بدانیم تا سالم بمانیم

همه چیز درباره خون | چگونه اکسیژن خون را افزایش دهیم؟

سلامت عمومی خون ، راه های افزایش سلامتی و اکسیژن در خون در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

نکات کوتاه سلامتی

مطلب در مورد سلامتی , همه چیز درباره خون

 

همه چیز درباره خون : نکات و دانستنی ها

انسان‌ ها بدون خون قادر به زندگی نیستند. بدون خون، اندام‌ های بدن نمی‌توانند اکسیژن و مواد مغذی لازم برای زنده ماندن را به دست آورند، بدن نمی‌تواند سرد یا گرم شود، با عفونت‌های مبارزه کند یا از شر مواد زائد بدن خودمان خلاص شود. بدون داشتن خون کافی، ضعیف‌ تر شده و می ‌میریم.

در زیر به برخی از اصول عالی و فوق ‌العاده خون اشاره می‌کنیم.

 

اصول خون

دو نوع رگ خونی، خون را در طول بدن ما منتقل می‌کنند:

۱٫    سرخرگ‌ ها که خون اکسیژن ‌دار شده (خونی که اکسیژن را از ریه‌ ها دریافت کرده است) را از قلب به بقیه قسمت‌های بدن می‌رسانند.

۲٫    سپس خون از طریق سیاهرگ‌ ها به قلب و ریه برمی‌گرداند که در آنجا اکسیژن بیشتری دریافت می‌کند.

 

وقتی

قلب می‌تپد، می‌توانید از نبضتان—مثل گردن و مچ دست— که سرخرگ‌های بزرگ و پر از خون به سطح پوست نزدیک می شوند، احساس کنید که خون در تمام قسمت‌های بدنتان حرکت می‌کند.

 

خونی که در این شبکه از سرخرگ ‌ها و سیاهرگ‌ ها حرکت می‌کند حاوی سه نوع گلوبول خونی است:

۱٫    گلوبول‌ های قرمز خون

۲٫    گلوبول‌ های سفید خون

۳٫    پلاکت‌ ها

در نوزادان و بچه‌های کوچک، گلوبول‌ های خون در داخل مغز استخوان (بافت نرمی که درون استخوان‌ها قرار دارد) بسیاری از استخوان‌ های بدن ساخته می‌شود. اما وقتی کودک بزرگتر می‌شود، گلوبول‌های خونی معمولاً در مغزاستخوان استخوان‌های مهره (استخوان‌های ستون فقرات)، دنده‌ها، لگن، جمجمه، قفسه سینه و قسمت‌هایی از استخوان بازو و ران ساخته می‌شوند.

گلوبول‌ها در دستگاه گردش خون حرکت کرده و در یک مایع زردرنگ به نام پلاسما که ۹۰% آب و حاوی مواد مغذی، پروتئین، هورمون و موادزائد است معلق هستند. خون کامل ترکیبی از گلوبول‌های خونی و پلاسما می‌باشد.

 

گلوبول‌ های قرمز خون

گلوبول‌ های قرمز خون (که اریتروسیت هم نامیده می‌شوند) شبیه به دیسک‌های دندانه‌دار و صاف هستند. آنها حاوی پروتئین هموگلوبین سرشار از آهن هستند. رنگ قرمز شفاف خون زمانی ایجاد می‌شود که هموگلوبین اکسیژن را از ریه‌ ها می‌گیرد. وقتی خون دربدن حرکت می‌کند، هموگلوبین اکسیژن را به بافت‌ها آزاد می‌کند.

بدن بیشتر از هر سلول دیگری حاوی گلوبول قرمز است و هرکدام از آنها حدود ۴ ماه عمر دارند. هر روز، بدن گلوبول‌های قرمز جدیدتری برای جایگزین شدن برای آنها که می‌میرند یا از دست می‌روند، تولید می‌کند.

 

گلوبول‌ های سفید خون

گلوبول‌های سفید خون (که لوکوسیت هم نامیده می‌شوند) بخش مهمی از سیستم بدن است که وظیفه دفاع کردن از خود دربرابر عفونت‌ها را دارد. این  گلبول‌ها می‌توانند وارد جریان خون شده و از آن خارج شوند تا خود را به بافت‌های آسیب‌دیده برسانند. مقدار گلوبول‌های سفید در خون بسیار کمتر از گلوبول‌های قرمز است اما بدن قادر است برای مقابله با بیماری‌ها مقدار بیشتری گلوبول ‌سفید تولید کند. گلوبول‌های سفید خون انواع مختلفی دارند و عمر آنها از چند روز تا چند ماه است. سلول‌های جدید بطور مداوم در مغز استخوان ساخته می‌شود.

قسمت‌های مختلفی از خون در مقابله با عفونت‌ها دست دارند. گلوبول‌های سفیدی که گرانولوسیت‌ها نامیده می‌شوند، درطول دیواره رگ‌های خونی حرکت می‌کنند. آنها با میکروب‌هایی مثل باکتری و ویروس می‌جنگند و همچنین ممکن است سلول‌هایی که عفونی شده‌اند یا به سلول‌های سرطانی تبدیل شده‌اند را هم از بین ببرند.

انواع مختلفی از گلوبول‌های سفید پادتن تولید می‌کنند که سلول‌هایی خاص هستند که مواد خارجی را تشخیص داده و به از بین بردن یا خنثی‌سازی آنها کمک می‌کنند.

شمارش گلوبول‌های سفید (تعداد معینی از این گلوبول‌های در یک حجم معین از خون) در فردی که دچار یک عفونت است معمولاً بسیار بیشتر از معمول است زیرا برای مقابله با عفونت گلوبول‌سفید بیشتری تولید شده است.

بعد از اینکه بدن با یک عفونت مقابله کرد، لمفوسیت‌ها به خاطر می‌سپارند که چطور باید آن پادتن خاص را بسازند تا به سرعت همان میکروب را اگر دوباره وارد بدن شود، از بین ببرد.

 

پلاکت ‌ها

پلاکت‌ها (که ترومبوسیت‌ هم نامیده می‌شوند) سلول‌های ریز و بیضی شکل هستند که در مغزاستخوان ساخته می‌شوند. این سول‌ها در فرایند لخته سازی خون شرکت دارند. وقتی یک رگ خونی پاره می‌شود، پلاکت‌ها در آن نقطه جمع می‌شوند و کمک می‌کنند که خونریزی از بین برود. پلاکت‌ها فقط ۹ روز در جریان‌خون زنده می‌مانند و بطور مداوم با سلول‌های جدید جایگزین می‌شوند.

پروتئین‌های مهم که عوامل لخته‌ساز نامیده می‌شوند در فرایند لخته کردن خون اهمیت زیادی دارند. بااینکه پلاکت‌ها به تنهایی می‌توانند خونریزی‌های کوچک را ببندند یا موقتاً خونریزی را متوقف کنند، برای ایجاد یک لخته بزرگ و قوی به عمل عوامل لخته‌ساز نیاز است.

پلاکت‌ها و عوامل لخته‌ساز برای شک‌گیری توده‌های جامد برای مهروموم کردن منافذ، زخم‌ها، برییدگی‌ها و خراش‌ها و جلوگیری از خونریزی در داخل و سطح بدن، در کنار هم کار می‌کنند. فرایند لخته ‌سازی مثل ی پازل است، وقتی قطعه آخر سر جایش قرار می‌گیرد،  لخته ‌سازی اتفاق می‌‌افتد. اما حتی اگر یک قطعه گم شده باشد، قطعه‌های نهایی نمی‌توانند کنار هم قرار گیرند.

وقتی رگ‌های خونی بزرگ بریده شده یا پاره می‌شوند، بدن قادر نخواهد بود فقط با لخته‌کردن  خود را ترمیم کند. در این موارد، برای کمک به کنترل خونریزی نیاز به بخیه خواهد بود.

 

مواد مغذی موجود در خون

خون حاوی مواد دیگری مثل موادمغذی گرفته شده از غذاهایی که توسط دستگاه گوارش هضم و جذب شده است نیز می باشد. خون همچنین هورمون‌هایی در خود دارد که توسط غدد درون‌ریز تولید می‌شوند و آنها را به قسمت‌هایی از بدن که لازمشان دارد، می‌برد.

برای بهره بردن از سلامتی خون امری حیاتی است زیرا بدن به منبع مداومی از اکسیژن و سوخت برای میلیاردها سلول خون تکیه می‌کند. حتی قلب هم بدون اینکه خون در رگ‌های خونی که غذا را به دیواره‌های عضلانی آن می‌آورد، قادر به باقی ماندن نیست.

خون دی‌اکسیدکربن و سایر موادزائد را هم به ریه‌، کلیه‌ها و دستگاه گوارش می‌برد تا از آنجا از بدن خارج شوند.

سلول‌های خونی و برخی پروتئین‌های خاص موجود در خون را می‌توان با تزریق خون فردی دیگر به آن فرد جایگزین کرد. علاوه بر انتقال خون کامل، افراد می‌توانند یک ترکیب خاص خون مثل پلاکت‌ یا گلوبول‌قرمز و یا یک عامل لخته‌ساز را نیز از طریق انتقال خون دریافت کنند. وقتی فردی خون اهدا می‌کنند، خون کامل را می‌توان به بخش های مختلفی جدا کرد تا به این طریق قابل استفاده باشد.

 

بیماری‌ های گلوبول‌ های قرمز خون

بیشتر اوقات خون بدون مشکل عمل می‌کند اما گاهی‌اوقات، اختلالات خون می‌تواند موجب بروز بیماری شود. بیماری‌های خونی که بیشتر کودکان را درگیر می‌کند می‌تواند هرکدام از سه نوع سلول خونی را شامل شود. سایر انواع بیماری‌های خون بر روی پروتئین‌ها و موادشیمایی موجود در پلاسما که مسئول لخته کردن خـون است اثر می‌کند.

متداول‌ترین نوع بیماری که روی گلوبول‌های قرمز خون اثر می‌کند، آنمی یا کم‌خونی است که در آن تعداد گلوبول‌های قرمز در خون کمتر از حد نرمال است. آنمی با کاهش مقدار هموگلوبین خون همراه است. علائم آنمی-مثل رنگپریدگی، ضعف، ضربان قلب تند و رشد ضعیف نوزادان و بچه‌ها—به‌خاطر کاهش ظرفیت خـون برای حمل اکسیژن، اتفاق می‌افتد.

آنمی معمولاً به‌خاطر ناکافی بودن تولید گلوبول‌های قرمز یا تخریب سریع آنها ایجاد می‌شود. در موارد حاد آنمی مزمن یا وقتی مقدار زیادی خون از دست می‌رود، ممکن است فرد به انتقال خون کامل یا گلوبول‌قرمز نیاز پیدا کند.

 

آنمی ایجاد شده بخاطر تولید ناکافی گلوبول‌های قرمز. مشکلاتی که باعث کاهش تولید گلوبول‌های قرمز خون می‌شود، عبارتند از:

  • آنمی ناشی از کمبود آهن. متداول‌ترین نوع آنمی که کودکان و نوجوانان از هر سنی که در رژیم‌غذاییشان مقدار کمی آهن وجود داشته باشد یا مقدار زیادی از گلوبول‌های قرمز خون خود را با خونریزی از دست داده باشند، را مبتلا می‌کند. نوزادان نارس، نوزادانی که تغذیه خوبی ندارند، دختران نوجوانی که عادت‌ماهیانه می‌شوند، و آنها که بخاطر بیماری‌ بطور مداوم خون از دست می‌دهند، بیشتر دچار آنمی ناشی از کمبود آهن می‌شوند.
  • مسمومیت سرب. وقتی سرب وارد بدن می‌شود، بیشتر آن وارد گلوبول‌های قرمز می‌شود که در آنجا می‌تواند در تولید هموگلوبین اخلال ایجاد کند. این مشکل می‌تواند منجر به آنمی شود. مسمومیت سرب می‌تواند بر سایر بافت‌های بدن مثل مغز و سیستم عصبی بدن اثر بگذارد. گرچه مسمومیت سرب این روزها تداول کمتری دارد، هنوز هم در بسیاری از شهرهای بزرگ مخصوصاً جاهایی که بچه‌های کوچک تراشه‌های رنگ یا گردوخاک ناشی از نقاشی‌های حاوی سرب که از دیوارهای ساختمان‌ها کنده شده وارد بدنشان شود اتفاق می‌افتد.
  • آنمی ناشی از بیماری مزمن. کودکانی که به یک بیماری مزمن مبتلا هستند (مثل سرطان یا عفونت ویروسی نقص ایمنی انسانی) معمولاً به آنمی هم مبتلا می‌شوند.
  • آنمی ناشی از بیماری کلیوی. کلیه‌ها اریتروپوئتین تولید می‌کنند که هورمونی است که تولید گلوبول‌های قرمز خون را در مغزاستخوان تحریک می‌کند. بیماری کلیوی می‌تواند در اولید این هورمون اخلال ایجاد کند.
  • آنمی ایجاد شده بخاطر تخریب سریع گلوبول‌های قرمز خون. وقتی گلوبول‌های قرمز بخاطر بیماری سریعتر از حالت طبیعی تخریب می‌شوند (فرایندی که همولیز نام دارد)، مغزاستخوان با افزایش تواید گلوبول‌های قرمز خون جدید سعی در جبران آن می‌کند. اما اگر گلوبول‌های قرمز سریعتر از جایگزین شدن آنها تخریب شوند، فرد دچار آنمی می‌شود.

 

دلایل عمده افزایش سرعت تخریب گلوبول‌های قرمز در کودکان عبارتند از:

  • کمبود G6PD .G6PD آنزیمی است که به حفاظت از گلوبول‌های قرمز دربرابر تاثیرات مخرب برخی موادشیمیایی موجود در غذاها و داروها کمک می‌کند. وقتی این آنزیم کافی نباشد، این مواد شیمیایی می‌تواند موجب همولیز گلوبول‌های قرمز شود. کمبود G6PD یک بیماری ارثی متداول در بین نژاد افریقایی، مدیترانه‌ای و شرق آسیا است.
  • اسفروسیتوز ارثی. مشکلی ارثی است که در آن گلوبول‌های قرمز شکل درستی ندارند (مثلاً .کره‌های کوچک به جای دیسک شکل) و مخصوصاً به خاطر یک مشکل ژنتیکی با پروتئینی که در ساختار گلوبول‌‌های قرمز خـون است، شکننده هستند. این شکنندگی باعث می‌شود سلول‌ها زود تخریب شوند.
  • آنمی همولیتیک خودایمن. گاهی‌اوقات—بخاطر بیماری یا بی هیچ دلیل مشخصی—سیتم ایمنی بدن به اشتباه به گلوبول‌های قرمز خـون حمله کرده و آنها را تخریب می‌کند.
  • آنمی سلول‌های داسی‌شکل که در نژاد افریقایی متداول‌تر است، بیماری است که موجب تولید غیرطبیعی هموگلوبین می‌شود. گلوبول‌های قرمز داسی شکل شکل می‌شوند و نمی‌توانند اکسیژن کافی حمل کنند و خیلی زود تخریب می‌شوند. سلول‌های داسی شکل خـون به طور غیرطبیعی هم به هم میچسبند و موجب انسداد رگ‌های خونی می‌شوند. این انسداد در رگ‌های خونی می‌تواند اندام‌ها را به طور جدی تخریب کرده و موجب درد شدید شود.

 

بیماری‌ های گلوبول‌های سفید خون

  • نوتروپنی زمانی اتفاق می‌افتد که مقدار کافی از یک نوع خاص گلوبول سفید خود برای محافظت از بدن در برابر عفونت‌های باکتریایی وجود ندارد. افرادیکه از داروهای شیمی‌درمانی خاص برای درمان سرطان استفاده می‌کنند ممکن است دچار نوتروپنی شوند.
  • ویروس نقص ایمنی انسانی (HIV) ویروسی است که به نوع خاصی از گلوبول‌ها سفید خون (لمفوسیت‌ها) که برا مقابله با عفونت عمل می‌کنند، حمله می‌کند. عفونت ناشی از آن ویروس می‌تواند موجب ایدز (سندرم نقص ایمنی اکتسابی) شده و بدن را آسیب‌پذیر دربرابر عفونت‌ها و بیماری‌های دیگر قرار دهد. نوزادان تازه متولد شده ممکن است وقتی در رحم هستند، در زمان تولد، یا از شیردهی از مادر مبتلا، مبتلا شوند، گرچه عفونت HIV جنین و نوزاد با درمان‌های پزشکی مناسب مادر در طول بارداری و وضع‌حمل معمولاً قابل پیشگیری است. نوجوانان و بزرگسالان ممکن است از رابطه ‌جنسی با فرد مبتلا یا استفاده اشتراکی از سوزن‌های مخصوص استفاده دارو یا موادمخدر به این مشکل مبتلا شوند.
  • لوکمی‌ها سرطان مخصوص سلول‌هایی است که تولید گلوبول سفید می‌کنند. این سرطان‌ها شامل لوکمی میلوئید حاد (AML)، لوکمی میلوئید مزمن (CML)، لوکمی لمفوسیتی حاد (ALL)، و لوکمی لمفوسیتی مزمن (CLL) می‌باشد. متداول‌ترین نوع لوکمی که برای کودکان اتفاق می‌افتد، ALL و AML می‌باشند. در ۲۵ سال گذشته، دانشمندان پیشرفت‌های شگرفی در زمینه درمان انواع مختلف لوکمی کودکی مخصوصاٌ ALL داشته‌اند.

 

بیماری‌ های پلاکت ‌ها

  • ترومبوسیتوپنی یا پایینتر از حد نرمال بودن تعداد پلاکت‌ها معمولاً به این دلیل تشخیص داده می‌شود که فرد دچار کبودی‌ها یا خونریزی‌های غیرطبیعی می‌شود. ترومبوسیتوپنی زمانی اتفاق می‌افتد که فرد از برخی داروهای خاص استفاده می‌مند یا وقتی بدن از مقدار زیادی پلاکت استفاده می‌کند، دچار عفونت یا لوکمی می‌شود. پورپورای ترومبوسیتوپنیک ایدیوپاتیک (ITP) مشکلی است که در آن سیستم ایمنی بدن به پلاکت‌ ها حمله کرده و آنها را تخریب می‌کند.

 

 

انشا درباره سلامتی

راه های سلامتی بدن

 

 

بیماری‌ های سیستم لخته‌ ساز

سیستم لخته‌ ساز بدن به پلاکت‌ ها و عوامل لخته‌ ساز مختلف و ترکیبات دیگر خون متکی است. اگر یک نقص ارثی یکی از این ترکیبات را تحت‌تاثیر بگذارد، فرد دچار اختلال خونریزی می‌شود. اختلالات خونریزی متداول عبارتند از:

  • هموفیلی، مشکلی ارثی که معمولاً برای پسرها اتفاق می‌افتد و شامل کمبود یک عامل لخته‌ ساز خاص در خـون می‌شود. افراد مبتلا به هموفیلی جدی در خطر خونریزی بیش از اندازه و کبودی بعد از کارهای دندان‌ پزشکی، جراحی و تروما هستند. این افراد ممکن است دچار خونریزی‌های بسیار خطرناک و کشنده شوند.
  • بیماری فون ویلبراند که متداول‌ترین نوع اختلال خونریزی ارثی است و شامل کمبود یک عامل لخته‌ ساز هم می‌شود. هم مردها و هم زنان را مبتلا می‌سازد.

عوامل دیگر دخیل در مشکلات لخته‌ سازی خـون شامل بیماری کبد مزمن (عوامل لخته‌ساز در کبد تولید می‌شوند) و کمبود ویتامین K (ویتامین لازم برای تولید برخی عوامل لخته ‌ساز) می‌باشد.

 

چگونه اکسیژن خون را افزایش دهیم؟

اکسیژن مهمترین ماده برای عملکرد سالم تمام اجزای بدن است و حتی منجر به پیشگیری از سرطان می شود. به یاد داشته باشید که سلول های سرطانی در یک محیط اسیدی و کم اکسیژن رشد می کنند.

از آن جایی که سلول ها نمی توانند بیش از چند دقیقه به اندازه کافی اکسیژن ذخیره کنند، بدن به یک منبع ثابت اکسیژن در محیط زیست خود نیاز دارد. چندین روش طبیعی مانند سلول های بنیادی برای افزایش اکسیژن در خون وجود دارد که می توان با آنها از اثرات مخرب اکسیژن پایین در خون جلوگیری کنید و سلامت خود را حفظ کرد.

 

علل کاهش اکسیژن خون

انسداد مجرای تنفسی

کم‌خونی

سندرم اضطرار تنفسی حاد

برخی داروها مثل داروهای نارکئتیک (اعتیاد آور) و داروهای بیهوشی که میزان تنفس را پایین می‌آورند .

بیماری قلبی مادرزادی (که از هنگام تولد نوزاد وجود دارد)

بیماری انسداد مزمن ریوی (COPD)

آمفیزم

ارتفاعات بالا

بیماری ریوی درون شبکه‌ای

پنومونی

آسیب قلب و ریه در اثر فشار زیر آب ( غواصی)

آدم ریوی

آمبولی ریوی

برای افرادی که به بیماری مزمن انسدادی ریه دچار هستند توانایی دریافت اکسیژن یک کشمکش همیشگی است. اگر تنفس عادی برای شما و یا یکی از نزدیکان شما دشوار است این راهکارها را انجام دهید:

 

۱) هوای تازه

منوکسید کربن و فلوراید با مقدار اکسیژنی که بدن دریافت می کند و به جریان خون منتقل می شود تداخل دارد. اگر امکان دارد هوای تازه را دریافت کنید، به ویژه در فضاهای باز که آلودگی و دود خودروها و گاز آلاینده ها و سایر مواد شیمیایی کمتر است. با تصفیه کننده های طبیعی مثل: چراغ سنگ نمک، شمع های مومی و زغال بامبو برای پاک و تمیز نگه داشتن هوای خانه استفاده کنید.

 

۲) ورزش

دریافت مقادیر کافی ورزش در روز، به ویژه زمانی که ضربان قلب شما برای حداقل ۳۰ دقیقه افزایش می یابد، می تواند سطح اکسیژن را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. به این دلیل که پاسخ های فیزیولوژیکی توسط مغز کنترل می شود. پیاز مغز تنفس را در زمان خیلی از فعالیت ها مثل خواب، ورزش و غذا خوردن را تنظیم و کنترل می کند. وقتی ورزش می کنید، سلول ها بیش از هر کار کم تحرک دیگری اکسیژن مصرف می کنند تا جایی که دی اکسید کربن زیاد می شود و مغز درخواست تولید اکسیژن توسط سلول ها را افزایش می دهد. ورزش همچنین باعث افزایش رشد عروق خونی جدید می شود و می تواند فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون و دیابت نوع ۲ کنترل کند.

 

۳) مصرف آنتی اکسیدان ها

مصرف آنتی اکسیدان به بدن اجازه می دهد که از اکسیژن مؤثرتر استفاده کند و مقدار مناسبی از آن وارد خون شود. آنتی اکسیدان ها شامل ویتامین A، ویتامین C و کوآنزیم Q10 می شوند. نمونه هایی از خوراکی هایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند شامل ذغال اخته، لوبیا قرمز، کنگر قرمز، کنگر فرنگی، توت فرنگی، آلو، توت سیاه و بلوبری؛

 

۴) خودداری از مصرف الکل و دخانیات

الکل و دخانیت و مواد مخدر بر سطح اکسیژن در خون اثر می گذارد. با مصرف این مواد روند اکسیژن رسانی (اکسیداسیون) که برای سوخت و ساز بدن لازم است نا به سامان می شود و باعث نابودی آن می گردد. اگر می خواهید اثرات زیانبار بر بافت بدن و اندام خود را به حداقل برسانید، از مصرف الکل و مواد مخدر و دخانیات دوری کنید.

 

۵) سبزیجات بخورید

کلروفیل یا سبزینه، ماده مغذی گیاهی است که رنگ سبز را به گیاهان می‌دهد و شباهت زیادی به مولکول‌های هموگلوبین دارد. آهن منابع گیاهی به تقویت خون کمک می‌کند.

یکی از روش‌های دیگر برای تصفیه خون استفاده از ریشه قاصدک به صورت دمنوش می‌باشد.

بدن برای اینکه به‌درستی کار کند، بایستی میزان مشخصی از اکسیژن توسط جریان خون به سلول‌ها و بافت‌های بدن برسد.

وقتی میزان اکسیژن خون به کمتر از حد طبیعی کاهش پیدا کند، هیپوکسمی یا هیپوکسیما رخ می‌دهد و شما دچار تنگی‌نفس خواهید شد.

 

۶) مصرف اسیدهای چرب ضروری

اسیدهای چرب مانند ویتامین F افزایش اکسیژن هموگلوبین در جریان خون را به عهده دارند. بدن نمی تواند اسیدهای چرب ضروری لینولنیک و اسید آلفا لینولنیک را تولید کند بنابراین شما نیاز دارید خوراکی هایی بخورید که حاوی این مواد هستند. روغن آفتابگردان، روغن کانولا، روغن گلرنگ حاوی اسید لینولینک است و برای اسید آلفالینولنیک سودا، گردو و دانه کتان منابع خوبی هستند.

 

۷) تنفس مناسب

درست نفس نکشیدن ممکن است اکسیژن خون را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. تنفسی که اکسیژن کمی را دریافت می کند هم می تواند اکسیژن جریان خون را کاهش دهد. سطح اکسیژن خون خود را با تمرین تنفس عمیق بهبود بخشید. این تمرین ها انرژی را بیشتر می کند، پاکسازی ریه ها را انجام می دهد و باعث افزایش اکسیژن در خون می شود.کمبود اکسیژن در خون، هیپوکسمی نام دارد و می تواند منجر به اضطراب، خستگی، سردرد و در موارد شدید کما و مرگ شود. سطح اکسیژن خون خود را با تمرین تنفس عمیق بهبود ببخشید. این تمرین ها انرژی را بیشتر می کند، پاکسازی ریه ها را انجام می دهد و باعث افزایش اکسیژن در خون می شود.

 

۸) آرام باشید

تکنیک های تمدد اعصاب می تواند به افرادی که بیماری مزمن انسدادی ریه دارند کمک کند. وقتی شما آرام هستید تنفس عمیق آسان تر می شود، سطح اضطراب پایین می آید و میزان دریافت اکسیژن افزایش می یابد. شما با مدیتیشن، یوگا، تمرین تفکر مثبت و نوشتن افکار خود کمک کنید که آرامش ایجاد شود تا تنفس و دریافت اکسیژن بهبود یابد.

 

۹) ویتامین B مصرف کنید

این گروه از ویتامین‌ها از جمله  B12  –  B6 و فولات برای کاهش  میزان هوموسیستئین با انسداد سرخرگ‌ها و بیماری قلبی ارتباط داده شده است‌. بنابراین کنترل آن حیاتی است.

 

۱۰) نوشیدنی های سالم

نگه داشتن بدن در وضعیت هیدراته (آب رسانی به بدن) کار سختی به نظر می آید اما این کار به حفظ سطح اکسیژن بدن کمک زیادی می کند. همه می دانیم که مولکول های آب یا H2O از دو اتم اکسیژن تشکیل شده است پس نوشیدن آب به اندازه کافی کمک می کند بدن هیدراته شود. وقتی که بدن هیدراته شود خون به راحتی می تواند مواد مغذی و به ویژه اکسیژن را به همه نقاط بدن برساند.

اگر می توانید مایعات دیگر را بنوشید و همچنین می توانید آب میوه های تازه و ترکیب های گوناگون را هم امتحان کنید. از آنجا که میوه ها و سبزیجات تازه سرشار از ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هستند، آنها را در مخلوط کن یا آب میوه گیری بریزید و آبشان را بگیرید و بنوشید زیرا با این کار هضم آنها راحت تر خواهد بود.

 

۱۱) طبیعی و تازه بمانید.

جایگزین های طبیعی برای افزایش اکسیژن می تواند در خانه شما باشد. گیاهانی مثل: نخل اریکا، گیاه ماری، گیاه پاچیرا، گل چمچه ای، گیاه ژربرا و یا گیاه آگلونما در فضای خانه نگهدارید. این گیاهان می توانند به طور طبیعی اکسیژن خانه را افزایش دهند.

 

۱۲) برای جذب اکسیژن غذا بخورید

افرادی که دچار بیماری مزمن انسدادی ریه هستند با مصرف بعضی مواد خوراکی مثل لبنیات و انواع کلم (به ویژه کلم بروکلی) می توانند علائم بیماری را کم کنند. غذای تازه بخورید، سبزیجاتی مانند اسفناج، فلفل، سیب زمینی، هویج و لوبیا سبز را بخارپز استفاده کنید. البته که باید پیش از شروع هر رژیم غذایی آن را با پزشک خود در میان بگذارید.

مصرف نمک را کم کنید تا نفخ از بین برود و نیاز به نوشیدن آب بیشتر نداشته باشید. گیاهان خشک و ادویه هایی مانند نعناع، پونه و زردچوبه را جایگزین نمک کنید چون اکثر گیاهان برای ریه ها مفید است. وقتی ریه های شما برای تنفس کمتر مشکل داشته باشند اکسیژن بیشتری دریافت می کنید و حس بهتری خواهید داشت.

 

۱۳) دریافت آهن کافی

آهن در مولکول‌های هموگلوبین وجود دارد، در نتیجه برای تولید خون سالم و غنی ضروری است. بیشتر زنان قبل از یائسگی با کمبود آهن مواجهند و شاید نیاز باشد که از مکمل استفاده کنند‌. از آن جا که مصرف بیش از حد قرص آهن می‌تواند خطرناک باشد، قبل از مصرف مکمل آزمایش را انجام دهید. برخی منابع غذایی آهن شامل عدس، لوبیا، سبزیجات، گوشت قرمز و ….. است.

 

۱۴) سلول های بنیادی

اکسیژن برای عملکرد بدن و تمام اجزاء آن مفید است. با این حال، برای کسی که بیماری مزمن انسدادی ریه دارد دریافت اکسیژن کافی بسیار دشوار است. سلول های بنیادی توانسته سطح اکسیژن بدن خیلی از افراد را بالا ببرد و باعث تنفس راحت تر و بهبود کیفیت کلی زندگی آنها شود. سلول های بنیادی می توانند بافت ریه را التیام دهند و عملکرد آن را بهتر کنند. با این کار دی اکسید کربن از ریه ها خارج می شود و اکسیژن کافی به شکل مؤثرتری به ریه ها می رسد.

 

مراجعه به پزشک

پزشک با اندازه‌گیری میزان اکسیژن موجود در خون سرخرگ‌ها مشخص می‌کند که آیا شما دچار کمبود اکسیژن خون شده‌اید یا خیر؟

در شرایطی که دچار تنگی‌نفس شدید به طور ناگهانی، تنگی‌نفس همراه با سردرد‌، بی‌خوابی، تجمع مایعات در بدن و سرفه در ارتفاعات بالا به اورژآنس زنگ بزنید.

 

و در شرایط زیر فوراً نزد پزشک بروید:

تنگی‌نفس که با ورزش کردن و یا فعالیت بدنی بدتر شود.

پریدن ناگهانی از خواب همراه با تنگی‌نفس یا احساس خفگی که می‌تواند از علائم آپنه خواب عبارتست از قطع و وصل شدن تنفس در حین خواب.

 

 

مقاله در مورد سلامتی

سلامت خون

 

همه چیز درباره خون | چگونه اکسیژن خون را افزایش دهیم؟

منابع:drsalamatx.com

mashreghnews.ir

payazist.ir / بیتوته / مردمان

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا