بارداری

تغذیه در ماه چهارم بارداری | مواد غذایی ممنوعه در ماه چهارم بارداری

بارداری ، ماه چهارم بارداری ، مراقبت های در این دوره در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

عکس جنین در ماه چهارم بارداری

اندازه شکم در ماه چهارم بارداری , تغذیه در ماه چهارم بارداری

 

 

برنامه تغذیه و رژیم غذایی برای ماه چهارم بارداری

در ادامه مطالب مربوط به تغذیه دوران بارداری در این بخش از نمناک می رسیم به ماه ۴ بارداری و پاسخ به سوال اینکه چه غذاهایی باید بخورید و از خوردن چه غذاهایی باید خودداری کنید؟

 

ماه چهارم بارداری چه چیزهایی باید بخوریم

در اینجا یک برنامه رژیم غذایی وجود دارد ،که میتوانید درطول ۴ ماهگی بارداری از آن استفاده کنید.

۱٫فیبر بالا :

این بهترین زمان است که از شر یبوست در طول بارداری و حتی پس از زایمان راحت باشید مطمئن شوید ،که مقدار زیادی از فیبر را در رژیم غذایی ۴ماهگی بارداری خود و در وعده های غذاییتان مصرف میکنید.غذاهایی که حاوی فیبر بالا هستند، شامل:غلات ,جو,سبزیجات. گندم نان غنی شده را ،به جای نان سفید معمولی انتخاب کنید.

 

۲٫اسانس اسید چرب :

در کنار چیزهای دیگر ،نوزاد و بدن شما به این اسید نیاز دارد. تا خطر ابتلا به زایمان زودرس,وزن کم نوزاد در هنگام تولد, عقب ماندگی ذهنی و شناختی در کودک را کاهش دهد.مطمئن شوید ،که رژیم غذاییتان حاوی مقادیر کافی امگا ۳,۶,۹ اسید چرب است.غذاهایی مانند؛ ماهی تازه، آب شیرین ,ماهی کنسرو شده,آجیل و روغن زیتون بخورید.

 

۳٫محصولات لبنی :

بدن شما و نوزادتان هنوز هم به افزایش کلسیم نیاز دارد احتمالا پزشک شما در ماه ۴ بارداری ویتامینD و قرص کلسیم تجویز میکند ، شما میتوانید با اضافه کردن حداقل یک لیتر بر محصولات لبنی,به قوی تر شدن استخوان های کودکتان کمک کنید. روزانه ۲ لیوان شیر,۵۰۰ گرم سرشیر و یا ۲۰۰ گرم پنیر مصرف کنید این کار، یک مکمل قوی به جای داروهای کلسیم شما است.

 

۴٫گوشت :

اگر حالت تهوع شما ازبین رفته باشد, میتوانید گوشت را در رژیم غدایی خود قرار دهید اما مطمئن شوید که کاملا شسته و پخته شده باشد. گوشت خام و نپخته، ممکن است باکتری ها و ویروس های کشنده ای را با خود حمل کند اگر شما برای خوردن گوشت، در بیرون از خانه وسوسه شده اید, گوشت تنوری و یا برشته سفارش دهید و مطمئن شوید که کاملا پخته شده است.

 

۵٫میوه ها :

میوه های تازه ،باید در دوران بارداری مصرف شوند. زیرا,مواد مغذی و ویتامین زیادی دارند علاوه بر این، آنها مقدار زیادی آب و فیبر دارند به همین دلیل است که ،میوه های تازه ،مواد نگهدارنده و رنگ مصنوعی ندارند. در ماه چهارم بارداری ممکن است دچار سوزش و یا اسیدی شدن سر دل شوید بنابراین,میوه های تازه باید یک بخش جدا ناپذیر از رژیم غذایی ماه چهارم بارداری شما باشد.

 

۶٫غذاهای غنی از آهن :

در ماه چهارم بارداری، جنین برای شروع رشد به آهن نیاز دارد علاوه بر این ،بدنتان به ۳تا ۶ لیتر خون اضافی برای بارداری نیاز دارد. رژیم غذایی غنی از آهن به بیشتر شدن خون شما و رشد بهتر نوزادتان کمک میکند غذاهایی مانند:آجیل, تخم مرغ,میوه های خشک شده و محصولا غنی از گندم را به رژیم غذاییتان اصافه کنید و همچنین قبل از شروع استفاده از هر مکمل آهن ،با پزشک خود مشورت کنید.

 

مواد غذایی ممنوعه در ماه چهارم بارداری

اگرچه ۳ماهه اول، که مهم است تمام شده و شما میتوانید، منتظر نوزاد خود باشید که عجیب است برخی از اقدامات احتیاطی و غذاهایی وجود دارد که باید برای اطمینان از ایمنی نوزاد در رژیم چهارماه بارداری از آنها دوری کنید.

 

۱٫پنیر خامه ای :

اغلب این پنیر ها از شیر غیر پاستوریزه شده که ممکن است باکتری و ویروس های مضر پنهان داشته باشد، ساخته شده اند بنابراین از انواع پنیر های خامه ای دوری کنید. شما همیشه میتوانید موادغذایی حاوی پنیر سفت را انتخاب کنید ،زیرا مقدار آب کمتری دارند محتوای آب کم,باعث کم شدن بیماری های میکروارگانیسم ها میشود.

 

۲٫آرد تصفیه شده :

آرد تصیفیه شده ،مهم ترین نباید رژیم غذایی در ماه چهارم است زیرا هضم آن مشکل است و میتواند باعث یبوست دردناک شود هرچند یبوست یک چیز جزئی است, که میتواند باعث تحریک هموروئید شود بنابراین به غذاهایی، مانند:سمبوسه,موم,رشته فرنگی وغیره نه بگویید.

 

۳٫ماهی و غذاهای دریایی :

تاجایی که ممکن است,از ماهی های دریا اجتناب کنید زیرا آنها با متیل کربن پر شده اند,یک ترکیبی که میتواند باعث عقب ماندگی ذهنی در جنین شود. اگر بدون ماهی نمیتوانید,به سراغ انواع ماهی آب شیرین بروید.

 

۴٫غذای خیابانی :

اگرچه میل به غذاهای خیابانی وسوسه انگیز است ,اما باید ازبین بروند هیچ تضمینی برای پاکیزگی وطراوت موادغذایی و ظروف وجود ندارد.غذاهای خیابانی ،میتوانند باعث مسمومیت غذایی ودیگر بیماری های منتقله مانند تیفوئید(حصبه) شود بنابراین,یک بشقاب از چتا,پاکودیس,آنداهی بهالا را در خانه خود آماده کنید.

 

۵٫میوه های بیش از حد خشک شده :

اگرچه یک فنجان میوه خشک شده، برای شما مناسب است,از مصرف بیش از حد میوه های خشک شده در طی ماه چهارم بارداری اجتناب کنیدآنها بسیار غنی ودر اصل، گرم هستند و برای برخی از زنان میتوانند باعث انقباضات نامنظم شوند.

 

۶٫شیرین بیان :

این گیاه، به اصطلاح شگفت انگیز به نام مولتی در هندی، میتواند باعث بروز انقباضات در حاملگی شود بنابراین ،از شیرین بیان و عصاره آن اجتناب کنید وهمچنین به یاد داشته باشید ،که برخی از آب نبات ها,خمیردندان ها و گلابی های هند، حاوی شیرین بیان میباشند.

 

 

ماه چهارم بارداری نی نی سایت

دعاهای ماه چهارم بارداری

 

 

آنچه باید در ماه چهارم بارداری بخورید

آیا شما به عنوان یک مادر باردار خوشحال هستید که در نهایت، سه ماهه اول بارداری خود را پشت سر گذاشتید؟ باید بدانید که سه ماهه دوم بارداری هم دوران زیبایی است و مردم آن را به عنوان دوره ماه عسل بارداری می شناسند. اگر شانس با شما یار باشد در حال حاضر همه علائم مزاحم این دوران مانند تهوع، استفراغ، سردرد، خواب آلودگی، نفخ و تکرر ادرار از بین خواهد رفت.

در حال حاضر در سه ماهه دوم بارداری، شما نسبت به قبل فعال تر و پرانرژی تر از قبل شده اید و کمتر احساس اضطراب و نگرانی دارید. در سه ماه دوم بارداری است که شما به عنوان یک مادر باردار شروع به احساس حرکات جنین خود در داخل رحم خواهید کرد. باور اکثر پزشکان این است که هیچ چیز مانند تپیدن قلب فرزند به دنیا نیامده، احساس خوبی به مادر باردار نخواهد داد! در اواخر سه ماهه دوم بارداری شکم شما نیز شروع به بزرگ شدن خواهد کرد و توجه دیگران را نسبت به بارداری شما متمرکز خواهد نمود.

 

تغییراتی که در سه ماه دوم بارداری در جنین رخ می دهد :

تغییرات مهمی که در سه ماهه دوم بارداری در فرزند شما رخ خواهد داد، رشد سریع جنین است، چون با ورود به ماه چهارم بارداری، نوزاد شما به طور کامل تشکیل خواهد شد. تمام ارگان های بدن او از جمله مغز، کلیه ها، ستون فقرات، چشم ها، انگشتان پا، انگشتان دست، ریه ها و قلب کاملا رشد نموده و کارکرد آن ها تکمیل خواهد شد.

بدن جنین در ماه چهارم بارداری به شدت برای استحکام استخوان ها و به زبان ساده تر برای رشد کامل تمام ارگان های بدن تلاش خواهد کرد. بنابراین، در ماه چهارم بارداری نیاز مادر باردار به داشتن رژیم غذایی مقوی برای رشد بیشتر و همچنین سلامت جنین افزایش خواهد یافت. از این رو، در این مقاله برخی از مواد غذایی که نباید در رژیم غذایی مادر باردار در ماه چهارم بارداری باشد، به شما ارائه خواهد شد. همچنین مواد غذایی که مصرف آن ها در ماه چهارم بارداری، برای سلامت شما و رشد مناسب فرزندتان لازم است، هم مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

تغذیه مناسب ماه سوم بارداری که می تواند در ماه چهارم نیز مورد استفاده قرار گیرد را در آنچه باید در ماه سوم بارداری بخورید دنبال کنید.

 

مصرف مواد غذایی با فیبر بالا در ماه چهارم بارداری :

به عنوان یک مادر باردار به یاد داشته باشید که ماه چهارم بارداری زمان مناسبی برای شروع یک برنامه بنیادی به منظور رهایی از یبوست در ماه های بعدی دوران بارداری و همچنین یبوستی است که بعد از زایمان به وجود خواهد آمد. همچنین، شما به عنوان یک مادر باردار باید مطمئن شوید که مقدار زیادی فیبر در مواد غذایی مصرفی خود در هر وعده غذایی در ماه چهارم بارداری خود، قرار داده اید. از غذاهای پر فیبر می توان غلات سبوس دار، بلغور جو دوسر و سبزیجات برگ سبز را نام برد. فراموش نکنید که انتخاب طیف گسترده ای از گندم سبوس دار و غنی شده با آهن به جای نان سفید، به طور منظم یکی از کارهای حیاتی ماه چهارم بارداری است.

 

اسیدهای چرب ضروری برای ماه چهارم بارداری :

علاوه بر مواد مغذی دیگر، بدن مادر باردار و جنین باید از اسیدهای چرب مفید، به منظور کاهش خطر زایمان زودرس بهره ببرد. بهتر است به عنوان یک مادر باردار به یاد داشته باشید که وزن کم هنگام تولد و عقب ماندگی ذهنی و شناختی در جنین از عوارض این کمبودها خواهد بود. مادران باردار باید اطمینان داشته باشند که رژیم غذایی روزانه آن ها حاوی مقادیر کافی از امگا ۳ و امگا ۶ و اسیدهای چرب امگا ۹ باشد. به عنوان یک مادر باردار فراموش نکنید که قرار دادن مواد غذایی مانند ماهی آب شیرین، ماهی تن کنسرو، آجیل و روغن زیتون برای دریافت این چربی ها در ماه چهارم بارداری بسیار مهم، ضروری است.

 

ضرورت مصرف شیر و فراورده های لبنی در ماه چهارم بارداری:

اینک بدن شما به عنوان یک مادر باردار و همچنین بدن جنین داخل رحم شما، نیازمند افزایش کلسیم مصرفی است. پزشک معالج شما به احتمال زیاد در هنگام ورود به ماه چهارم بارداری، به شما ویتامین D و قرص کلسیم تجویز خواهد کرد. اما شما خودتان هم می توانید با اضافه کردن حداقل یک لیتر شیر و محصولات آن به رژیم غذایی خودتان، در هر روز، به رشد و استحکام استخوان ها در فرزندتان کمک شایانی بکنید. ۲ لیوان شیر یا ۵۰۰ گرم کشک و یا ۲۰۰ گرم پنیر می تواند نیاز روزانه مادر باردار و جنین را برآورده نماید. باید به عنوان یک مادر باردار بدانید که مصرف این مکمل ها بهتر از قرص های کلسیم عمل خواهند کرد.

 

لزوم استفاده از گوشت در ماه چهارم بارداری :

اگر حالت تهوع و استفراغ در ماه چهارم بارداری در شما به عنوان یک مادر باردار از بین رفته است، می توانید غذاهای گوشتی را در رژیم غذایی خودتان قرار دهید، اما مطمئن شوید که گوشت مصرفی شما به خوبی شسته شده و به صورت کامل پخته شود. گوشت نپخته و خام ممکن است ویروس ها و باکتری های مرگباری را در خود داشته باشد که سلامتی شما و فرزندتان را به خطر اندازد. اگر شما به عنوان یک مادر باردار، بعضی وقت ها برای غذا خوردن در بیرون از منزل وسوسه می شوید، هم غذای تنوری و یا کباب شده سفارش ندهید. به یاد داشته باشید که حتما غذای مصرفی شما مادر باردار، باید از طریق گرما و بخار آب خوب پخته شده باشد.

 

میوه ها بهترین تغذیه در ماه چهارم بارداری :

همیشه به خاطر داشته باشید که میوه های تازه در طول دوران بارداری استفاده کنید، چون آن ها بارهایی از ویتامین ها و مواد معدنی را به همراه دارند. به علاوه، میوه ها سرشار از آب و فیبر هستند. به دلیل این که میوه های تازه از مواد نگهدارنده و عوامل رنگ های مصنوعی مبرا هستند، گزینه مناسبی برای تغذیه مادران باردار در این دوران خواهند بود. لازم است بدانید که در ماه چهارم بارداری، ممکن است اسیدیته شدن و سوزش سر دل آغاز شود. بنابراین، میوه های فصلی تازه در رنگ های مختلف باید بخشی جدایی ناپذیر از رژیم غذایی شما مادران باردار، در ماه چهارم بارداری باشد.

 

مواد غذایی غنی از آهن لازم در ماه چهارم بارداری:

به یاد داشته باشید که چون جهش رشد جنین از ماه چهارم بارداری شروع می شود، به همین خاطر است که بدن مادر باردار در این دوران به آهن بیشتری نیاز خواهد داشت. علاوه بر این بدن شما به عنوان یک مادر باردار نیاز به ۳-۶ لیتر خون اضافی برای دوران بارداری دارد. بهتر است بدانید که داشتن یک رژیم غذایی غنی از آهن در ماه چهارم بارداری کمک می کند تا با ساخت خون بیشتر در مادر، جنین رشد بهتری داشته باشد. اضافه کردن گروهی از مواد غذایی مانند آجیل، تخم مرغ، میوه های خشک و محصولات گندم کامل به رژیم غذایی زنان باردار نیاز آن ها و جنین داخل رحمشان را به آهن اضافی برطرف خواهد کرد. همچنین مادران باردار قبل از شروع مصرف مکمل آهن، حتما باید با پزشک معالج خود مشورت کنند.

غذاهای ممنوعه در ماه چهارم بارداری را می توانید در خوراکی هایی که نباید در ماه چهارم بارداری بخورید دنبال کنید.

 

 

ماه چهارم بارداری ریحانه بهشتی

تغذیه در ماه چهارم بارداری

 

تغذیه در ماه چهارم بارداری | مواد غذایی ممنوعه در ماه چهارم بارداری

منبع : مامانم / نمناک

۳/۵ - (۲ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا