بدانیم تا سالم بمانیم

درمان کف پای صاف | اگر کف پاهایتان صاف است چه باید بکنید؟

سلامت عمومی بدن ، همچنین حرکات اصلاحی کف پای صاف در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

 

 

 تشخیص کف پای صاف

ورزش مناسب برای صافی کف پا , درمان کف پای صاف

 

 

صافی کف پا و کف پای صاف

کف پاهای صاف به چه پاهایی گفته میشود؟

پاهای تخت، به پاهایی گفته میشوند که کف پا فاقد هرگونه قوسی باشد هنگامی که پا روی زمین گذاشته میشود، طرف داخلی یا میانی پا پایین تر رفته و قوس خود را از دست میدهد این عارضه باعث میشود تمام کف پا بازمین درگیر شود اگر علائم از درد ایجاد نشود، یک اختلال بحساب نمی آید ، در ادامه این بخش از سلامت نمناک جزئیات مهمی در مورد مشکل صافی کف پا خواهیم گفت.

 

آرک یا قوس کف پا چیست؟

زیر کف پای بزرگسالان دارای یک منحنی بسمت بالا در وسط است و این قوس نامیده می شود در واقع دو آرک اصلی وجود دارند، یکی به طور پیوسته و از پاشنه به نوک پا (قوس طولی) و یکی عمود بر قوس قبلی در کف پا (قوس عرضی) وجود دارد ؛ قوسها با روش هایی که در آن استخوان ها به صورت محکم به یکدیگر نگه داشته می شوند، تشکیل می شوند، به ویژه استخوان های پای میانی این استخوانها به واسطه تاندون ها کاملا محکم می شوند.

چندین تاندون در پا و قسمت های پایینی پا در ایجاد آرک ها به این طریق دخیل هستند این تاندون ها، استخوان های نیمه پائین را به پاشنه ها متصل می کنند، تا قسمت های زیرین پا برروی زمین را نگه دارند. مهم ترین تاندون درگیر در کار ، تاندون تیبیال است که از پشت پاها در پشت استخوان مچ پا و سپس در زیر پا به سمت قسمت های میانی پا کشیده شده است.

 

چرا در کف پاهایمان قوس داریم ؟ فایده قوس کف پا چیست؟

پاها ،فوق العاده خوب طراحی شده اند، ساختار انعطاف پذیر آنها از ۲۶ استخوان و بیش از ۱۰۰ ماهیچه، تاندون ها و رباط ها تشکیل شده است .

 

سه قسمت آناتومیکی در پا عبارتند از :

قسمت جلویی پا : از انگشتان پا و پنج استخوان بلند یا متاتارس تشکیل شده است.

پای میانی : مجموعه ای از استخوان هایی که قوس پا را تشکیل می دهند.

پاشنه : پاشنه و مچ پا.

رباط ها ، تاندون ها و عضلات در کنار این استخوان ها قرار می گیرند، آنها را با یکدیگر ترکیب می کنند و اجازه ی حرکات بسیاری را ،می توانند به پا ها بدهند ؛ قوس پاها به ما کمک می کند که بایستیم ، تعادل داشته باشیم ، راه برویم ، بپریم و حرکت های مختلفی انجام دهیم و این به این دلیل است که آنها با ایجاد تنش و انعطاف پذیری به پا، اجازه می دهند بخش میانی پا براحتی باز وبسته شود . آنها با جذب شوک های فیزیکی فرود پا و تولید قدرت ، به فشار دادن و تنظیم تعادل و راه رفتن به پاها کمک میکنند همچنین به توزیع وزن بدن به طور مساوی در اطراف پا کمک می کنند تا ما حرکت کنیم.

 

علت صافی کف پا چیست؟ دلیل کف پای صاف در کودکان و بزرگسالان چیست؟

چه چیزی باعث ایجاد کف پای تخت و هم چنین ازبین رفتن قوس کف پا میشود ؟ کف پای تخت، می تواند به سادگی ایجاد شود، مانند غیر طبیعی بودن از بدو تولد ، صافی کف پا می تواند به ارث برده شود، درست همانطور که ما دیگر ویژگی های فیزیکی را از والدینمان به ارث می بریم. بچه های کوچک ،معمولا پاهای تخت دارند ، قوس کف پا در کودکان، فقط هنگام ایستادن کمی قابل مشاهده است، هم چنین هنگامی که بزرگتر شوند این قوس ها ظاهر می شوند (اگر چه در یک کودک بعضی وقت ها می توان قوس را هنگامی که کودک روی نوک انگشت قرار می گیرد دید).

 

برخی از دلایل از بین رفتن قوس کف پا را برای شما بیان میکنیم که شامل:

تاندون های آسیب دیده، ملتحمه یا پاره شده (به ویژه تاندون تیبیال).

کشش تدریجی تاندون تیبیال(این حالت به ویژه در خانمهای بالای ۴۰ سال معمول است.

ممکن است که پوشیدن کفش های پاشنه بلند ،برای دوره های طولانی نیزدر ازبین رفتن قوس کف پا نقش داشته باشند.

آسیب به استخوان پا یا مچ پا.

شرایطی که مفاصل و بافت نرم را تحت تاثیر قرار می دهد، از جمله آرتریت.

برخی از شرایطی که بر روی اعصاب مانند ،فلج مغزی، بیماری پارکینسون و دیستروفی عضلانی تاثیر می گذارند، که در آن عضلات در طول زمان سخت تر و ضعیف تر می شوند.

 

برخی علل دیگر صافی کف پا

چاقی : وزن اضافی باعث افزایش فشار روی تاندون هایی می شود که قوس ها را تشکیل میدهند، که به مرور زمان ممکن است به ازبین رفتن آنها بیانجامد .

فشار خون بالا : این ممکن است بر روی تأمین خون به تاندون در پا تاثیر بگذارد.

دیابت : این بر روی اعصاب در پا تاثیر می گذارد و همچنین می تواند به ضعف تاندون منجر شود.

بارداری : ترکیبی از وزن اضافه شده و اثرات هورمونهای بارداری است که ممکن است باعث نرم شدن تاندون ها شود .

آرتریت روماتوئید : این ممکن است تاندون ها را تضعیف کرده و یا مفاصل را تحت تاثیر قرار دهد ؛دوندگی های طولانی مدت (تنگ شدن تاندون تیبیال).

افزایش سن : تمایل به کشش تاندون با افزایش سن افزایش می یابد.

پاهای بزرگ : کسانی که پاهای بزرگتری دارند، ممکن است مستعد ابتلا به صافی در کف پا باشند.

 

عوارض صافی کف پا چیست؟

عوارض اصلی این است ، در حالی که کف پای شما صاف تر و صاف تر میشود ، راه رفتن شما تغییر می کند. این اتفاق ، همراه با از دست دادن توانایی پاها برای کمک به تعادل ، می تواند به طور فزاینده ای درد را به سمت پاها و پشت شما برساند که ممکن است شامل درد عضلانی، درد مفصلی و التهاب تاندون ها شود .

راه رفتن نادرست و عدم تعادل در پاها ،ممکن است موجب ناهنجاری های بیشتری از پا شود ؛ مانند بیرون زدگی مفصل شصت پا ، ایجاد دمل و تاول در کف پا ، خم شدن و شکل نامتناسب در انگشتان پا و زخم های مزمن در انگشتان

جذب ، توسط پاها در ورزشکاران می تواند به این معنی باشد که ضربه بیشتر از پاها منتقل می شود به عنوان یک نتیجه، آسیب های بیش از حد از قبیل شکستگی (پارگی تاندون تیبال) نیز در این ناحیه از بدن ورزشکاران به چشم میخورد.

 

علائم کف پای صاف چیست؟

افرادی که تمام عمر خود را با پاهایی کاملا صاف و بدون قوس سپری کرده اند ، معمولا نشانه ای از این علائم ندارند ، آنها احتمالا دارای پاهای نرمال و انعطاف پذیر هستند ،بدون هیچگونه تاندون زیر استخوانی یا مشکلات مفصلی ، و پیاده روی و دویدن برای آنها سازگار شده است. بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از افراد بالغ معمولا درجه های متفاوتی از این مشکل را دارند ، اگر صافی کف پا علائمی داشته باشد ، این علائم شامل این موارد می شوند:

 

درد پا:

این ممکن است تقریبا در هر نقطه از پا باشد، بسته به اینکه کدام بخش از قوس در حال ازبین رفتن است و کدام تاندون کشیده یا آسیب دیده است.درد ممکن است شامل کل پا یا مچ پا و یا فقط بخشی از آن باشد این معمولا در داخل مچ پا قرار دارد، در لبه بیرونی پا و یا در داخل قوس. قرار دادن نادرست پا روی زمین می تواند به ایجاد درد در ماهیچه ی ساق ، زانو، ران، سفید ران و یا ستون فقرات منجر شود ؛ انحراف بیش از حد در مچ پا ، اغلب منجر به درد مچ و تاندونوپاتی در آشیل میشود.

 

سفتی پا:

پوشیدن کفش های غیر استاندارد ؛ احساس ضعف پا و یا عدم تعادل (به ویژه اگر تنها یک پا تحت تاثیر قرار گرفته).

صافی کف پا چگونه تشخیص داده می شوند؟ روش تشخیص صافی کف پا چگونه است؟

پزشک شما می تواند این تشخیص را فقط با مشاهده پاهای شما انجام دهد، تجزیه و تحلیل پیاپی (پدوگرافیک) ممکن است مورد استفاده قرار گیرد اگر تغییرات پا ،اخیرا اتفاق افتاده باشد پزشک می تواند دلیل اصلی را جستجو کند. این ممکن است شامل تست های تاندون و تماشای راه رفتن شما باشد؛ ممکن است یک یا چندین تصویر (MRI) اسکن بخشی یا تمام پای شما را شامل شود . شما می توانید با مشاهده ی رد پای خود، تشخیص دهید و متوجه شوید که تمام کف پای پا شما در هنگام ایستادن با زمین تماس دارد یا خیر . اگر انگشت شستتان را تا جایی که ممکن است به سمت عقب فشار دهید و قوسی در کف پای شما ظاهر نشود ، هنگام راه رفتن یا دویدن پای شما احتمالا بیش از حد در قسمت مچ انحراف دارد .

 

اگر کف پاهایتان صاف است چه باید بکنید؟

در گذشته ، داشتن کف پای تخت ، دلیلی برای پذیرفته نشدن در نیروهای نظامی به شمار میرفت . در حقیقت، پاهای صاف که نشانه ها یی از بیماری را ایجاد نمی کنند، نیاز به مراقبت های پزشکی ندارند شما باید یک پزشک را برای بحث در مورد کف پای صاف خود ببینید اگر:

 

قوس ها اخیرا کاهش یافته است،

شما در اندام تحتانی خود درد را تجربه می کنید.

کفشهای پزشکی مخصوص و مناسب برای کمک به درد ناشی از کف پای صاف دیگر تاثیر گذار نیستند .

پاهای شما سفت و سخت است.

درمان کف پاهای صاف و قوس از بین رفته چیست؟

بسته به علائم درد پا ممکن است با استفاده از کفش مخصوص و مناسب کاهش یابد.

ورزش کردن نیز ممکن است مفید باشد ، برای مثال :انگشت پا پیچ میخورد و پاشنه به شکل غیر عادی رشد میکند. یک تمرین عالی ، در واقع تمرینی است که در آن شما تاندونی را تمرین دهید، که هم وظیفه بلند کردن و هم وظیفه ی کوتاه کردن عضله ی مربوط را دارد .

استراحت کردن و یخ درمانی می تواند مفید باشد، به خصوص پس از ورزش.

فیزیوتراپی، نیز برای رفع ناهنجاری های پیاده روی که به دلیل شکل پاها ایجاد میشود ،می تواند مفید باشد .

استفاده از کفی های استاندارد و پیشرفته ( که برای پای خود شما طراحی شده باشد ) که ممکن است فشار روی قوس را کاهش دهد. این کار ممکن است هر گونه تمایل پاها را به حرکت به سمت داخل یا خارج از مسیر طبیعی خود، متوقف کند، که در غیر این صورت ممکن است درد لگن و کمر درد را افزایش دهد.

کفش های پاشنه کوتاه و پهن بپوشید.

هرزمان که میتوانید با پای برهنه راه بروید .

اگر رباط تیبیال ملتهب باشد ،دستگاه های ارتوپدی یا بستن مچ پا می تواند مفید باشد .

اگر علت صافی کف پا مربوط به مشکلات سیستم عصبی یا ضعف عضلانی شدید باشد نیز، موارد ذکر شده میتوانند مفید باشند .

استراحت می تواند کمک خوبی بشمار آید ، به خصوص اگر مشکل ایجاد شده به دلیل تداوم استفاده از پاها بیش از حد بدتر شده است به عنوان مثال، دویدن برروی یک سطح سخت و یا دویدن برای مدت طولانی برروی ترد میل .

از ورزش هایی که با فشار بالا برروی پاها همراه است، شامل پریدن و فرود آمدن می شوند ، اجتناب کنید – برای مثال، باله و بسکتبال.

اگر وزن شما زیاد باشد، کاهش وزن ممکن است مفید باشد.

به ندرت، ناهنجاری های استخوانی در پا ممکن است قابل درمان بوسیله ی جراحی باشند.

درمان ممکن است شامل ترمیم استخوان ، حذف تکه های اضافی در استخوان ها ، جراحی تاندون و پیوند استخوان باشد.

این درمان ها فقط در مواردی که آسیب و درد پا بسیار شدید است و مشخص است که جراحی می تواند به ریشه یابی مشکل اصلی کمک کند،انجام می شود.

 

 

فروش کفی طبی کف پای صاف

کف پای صاف معافیت سربازی

 

حرکات اصلاحی کف پای صاف+ تصاویر

اگر زمانی که فرد ایستاده است، پا دارای قوس طبیعی نباشد، آن فرد دارای صافی کف پا می باشد.

 

حرکات اصلاحی و درمان کف پای صاف

* اگر کودک‌تان، درد و یا مشکلی در راه رفتن ندارد، هیچ درمانی لازم نیست.

* کودک ممکن است پابرهنه راه برود، بدود و یا بپرد، بدون آن که کف پای صافش بدتر شود.

* در کودکان بزرگ تر و بالغین، کف پای صاف انعطاف پذیری که درد و یا مشکلی در راه رفتن ندارد، نیازی به درمان ندارد.

 

اگر شما دارای کف پای صاف انعطاف پذیر هستید و درد دارید، نکات زیر را مد نظر قرار دهید:

* کفش های مخصوص و کفش هایی که قوس پا را حفظ می کنند، بپوشید.

* اگر کف پا سفت شده و دردناک می باشد، نیاز به درمان دارد. درمان هم بستگی به علت کف پای صاف دارد.

* برای پیوستگی قوزک پا، درمان شامل استراحت می باشد.

* اگر با استراحت، درد کاهش نیابد، عمل جراحی مورد نیاز است. جراحی، آخرین مرحله درمانی برای این افراد می باشد. افرادی که جراحی می کنند، غالبا درد پایشان بهبود می یابد.

* در موارد شدید، عمل جراحی ممکن است به صورت ترمیم تاندون و یا پیوستگی برخی مفاصل پا در موقعیت مناسب انجام شود.

* کف پای صاف در بالغین با استفاده از داروهای ضد درد، اورتوتیک ها (وسایل و تجهیزات حفاظت کننده استخوان) و در بعضی مواقع با عمل جراحی درمان می شود

* ورزش های کششی نیز از آنجایی که تاندون ها را می کشند، ممکن است مفید باشند.

 

تمرین های ورزشی برای اصلاح کف پای صاف :

ارائه برنامه ی تمرین اصلاحی برای کف پای صاف باید به گونه ای باشد که اهداف زیر را تأمین کند:

– عضله درشت نی قدامی تقویت شود.

– عضلات درون گرداننده تقویت شوند.

– عضلات برون گرداننده تحت کشش قرار گیرند (نازک نی بلند،کوتاه و طرفی)

– تاندون آشیل و عضله ی دو قلو پشت ساق تحت کشش قرار گیرد.

– تمرینات ورزشی زیر را حداقل دوبار در روز انجام دهید تا فرایند ترمیم و بهبودی شما تسریع شده و درد با سرعت بیشتری کاهش پیدا کند.

 

تمرین ۱ :

نرمش کششی تاندون آشیل و فاشیای کف پا :

اولین کاری که در آغاز صبح انجام می دهید می تواند این تمرین باشد. مطابق شکل یک باند الاستیک یا یک حوله را دور قسمت برجسته ی پا که کمی پایینتر از انگشتان است قرار دهید،‌ زانو را مستقیم نگه دارید و پنجه پا را به سمت صورت بکشید و این حالت را به مدت ۳۰ ثانیه حفظ کنید. این تمرین را سه مرتبه برای هر پا تکرار کنید.

 

تمرین ۲ :

شنا روی دیوار برای کشش تاندون آشیل:

تاندون آشیل یک بافت فیبری است که از انتهای عضلات پشت ران و ساق منشا می گیرد و به استخوان پاشنه متصل می شود. بنابرین این تمرین را ابتدا با زانوی مستقیم و سپس با زانوی خمیده انجام دهید تا هر دو قسمت تاندون آشیل تحت کشش قرار گیرند. این تمرین را دوبار در روز انجام دهید.

در حالت اول روبروی دیوار بایستید و کف دست ها را در مقابل شانه روی دیوار قرار داده و پاها را مطابق شکل و یکی را در جلوی دیگری قرار دهید. پای جلویی باید حدود ۳۰ سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشد. زانوی جلو را فقط کمی خم کنید ، زانوی عقب را مستقیم نگه دارید و با کف دست ها به دیوار تکیه کنید تا در ساق پای عقب کشش احساس کنید. چند ثانیه صبر کنید و بعد رها کنید. این تمرین را ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

حالت دوم مشابه قبلی است اما در اینجا باید کمی پای عقبی را جلوتر بیاورید تا زانوی عقب کمی خم شود. تمریت را ۱۰ مرتبه تکرار کنید.

 

 تمرین ۳ :

کشش تاندون آشیل و فاشیای کف پا با پله :

در ابتدا برای حمایت کافی ، نرده پله ها را بگیرید ، با پنجه ی پا روی پله ی اول بایستید و پاها را کمی از هم باز نگه دارید. مطابق شکل طوری بایستید که پاشنه ها بیرون قرار بگیرند. زانوها را مستقیم نگه دارید و کمی پاشنه ها را پایین بیاورید تا کششی در ساق پا حس کنید. این حالت را به مدت ۱۰ تا ۲۰ ثانیه حفظ کنید و سپس پاشنه ها را بالا و به حالت اول بیاورید. تمرین را حداقل دو بار در روز و هر بار ۶ مرتبه انجام دهید.

 

تمرین ۴ :

جمع کردن حوله یا پارچه با انگشتان پا:

این حرکت موجب تقویت عضلات خم کننده انگشتان می شود.یک حوله را صاف پهن کنید، پا را روی آن بگذارید بدین شکل که پای شما روی قسمت جلو حوله باشد،حال با انگشتان حوله را به زیر پا جمع کنید.این تمرین را دو بار در روز و هر بار ۷ تا ۱۰ تکرار

 

تمرین۵:

کشش فعال فاشیای کف پا :

برای این تمرین بایستید و تکیه گاه مناسبی مانند پشت یک صندلی را با دست نگه دارید و یا اینکه بنشینید. در این حرکت شما می توانید قوس کف پا را بر روی یک شئ غلطان مانند وردنه ، بطری یا قوطی های نوشیدنی که مقاومت کافی داشته باشند ،  یا بر روی توپ تنیس قرار دهید.  پا و مچ پا را در جهت های مختلف روی شئ غلطان حرکت دهید.

این حرکت را چند دقیقه انجام دهید و زمانی که احساس ناراحتی در کف پا داشتید آنرا متوقف کنید. این تمرین را حداقل دوبار در روز تکرار کنید. در صورتی که حرکت را روی جسم غلطان سرد مانند قوطی نوشیدنی که در یخچال بوده انجام دهید احساس ناراحتی کف پا کمتر خواهد شد.

 

تمرین۶:

این حرکت برای تقویت عضلات کف پا  و خم کننده انگشتان مناسب است .

 

صافی کف پا و درد در ناحیه کف پا

بعضی اوقات به دنبال فعالیت هایی چون دویدن، پیاده روی و پرش  و همچنین اسکیت بازانی که کفش اسکیت جدید به پا می کنند قوس کف پا دچار درد و آسیب می شود. افرادی که کف پای صاف دارند بیشتر دچار این مشکل می شوند.

درد قوس کف پا معمولا به آهستگی ظاهر می شود ولی گاهی اوقات پس از پرش یا دوی سرعت و یا فشار کفی کف اسکیت، فرد به طورناگهانی دچار چنین حالتی می شود و در قوس کف پایی احساس درد شدیدی می کند. قرار دادن کمپرس سرد روی این ناحیه می تواند به بهبود درد کمک کند. برای پیشگیری از درد قوس کف پا کفش های مناسب به پا کنید و از حرکات زیر برای جلوگیری یا رفع درد استفاده کنید.

حرکت اول: روی یک سطح سخت بنشینید و یک پای خود را به سمت جلو دراز کنید یک حوله یا پارچه را از زیر پنجه خود رد کنید و با دو دست به سمت خود بکشید طوری که زانو شما خم نشود. این وضعیت را برای ۳۰ تا ۱۵ ثانیه حفظ کنید و سپس به حالت استراحت بازگردید. این حرکت را ۳ مرتبه تکرار کنید.

حرکت دوم: روی یک صندلی نشسته و یک پای خود را روی زانوی پای دیگر قرار دهید. با دست انگشتان پای خود را گرفته و به سمت عقب بکشید تا وقتی کشش مناسبی را احساس کنی ۱۵ ثانیه در همین حال بمانید و ۳ بار این حرکت را تکرار کنید.

حرکت سوم: پنجه پای خود را روی لبه یک سکو قرار دهید و درهمین حال پاشنه همان پا را به سمت پایین حرکت داده تا کشش کافی در کف پای خود احساس کنید. ۳۰ تا ۱۵ ثانیه در وضعیت کشش بمانید. این حرکت را ۳ بار تکرار کنید.

 

عوارض جراحی در صافی کف پا

ممکن است بعد از جراحی، مشکلات زیر را داشته باشید:

* عدم پیوستگی استخوان ها

* بد شکلی و تغییر شکل پا که برطرف نمی شود

* عفونت

* کاهش حرکات قوزک پا

* دردی که متوقف نمی شود

* التهاب تاندون آشیل

* التهاب عضلات کف پا

 

کفی طبی برای کف پای صاف

حرکات اصلاحی پای صاف

 

درمان کف پای صاف | اگر کف پاهایتان صاف است چه باید بکنید؟

منبع:blogsport.info  / بیتوته / نمناک

به این مطلب امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا