ازدواج و همسرداری

همسر دروغگو | رفتار مناسب و درست با همسر دروغگو را بدانید

روانشناسی زناشویی ، رفتار در مقابل افراد دروغگو در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

درمان دروغگویی شوهر

دروغگویی در روانشناسی , همسر دروغگو

 

 

نحوه برخورد با همسر دروغگو

یکی از عواملی که باعث از بین رفتن اعتماد در افراد می شود، دروغگویی است. افرادی که به این کار عادت کرده اند به مرور زمان اعتبار خود را نزد دیگران از دست خواهند داد. در زندگی زناشویی دروغگویی باعث اختلافات شدید بین همسران خواهد شد. در این گفتگو دکتر محمدرضا خدایی عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی توضیح می دهد که با همسر دروغگو باید چگونه رفتار کنیم؟

 

تحلیل روانی دروغ گفتن چیست؟

– دروغگویی از مسائلی است که در همه ادیان نسبت به آن واکنش منفی نشان داده شده و به همین دلیل می گویند دروغگو دشمن خداست، اما متاسفانه افرادی به مرور زمان به این کار عادت می کنند و کم کم این مساله در روابط اجتماعی، فردی، خانوادگی و شغلی شان اثر منفی خواهد گذاشت. دروغگویی نه تنها کار ناپسندی است، بلکه به مرور زمان اعتبار فرد را نزد دیگران از بین می برد. وقتی فردی که به این کار عادت کرده، وارد زندگی زناشویی می شود مشکلاتش دو چندان خواهد شد.

دروغ گفتن همیشه به این معنا نیست که فرد عمدا می خواهد به دیگری آسیب برساند اما ممکن است نتیجه نامطلوب حاصل دروغگویی او باشد. بعضی افراد دروغ می گویند چون می خواهند خودشان را ثابت کنند. در واقع دروغ گفتن برای آنها نوعی رفتار دفاعی است، برای مثال کودک طی مراحل رشد متوجه می شود دروغ می تواند او را از بسیاری از عصبانیت ها و تنبیه های پدر و مادر یا اطرافیان حفظ کند. به عبارتی دروغ راهی است که فرد می تواند نظر مثبت اطرافیان را به دست بیاورد و عمل ناشایست و بد خود را پنهان کند.

 

چه افرادی بیشتر دروغ می گویند؟

– افرادی که ضداجتماعی هستند چون دوست ندارند قانونی در زندگی شان باشد و کسانی که احساس حقارت می کنند چون نمی خواهند دیگران از ضعف های آنها آگاه شوند.

 

چرا برخی افراد بر این باور هستند که دروغشان مصلحتی است و مشکلی ندارد؟

– افراد پشت این حرف پنهان می شوند چون می خواهند احساس بد کمتری را بعد دروغ گفتن تجربه کنند. متاسفانه دروغ های مصلحتی همیشه بدترین نوع دروغ ها هستند و خیلی از افرادی که به دروغ عادت می کنند، اسم این کارشان را مصلحت می گذارند.

 

اصلا مگر دروغ مصلحتی هم می شود؟

– نه، نمی شود و افرادی که به بلوغ کامل فکری و شخصیتی نرسیده اند از این بهانه بیشتر استفاده می کنند، در صورتی که متوجه نیستند اگر این کار را انجام دهند به مرور زمان دیگران حتی حرفه ای راست آنها را هم نمی پذیرند.

 

همسر دروغگو چه تاثیری بر رابطه زناشویی می گذارد؟

– متاسفانه هیچ چیز بدتر از این نیست که نتوانیم به همسرمان که نزدیکترین فرد در زندگی مان است، اطمینان کنیم. مسلما زندگی کردن با همسر دروغگو اصلا خوشایند نیست. ممکن است بار اول و دوم که او دروغ می گوید و شما متوجه می شوید، چندان عکس العمل خاصی نشان ندهید اما بعد از مدتی، کم کم نسبت به او بی اعتماد می شوید یا گاهی با او به تندی و با عصبانیت برخورد می کنید. بسیاری از خانم ها نمی توانند متوجه شوند چرا همسرشان به آنها دروغ می گوید، در حالی که آنها با صداقت و درستی تمام رفتار می کنند و تمام زندگی شان را وقف خانواده کرده اند یا برعکس.

 

درست است که گاهی خود همسر با رفتارهایش باعث دروغگویی طرف مقابلش می شود؟

– بله، این مورد یکی از موارد مهمی است که باعث ترغیب دروغگویی بیشتر در فرد می شود، برای مثال وقتی مردی با دوستش به تفریح می رود و هنگام بازگشت به خانه و تعریف ماجرا برای همسرش مورد مواخذه قرار می گیرد، طبیعی است که دفعه بعد، قرار با دوستانش را به همسرش نخواهد گفت و کم کم همین نگفتن ها باعث ایجاد سوء تفاهم و عدم صداقت در زندگی می شود.

بنابراین نمی توان گفت یک شوهر دروغگو نسبت به احساسات همسرش بی اعتناست. درحقیقت ممکن است او به دلیل بعضی رفتارهای همسرش به یک فرد دروغگو تبدیل شده باشد.

به این ترتیب دروغ گفتن برای همسران راهی می شود برای حفظ شخصیت، ایجاد آرامش و دوستی در خانواده. برای مثال فرد می تواند این گونه با خود فکر کند که من ترجیح می دهم درباره کارهایم دروغ بگویم تا اینکه بخواهم کاری را که دوست دارم، کنار بگذارم.

 

راه حلتان برای این مشکل چیست؟

– بهترین راه حل برای اینکه همسرتان دیگر دروغ نگوید این است که شرایطی را در خانه فراهم کنید که او دیگر مجبور به دروغ گفتن نشود. اگر زن و شوهر بتوانند کمی یکدیگر را آزاد بگذارند و هر کدام به دیگری اجازه دهند آن طور زندگی کند که دوست دارد، به مرور تبدیل به دو دوست می شوند و دیگر لزومی ندارد به همدیگر دروغ بگویند. به طور کلی باید گفت هر فرد به فضایی برای نفس کشیدن نیاز دارد و وقتی این فضا فراهم شود، دروغ گفتن متوقف خواهد شد.

وقتی زنی به شوهرش اعتماد کامل دارد و مطمئن است که شوهر به او دروغ نمی گوید، مسلما رفتار دیگری خواهد داشت و در مقابل مردی هم که احساس کند همسرش به او اطمینان و اعتماد دارد، از هر کاری که آرامش زندگی را به هم بزند، می پرهیزد. تغییر رفتار، زمان بر و سخت است و مشاهده آثار این تغییر رفتارها نیز مدتی طول می کشد. شما نمی توانید یک شبه همسر دروغگویتان را تغییر دهید.

 

برخی بر این باور هستند که وقتی کسی دروغ می گوید نباید به روی او آورد، به خصوص در زندگی زناشویی. شما با این موضوع موافق هستید؟

– نه، موافق نیستم. به نظرم اگر هرگز به روی فرد نیاوریم در واقع به او اجازه داده ایم به رفتارش ادامه دهد و ما را با دروغ گفتن هایش بیشتر بیازارد. من می گویم به روی او بیاورید اما بجا و با رفتاری منطقی و خارج از هر گونه دعوا و خشونت، مثلا در یک فضای مناسب که حال هر دوی تان خوب است به طور غیر مستقیم به او بگویید متوجه دروغش شده اید و سعی کنید ماجرا را هم خیلی طولانی و کشدار نکنید چون اصلا به صلاح نیست.

 

این اختلاف ها بیشتر اوایل زندگی به وجود می آید. این طور نیست؟

– ابتدای زندگی قرار است دو نفر که در دو خانواده و در فضای مختلف بزرگ شده اند زیر یک سقف با یکدیگر زندگی کنند و خیلی طبیعی است مشکلاتی به وجود بیاید، مثلا مرد نزد مادرش می رود و به همسرش نمی گوید، اما یادمان باشد بهتر است از همان ابتدا سنگ های زندگی مان را درست و با صداقت بچینیم تا آخر راه آنچه که با هم ساخته ایم روی سرمان خراب نشود و در این راه هیچ چیز بهتر از صداقت نیست.

 

اگر اعتماد مان را نسبت به همسرمان از دست دادیم، چه کنیم؟

– اگر اعتمادتان را از دست داده اید و احساس می کنید دیگر نمی توانید با دروغگویی همسرتان کنار بیایید، بهتر است دنبال راه حل برای مواجهه با دروغگویی همسرتان باشید. قطعا با انتخاب راه حلی مناسب، نه تنها می توانید رفتار درستی داشته باشید، بلکه خواهید دانست چگونه احساستان را مدیریت و آنها را ابراز کنید. گفت و گو کردن یکی از راه حل هاست. البته لازم است خودتان را آماده شنیدن هر حقیقتی بکنید.

ممکن است همسرتان مسائلی به شما بگوید که غافلگیر شوید یا دوست نداشته باشید آنها را بشنوید. البته ممکن است بعضی از دلایلی که همسرتان بیان می کند، شما را قانع کند. به طور کاملا روشن و صریح به او بگویید که حرف هایش را قبول دارید، اما دوست ندارید حتی به خاطر آن دلایل هم دروغ بشنوید ولو اینکه به قیمت ناراحتی بسیار شما تمام شود. بهتر است در انتهای صحبت تان، خط قرمزها وحدها را برای همدیگر مشخص کنید و به همسرتان بگویید جایز به دروغ گفتن نیست و شما پس از این او را بابت دروغ هایش نخواهید بخشید.

 

داشتن والدین دروغگو چقدر در تربیت یک کودک دروغگو موثر خواهد بود؟

– بسیار زیاد، کودکی که شاهد دروغگویی والدینش نسبت به یکدیگر است، نه تنها در آینده این رفتار را با همسر خود خواهد داشت. بلکه به سختی نیز به دیگران اعتماد خواهد کرد بنابراین والدین نقش مهمی در پرورش یک فرد دروغگو در جامعه دارند.

 

 

شوهر پنهانکار

علت دروغ گفتن زن به شوهر

 

 

رفتار مناسب و درست با همسر دروغگو

در زندگی مشترک بعد از تفاهم صداقت مهم ترین دلیل برای پایداری زندگی است. زندگی که در آن زوجین تلاش برای فریفتن یکدیگر داشته باشند نمی تواند زندگی خوبی باشد پس با یافتن دلیل سعی در حل مشکل کنید.

 

با همسر دروغگو چگونه برخورد کنیم؟

اعتماد جوهره زندگی زناشویی است و اگر دروغگویی باعث شود اعتماد زوج ها نسبت به یکدیگر سلب شود، زندگی به کام آنها تلخ خواهد شد و سردی عاطفی جای صمیمیت را خواهد گرفت.

حس دردناکی است وقتی از همسری دروغ بشنوید که با صداقت و درستی با او رفتار کرده اید و تمام زندگی تان را وقفش کرده اید. این کاملا طبیعی است در مقابل دروغ های همسرتان عکس العمل تند نشان دهید و عصبانی شوید، اما بی شک می دانید با ناراحتی راه به جایی نخواهید برد، بهتر است به طور کاملا اصولی با این مشکل برخورد کنید.

 

علت دروغگویی همسرتان را پیدا کنید، ممکن است شما مقصر باشید

علت دروغگویی همسرتان را پیدا کنید، چه بسا در بعضی موارد علت دروغگویی همسر، خود شما و نحوه برخورد شماست. بسنجید ببینید که دروغ های همسرتان تا چه حدی به عکس العمل های شما مربوط است. یکی از پیامدهای سختگیری های بی مورد، حساسیت بیجا و کنترل شدید، سرزنش ها و… توسل به دروغگویی است. در حقیقت همسر تان به خاطر بعضی از رفتارهای شما تبدیل به یک دروغگو شده است. مثلا ممکن است همسرتان به خاطر گفتن حقیقتی، از جانب شما مورد مواخذه قرار گرفته و کار به دعوا و تلخی رسیده است. در چنین شرایطی دروغ گفتن همسر، راهی برای حفظ شخصیت، ایجاد آرامش و دوستی است، چه بسا با خود می گوید:«اگر درباره کارهایم دروغ بگویم راحت ترم تا آن که بخواهم مورد توهین قرار بگیرم یا از انجام کاری که دوست دارم محروم شوم.»

بنابراین بهترین راه حل برای این که همسرتان دروغ نگوید این است که به همسرتان احساس امنیت بدهید و شرایطی را فراهم کنید که او از راستگویی هراسی نداشته باشد. به جای این که نسبت به دروغ حساس باشید، به موضوعی حساسیت نشان دهید که سختگیری در مورد آن بیجاست و توجیه عقلی و شرعی و عرفی ندارد.

تقویت رابطه عاطفی می تواند این هراس را از بین ببرد و امنیت لازم را به وجود آورد. اگر همدیگر را کمی آزاد بگذارید و اجازه دهید هر کدام آن طور که دوست دارید زندگی کنید، بی شک به مرور تبدیل به دو دوست خواهید شد که دیگر لزومی بر دروغ گفتن هم نیست. البته لازم است اگر خودتان نیز در مواردی بنا بر دلایلی دروغ گفته اید، آن را ترک کنید. از خودتان شروع کنید و با خود و همسرتان قول دهید تحت هیچ شرایطی دروغ نخواهید گفت.

 

چشم بر بعضی دروغ ها ببندید

گرچه دروغ، دروغ است و همیشه امری مذموم و ناپسند محسوب می شود، اما خواه یا ناخواه در زندگی با آن مواجه می شویم و از آنجا که مفری از آن نیست مجبور به پذیرش این حقیقت هستیم که دروغ وجود دارد و ما باید راه حلی برای مواجهه و مقابله با آن داشته باشیم. در نخستین گام مواجهه با دروغگویی، توجه به نوع دروغ است و این که با توجه به مدت زمان رابطه تان، چه مقدار دروغ شنیده اید؟

گاهی زوجین، دروغ های کوچک و کم اهمیتی به یکدیگر می گویند که تاثیر چندانی در ادامه یا قطع رابطه ندارد، مثلا همسرتان به شما می گوید وقت پزشک دارد، اما به جای رفتن به مطب دکتر، به خانه یکی از دوستانش می رود، گرچه این رفتار شما را ناراحت و اذیت می کند، اما احتمالا مشکل خیلی بزرگ و جدی در زندگی تان ایجاد نمی کند. بهتر است همیشه این مساله را مدنظر داشته باشید که دروغگویی های همسرتان تا چه حد در زندگی و سرنوشت شما تاثیرگذار است، گاهی دروغ از اهمیت کمی برخوردار است و تاتیر چندانی در زندگی تان نداشته و نخواهد داشت، اینجاست که شما می توانید از آن چشم پوشی کنید. زن و شوهرها باید بپذیرند گاهی دروغ گفتن یک نفر و انعطاف پذیری طرف دیگر درباره آن دروغ، می تواند تنش کمتری را در زندگی ایجاد کند، یعنی بعضی دروغ ها را می شود به قول معروف زیر سبیلی رد کرد، گرچه گاهی نیز دروغ های همسران آن قدر بزرگ است که یکی از طرفین طاقت شنیدن و تحمل آن را ندارد و به یک مشکل کاملا پیچیده منجر می شود.

بی شک عدم صداقت در مسائلی چون درجه تحصیلی و شغلی، رابطه های پنهانی و… جزو دروغ های کوچک محسوب نمی شود. معمولا دروغ های بزرگ باعث می شود یکی از طرفین مدام در حال اثبات بی گناهی خود باشد یا در حال مچ گرفتن و پیدا کردن سرنخ هایی برای اطمینان از خطاهای دیگری باشد. این کش و قوس های بسیار، به رابطه زن و شوهر لطمه زده یا گاه آن را مختل می کند.

 

علت دروغگویی همسرتان را پیدا کنید

دست خودتان است که مشخص کنید تا چه حد مجاز به دروغ گفتن یا دروغ شنیدن هستید گاهی رفتار و کلام یکی از همسران به دروغگویی منجر می شود، این در حالی است که هیچ یک قصد چنین کاری نداشته اند، اما شرایط طوری رقم می خورد که شما یا همسرتان دروغگو شناخته شوید. مثلا همسر شما می گوید تا یک ساعت دیگر خانه است، اما این یک ساعت کجا و خانه رسیدن او کجا؟ در این مواقع، اگر چه همسرتان خود متوجه شده است که زمان به خانه آمدنش را خیلی هم درست نگفته، ولی متمایل است در همان زمانی که به شما گفته است به منزل آید، اما تلاش او برای عملی کردن حرفش چندان کافی نیست و در نتیجه حرف و عملش دو تا می شود و این تنها یک نمونه از اتفاقاتی است که در زندگی خیلی از زن و شوهرها پیش می آید.

در این شرایط شما می توانید این مساله را از دو زاویه مورد توجه قرار دهید، از یک نظر می توانید این گونه فکر کنید که همسرتان توانایی چندانی در برنامه ریزی زمانی خود ندارد و نمی تواند کارهای خود را بدرستی تنظیم کند یا آن که علتی دیگر، برای تاخیر آمدنش پیدا کنید و از نظر دیگر آن که، این طور به موضوع نگاه کنید که همسرتان فردی دروغگو ست که هیچ اهمیتی برای شما قائل نیست. شما کدام یک از این نظرگاه ها را بیشتر می پسندید؟ به نظر شما کدام یک برخورد مناسب و پسندیده تری است؟ این امر بسیار مهم است که بدانید در به وجود آمدن چنین رفتاری ممکن است شما و همسرتان هر دو مقصر باشید.

 

با همسرتان گفت وگو کنید

اگر اعتمادتان را از دست داده اید و احساس می کنید دیگر نمی توانید با دروغگویی همسرتان کنار بیایید، بهتر است به دنبال یک راه حل برای مواجهه با دروغگویی همسرتان باشید، قطعا با انتخاب راه حلی مناسب، نه تنها می توانید رفتار مناسبی داشته باشید، بلکه خواهید دانست که چگونه احساس تان را مدیریت و آنها را ابراز کنید. گفت وگو یکی از راه حل هاست. پیش از آن که بخواهید درباره درغگویی همسرتان با او صحبت کنید، بهتر است حسابی فکر کنید و واکنش ها و جواب های او را پیش بینی کنید. به عبارت دیگر، پیش بینی کنید؛ بعد شروع به صحبت کنید.

بی شک اگر به پاسخ های احتمالی نیندیشید، هرگز نمی توانید بدرستی با او حرف بزنید و گفت وگوی مفید و ثمربخشی داشته باشید. با حدس زدن واکنش ها و تمام جواب های احتمالی همسرتان می توانید کاملا مجهز شوید و با دستی پر پیش بروید. با این روش شما خواهید دانست اگر همسرتان فلان جواب را داد در مقابل آن پاسخ، چه عکس العملی نشان دهید. به دیگر سخن، شما با پیش بینی رفتارهای همسرتان، خیلی خوب می دانید چه رفتاری باید نشان دهید و بهترین تصمیم تان چیست. البته لازم است خودتان را آماده به شنیدن هر حقیقتی کنید ممکن است چیزهایی به شما بگوید که غافلگیر شوید یا دوست نداشته باشید، آنها را بشنوید.

البته ممکن است بعضی از دلایلی که همسرتان را بیان می کند، شما را قانع کند، به طور کاملا روشن و صریح به او بگویید که حرف هایش را قبول دارید، اما دوست ندارید حتی به خاطر آن دلایل هم دروغ بشنوید ولو آن که به قیمت ناراحتی بسیارتان تمام شود. بهتر است در انتهای صحبت تان، خط قرمزها و حدها را برای هم مشخص کنید و به همسرتان بگویید در چه مواقعی جایز به دروغ گفتن نیست و شما او را بابت آنها، نخواهید بخشید. صبر داشته باشید و برای چند بار هم شده به او فرصت جبران بدهید تا بتواند خود را اصلاح کند.

 

نزد روان شناس بروید

اگر دروغگویی همسرتان تبدیل به یک عادت شده است او را نزد مشاور بروید تا در یک پروسه درمانی بتوانید این مشکل را حل کنید، چه بسا زندگی با فردی دروغگو، امنیت روانی شما را تهدید کند و باعث اضطراب و افسردگی تان شود.

 

 

طلاق از مرد دروغگو

افراد دروغگو

همسر دروغگو | رفتار مناسب و درست با همسر دروغگو را بدانید

 

منبع : چهاردیواری / هفته نامه سلامت / برترین ها / نمناک

۴/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا