بارداری

خطرات تب در بارداری برای مادر و جنین و چگونگی برطرف کردن آن

بارداری بدون استفاده از دارو در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

تب در سه ماهه دوم بارداری

تب در ماه نهم بارداری , خطرات تب در بارداری

 

 

تب در بارداری علل، خطرات و چگونگی برطرف کردن آن

زنان باردار با چالش های بسیاری در حین بارداری خودشان مواجه هستند که یکی ازاین مشکلات رایج تب است که تعداد بسیاری از زنان باردار را تحت تاثیر قرار می دهد، بنابراین، بهتر است که از آن غفلت نکرده و آن را مسئله ای جدی بدانید و به هیچ وجه تب دائمی را در دوران بارداری نادیده نگیرید، چرا که باعث ایجاد خطرات جدی برای مادر و جنین می شود.

 

علت ، خطرات و درمان سریع تب در دوران بارداری

تب ،بدون هیچ دلیلی اتفاق نمی افتد و مطمئنا چیزی باعث آن می شود ، این حقیقت نیز برای تب در دوران بارداری نیز صادق است یکی از علل احتمالی آن، واکنش بدن زن ،نسبت به عدم تعادل هورمونی حاملگی است. چنین افزایش دمایی می تواند به عنوان یکی از نشانه های بارداری تفسیر شود. گاهی اوقات، درجه حرارت برای مدت زمان بسیار طولانی بهبود نمی یابد اگر تمام عوامل منفی که می توانند باعث به وجود آمدن تب میشود ، اگر درجه حرارت بدن شما بالاتر از ۱۰۰ درجه نرود، نگران نباشید و دارویی را مصرف نکنید.

در بیشتر موارد ،تب در دوران بارداری به این معنی است که مادر باردار یک سرماخوردگی دارد زن باردار باید برای این مشکل به یک متخصص رجوع کند ، در طول مشاوره پزشکی، پزشک تشخیص صحیحی می دهد و یک دوره درمان را برایتان تجویز می کند ؛ خود درمانی با داروها ،در دوران بارداری به شدت ممنوع است!اما اگر تب زیاد بالا نباشد، شما احتمالا قادر خواهید بود بدون دارو و رفتن به پزشک بهبود پیدا کنید ؛ در ادامه این بخش از نمناک اطلاعات مفید و جامعی در این مورد خواهیم گفت.

 

دمای طبیعی بدن در دوران بارداری ، چه زمانی می توانیم بگوییم تب داریم

همه ما فکر میکنیم، که دمای نرمال یک انسان طبیعی ۹۷٫۷ تا ۹۸٫۶ درجه فارنهایت است ؛ با این حال، بسته به ویژگی های فردی، این دما می تواند کمی بالاتر یا پایین تر باشد. برای برخی از زنان، درجه حرارت دهانیٍ ۹۹٫۵ درجه فارنهایت موجب نگرانی نیست ؛ در سه ماهه اول بارداری، دمای شما به احتمال زیاد به ۹۹٫۵ درجه فارنهایت خواهد رسید. اگر شما بیمار نباشید، همه چیز درست و مرتب است بدن شما فقط به ترشح پروژسترون هورمون واکنش نشان می دهد گاهی اوقات ،چنین درجه حرارتی را می توان در سه ماهه دوم متوجه شد، اما در سه ماهه سوم، باید به حالت عادی خود برمی گردد.

 

علل و دلایل اصلی تب در دوران بارداری

همانطور که قبلا ذکر شد، علت فیزیولوژیکی تب در دوران بارداری در اوایل بارداری، افزایش سطح پروژسترون است اما سیستم ایمنی مادر ،شکننده و تاثیرپذیر است ؛ ایمنی زن پس از تخمک گذاری کاهش می یابد، تا تخمک بارور شده را رد نکنند (می توان برای یک بدن خارجی تفسیر شود) و پس از آن جنین در حال رشد، مواد مغذی زیادی را از بدن مادرانش می گیرد. به همین دلیل است که زن باردار به آسانی می تواند بیمار شود. تب می تواند ناشی از:

عفونت ها و التهاب ها

اختلالات غدد درون ریز

بیماری های خون (مانند کم خونی در دوران بارداری)

آلرژی

بیماری های خود ایمنی

استرس

 

چه علائمی در بارداری معمولا با تب همراه هستند

مادران اصولا پس از بروز هر علائمی، مخصوصا همراه با تب، انتظار دارند که فوری به نزد دکتر بروند. اینها عبارتند از:

تنگی نفس

درد پشت

لرز

درد شکم

گرفتگی گردن

 

خطرات تب در دوران بارداری برای مادر و جنین

مسمومیت با مواد مضر، می تواند اختلالات سیستم قلبی عروقی را ایجاد کند، تب طولانی مدت، در دوران بارداری می تواند منجر به مشکلات سنتز پروتئین شود و در نتیجه آسیب های مختلف و نقایص مادرزادی نوزاد را همراه داشته باشد تب، در دوران بارداری بر جفت تاثیر می گذارد که اغلب باعث زایمان زود هنگام میشود. درجه حرارت بالای بدن ،در طول بارداری می تواند باعث اختلالات مادرزادی در اندام و سیستم های داخلی نوزاد شود،تب بالا در دوران بارداری می تواند به سقط جنین یا تولد نوزاد مرده منجر شود، همچنین بررسی های شرایط بارداری مادرانی که کودکانشان مبتلا به این بیماری شده اند، نشان داد تب دوران بارداری می تواند ابتلای نوزاد به اوتیسم را تا ۴۰ درصد افزایش دهد. تب در سه ماهه دوم بارداری و هفته دوازدهم به بعد می تواند تا ۳۰۰ درصد احتمال ابتلای نوزاد به اوتیسم را افزایش دهد. محققان دانشگاه کلمبیا در تازه ترین مطالعات خود دریافتند، تب دوران بارداری به خصوص در سه ماهه دوم می تواند منجر به تولد نوزاد مبتلا به اوتیسم شود.

 

 

 تب چند درجه در بارداری خطرناک است

درمان تب و لرز در دوران بارداری

 

 

چگونه تب در دوران بارداری را بدون دارو پایین بیاوریم

اگر درجه حرارت بدن شما خیلی زیاد نیست و هنوز هم نگران آن هستید،

۱٫سعی کنید مایعات گرم زیادی بخورید:چای با لیمو، تمشک، دمنوش گیاهی، شیر گرم با عسل.

۲٫شما همچنین می توانید یک پارچه خنک مرطوب بر روی پیشانی خود قرار دهید.

۳٫تب پایین نمی آید و حتی بالاتر می رود؟در این مورد باید با دکتر خود (یا آمبولانس) تماس بگیرید و کمک حرفه ای بخواهید.

 

تب کردن در بارداری

اگر احساس ضعف و بیماری می‌کنید و دمای بدن شما هم در حال بالا رفتن است باید خیلی مراقب باشید. در ادامه نکاتی در خصوص تب کردن در بارداری، درجه حرارت تب در بارداری، داروهای مجاز و خطرات مربوط به تب ذکر شده است.

 

چه درجه حرارتی برای خانم باردار تب محسوب می‌شود؟

اگر دمای بدن شما در بارداری به ۳۷٫۷ درجه سانتیگراد یا بالاتر رسیده بدون معطلی به پزشک اطلاع دهید. تب کمتر از ۳۷٫۷ درجه سانتیگراد معمولا نگران کننده نیست اما باید آنرا کاملا تحت کنترل داشته و مراقب باشید. دمای بدن خود را مرتب چک کنید تا مطمئن شوید در حال بالا رفتن نباشد.

 

آیا امکان تب در اوایل بارداری وجود دارد؟

هر زمان از دوران بارداری ممکن است بدن تب کند. تب بالا در هفته های اول بارداری حتی خطرناک‌تر از آنفولانزا در هفته‌های بعدی است. مطابق تحقیقی که در مجله مامایی آمریکا منتشر شده تب – به خصوص در سه ماهه اول بارداری- عامل چندین نوع از نقص‌های مادرزادی است.

 

آیا تب عوارض و خطراتی برای بارداری دارد؟

تب کمتر از ۳۷٫۷ درجه سانتیگراد معمولا نگران کننده نیست و اثری بر سلامت بارداری شما ندارد. اما تب بالای ۳۷٫۷ درجه سانتیگراد باید خیلی جدی گرفته شده و در صورت مشاهده بالا رفتن دمای بدن باید بلافاصله با پزشک تماس گرفته شود. تب بالا می‌تواند هم بر خانم باردار و هم بر جنین تاثیر گذاشته و موجب نقص‌های مادرزادی مثل نقص لوله عصبی، نقص موروثی قلبی و بیماری لب شکری بشود. نتایج بعضی از مطالعات نشان می‌دهد در صورت کنترل نشدن تب در بارداری خطر ابتلای کودک به اوتیسم وجود دارد اما هنوز تحقیقات بیشتری در این زمینه باید انجام شود تا این موضوع به اثبات برسد. ابتلا به آنفولانزا می‌تواند باعث بستری شدن فرد باردار و حتی زایمان زودرس بشود. (به همین دلیل توصیه می‌شود واکسن آن قبل از فصل سرما تزریق شود).

 

 علت‌ها و دلایل تب کردن در بارداری چیست؟

دلایل تب کردن در دوران بارداری مثل دلایل تب کردن در سایر زمان‌ها است. اما احتمال تب کردن در بارداری بیشتر است زیرا سیستم ایمنی بدن شما تضعیف شده تا از جنین مراقبت شود. دلیل این موضوع آن است که بدن در ابتدا جنین را به عنوان یک غریبه می‌شناسد و می‌خواهد آن را دفع نماید پس سیستم ایمنی باید ضعیف شود تا این اتفاق نیفتد.

عامل تب‌های پایین معمولا عفونت ویروسی ملایم مثل سرما خوردگی و عامل تب های شدید، عفونت ویروسی حاد مثل آنفولانزا است. گاهی هم عامل تب باکتری است مثل عفونت مجرای اداری یا عفونت کلیه که پزشک برای درمان آن احتمالا آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. به همین دلیل در دوران بارداری برای جلوگیری از باکتری لیستریا نباید گوشت قرمز و سفید خام مصرف شود.

 

درمان تب و لرز در بارداری چیست و چه داروهایی مجاز است؟

برای کاهش تب باید حتما با پزشک خود مشورت نمایید. او احتمالا به شما اجازه مصرف استامینوفن را می‌دهد. از مصرف ایبوپروفن و آسپرین در بارداری بجز در موارد خاصی که پزشک صلاح می‌داند، اکیدا خودداری نمایید.

 

 

 

تب در سه ماه اول بارداری

عوارض تب در بارداری چیست

 

خطرات تب در بارداری برای مادر و جنین و چگونگی برطرف کردن آن

منبع : نمناک / نی نی تالار

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا