابراین برای کودکان در حال رشد و سالمندان مفید است.

ایشان با اشاره به مناسب بودن دسر خربزه برای مبتلایان به نقرس، روماتیسم، زنان باردار و شیرده گفت: این دسر موجب رفع عطش در تابستان می شود و از گرمازدگی افراد هم جلوگیری می‌کند.

 

وی تاکید کرد: دسر خربزه برای افراد سیگاری و اشخاصی که سیگار را ترک کرده‌اند بسیار مفید است و باعث بازسازی ریه هم می‌شود؛ مبتلایان به دیابت و افراد چاق باید در مصرف این دسر احتیاط کنند.

وی با اشاره به نقش موثر دسر خربزه در افزایش قوای جنسی یادآور شد: قند موجود در این دسر، زود هضم است بنابراین برای افرادی که دچار افت قند خون شده‌اند، بسیار مناسب است.

 

مواد لازم برای تهیه دسر خربزه (چهار تا پنج نفر) :

خربزه شیرین        یک کیلوگرم

گلاب      نصف استکان

وانیل      یک قاشق چایخوری

پودر نشاسته        ۲ قاشق غذاخوری

بیسکویت ساده       به مقدار لازم

آب لیموترش تازه   به مقدار لازم

 

طرز تهیه دسر خربزه :

ابتدا خربزه را پوست بکنید سپس آن را خُرد کنید و داخل مخلوط کن بریزید.

پس از اینکه خربزه به خوبی مخلوط شد، پودر نشاسته، گلاب و وانیل را به آن اضافه کنید.

مواد را به خوبی هم بزنید سپس روی اجاق گاز بگذارید.

 

پس از اینکه مواد سرد شدند، آب لیموترش تازه و چند عدد بیسکویت خُردشده را به آن اضافه کنید. دسر را در یخچال بگذارید تا به خوبی جا بیفتد.

 

 

ترمیم کلیه ها

سلامت کلیه ها

سلامت کلیه ها | طرز تهیه دسر خربزه برای حفاظت از کلیه ها

منبع: rokna.net / بیتوته / تک ناز

۴/۵ - (۲ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا