بارداری

هفته ۱۲ بارداری | تغییرات جنین و مادر و توصیه های مهم

بارداری هفته به هفته ، اتفاقاتی که در هفته دوازدهم بارداری رخ میدهد در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

هفته 12 بارداری و تعیین جنسیت

تغذیه در هفته دوازدهم بارداری , هفته ۱۲ بارداری

 

 

تغییرات جنین در هفته دوازدهم بارداری

در هفته ۱۲ بارداری چه چیزی انتظار میرود، شما و جنین تان چه تغییراتی خواهید داشت؟هفته دوازدهم بارداری

شما۱۲ هفته باردار هستید ، در حال حاضر نوزاد شما حدود ۲ اینچ یا اندازه یک لیموی کوچک است در طی ۳ هفته گذشته آدم کوچولوی شما بیشتر از دو برابر رشد کرده است اما چگونه بر روی بدن شما تاثیر میگذارد؟ شما ازاسکن های ۱۲ هفتگی خود چه انتظاری دارید؟ نوزاد شما در ۱۲ هفتگی چقدر بزرگ شده است؟

 

بارداری هفته به هفته

وضعیت جنین در هفته ۱۲ بارداری

در ۱۲ هفتگی، نوزاد شما در حدود ۲ اینچ است که حدودا به اندازه یک لیموی کوچک است. کودک من در ۱۲ هفته از بارداری چه میکند؟ تمام قسمت های بدن نوزاد شما اکنون شکل گرفته است ، و روده اش به شکمش منتقل می شود. جنین کوچک شما، اکنون در مرحله ی نگهداری قرار میگرد و در ۲۸ هفته آینده، سیستم و سازمان های او در حال توسعه و پیشرفت است بنابراین او برای زندگی در بیرون از شکم مادر آماده خواهد شد.

سیستم گوارش او شروع به تمرین میکند و مغز استخوان او شروع به ساختن گلبول های سفید میکند در این هفته نوزاد به دنیا نیامده شما رفلکس بی نظیری ایجاد میکند که به اسم رفلکس مورو شناخته شده است. به این معنی است که او صدا هارا خواهد شنید و با باز کردن و بستن دست و پاهایش به آنها واکنش نشان می دهد ؛ این زمانی است که میتوانید موسیقی مورد علاقه خود را به کوچولویتان معرفی کنید.

یکی دیگر از لحظات هیجان انگیز در این هفته ها اسکن ۱۲ هفته ایی خواهد بود که میتوانید برای اولین بار صدای قلب نوزاد خود را بشنوید.

 

بدن من در ۱۲ هفته بارداری چه کاری انجام میدهد؟

تکان خوردن های نوزاد شما در ۱۲ هفتگی شما احتمالا هنوز تکان های زیادی را احساس نمیکنید اما رحم شما اکنون به اندازه یک گریپ فروت است به زودی خودش را به بالای استخوان لگن شما فشار خواهد داد پس انتظار میرود که اولین خطوط مبهم بر روی شکم شما نوزادتان است. شلوار جین شما و دامنتان کاملا تنگ میشود. پس زمان آن است که یک جعبه بخرید و لباس های قبل از بارداری خود را در آن نگه دارید.همانطور که رحم شما، از پایین لگنتان به جلوی شکمتان حرکت میکند شما امیدوار خواهید شد که نیاز مداوم به ادرار کردن را از دست خواهید داد.

ممکن است شما با جا به جایی، احساس سرگیجه کنید همانطور که پروژسترون باعث میشود که رگهای خونی شما آرام باشند و جریان خون کودک شما را افزایش میدهد ؛ به یاد داشته باشید که اگر احساس سرگیجه و یا ضعف میکنید دراز بکشید ،سرتان را بین زانوهایتان بگذارید و نفس عمیق بکشید و یک میان وعده مختصر بخورید، که قند خونتان را بالا نگه دارد.

 

سردردها:

یکی دیگر از دلایلی که ناشی از قند خون پایین است اگر شما تا به حال به میان وعده ها نیازی نداشید از این به بعد متفاوت است اگر سر درد شماواقعا بد است، با دکترتان درباره مسکن های بی خطر بارداری صحبت کنید.

 

خستگی:

شما به اواخر سه ماهگی اول خود نزدیک میشوید، اما بدنتان هنوز از رشد کودکتان خسته است تا زمانی که میتوانید، استراحت کنید و برای انرژی که در طول سه ماهه دوم انتظار میرود نیاز داشته باشید، آماده شوید.

 

شما در این هفته ، باید چه کاری انجام دهید؟

سونوگرافی دوازده هفتگی:

برای اولین بار ،چشمهای بسته نوزاد خود را میبینید این اسکن میتواند هر زمانی بین ۱۱ تا ۱۳ هفتگی باشد. برای دریافت یک تصویر واضح از کودک خود یک ساعت قبل از اسکن یک لیتر آب بنوشید و اسکن باعث میشود که رحم شما تو موقعیت بهتری قرار گیرد.

 

شروع کردن تمرینات لگن در هفته دوازدهم بارداری:

۲۰بار در روز ۱۰ثانیه منقبض کنید ؛ این عضلات نه تنها در دوران زایمان کمک میکنند ،بلکه احتمال ابتلا به بیماری مثانه را کاهش میدهد و میتواند به علائم پس از زایمان کمک کند. از برنامه های تناسب اندام بارداری استفاده کنید، که در اینجا چند مورد از موارد موردعلاقه مان را انتخاب کرده ایم.

 

پرسش های متداول پاسخ داده شد در هفته ۱۲:

اسکن ۱۲هفته من چطور خواهد بود؟

اسکن بین ۱۵و ۳۰دقیقه طول خواهد کشید و برای اولین بار تصویر سیاه سفید نوزاد شما را نشان میدهد و در سونوگرافی میتوانید به صدای تپش قلب گوش میدهد و برای اولین بار نوزادتان را اندازه گیری کنید.این به شما کمک میکند که متوجه شوید نوزاد شما چند ساله است و تاریخ تولد نوزاد خود را تعیین کنید.

 

در ۱۲هفته سونوگرافی جنسیت کودک من را نشان میدهد؟

در ۱۲هفته معمولا خیلی زود است تشخیص دهیم که آیا شما یک پسر یا دختردارید؟ این چیزی نیست که سونوگرافی در طول اسکن روی آن تمرکز کند. در ۱۲هفته آنها مطمئن میشوند که بچه شما سالم است و به طور معمول آن، هفته بیستم، اسکن میکنند که جنسیت را پیدا کنند. گفته میشود,بعضی از افراد به نظریه ناب معتقدند،که در آن شما از اولین عکس سونوگرافی تعیین جنسیت میکنید .

 

آیا در هفته ۱۲ بارداری است و من پف کرده ام ؟

نشانه های هر زن در هر زمان متفاوت است ؛ در ۱۲هفته، شما احتمالاخیلی از آن را نخواهید داشت اما رحم شما به زودی برروی استخوان لگن شما بالاخواهد رفت. نفخ کردن، یک عارضه جانبی بسیار طبیعی از حاملگی است و برای دوری کردن از احساس ناراحتی, کارشناسان توصیه میکنند وقتی بخورید ناراحتی کم میشود.

 

آیا طبیعی است که در هفته ۱۲ بارداری گرفتگی شکم را تجربه کنید؟

در طول دوران بارداری ، گرفتگی طبیعی است به خصوص در هفته دوازدهم بسیاری از زنان درصورتی که در حال ایستادن و یا چرخش باشند ، احساس درد شدید در یک یا هر دو طرف کشاله ران خود میکنند این طبیعی است ،که توسط رباط های رحم شما حمایت شود. اگر گرفتگی واقعا دردناک باشد برای بررسی ایده خوبی است که با پزشک خود تماس بگیرید.

 

آیا طبیعی است که در ۱۲هفته بارداری ،سردرد را تجربه کنید؟

یکی دیگر از علائم طبیعی بارداری ناشی از سطح قند خون پایین است به یادداشته باشید که خوردن میان وعده را حفظ کنید و از پزشک خودتان درباره مسکن های بی خطر بارداری که ممکن است نیاز داشته باشید بپرسید.

بفرمایید تا چشم به هم زدید این سه ماه هم تمام شد. حالا شما یک سوم از دوران حاملگی را پشت سر گذاشته اید و فقط دو سوم از آن باقی مانده است. چه حسی دارید؟ درست است دوران سخت تغییرات خلق و خو و معده درد و تهوع را پشت سر گذاشته اید اما تمام شد. سه ماه گذشت و فقط شش ماه دیگر باقی مانده است. در این هفته به خوبی متوجه بیشتر شدن اندازه دور کمر و بزرگ شدن شکمتان می شوید. اگر لباس راحت تر بپوشید قطعا حس بهتری هم دارید. این هفته جنین تغییرات جالبی دارد. پس با نی نی بان همراه باشید.

در هفته دوازدهم حرکات جنین بیشتر می‌شود و بیشتر بازیگوشی می‌کند. جنین هنوز خیلی کوچک است اما از همیشه بازیگوش‌تر و خوشحال‌تر است. او می‌تواند دست‌هایش را گره کند، مچ‌هایش را بچرخاند و با پاهایش لگد بزند. مراقب رفتارتان باشید او لب‌هایش را به هم فشار می‌دهد و به شما اخم می‌کند او در این هفته می‌تواند صورت خود را به حالت‌های مختلف در بیاورد.

 

 

علایم مادر در هفته دوازدهم بارداری

هفته دوازدهم بارداری دوقلو

 

 

بدن جنین ۲۴ ساعته در حال فعالیت است تا زمان زایمان یک نوزاد سالم و زیبا در آغوش بگیرید. چشمها و گوش‌هایش تقریباً به دنبال جای مناسب هستند تا سر جای خود قرار بگیرند. کلیه‌ها مسوولیت تولید ادرار را برعهده‌ گرفته‌اند و این روزها جنین مایع آمنیوتیک را می‌نوشد. دستگاه گوارش (روده کوچک) قادر به تولید انقباضات است که از طریق آن مواد غذایی با فشار وارد روده بزرگ می‌شود. در این هفته دستگاه تناسلی نشانه‌های کمی از خودش بروز می‌دهد. شش‌ها، گوشها و ناخن‌ها در حال رشد است. از این هفته به بعد جنین کم‌کم دارای بزاق می‌شود.

قلبش می‌تواند تا حدود ۲۸ لیتر خون را در روز پمپاژ کند. دلتان می‌خواهد بدانید او اکنون چه کاری انجام می‌دهد او می‌تواند شست دستش را بمکد. تارهای صوتی او در حال شکل‌گیری است. در این هفته شما می‌توانید صدایی ازاو بشنوید. صدای ضربان قلبش را می‌توانید از طریق دستگاه اولتراسوند بشنوید و لذت ببرید. در این هفته در قاعده مغز جنین غده هیپوفیز شروع به ساخت بسیاری از هورمون‌ها می‌کند.

قد: ۵٫۸ سانتی متر

وزن: ۱۴ گرم

حتما در هفته‌های گذشته متوجه بالا رفتن وزن شده اید. تا پایان دوران بارداری باید حداقل ۱۲ کیلوگرم وزن اضافه کنید. در پایان هفته دوازدهم دیگر رحم در لگن جا نمی‌گیرد و می‌توانید آن را در پایین شکم خود احساس کنید. در این هفته احتمالاً دردی در بالای شکم درست زیر استخوان جناق احساس می‌کنید که از شایع‌ترین شکایت خانم‌های باردار است. این درد به دلیل ورود اسید معده به مری حس می‌شود. ورود محتویات معده به مری دو دلیل دارد؛ کاهش حرکات روده و فشار رحم بر معده. در این هفته احتمالاً فشار رحم از روی مثانه کم می‌شود و تکرر ادرار هم کمتر از قبل است.

روی شکم زنان باردار از ناف تا زیر شکم یک خطر تیره رنگی کشیده می‌شود ممکن است این خط را در این هفته ‌ببینید. نگران نباشید این خط پس از زایمان از بین می‌رود. البته ممکن است این خط مهمان شکم همه زنان باردار نشود.

همان‌قدر که ممکن است پوست شما به دلیل افزایش هورمون‌ها سفید و درخشان شود، ممکن است که آکنه‌ها هم به سراغ پوست صورتتان بیایند. سعی کنید قبل از اینکه به فکر استفاده از محلول‌ها و کرم‌های آرایشی و بهداشتی باشید با پزشک مشورت کنید.

این هفته می‌توانید آرامش بیشتری داشته باشید، خطر سقط‌ جنین تا سه ماه اول بارداری زیاد است و بعد از آن این خطر کاهش می‌یابد.

فعالیت را در برنامه روزانه خود وارد کنید

در دوران بارداری هورمون پروژسترون روند هضم غذا را کند می‌کند. این روند فواید زیادی برای بدن شما دارد. بدن زمان بیشتری را برای هضم مواد مغذی صرف می‌کند.

-غذاهای حاوی فیبر مانند نان‌های سبوس دار، جو و برنج قهوه‌ای بخورید.

-مصرف سبزیجات، حبوبات، آجیل، نخود فرنگی، کلم بروکلی و بادام را فراموش نکنید.

-به مقدار زیاد آب بنوشید، حداقل ۱۰ لیوان در روز.

-آب میوه به خصوص آب آلو، گلابی، تمشک که سرشار از فیبر است، مصرف کنید.

-سعی کنید غذای خود را کمتر اما وعده های غذایی خود را بیشتر کنید.

– مواد غذایی را کاملاً پخته‌شده مصرف کنید تا عفونت‌ها از این طریق وارد بدن شما نشود. گوشت را نیم پز نخورید حتما از پخت کامل آن مطمئن شوید.

-مکمل های آهن می‌تواند باعث یبوست شود. سعی کنید آنها را با ۲۸ گرم فیبر که برای زنان باردار توصیه می‌شود، مصرف کنید.

 

تشخیص نقص کروموزومی جنین

اگر خانم  باردار، بالای ۳۵ سال باشد و سابقۀ خانوادگی برخی بیماری‌های ژنتیکی را داشته یا نتیجۀ آزمایش غربالگری او را در دسته پرخطر قرار داده باشد، پزشک برای تشخیص قطعی هر گونه نقص کروموزومی در جنین، انجام آزمایش تهاجمی CVS را بین هفته‌های ۱۱ تا ۱۴ بارداری تجویز می کند. آزمایش CVS می‌تواند بسیاری از نقص‌های ژنتیکی و کروموزومی مثل سندرم داون، تریزومی ۱۸، کم‌خونی داسی شکل، فیبروز کیستیک، هموفیلی و دیستروفی که تحلیل رفتن ماهیچه‌ها است را تشخیص دهد. این آزمایش با دقت بسیار زیادی امکان تشخیص اختلالات کروموزومی و نقص‌های مادرزادی را دارد. برای مشاهده مطلب کامل آزمایشهای دوران بارداری اینجا را کلیک کنید.

 

رحم می افتد؟

بعضی از زنان باردار فکر می‌کنند زایمان طبیعی باعث افتادگی رحم می‌شود و یا احتمال آن را بیشتر می‌کند در صورتی که این باور درست نیست. پزشکان معتقدند یک زایمان بدون دخالت و کاملا کنترل شده باعث افتادگی رحم و مثانه نمی‌شود. یعنی احتمال افتادگی رحم در مادر بارداری که سزارین شده است خیلی بیشتر است.  تعداد زایمان‌ها، وزن و فشار جنین، ورزش نکردن در بارداری و وجود هورمون پروژسترون در بارداری تاثیر قابل توجهی در افتادگی رحم و مثانه دارند. برای مشاهده مطلب زایمان طبیعی یا سزارین می توانید اینجا را کلیک کنید.

 

بد نخوابید

از این هفته به بعد باید درست و بی خطر بخوابید. سعی کنید در هفته دوازدهم به پشت نخوابید. وزن رحم می‌تواند به ورید اجوف تحتانی که به قسمت‌های پایین بدن را خونرسانی می‌کند فشار آوردو خونرسانی را محدود کند. به همین دلیل ممکن است احساس تنگی نفس کنید. از این هفته به بعد باید به پهلو بخوابید و تا پایان دوره بارداری با این مدل خوابیدن کنار بیایید. برای مشاهده مطلب کامل موارد ممنوع در بارداری اینجا را کلیک کنید.

 

اسکی نکنید

اگر به مسافرت رفتید، فقط در فعالیت‌ها و ورزش‌هایی مناسب با وضعیتتان شرکت کنید. اگر کنار دریا هستید، موج سواری نکنید یا اگر به شهر کوهستانی رفته اید کوهنوردی و اسکی نکنید. برخی از فعالیت‌ها مثل اسکی روی آب یا غواصی برای زنان باردار به خصوص در سه ماهه اول ایمن نیست. چشمه‌های آبگرم نیز می‌تواند جنین را با تهدید رو به رو کند، زیرا در سه ماهه اول بارداری دمای بسیار زیاد باعث اختلالات جسمی جنین می‌شود. بهتر است از رفتن به ارتفاعات زیاد خصوصاً ارتفاعاتی بیش از ۳۰۰۰ متر نیز خودداری شود. از شرکت در مسابقات دو و کوهنوردی و مسابقات طناب کشی و … هر چیزی که می تواند به شما استرس و فشار وارد کند، دوری کنید. برای مشاهده مطلب مسافرت در بارداری اینجا را کلیک کنید.

 

پسر می خواهید؟

مادر می‌تواند با مصرف خوراکی‌هایی مثل انگور، انجیرشیرین، شیره خرما، زعفران، زیره، هل و دارچین که باعث گرم شدن مزاج رحم شده، شانس تولد نوزاد پسر را بالا ببرد. برای تولد نوزاد پسر بهتر است مادر از مصرف ترشیجات و آب سرد پرهیز کند و کاسنی دم‌کرده بنوشد. گوشت سفید محدود و از گوشت گوسفند و تخم‌مرغ عسلی بیشتر استفاده شود. میوه‌های تازه با مزاج گرم همچون انگور، خرما، انجیر و انبه را در اولویت مصرف قرار دهید. برای مشاهده مطلب طب سنتی و دوران بارداری اینجا را کلیک کنید.

 

بازی با نور

حواستان به نور اتاق نوزاد باشد. نور اتاق کودک باید ملایم و غیرمستقیم باشد. می‌توانید از نورهای بازتابی یا پخش‌شونده استفاده کنید تا چشم نوزاد آسیب نبیند. می‌توانید در اتاق کودک از نورهای تزیینی در دکور استفاده کنید. مثلا انواع لامپهای تزیینی ریز را در جایی از اتاق کودک یا در فضاهای مناسبی از کمد قرار بدهید تا نور اتاق را تامین کند. از آباژورهای ایستاده و لوسترهای با نور مات هم می‌توانید استفاده کنید. یادتان باشد اتاق کودک نه خیلی پر از نور ودرخشان باشد که باعث اذیت شدن چشم بشود و نه خیلی تاریک و کم نور. به هیچ وجه از لامپهای زرد و آفتابی استفاده نکنید. کارشناسان نی نی بان معتقدند ترکیب نور سفید مهتابی و نور زرد آفتابی بهترین گزینه برای تامین نور اتاق نوزاد است. اگر می خواهید با مهمترین نکات چیدمان اتاق نوزاد آشنا شوید اینجا را کلیک کنید.

 

تغذیه و آشپزی برای همه کودکان

شاید فکر کنید معرفی این کتاب مناسب هفته های بارداری نیست اما از حالا باید راز و رمزهای آشپزی برای کودکتان را بیاموزید. حتی می توانید چند تا از غذاهای مورد علاقه تان را بپزید تا برای روزهای آشپزی که در پیش رو دارید دستتان راه بیفتد. کتاب «تغذیه و آشپزی برای کودکان» نوشته آنابل کارمل و ترجمه امیر صادقی بابلان توسط نشر دانش ایران منتشر شده است. در این کتاب با دستور پخت غذاهای متنوع و مفیدی آشنا می شوید که هیچ وقت به ذهنتان نمی رسید این مواد غذایی کنار هم بتوانند چنین ترکیب بی نظیری بسازند.

این کتاب  برای  همه بچه ها از ۴ ماهگی تا ۵ سالگی برنامه  و منو غذایی متفاوت و خاصی دارد. اگر کودکتان بد غذا شد و هر غذایی را دوست نداشت می توانید از این کتاب استفاده کنید و مواد غذایی مفید را  بدون هیچ مشکل و دردسری به بدن فرزندتان برسانید. برای مشاهده مطلب کامل معرفی کتاب برای مادران اینجا را کلیک کنید.

 

به خورد و خوارکش اهمیت بدهید

زنان باردار به دلیل رعایت رژیم غذایی مناسب دیگر مثل قبل نمی توانند غذاهای چرب و خوش و رنگ و لعاب بخورند. غذاهای آب پز و سبزیجات پخته و هم هیچ وقت به مذاق مردها خوش نمی آید. اگر دوست دارید همسرتان باز هم مثل همیشه در خانه غذا بخورد و دور یک میز شام بخورید سعی کنید حداقل هفته ای دوبار غذای مورد علاقه اش را درست کنید و یک میز شام متفاوت برای او بچینید. درست است شما باردار هستید و همسرتان باید با این وضعیت کنار بیاید اما این کار شما نشان می دهد که او مثل همیشه درکانون توجه قرار دارد و مثل همیشه به او سلیقه هایش  اهمیت می دهید. برای مشاهده مطلب نیاز به محبت در مردان اینجا را کلیک کنید.

 

کارهای خطرناک نکند!

بیشتر از همیشه به همسرتان توجه کنید. این روزها نگذارید سنگین بلند کند و یا اینکه همچنان کارهای سخت هانه مثل تی کشیدن، جارو کردن و یا جابجایی وسیله‌ها ویا شیشه پاک کردن را انجام بدهد. اجازه ندهید از نردبان بالا برود و… تا جایی که می‌توانید همراه همسرتان باشید و تا می‌توانید نگذارید کارهای سخت و خسته کننده انجام بدهد. برای مشاهده مطلب وظایف همسران در دوران بارداری اینجا را کلیک کنید.

 

 

ترشح در هفته دوازدهم بارداری

هفته دوازدهم بارداری

هفته ۱۲ بارداری | تغییرات جنین و مادر و توصیه های مهم

 

منبع: نی نی بان / نمناک

۴/۵ - (۱ امتیاز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا