بیماریها و راه درمان

اختلالات سیاهرگ ها چیست؟ | نحوه انتقال خون توسط سیاهرگ ها

بیماری های اختلالات سیاهرگ ها چیست ؟ در اینجا با مقاله ای درباره نحوه انتقال خون در سیاهرگ ها و اختلالات سیاهرگ های بدن در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

عکس سیاهرگ

سرخرگ و سیاهرگ , اختلالات سیاهرگ ها

 

نحوه انتقال خون توسط سیاهرگ ها

سیاهرگ ها چگونه خون را انتقال می دهند؟

سیاهرگ یا ورید یک رگ خونی قابل ارتجاع است که خون را از مناطق مختلف بدن به قلب منتقل می کند. رگ ها جزء دستگاه گردش خون هستند. دستگاه گردش خون، خون را برای تأمین مواد مغذی سلول های بدن به آنها هدایت می کند.

برخلاف سیستم شریانی (سرخرگی) که یک سیستم با فشار بالا است، سیستم وریدی (سیاهرگی) یک سیستم فشار پایین است که برای این که خون را به قلب بازگرداند به انقباض عضلانی متکی است. گاهی اوقات و بیشتر به دلیل لخته شدن خون یا نقص وریدی ممکن است مشکلات وریدی رخ دهد.

 

انواع سیاهرگ ها

سیاهرگ ها را می توان به چهار نوع اصلی تقسیم کرد که عبارتند از: سیاهرگ های ریوی، سیستمیک (systemic)، سطحی و عمیق.

 

  • سیاهرگ های ریوی خون دارای اکسیژن را از ریه ها به دهلیز سمت چپ قلب حمل می کنند.
  • سیاهرگ های سیستمیک خون تهی از اکسیژن را از بقیه بدن به دهلیز راست قلب باز می گردانند.
  • سیاهرگ های سطحی نزدیک به سطح پوست قرار دارند و در نزدیکی یک شریان متناظر (هم نظیر) خود قرار ندارند.
  • سیاهرگ های عمیق به شکلی عمیق در درون بافت عضلانی قرار دارند و به طور معمول در نزدیکی یک شریان متناظر خود و با همان نام واقع شده اند (به عنوان مثال شریان ها و سیاهرگ های کرونری).

 

اندازه سیاهرگ ها

اندازه قطر یک سیاهرگ می تواند از ۱ میلی متر تا ۱٫۵-۱ سانتیمتر باشد. کوچک ترین سیاهرگ های بدن سیاهرگچه یا وریدچه نامیده می شوند. آنها خون را از شریان ها از طریق سرخرگچه ها مویرگ ها دریافت می کنند. سیاهرگچه ها به سیاهرگ های بزرگتری می رسند و در نهایت خون را به بزرگترین سیاهرگ های بدن که بزرگ سیاهرگ ها نام دارند می رسانند. سپس خون از بزرگ سیاهرگ بالایی و بزرگ سیاهرگ پایینی به سمت دهلیز راست قلب منتقل می شود.

 

ساختمان سیاهرگ

سیاهرگ ها از لایه های بافت نازکی تشکیل شده اند. دیواره سیاهرگ از سه لایه تشکیل شده است:

  • بافت همبند پوششی – پوشش محکم بیرونی شریان ها و سیاهرگ ها است. این بافت از بافت همبند و همچنین الیاف کلاژن و الاستیک (الاستیک) تشکیل شده است. این الیاف به شریان ها و سیاهرگ ها اجازه می دهند تا کش بیایند و جلوی گسترش و انبساط بیش از حد به دلیل فشاری که توسط جریان خون بر دیواره ها اعمال می شود را می گیرند
  • لایه میانی – لایه وسط ​​دیواره های شریان ها و سیاهرگ ها است. این لایه از ماهیچه صاف و الیاف الاستیک (قابل ارتجاع) تشکیل شده است. این لایه در شریان ها ضخیم تر از سیاهرگ ها است.
  • لایه داخلی – لایه درونی شریان ها و سیاهرگ ها است. در داخل شریان ها، این لایه از یک پوشش غشاء کشسان و اندوتلیوم یا درون پوش صاف (نوع خاصی از بافت اپیتلیومی یا مخاطی) تشکیل شده است که به وسیله بافت های قابل ارتجاع پوشیده شده است. وریدچه ها دارای پوشش غشاء قابل ارتجاعی که در شریان ها یافت می شود نیستند. در برخی از وریدچه ها، لایه داخلی حاوی دریچه هایی برای نگه داشتن جریان خون در یک جهت است.

دیواره های سیاهرگ ها نازک تر و کشسان تر از دیواره های شریانی است. این به سیاهرگ ها اجازه می دهد تا نسبت به شریان ها خون بیشتری نگه دارند.

 

مشکلات سیاهرگی

مشکلات وریدی معمولاً نتیجه انسداد یا نقص است. انسداد به خاطر لخته های خونی رخ می دهد که یا در وریدهای سطحی یا وریدهای عمیق، اغلب در پاها یا بازوها ایجاد می شود. لخته های خون زمانی ایجاد می شوند که سلول های خونی که به عنوان پلاکت یا ترومبوسیت ها شناخته می شوند به علت آسیب یا اختلال وریدی فعال می شوند.

تشکیل لخته خون و ورم وریدی در ورید های سطحی، ترومبوفلبیت سطحی نامیده می شود. در کلمه ترومبوفلبیت، ترومبو به پلاکت اشاره دارد و فلبیت به معنای التهاب است. لخته ای که در سیاهرگ های عمیق رخ می دهد، ترومبوز سیاهرگی عمقی نامیده می شود.

مشکلات وریدی ممکن است از یک نقص نیز به وجود آید. سیاهرگ های واریسی نتیجه دریچه های سیاهرگی آسیب دیده است که اجازه می دهد خون داخل ورید ها جمع شود. انباشت خون سبب التهاب و انقباض در رگ های واقع شده در نزدیکی سطح پوست می شود. رگ های واریسی معمولاً در زنان باردار، در افراد مبتلا به ترومبوز ورید عمقی یا آسیب های سیاهرگی و در افرادی با سابقه خانوادگی ژنتیکی ظاهر می شود.

 

 اختلالات سیاهرگ

اکثر مردها از اینکه می بینند آنها نیز می توانند به بیماری ها و اختلالات سیاهرگ که مخصوص خانم ها است مبتلا شوند بسیار تعجب می کنند. درست است که اختلالاتی مانند سیاهرگ های عنکبوتی (دسته ای از سیاهرگ ها که تغییر رنگ داده اند) بیشتر در خانم ها اتفاق می افتد، اما اختلالات دیگری هم وجود دارد—حتی انواع دردآور آن—که برای آقایان نیز اتفاق می افتد.

 

 

 نام دیگر سیاهرگ

بیماری گشاد شدن سیاهرگ در جدول

 

 

اختلالات سیاهرگ ها چیست؟

قبل از هر چیز خوب است بدانید که دستگاه گردش خون در بدنتان چگونه عمل می کند: قلب خون پر از اکسیژن را از ریه ها به همه ی نقاط بدن توسط شبکه ای از رگ های خونی که سرخرگ نامیده می شوند به گردش در می آورد. این قلب است که بیشترین کار تلمبه کردن خون را انجام می دهد.

بعد از رسیدن اکسیژن به سلول ها، خون دوباره توسط شبکه ی دیگری از رگ های خونی که سیاهرگ نامیده می شوند به قلب بازمی گردد. برای بازگرداندن دوباره ی خون به قلب نیازی به عمل تلمبه زدن نیست. اما برای برگشتن خون از پاها به سمت قلب که بالا قرار دارد، خون باید خلاف نیروی جاذبه عمل کند. پس خون چطور به سمت بالا حرکت می کند؟

هر سیاهرگ دارای دریچه هایی یکطرفه ی ویژه می باشد که باعث برگشت خون به سمت قلب می شود. با حرکت کردن و راه رفتن شما، انقباضات ماهیچه هایتان بر خون داخل سیاهرگ ها فشار وارد می کند تا در دریچه ها حرکت کند و به قلب برسد. بعد این دریچه ها به طور خودکار بسته می شوند تا فشار خون را در سیاهرگ ها برابر کنند و از رفتن خون به عقب و پاها جلوگیری کند.

بیشتر اختلالات سیاهرگ ها مربوط به اختلال در این دریچه ها می باشد. به طور مثال، اگر این دریچه ها به درستی بسته نشوند، جهت خون ممکن است برعکس شده و از قلب برگردند. این اختلالات به خصوص در افراد میانسال بسیار متداول است. آمار نشان می دهد که حدود ۶۰ درصد از آمریکایی ها از این اختلالات در عذاب هستند.

دو نوع مهم از اختلالات سیاهرگ، گشاد شدن سیاهرگ ها و نارسایی سیاهرگ ها می باشد.

گشاد شدن سیاهرگ ها وقتی یکی از دریچه های سیاهرگ از کار می افتد، خون بیشتری در سیاهرگ جمع شده و باعث فشار آوردن به دیواره های سیاهرگ شده و آن را گشاد می کند. این مسئله می تواند زنجیره ای از واکنش ها را به همراه داشته باشد و باعث از کار افتادن تعداد دیگری از دریچه ها شود. از آنجا که سیاهرگ ها گشاد شده و از شکل افتاده اند، بزرگتر جلوه کرده و تغییر رنگ می دهند.  به این حالت گشاد شدن سیاهرگ می گویند.

 

علائم این اختلال:

باد کردن و بزرگ شدن سیاهرگ های نواحی پا احساس درد و سوزش انقباض عضلات و پیچش، گرفتگی عضلات و رگ به رگ شدن، ورم قوزک پا و ایجاد درد پس از نشستن یا ایستادن طولانی مدت  این اختلال بسیار متداول است. ۴۰ درصد مردهای بالای هفتاد سال به این بیماری مبتلا می شوند.

 

نارسایی سیاهرگ ها

بیشتر افرادی که با این بیماری دست به گریبان هستند، نمی دانند که آن را چه بنامند. در عوض آن را به گردن گردش خون ضعیف گذاشته و عذاب می کشند.

در این حالت، خون در سیاهرگ های پا جمع شده و باعث ایجاد درد در آن نواحی می شود، به خصوص پس از نشستن یا ایستادن به مدتی طولانی. بعضی از بیماران شکایت از موارد دیگری نیز دارند:

احساس سنگینی یا خستگی در پا انقباض عضلات در شب احساس خارش- ناتوانی گاه گاه در حرکت دادن پا

در انواع جدی و پیشرفته ی این اختلال، خون می تواند به بافت های مجاور نیز نفوذ کند و باعث تغییر رنگ این بافت ها شود.

 

درمان اختلالات سیاهرگ

حفظ سلامتی سیاهرگ ها بسیار مهم است. با انجام ورزش مداوم و پرهیز از نشستن ها و ایستادن های طولانی مدت می توانید از این اختلالات جلوگیری کنید.

برای بعضی افراد پوشیدن جوراب ها یا شلوارهای مخصوص می تواند کمک کننده باشد. این جوراب ها با فشار وارد آوردن به پا و سیاهرگ ها از برگشت خون جلوگیری می کنند.

مکمل ها و کرم های طبیعی وجود دارد که ونارین نامیده می شود و از عصاره ی خالص درخت پگودای ژاپنی، گیاه کوله خاس، شاه بلوط اسبی و دانه ی انگور ساخته می شود. تحقیقات نشان داده است که گیاهان موجود در ونارین می تواند باعث استحکام بیشتر دیواره های سیاهرگ شده، خاصیت کششی سیاهرگ را بالا برده و درد، ورم، سنگینی و ناراحتی  را هم کاهش می دهد و از ابتلا به گشاد شدن سیاهرگ و نارسایی سیاهرگ ها نیز جلوگیری می کند.

علاوه بر این مواد گیاهی، ونارین حاوی ویتامین k1 نیز می باشد که تغییر رنگ و کوفتگی سیاهرگ ها را نیز تقلیل می دهد.

 

مراقب سیاهرگ های خود باشید!

حال که این اطلاعات را در مورد بیماری ها و اختلالات سیاهرگ کسب کردید، دیگر بهانه ای برای مراقبت نکردن از سیاهرگ هایتان ندارید. اگر یکی از علائمی که اشاره شد را در خود می بینید، حتماً به پزشک مراجعه کنید. گردش خون صحیح به کسی صدمه نمی زند. و آقایون به یاد داشته باشید، این دیگر فقط بیماری مختص خانم ها نیست!

 

 

کار مویرگ چیست

انتقال خون به سیاهرگ ها

 

اختلالات سیاهرگ ها چیست؟ | نحوه انتقال خون توسط سیاهرگ ها

منبع : ۰۲۰٫ir / مردمان / بیتوته

۴/۵ - (۱ امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا